Γίνεται συζήτηση για 24ωρη λειτουργία του μετρό τα Σάββατα (νύχτα από Σάββατο προς Κυριακή) και αναμένεται και η μελέτη βιωσιμότητητας από την ΣΤΑΣΥ. Πάμε να δούμε κάποια βασικά στοιχεία του αν μπορεί να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο:
- Σταθμάρχες: Έχουν 24ωρη παρουσία σε όλο το δίκτυο οπότε δεν χρειάζονται αλλαγές.
- Προσωπικό Ασφαλείας ΣΤΑΣΥ (κίτρινα γιλέκα): Υπότίθεται έχουν επίσης 24ωρη παρουσία και μάλιστα ενισχυμένη, οπότε δεν χρειάζονται αλλαγές.
- Εκδότες Κομίστρων: Τέτοιες ώρες γενικά δεν λειτουργούν εκδοτήρια οπότε δεν χρειάζονται εκδότες ούτε τις ώρες 02:00-05:30 (τα περισσότερα εκδοτήρια δεν λειτουργούν καν τα ΣΚ)
- Προωπικό των Κ.Ε.Λ. (Κέντρα Ελέγχου Λειτουργίας): Σίγουρα θα υπάρχει ένας μικρός αριθμός σε 24ωρη βάση, μπορεί να ενισχυθεί εφόσον χρειάζεται.
- Συντήρηση δικτύου: Δεν νομίζω ότι γίνεται ιδιαίτερη συντήρηση το 2ωρο περίπου (ώρες 3-5) τα ξημερώματα της Κυριακής που το δίκτυο είναι χωρίς ρεύμα. Τουλάχιστον όχι κάτι που να μην μπορεί να γίνει τα υπόλοιπα 6 βράδια (με τα 5 να έχουν περισσότερες ώρες διαθέσιμες και να μην χρειάζονται έξτρα μεροκάμματα λόγω Κυριακής).
- Συνωστισμός: Ο συνωστισμός τις ώρες 12-7 θα είναι λιγότερος λόγω κατανομής του ίδιου ή συγκροτημένα περισσότερου κόσμου σε πολύ μεγαλύτερο έυρος χρόνου (δεν θα τρέχουν όλοι να χρησιμοποιήσουν τους 2 τελευταίους και τους 2 πρώτους συρμούς).
- Καθαρισμός Σταθμών: Μπορεί να γίνεται παράλληλα με την λειτουργία όπως γίνεται τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας. Ο αραιός συνωστισμός που ανέφερα παραπάνω θα διευκολύνει αυτή την παράλληλη δραστηριότητα.
- Ανεφοδιασμός ΑΜΕΚ: Δεν διαρκεί χρόνο, δεν απενεργοποιεί τα μηχανήματα, δεν γίνεται σε όλα τα μηχανήματα ταυτόχρονα, άρα δεν επηρεάζει κάπου.
- Τρέχουσες Συχνότητες Γραμμών:
- Γραμμή 1: Σάββατο 23:30 - 01:00 ανά 15' και Κυριακή 05:00 - 05:30 ανά 15' 00".
- Γραμμή 2: Σάββατο 00:20 - 02:00 ανά 15' και Κυριακή 05:30 - 07:00 ανά 12' 30".
- Γραμμή 3: Σάββατο 00:20 - 02:00 ανά 15' και Κυριακή 05:30 - 07:00 ανά 10' 00".
- Σχέσεις Συρμών - Συχνοτήτων:
- Γραμμή 1: Με 4 συρμούς ανά 27', με 5 συρμούς ανά 22', με 6 συρμούς ανά 18'.
- Γραμμή 2: Με 3 συρμούς ανά 23', με 4 συρμούς ανά 17', με 5 συρμούς ανά 14'.
- Γραμμή 3: Με 4 συρμούς ανά 24', με 5 συρμούς ανά 19', με 6 συρμούς ανά 16'.
* Οι τιμές έχουν στρογγυλοποιηθεί προς τα πάνω για πρακτική εφαρμογή.
* Οι χρόνοι διαδρομής και οι συχνότητες προέρχονται από το https://stasy.gr/δρομολόγια/
* Έχει υπολογιστεί ο επιπλέον ολιγόλεπτος χρόνος στο άκρο κάθε γραμμής.
* Οι συχνότητες είναι ανά κατεύθυνση.
Συνεπώς, απαιτούνται 11-15 (
4-5 Γ1,
3-4 Γ2,
4-5 Γ3) συρμοί αναλόγως τις συχνότητες που θα επιλεχθούν και οι αντίστοιχοι ηλεκτροδηγοί. Μάλιστα οι μεταμεσονύχτιες ώρες είναι οι "καλύτερες" για την δρομολόγηση των συρμών πρώτης γενιάς που δεν διαθέτουν κλιματισμό, ώστε να μπορούν οι υπόλοιποι να συντηρούνται σωστά για να μην "ψήνεται" το επιβατικό κοινό από την ζέστη κατά την διάρκεια της ημέρας.
Συμπερασματικά, η 24ωρη λειτουργία του μετρό το βράδυ Σαββάτου προς Κυριακή φαίνεται τεχνικά εφικτή, καθώς δεν απαιτούνται ουσιώδεις αλλαγές σε κρίσιμους τομείς όπως η παρουσία σταθμαρχών, η ασφάλεια, η συντήρηση, ο καθαρισμός ή η γενικότερη λειτουργία των σταθμών.
Η κάλυψη των συρμών μπορεί να επιτευχθεί με ρεαλιστικό αριθμό οχημάτων και ηλεκτροδηγών, ενώ η χαμηλότερη ζήτηση των μεταμεσονύκτιων ωρών προσφέρει ευελιξία στη διαχείριση του στόλου, ακόμα και ευκαιρίες για στρατηγική χρήση παλαιότερων συρμών.
Βεβαίως, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το επιπλέον κόστος που αφορά κυρίως τη μισθοδοσία των ηλεκτροδηγών και την κατανάλωση ρεύματος, ιδιαίτερα αν αποφασιστεί πυκνότερη συχνότητα δρομολογίων π.χ. γύρω στο 15λεπτο (αν και κάτι τέτοιο δεν φαίνεται αναγκαίο). Ωστόσο οι πρόσφατες προσλήψεις στην ΣΤΑΣΥ (νομίζω σε όλους τους κλάδους) μπορούν να συμβάλουν στην κάλυψη του πρόσθετου προσωπικού, μειώνοντας την πίεση για υπερωρίες ή έκτακτες βάρδιες.
Η απόφαση για την υλοποίηση, επομένως, δεν φαίνεται να σκοντάφτει σε τεχνικά ή οργανωτικά εμπόδια, αλλά περισσότερο σε ζητήματα πολιτικής βούλησης, κόστους-οφέλους και προτεραιοτήτων. Αν η μελέτη βιωσιμότητας κινηθεί στην ίδια γραμμή, η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου θα μπορούσε να ξεκινήσει
—π.χ. από την Κυριακή 15 Ιουνίου, το 1ο ΣΚ μετά το κλείσιμο των σχολείων και αρκετών σχολών- αποτελώντας ένα σημαντικό βήμα προς μια πιο λειτουργική και σύγχρονη δημόσια αστική συγκοινωνία της ελληνικής πρωτεύουσας.