Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πλήρες «ξήλωμα» της γραμμής 4 του Μετρό, αλλά και των νέων αυτοκινητοδρόμων-επεκτάσεων της Αττικής Οδού- όπως σχεδιάζονταν μέχρι σήμερα να υλοποιηθούν- προβλέπει το ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας-Αττικής 2011 που παρουσίασε χθες το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Ουσιαστικά από τους αυτοκινητοδρόμους-μαμούθ μήκους 71,6 χλμ και προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ του Γιώργου Σουφλιά, την συρρίκνωσή τους κατά 40% (που σχεδίαζε η προ ανασχηματισμού ηγεσία του υπουργείου Υποδομών), πλέον οδηγούμαστε στην μηδενική επέκταση του περιφερειακού δακτυλίου της Αθήνας.
Τι αλλάζει
Το ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας-Αττικής 2011, δεν προβλέπει νέους αυτοκινητοδρόμους αλλά την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού έως τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, η αναβάθμιση της Βάρης - Κορωπίου, η κατασκευή του οδικού άξονα Ελευσίνα - Θήβα και της Λεωφόρου Κύμης από την Αττική ως την εθνική οδό.
Ως «αντίβαρο» στους νέους οδικούς άξονες, το αρμόδιο υπουργείο επιστρατεύει την ενίσχυση του δικτύου αστικών συγκοινωνιών.
Έτσι παρότι το Δημόσιο δεν έχει καταφέρει την τελευταία διετία να «ξεκλειδώσει» τους επτά «έτοιμοπαράδοτους» σταθμούς του Μετρό λόγω της υπόθεσης Siemens, καταστρώνει μεγαλόπνοα σχέδια για ανάπτυξη δικτύου τραμ και ελαφρού Μετρό με νέες γραμμές:
- Σύνταγμα-Πλ. Αιγύπτου-Άνω Πατήσια
- Στ. Λαρίσης - Νοσοκομεία Παίδων / Γουδί
- Καμίνια - Φρεαττύδα / Χατζηκυριάκειο
- Πειραιάς - Κερατσίνι – Πέραμα
- Πειραιάς - Τζιτζιφιές - Λεωφ. Θησέως – Φιξ
- Λιμένας Κρουαζιερόπλοιων (Πειραϊκή) - Ακτή Ξαβερίου - Ακτή Κονδύλη - Ηετιώνεια Ακτή - Δραπετσώνα: ειδικό Μέσο Σταθερής Τροχιάς για την εσωτερική εξυπηρέτηση της λιμενικής ζώνης.
Μέχρι το 2021 σχεδιάζεται επίσης, η επέκταση του δικτύου του Προαστιακού με την δημιουργία των εξής γραμμών:
- Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών - Κόρινθος - Κιάτο, με διακλάδωση Ισθμός – Λουτράκι
- Αγ. Ανάργυροι - Ελευσίνα – Μέγαρα, μέσω επαναλειτουργίας παλαιάς γραμμής ΟΣΕ, για την εξυπηρέτηση Δυτικής Αττικής / Θριασίου Πεδίου (εναλλακτικά μπορεί να λειτουργήσει με Ελαφρύ Μετρό ή Τραμ)
- Ελληνικό - Βάρη - Διεθνές Αεροδρόμιο Αθήνας:
Για τα παραπάνω που επιδιώκεται να πραγματοποιηθούν σε διάστημα δεκαετίας, δεν υπάρχει προς στιγμήν καμία πρόβλεψη σε επίπεδο χρονοδιαγράμματος ή χρηματοδότησης.
Γραμμή U
Πριν από ακριβώς ένα χρόνο, ο προκάτοχος του κ. Ραγκούση στο υπουργείο Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας είχε εξαγγείλει την προώθηση της γραμμής U (4).
Η τελευταία σχεδιαζόταν να ξεκινάει από το Άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι, να διασχίζει την Κυψέλη και με κατεύθυνση το Πανεπιστήμιο να φθάνει στο Κολωνάκι, να συνεχίζει στα Ιλίσια και το Βύρωνα και μέσω της Κηφισίας να καταλήγει στο Μαρούσι.
Πλέον, σύμφωνα με το ρυθμιστικό σχέδιο, η γραμμή 4 θα αποτελείται από τις γραμμές:
- Περισσός – Γαλάτσι – Κυψέλη – Πανεπιστήμιο – Ευαγγελισμός – Ζωγράφου – Μαρούσι – Λυκόβρυση / Εθνική Οδός Αθ.-Θεσ/νίκης, με τη διακλάδωση Ευαγγελισμός – Βύρωνας – Ανω Ηλιούπολη. Η εν λόγω γραμμή σχεδιάζεται να εξυπηρετεί και το πανεπιστημιακού συγκρότημα Ζωγράφου – Ιλισίων.
