19-10-2018, 09:12 AM
(19-10-2018, 03:55 AM)N1Ellinikou Έγραψε: Ε όχι και μανία... Σκέψεις επι χάρτου κάνουμε. Έχουμε και λέμε:Tο πρόβλημα με αυτή την πρόταση είναι ότι εάν κάποιος κατά μήκος της Κηφισίας, θέλει να κατεβεί προς Λ. Αλεξάνδρας δεν θα έχει άλλη επιλογή από το να περιμένει (αν μένει από Ψυχικό και κάτω) ή να μετεπιβιβαστεί στο 18/19 ή στο 14. Το Β5 και 230 δεν αποτελούν επιλογή γιατί δεν έχουν δυνατότητα μετεπιβίβασης. Και αναφέρομαι σε πρόβλημα καθόσον όλοι γνωρίζουμε ότι η έννοια της μετεπιβίβασης έχει χάσει κάθε νόημα πλέον, αφού οι συχνότητες αυτών των γραμμών στην πράξη είναι στο 20λεπτο.
Ι) Διαδρομή. Προφανώς και κανείς δε θα πάρει το Α7 για να πάει από Πλατεία Πλατάνου για Στουρνάρη. Θα αργήσει πάρα πολύ, ίσως και πάνω από 60' όταν θα κάνει την ίδια διαδρομή με τη γραμμή 1 του μετρό σε 40'. Η γραμμή εξυπηρετεί τον άξονα της Λ. Κηφισίας με την Αθήνα, όπως κάνουν και οι άλλοι κορμοί (Α2/Β2 Παραλία-Συγγρού, Α3 Βουλιαγμένης, Α5/Β5 Μεσογείων κοκ). Ας μη ξεχνάμε ότι ο άξονας της Λ. Κηφισίας α) δεν εξυπηρετείται από καμμία γραμμή μετρό, όπως η Βουλιαγμένης με τη Γ2 και η Μεσογείων από τη Γ3 (θα εξυπηρετείται βέβαια στο μακρινό μέλλον από τη Γ4) και β) επί του οδικού άξονα αυτού βρίσκονται αρκετά γραφεία εμπορικών εταιρειών, νοσηλευτικά ιδρύματα, εμπορικά κέντρα, εκθεσιακά κέντρα κλπ. Κατά συνέπεια, ο οδικός άξονας αυτός θα πρέπει να έχει άμεση σύνδεση με τα πιο κεντρικά σημεία της Αθήνας (Σύνταγμα, Ακαδημία) στα οποία ο επιβάτης θα μπορεί να επιλέξει να συνεχίσει είτε με κάποιο ΜΣΤ, είτε με άλλη λεωφορειακή γραμμή, είτε και με τα πόδια, εάν έχει ως προορισμό κάποιο κεντρικό σημείο εμπορικού ενδιαφέροντος (πχ Μοναστηράκι).
ΙΙ) Λεωφόρος Αλεξάνδρας. Οι γραμμές που διέρχονται καθ' όλον το μήκος της, πλην του Α7, είναι το Β5, το 14 και τα 18/19. Το Β5 συνδέει την Αλεξάνδρας με την Μεσογείων, ενώ τα 14 και 18/19 την συνδέουν με τμήμα της Λ. Κηφισίας. Επομένως, εάν έστω φύγει το Α7 από Αλεξάνδρας, υπάρχουν τα 14 και 18/19 τα οποία ουσιαστικά εξακολουθούν να συνδέουν τυς δύο αυτούς άξονες. Αντίθετα, η Κηφισίας με το Σύνταγμα συνδέονται μόνο με το 3 και το Ε14. Στο 3 γίνεται της μουρλής το πανηγύρι, ενώ το Ε14 ενώ όλοι ξέρουμε ότι είναι βυσματρογραμμή -και άρα δε θα έπρεπε να υπάρχει- έχει πετύχει, διότι ακριβώς συνδέει έναν πολύ σημαντικό άξονα (Κηφισίας) με το "κέντρο υπό στενή έννοια", όπως θα αναλύσω και παρακάτω. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η βραδυνή εκδοχή που συνδέει την Κηφισίας με το κέντρο (Χ14) έχει αφετηρία το Σύνταγμα και όχι την Στουρνάρη. Διότι ακριβώς εκεί βρίσκεται η ζήτηση. Τώρα, όσον αφορά την σύνδεση Αλεξάνδρας-Ιπποκράτους/Χ. Τρικούπη, αυτή επιτυγχάνεται κυρίως με το 230 και πολύ λιγότερο από το 813. Συμφωνώ απόλυτα στο ότι το 230 σηκώνει ένα πολύ μεγάλο βάρος, ενώ το 813, παρόλο που επανδρώνεται με οχήματα 12μ, δεν έχει αξιοποιηθεί σωστά. Ωστόσο, με κάποιες παρεμβάσεις, μπορεί να επιτευχθεί μια αξιοπρεπής σύνδεση