Τρόλλεϊ 21 (πρώην Α18)/Β18/Γ18/Ε18
Η περιοχή του Περάματος γενικά με προβλημάτιζε. Όταν σχεδιάζονταν οι κορμοί, ο Α16 προς Κερατσίνι είχε 2 παραλλαγές, μέσω της οδού Γρ. Λαμπράκη και μέσω της οδού Π. Ράλλη, όμως είχε προταθεί ως τέρμα το Κερατσίνι, αφήνοντας την εξυπηρέτηση από εκεί και πέρα στην 843, που και τότε είχε αρκετά πυκνά δρομολόγια αλλά λειτουργούσε με τα πράσινα λεωφορεία του Η.Σ.Α.Π. Εν τέλει, όταν εφαρμόστηκε το σύστημα των κορμών, οι γραμμές είχαν επεκταθεί μέχρι Πέραμα και επίσης είχε δημιουργηθεί και ένας τρίτος κορμός μέχρι Νίκαια, ο Α18, που πρακτικά ήταν ενισχυτικό του Β18 μέχρι εκεί. Κατόπιν, το Α18 το πήρε ο ΗΛ.Π.Α.Π. και έγινε το τρόλλεϊ 21 με ίδια διαδρομή με το Α18, ώσπου πρόσφατα η γραμμή επεκτάθηκε μέχρι το Ζάππειο. Η γραμμή περιορισμένων στάσεων Ε18, που κι αυτή είχε εναλλακτικές διελεύσεις μέσω και της Λεωφ. Π. Ράλλη αλλά και της Λεωφ. Γρ. Λαμπράκη, καταργήθηκε.
Αρχικά το να καταργηθεί το 21 δεν με βρίσκει σύμφωνο καθώς, όπως και στην περίπτωση του Χαλανδρίου, έτσι και εδώ θα πάει στράφι όλο το έργο της ηλεκτροκίνησης επί της Λεωφ. Πέτρου Ράλλη. Επίσης, είμαι σαφώς υπέρ της επαναλειτουργείας του τραμ Πειραιά - Περάματος, ενωποιημένου με την επεκτεταμένη γραμμή της παραλιακής προς Πειραιά. Κάτι τέτοιο θα σημάνει και την μείωση της κίνησης του 843, που ήταν ο κύριος αντικαταστάτης του τραμ όταν αυτό έκλεισε το 1977.
Επίσης, δεν θεωρώ εφικτή την πλήρη κατάργηση καμίας από τις δύο γραμμές μέσω των Λεωφ. Γρ. Λαμπράκη και Π. Ράλλη, καθώς κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε ένα μεγάλο κενό αφήνοντας ακάλυπτη την μία από τις δύο αρτηρίες. Οπότε, βραχυπρόθεσμα προτείνω να καταργηθεί ο υφιστάμενος κορμός Β18, ενώ το Γ18 να μην προσεγγίζει τόσο πολύ την Ομόνοια, καθώς η κορεσμένη οδός Πειραιώς αποτελεί ένα σημείο που η γραμμή αυτή παρουσιάζει μεγάλη καθυστέρηση. Άρα προτείνω μεταφορά της αφετηρίας του Γ18 στο Γκάζι, με ανταπόκριση με τον σταθμό Κεραμεικού του Μετρό, ο οποίος δεν έχει πολύ μεγάλη επιβατική κίνηση, ενώ το τρόλλεϊ της οδού Π. Ράλλη να συνεχίζει προς Ζάππειο ως έχει. Στην θέση της Β18 να δημιουργηθεί μια γραμμή με αφετηρία τον σταθμό Ελαιώνα του Μετρό, η οποία να έχει διαδρομή μέσω Ιεράς Οδού και Λεωφ. Κηφισού προς την Πέτρου Ράλλη, και από εκεί να συνεχίζει την γνωστή διαδρομή. Άρα έχουμε:
18Α: Ζάππειο - Νίκαια (τρόλλεϊ)
18Β: Στ. Κεραμεικού - Πέραμα μέσω Γρ. Λαμπράκη
Τέλος, προτείνω την ενσωμάτωση της υφιστάμενων λεωφορειακών γραμμών από Πειραιά για Ελευσίνα στο σύστημα των κορμών, όπως συμβαίνει και με την γραμμή Πειραιά - Βούλας. Με την ολοκλήρωση της οδού ταχείας κυκλοφορίας από Πειραιά προς Σχιστό, η σημερινή 871 θα μπορεί να αποκτήσει πρωτεύουσα σημασία έναντι της 845, και αν οι κυκλοφοριακές συνθήκες το επιτρέπουν μπορεί να συνεπικουρείται και από γραμμή περιορισμένων στάσεων. Άρα, δημιουργείται ακόμα ένας άξονας:
19Α: Πειραιάς - Χαϊδάρι - Ελευσίνα (πρώην 845)
19Β: Πειραιάς - Σχιστό - Ελευσίνα (πρώην 871)
Ε19: Πειραιάς - Ελευσίνα (περιορισμένων στάσεων)
Σαν γενική αρχή, οι γραμμές κορμοί, πλην της 8Α για Μαρούσι, όπου κάτι τέτοιο μάλλον δεν είναι εφικτό λόγω των δρόμων από τους οποίους διέρχεται, να δρομολογούνται με αρθρωτά λεωφορεία. Οι γραμμές περιορισμένων στάσεων, εκτός της Ε2, να έχουν 12μετρα.
