20-06-2014, 12:10 AM
Τι προβλέπει το πόρισμα της επιτροπής του υπουργείου Μεταφορών για τις τιμές των βασικών εισιτηρίων. Επανέρχεται το σχέδιο για μετεπιβίβαση μόνο προς μία κατεύθυνση - Αυξήσεις σοκ στις κάρτες απεριορίστων διαδρομών
του Γιώργου Χατζηλίδη
Κακά μαντάτα επιφυλάσσει για τους Θεσσαλονικείς το πόρισμα που έχει επεξεργαστεί η επιτροπή του υπουργείου Μεταφορών για την αναδιοργάνωση της λειτουργίας τους ΟΑΣΘ.
Ενώ, λοιπόν, η κυβέρνηση ανακοίνωσε για τον Σεπτέμβριο μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, το σχετικό πόρισμα που αφορά τη Θεσσαλονίκη προβλέπει αυξήσεις, αλλά και επαναφορά του σχεδίου «μονής κατεύθυνσης» για τα εισιτήρια διπλής μετακίνησης, μοντέλο που είχε προταθεί και παλαιότερα, αλλά είχε εγκαταλειφθεί λόγω αντιδράσεων. Εκεί, δε, που σίγουρα θα κορυφωθούν οι αντιδράσεις, εάν βεβαίως υιοθετηθεί το πόρισμα, είναι οι αυξήσεις φωτιά, πάνω από 65%, που προβλέπονται για τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, το πόρισμα προτείνει σειρά ενεργειών, με τελικό στόχο να μειωθεί η επιδότηση του δημοσίου στα εισιτήρια του ΟΑΣΘ, όπως, μεταξύ άλλων, είναι οι εξής:
-Περιορισμός των δρομολογίων ανάλογα με την επιβατική κίνηση των γραμμών και την πληρότητα των λεωφορείων, και πάντως μείωσή τους τις Κυριακές και τις αργίες.
-Αυστηρή τήρηση του ωραρίου 5 π.μ.- 12 μ.μ. στα δρομολόγια (με εξαίρεση τις γραμμές 9 Λαχαναγορά-78 αεροδρόμιο)
-Κατάργηση του εισιτηρίου 24ωρης διάρκειας, που σήμερα έχει κόμιστρο 4 ευρώ
-Τετραζωνικό σύστημα για τα εισιτήρια που προβλέπει τα ακόλουθα:
Α. Απλό εισιτήριο για μία μετακίνηση με τιμή 1 ευρώ, από 0,80 ευρώ που είναι σήμερα.
Β. Εισιτήρια διπλής μετακίνησης(δηλαδή με μία μετεπιβίβαση), διαρκείας 1,5 ώρας, με τιμή 1,20 ευρώ, από 0,90 ευρώ που είναι σήμερα. Η μεγάλη διαφορά, εν προκειμένω, είναι ότι προτείνεται ξανά η εφαρμογή του μοντέλου για μετεπιβίβαση μόνο προς την ίδια κατεύθυνση. Με άλλα λόγια, ένας επιβάτης δεν θα μπορεί να ξεκινήσει, για παράδειγμα, από την Καλαμαριά, να κατέβει μετά από τρεις στάσεις, και να γυρίσει πίσω, προς στο σημείο εκκίνησής του, αλλά θα πρέπει υποχρεωτικά, με αυτό το εισιτήριο, να κατευθυνθεί προς το κέντρο.
Γ. Νέο εισιτήριο τριπλής μετακίνησης(επίσης μόνο για την ίδια κατεύθυνση), διαρκείας δύο ωρών, με τιμή 1,5 ευρώ. Από ό,τι φαίνεται, το εισιτήριο αυτό φωτογραφίζει τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής της Χαλκηδόνας(Κουφάλια, Χαλκηδόνα, Μυγδονία, Άγιος Αθανάσιος κα), που εντάχθηκαν στο δίκτυο του ΟΑΣΘ το 2003.
Δ. Νέο εισιτήριο τετραπλής μετακίνησης(μόνο για ίδια κατεύθυνση), διαρκείας δύο ωρών, με τιμή 2 ευρώ, που θα προμηθεύονται υποχρεωτικά οι κάτοικοι των εννέα (πρώην) δήμων της λεγόμενης επαρχίας Λαγκαδά (Σοχός, Αρεθούσα, Ρεντίνα, Απολλωνία, Μάδυτος κα), που εντάχθηκαν στο δίκτυο του ΟΑΣΘ το 2011.
Κάρτες απεριορίστων διαδρομών
Παράλληλα, το πόρισμα προβλέπει αυξήσεις πέρα από κάθε λογική για τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Συγκεκριμένα, η μηνιαία κάρτα προτείνεται να τιμολογηθεί στα 50 ευρώ, από 30 ευρώ σήμερα, διαφορά που ισοδυναμεί με αύξηση 66%! Είναι χαρακτηριστικό ότι, σήμερα, η τιμή της ίδιας κάρτας είναι σχεδόν 33 φορές μεγαλύτερη από το εισιτήριο των 0,90 ευρώ(διπλής μετακίνησης), ενώ, ακόμα κι αν η σύγκριση γίνει με το νέο τιμολόγιο, η κάρτα θα είναι αυξημένη κατά σχεδόν 42 φορές σε σχέση με το εισιτήριο των 1,2 ευρώ. Η τριμηνιαία κάρτα αυξάνεται στα 140 ευρώ (από 86 ευρώ σήμερα), η ετήσια κάρτα στα 450 ευρώ (από 230 ευρώ), ενώ προτείνεται και η εισαγωγή νέας εξαμηνιαία κάρτα στην τιμή των 250 ευρώ που δεν υφίσταται σήμερα. Όλοι οι δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου διατηρούν το δικαίωμά τους.