Αλεξάνδρας-Ιπποκράτους/Χ. Τρικούπη. Δε θέλω να επεκταθώ πολύ σε αυτό, μιας και εδω μιλάμε για γραμμές-κορμούς. Ενδεικτικά μόνο αναφέρω: i) επάνδρωση 230 με οχήματα 12μ, απομάκρυνση από οδό Αλ. Παναγούλη στον Δ. Ζωγράφου και περικοπή έως Ακαδημία και ii) επέκταση 813 έως Γουδή, τέρμα μαζί με 622 (815 τοπικό από Ταύρο για Στ. Συγγρού-Φιξ, φεύγει από Γουδή). Για του λόγους αυτούς, θα έδινα παραπάνω έμφαση στο τμήμα Κηφισίας-κέντρο (μέσω Β. Σοφίας), παρά στο τμήμα Αλεξάνδρας-Κηφισίας.
ΙΙΙ) Αφετηρία. Εδώ πρέπει να ορίσουμε την έννοια του κέντρου της Αθήνας. Κέντρο υπό την στενή έννοια νοείται το τρίγωνο μεταξύ Πλ. Συντάγματος, Πλ. Ομονοίας και Πλ. Μοναστηρακίου. Αυτή είναι η καρδιά της Αθήνας. Οι γύρω περιοχές, όπως για παράδειγμα ο Ευαγγελισμός, η Βικτώρια, το Πολυτεχνείο, η Πλ. Κουμουνδούρου κλπ είναι το κέντρο υπό την ευρεία έννοια. Είναι μεν στα διοικητικά όρια του Δήμου Αθηναίων, συγκεντρώνονται εμπορικές δραστηριότητες, αλλά για να λέμε και την αλήθεια, κέντρο δε το λες. Άλλωστε, όπως έχει φανερώσει και η πράξη, οι επιβάτες που έχουν ως τελικό προορισμό το κέντρο και έρχονται πχ με Α8, Α15, Β12, Γ16 θα μετεπιβιβαστούν αναγκαστικά σε άλλο μέσο, προκειμένου να φτάσουν στον πυρήνα του κέντρου. Επομένως, το ίδιο συμβαίνει και με το Α7. Αναγκαστικά ο επιβάτης που θα το πάρει από ύψος Αμαρουσίου και έχει ως τελικό προορισμό το κέντρο υπό την στενή έννοια (πχ το Κολωνάκι), θα πρέπει αναγκαστικά να κατέβει είτε στον Στ. Αμπελόκηποι και να πάρει το μετρό ή να κατέβει στην Κηφισίας και να μετεπιβιβαστεί στο 3 ή στο Ε14. Ο υφιστάμενος τόπος της αφετηρίας τώρα (Στουρνάρη), ιδίως τις βραδινές ώρες μόνο ασφαλής δεν είναι. Γίνονται ένοπλες ληστείες σε περαστικούς μπροστά στα μάτια της αστυνομίας, με την τελευταία απλά να προτρέπει τα θύματα να ασκήσουν "μήνυση κατά αγνώστων" στο πλησιέστερο αστυνομικό τμήμα! (προφανώς το παραπάνω έχει πραγματικά συμβεί και δεν το υποθέτω ή το βγάζω από το κεφάλι μου). Από θέματα συνδεσιμότητας, όπως είπα και παραπάνω, ο επιβάτης θα πρέπει να πάρει άλλο μέσο προκειμένου να προσεγγίσει το κέντρο, ενώ οι μετεπιβιβάσεις που προσφέρονται είναι λιγότερες σε σχέση με την Ακαδημία ή το Σύνταγμα. Ο τόπος της προτεινόμενης αφετηρίας, η Ακαδημία, επιλέχθηκε καθαρά για λειτουργικούς λόγους, καθώς υπάρχει χώρος (με την προϋπόθεση πως θα γίνουν κάποιες παρεμβάσεις και όχι από την μια μέρα στην άλλη), ενώ από θέματα ασφαλείας τα πράγματα δεν είναι τραγικά. Ναι, το παρκάκι μπροστά από την σχολή ΝΟΠΕ του ΕΚΠΑ είναι βόθρος τοξικομανών, αλλά το πολύ πολύ να τους δεις είτε σε κατάσταση νιρβάνας, είτε να σκοτώνονται μεταξύ τους. Βέβαια αυτό το ζήτημα λύνεται με πολιτική βούληση σε μια ώρα, αλλά αυτό είναι μια συζήτηση που θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο ακαδημαϊκής διάλεξης σε ημερίδα... Τέλος, εαν κατέβει ο επιβάτης στο σημείο αυτό, έχει πληθώρα μετεπιβιβάσεων είτε στα ΜΣΤ, είτε σε όλες τις λ/γ Σταδίου, Παν/μίου, Ακαδημίας, Σόλωνος κλπ.