Συνοψίζοντας, το προτεινόμενο δίκτυο των γραμμών-κορμών, να έχει ως εξής:
1: Πειραιάς - Βούλα
2: Στ. Συγγρού-Φιξ - Βούλα
3: Ακαδημία - Γλυφάδα
5Α: Ακαδημία - Αμαξοστάσιο Ανθούσας
5Β: Σταθμός Λαρίσσης - Σταυρός
6Α: Μουσείο - Νέο Ψυχικό - Στ. Χαλανδρίου (τρόλλεϊ)
6Β: Μουσείο - Σίδερα Χαλανδρίου - Στ. Χαλανδρίου (τρόλλεϊ)
7: Κάννιγγος - Νέα Ερυθραία - Κάτω Κηφισιά
8Α: Πολυτεχνείο - Μαρούσι - Ο.Α.Κ.Α.
8Β: Πολυτεχνείο - Γαλάτσι - Ο.Α.Κ.Α.
9Α: Χαλκοκονδύλη - Κάτω Κηφισιά
9Β: Ιπποκράτους - Κόκκινος Μύλος (τρόλλεϊ)
10: Πλατεία Βάθη - Αχαρνές
11: Πλατεία Βάθη - Πετρούπολη
12: Μάρνη - Άνω Λιόσια
13: Ζάππειο - Περιστέρι - Άγιος Ιερόθεος (τρόλλεϊ)
16Α: Σταθμός Μεταξουργείου - Ελευσίνα
16Β: Σταθμός Μεταξουργείου - Ασπρόπυργος
18Α: Ζάππειο - Νίκαια (τρόλλεϊ)
18Β: Στ. Κεραμεικού - Πέραμα
19Α: Πειραιάς - Χαϊδάρι - Ελευσίνα
19Β: Πειραιάς - Σχιστό - Ελευσίνα
Ξέχασα... μιας και ο αριθμός 17 ελευθερώνεται για τους κορμούς, τα Πειραιάς - Ελευσίνα μπορούν να είναι 17Α/17Β.
Η περιοχή του Περάματος γενικά με προβλημάτιζε. Όταν σχεδιάζονταν οι κορμοί, ο Α16 προς Κερατσίνι είχε 2 παραλλαγές, μέσω της οδού Γρ. Λαμπράκη και μέσω της οδού Π. Ράλλη, όμως είχε προταθεί ως τέρμα το Κερατσίνι, αφήνοντας την εξυπηρέτηση από εκεί και πέρα στην 843, που και τότε είχε αρκετά πυκνά δρομολόγια αλλά λειτουργούσε με τα πράσινα λεωφορεία του Η.Σ.Α.Π. Εν τέλει, όταν εφαρμόστηκε το σύστημα των κορμών, οι γραμμές είχαν επεκταθεί μέχρι Πέραμα και επίσης είχε δημιουργηθεί και ένας τρίτος κορμός μέχρι Νίκαια, ο Α18, που πρακτικά ήταν ενισχυτικό του Β18 μέχρι εκεί. Κατόπιν, το Α18 το πήρε ο ΗΛ.Π.Α.Π. και έγινε το τρόλλεϊ 21 με ίδια διαδρομή με το Α18, ώσπου πρόσφατα η γραμμή επεκτάθηκε μέχρι το Ζάππειο. Η γραμμή περιορισμένων στάσεων Ε18, που κι αυτή είχε εναλλακτικές διελεύσεις μέσω και της Λεωφ. Π. Ράλλη αλλά και της Λεωφ. Γρ. Λαμπράκη, καταργήθηκε.
Αρχικά το να καταργηθεί το 21 δεν με βρίσκει σύμφωνο καθώς, όπως και στην περίπτωση του Χαλανδρίου, έτσι και εδώ θα πάει στράφι όλο το έργο της ηλεκτροκίνησης επί της Λεωφ. Πέτρου Ράλλη. Επίσης, είμαι σαφώς υπέρ της επαναλειτουργείας του τραμ Πειραιά - Περάματος, ενωποιημένου με την επεκτεταμένη γραμμή της παραλιακής προς Πειραιά. Κάτι τέτοιο θα σημάνει και την μείωση της κίνησης του 843, που ήταν ο κύριος αντικαταστάτης του τραμ όταν αυτό έκλεισε το 1977.