Το χρονοδιάγραμμα της νέας γραμμής του Μετρό βρίσκεται στον «αέρα», ενώ η χρηματοδότησή της, βάσει των επικρατέστερων σεναρίων, εκτιμάται ότι θα αντληθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Πλήρες «ξήλωμα» της γραμμής 4 του Μετρό, αλλά και των νέων αυτοκινητοδρόμων-επεκτάσεων της Αττικής Οδού- όπως σχεδιάζονταν μέχρι σήμερα να υλοποιηθούν- προβλέπει το ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας-Αττικής 2011 που παρουσίασε χθες το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Ουσιαστικά από τους αυτοκινητοδρόμους-μαμούθ μήκους 71,6 χλμ και προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ του Γιώργου Σουφλιά, την συρρίκνωσή τους κατά 40% (που σχεδίαζε η προ ανασχηματισμού ηγεσία του υπουργείου Υποδομών), πλέον οδηγούμαστε στην μηδενική επέκταση του περιφερειακού δακτυλίου της Αθήνας.
Τι αλλάζει
Το ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας-Αττικής 2011, δεν προβλέπει νέους αυτοκινητοδρόμους αλλά την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού έως τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, η αναβάθμιση της Βάρης - Κορωπίου, η κατασκευή του οδικού άξονα Ελευσίνα - Θήβα και της Λεωφόρου Κύμης από την Αττική ως την εθνική οδό.
Ως «αντίβαρο» στους νέους οδικούς άξονες, το αρμόδιο υπουργείο επιστρατεύει την ενίσχυση του δικτύου αστικών συγκοινωνιών.
Έτσι παρότι το Δημόσιο δεν έχει καταφέρει την τελευταία διετία να «ξεκλειδώσει» τους επτά «έτοιμοπαράδοτους» σταθμούς του Μετρό λόγω της υπόθεσης Siemens, καταστρώνει μεγαλόπνοα σχέδια για ανάπτυξη δικτύου τραμ και ελαφρού Μετρό με νέες γραμμές:
- Σύνταγμα-Πλ. Αιγύπτου-Άνω Πατήσια
- Στ. Λαρίσης - Νοσοκομεία Παίδων / Γουδί
- Καμίνια - Φρεαττύδα / Χατζηκυριάκειο
- Πειραιάς - Κερατσίνι – Πέραμα
- Πειραιάς - Τζιτζιφιές - Λεωφ. Θησέως – Φιξ
- Λιμένας Κρουαζιερόπλοιων (Πειραϊκή) - Ακτή Ξαβερίου - Ακτή Κονδύλη - Ηετιώνεια Ακτή - Δραπετσώνα: ειδικό Μέσο Σταθερής Τροχιάς για την εσωτερική εξυπηρέτηση της λιμενικής ζώνης.
Μέχρι το 2021 σχεδιάζεται επίσης, η επέκταση του δικτύου του Προαστιακού με την δημιουργία των εξής γραμμών:
- Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών - Κόρινθος - Κιάτο, με διακλάδωση Ισθμός – Λουτράκι
- Αγ. Ανάργυροι - Ελευσίνα – Μέγαρα, μέσω επαναλειτουργίας παλαιάς γραμμής ΟΣΕ, για την εξυπηρέτηση Δυτικής Αττικής / Θριασίου Πεδίου (εναλλακτικά μπορεί να λειτουργήσει με Ελαφρύ Μετρό ή Τραμ)
- Ελληνικό - Βάρη - Διεθνές Αεροδρόμιο Αθήνας:
Για τα παραπάνω που επιδιώκεται να πραγματοποιηθούν σε διάστημα δεκαετίας, δεν υπάρχει προς στιγμήν καμία πρόβλεψη σε επίπεδο χρονοδιαγράμματος ή χρηματοδότησης.
Γραμμή U
Πριν από ακριβώς ένα χρόνο, ο προκάτοχος του κ. Ραγκούση στο υπουργείο Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας είχε εξαγγείλει την προώθηση της γραμμής U (4).
Η τελευταία σχεδιαζόταν να ξεκινάει από το Άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι, να διασχίζει την Κυψέλη και με κατεύθυνση το Πανεπιστήμιο να φθάνει στο Κολωνάκι, να συνεχίζει στα Ιλίσια και το Βύρωνα και μέσω της Κηφισίας να καταλήγει στο Μαρούσι.
Πλέον, σύμφωνα με το ρυθμιστικό σχέδιο, η γραμμή 4 θα αποτελείται από τις γραμμές:
- Περισσός – Γαλάτσι – Κυψέλη – Πανεπιστήμιο – Ευαγγελισμός – Ζωγράφου – Μαρούσι – Λυκόβρυση / Εθνική Οδός Αθ.-Θεσ/νίκης, με τη διακλάδωση Ευαγγελισμός – Βύρωνας – Ανω Ηλιούπολη. Η εν λόγω γραμμή σχεδιάζεται να εξυπηρετεί και το πανεπιστημιακού συγκρότημα Ζωγράφου – Ιλισίων.
Το χρονοδιάγραμμα της νέας γραμμής του Μετρό βρίσκεται στον «αέρα», ενώ η χρηματοδότησή της, βάσει των επικρατέστερων σεναρίων, εκτιμάται ότι θα αντληθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
Stephen Hawking.