Μια χαρά μπορεί να καταργηθεί το πάρκινγκ στον παράδρομο Ακαδημίας. Και λόγος μάλιστα υπάρχει: "αφήστε το αυτοκίνητο, πάρτε συγκοινωνία". Ήταν και ένα ωραίο motto που χρησιμοποιούσε κάποτε ο ΟΑΣΑ και μάλιστα είχαν μπει και αυτοκόλλητα σε κάποια Ν1! (τι θυμήθηκα τώρα...). Ίσα ίσα, η δημοτική αρχή της Αθήνας θα έπρεπε να προωθεί την χρήση ΜΜΜ και όχι να προτρέπει και με τη βούλα τον κάθε... τεμπέλη να έρχεται στο κέντρο με το ΙΧ του και να παρκάρει στην Ακαδημίας.
Το Ε14 το έχει το σουξέ του. Γεμάτο φτάνει Σύνταγμα, γεμάτο φέυγει από Σύνταγμα. Άρα υπάρχει ζήτηση. Δε το κόβεις αν δεν το αντικαταστήσεις με κάτι άλλο. Επίσης δε χρειάζεται να "μπουκώσουμε" και άλλο το μετρό. Τα 550 και 10 είχαν δημιουργηθεί πριν το μετρό (το 10 ως 450) και είχαν σκοπό να ενώσουν δύο μεγάλους οδικούς άξονες με μεγάλη ζήτηση, την Κηφισίας με τη Συγγρού, χωρίς να εισέρχονται στον πυρήνα του κέντρου. Σήμερα, απλά επικουρούν τα Α2/Β2 και Α7 είτε προωθώντας τον κόσμο στο μετρό, είτε "σκουπίζοντας" λίγο τον κόσμο από τις στάσεις.
Αντίθετα αν θέλει κάποιος να πάει προς Βασιλίσσης Σοφίας έχει κατά σειρά το 550, το Ε14, το 10 και το 3. Βέβαια, θα πει κανείς ότι το 550 και το 10 δεν φτάνουν ως το Σύνταγμα, εδώ όμως υπάρχει η πολύ πιο αξιόπιστη εναλλακτική της μετεπιβίβασης στο μετρό στο Μέγαρο Μουσικής ή στον σταθμό Αμπελοκήπων αν πετύχεις τις γραμμές τις Αλεξάνδρας. Και για να είμαι δίκαιος δεν θα προσμετρήσω το Α5 γιατί και αυτό είναι σπάνιο.
Με λίγα λόγια όποια αλλαγή προτείνεται, θα ξεβολέψει κάποιους για να βολέψει κάποιους άλλους, ενώ το ζητούμενο θα ήταν μια ουσιαστική βελτίωση.
Όσο για την αφετηρία εξακολουθούν να υπάρχουν τα μειονεκτήματα που προανέφερα. Όπως γράφεις και εσύ είναι θέμα πολιτικής βούλησης να λυθεί το πρόβλημα. Στο κάτω-κάτω δεν είναι ανάγκη να πάει κάποιος στην Στουρνάρη να πάρει το λεωφορείο, μπορεί να το κάνει από Ακαδημίας ή Χημείο.