Επίσης, δεν θεωρώ εφικτή την πλήρη κατάργηση καμίας από τις δύο γραμμές μέσω των Λεωφ. Γρ. Λαμπράκη και Π. Ράλλη, καθώς κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε ένα μεγάλο κενό αφήνοντας ακάλυπτη την μία από τις δύο αρτηρίες. Οπότε, βραχυπρόθεσμα προτείνω να καταργηθεί ο υφιστάμενος κορμός Β18, ενώ το Γ18 να μην προσεγγίζει τόσο πολύ την Ομόνοια, καθώς η κορεσμένη οδός Πειραιώς αποτελεί ένα σημείο που η γραμμή αυτή παρουσιάζει μεγάλη καθυστέρηση. Άρα προτείνω μεταφορά της αφετηρίας του Γ18 στο Γκάζι, με ανταπόκριση με τον σταθμό Κεραμεικού του Μετρό, ο οποίος δεν έχει πολύ μεγάλη επιβατική κίνηση, ενώ το τρόλλεϊ της οδού Π. Ράλλη να συνεχίζει προς Ζάππειο ως έχει. Στην θέση της Β18 να δημιουργηθεί μια γραμμή με αφετηρία τον σταθμό Ελαιώνα του Μετρό, η οποία να έχει διαδρομή μέσω Ιεράς Οδού και Λεωφ. Κηφισού προς την Πέτρου Ράλλη, και από εκεί να συνεχίζει την γνωστή διαδρομή. Άρα έχουμε:
18Α: Ζάππειο - Νίκαια (τρόλλεϊ)
18Β: Στ. Κεραμεικού - Πέραμα μέσω Γρ. Λαμπράκη
Τέλος, προτείνω την ενσωμάτωση της υφιστάμενων λεωφορειακών γραμμών από Πειραιά για Ελευσίνα στο σύστημα των κορμών, όπως συμβαίνει και με την γραμμή Πειραιά - Βούλας. Με την ολοκλήρωση της οδού ταχείας κυκλοφορίας από Πειραιά προς Σχιστό, η σημερινή 871 θα μπορεί να αποκτήσει πρωτεύουσα σημασία έναντι της 845, και αν οι κυκλοφοριακές συνθήκες το επιτρέπουν μπορεί να συνεπικουρείται και από γραμμή περιορισμένων στάσεων. Άρα, δημιουργείται ακόμα ένας άξονας:
19Α: Πειραιάς - Χαϊδάρι - Ελευσίνα (πρώην 845)
19Β: Πειραιάς - Σχιστό - Ελευσίνα (πρώην 871)
Ε19: Πειραιάς - Ελευσίνα (περιορισμένων στάσεων)
Σαν γενική αρχή, οι γραμμές κορμοί, πλην της 8Α για Μαρούσι, όπου κάτι τέτοιο μάλλον δεν είναι εφικτό λόγω των δρόμων από τους οποίους διέρχεται, να δρομολογούνται με αρθρωτά λεωφορεία. Οι γραμμές περιορισμένων στάσεων, εκτός της Ε2, να έχουν 12μετρα.
Συνοψίζοντας, το προτεινόμενο δίκτυο των γραμμών-κορμών, να έχει ως εξής:
1: Πειραιάς - Βούλα
2: Στ. Συγγρού-Φιξ - Βούλα
3: Ακαδημία - Γλυφάδα
5Α: Ακαδημία - Αμαξοστάσιο Ανθούσας
5Β: Σταθμός Λαρίσσης - Σταυρός
6Α: Μουσείο - Νέο Ψυχικό - Στ. Χαλανδρίου (τρόλλεϊ)
6Β: Μουσείο - Σίδερα Χαλανδρίου - Στ. Χαλανδρίου (τρόλλεϊ)
7: Κάννιγγος - Νέα Ερυθραία - Κάτω Κηφισιά
8Α: Πολυτεχνείο - Μαρούσι - Ο.Α.Κ.Α.
8Β: Πολυτεχνείο - Γαλάτσι - Ο.Α.Κ.Α.
9Α: Χαλκοκονδύλη - Κάτω Κηφισιά
9Β: Ιπποκράτους - Κόκκινος Μύλος (τρόλλεϊ)
10: Πλατεία Βάθη - Αχαρνές
11: Πλατεία Βάθη - Πετρούπολη
12: Μάρνη - Άνω Λιόσια
13: Ζάππειο - Περιστέρι - Άγιος Ιερόθεος (τρόλλεϊ)
16Α: Σταθμός Μεταξουργείου - Ελευσίνα
16Β: Σταθμός Μεταξουργείου - Ασπρόπυργος
18Α: Ζάππειο - Νίκαια (τρόλλεϊ)
18Β: Στ. Κεραμεικού - Πέραμα
19Α: Πειραιάς - Χαϊδάρι - Ελευσίνα
19Β: Πειραιάς - Σχιστό - Ελευσίνα
Ξέχασα... μιας και ο αριθμός 17 ελευθερώνεται για τους κορμούς, τα Πειραιάς - Ελευσίνα μπορούν να είναι 17Α/17Β.