Εξορθολογισμός ναι, αλλά πώς;
Σίγουρα, τόσο τα δρομολόγια του ΟΑΣΘ όσο και η τιμολογικακή πολιτική χρήζουν εξορθολογισμού, προκειμένου ο Οργανισμός να κάνει σημαντρικά βήματα για την οικονομική αυτοτέλειά του και να μην επαιτεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα την επιδότηση του δημοσίου, που πολλές φορές οδηγεί, ως γνωστόν, και σε ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού. Θα μπορούσε να δεχθεί κανείς και τη λογική του υπουργείου ότι δεν είναι δυνατόν ένας επιβάτης που ξεκινάει από τη Νεάπολη για να πάει στο κέντρο να πληρώνει το ίδιο εισιτήριο με έναν άλλο που ξεκινάει από τον Σοχό για να πάει στο κέντρο.
Ωστόσο, 3,5 χρόνια μετά τις αυξήσεις (από 33% έως 50%) στα εισιτήρια του ΟΑΣΘ και ενώ η κρίση ακόμα ταλαιπωρεί την κοινωνία, είναι εξορθολογισμός να προωθούνται αυξήσεις 25% έως 33% για τα βασικά εισιτήρια; Με κατάργηση, μάλιστα, στα εισιτήρια της διπλής μετακίνησης της δυνατότητας επιλογής κάθε κατεύθυνσης; Και δεν είναι σίγουρα εξορθολογισμός οι απαράδεκτες αυξήσεις στις κάρτες απεριορίστων διαδρομών, που επί της ουσίας θίγουν τους καλύτερους πελάτες του ΟΑΣΘ.
Και για να μείνουμε στο πολιτικό πνεύμα των ημερών, έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε εάν η κυβέρνηση θα τολμήσει να εφαρμόσει τη νέα αυτή τιμολογιακή πολιτική, ή κάποια αντίστοιχη, εν όψει της άφιξης του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, ακόμα ακόμα και εν όψει των βουλευτικών εκλογών, που οι περισσότεροι συμφωνούν ότι θα γίνουν το αργότερο στις αρχές του 2015...
Πηγή
του Γιώργου Χατζηλίδη
Κακά μαντάτα επιφυλάσσει για τους Θεσσαλονικείς το πόρισμα που έχει επεξεργαστεί η επιτροπή του υπουργείου Μεταφορών για την αναδιοργάνωση της λειτουργίας τους ΟΑΣΘ.
Ενώ, λοιπόν, η κυβέρνηση ανακοίνωσε για τον Σεπτέμβριο μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, το σχετικό πόρισμα που αφορά τη Θεσσαλονίκη προβλέπει αυξήσεις, αλλά και επαναφορά του σχεδίου «μονής κατεύθυνσης» για τα εισιτήρια διπλής μετακίνησης, μοντέλο που είχε προταθεί και παλαιότερα, αλλά είχε εγκαταλειφθεί λόγω αντιδράσεων. Εκεί, δε, που σίγουρα θα κορυφωθούν οι αντιδράσεις, εάν βεβαίως υιοθετηθεί το πόρισμα, είναι οι αυξήσεις φωτιά, πάνω από 65%, που προβλέπονται για τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, το πόρισμα προτείνει σειρά ενεργειών, με τελικό στόχο να μειωθεί η επιδότηση του δημοσίου στα εισιτήρια του ΟΑΣΘ, όπως, μεταξύ άλλων, είναι οι εξής:
-Περιορισμός των δρομολογίων ανάλογα με την επιβατική κίνηση των γραμμών και την πληρότητα των λεωφορείων, και πάντως μείωσή τους τις Κυριακές και τις αργίες.
-Αυστηρή τήρηση του ωραρίου 5 π.μ.- 12 μ.μ. στα δρομολόγια (με εξαίρεση τις γραμμές 9 Λαχαναγορά-78 αεροδρόμιο)
-Κατάργηση του εισιτηρίου 24ωρης διάρκειας, που σήμερα έχει κόμιστρο 4 ευρώ
-Τετραζωνικό σύστημα για τα εισιτήρια που προβλέπει τα ακόλουθα:
Α. Απλό εισιτήριο για μία μετακίνηση με τιμή 1 ευρώ, από 0,80 ευρώ που είναι σήμερα.
Β. Εισιτήρια διπλής μετακίνησης(δηλαδή με μία μετεπιβίβαση), διαρκείας 1,5 ώρας, με τιμή 1,20 ευρώ, από 0,90 ευρώ που είναι σήμερα. Η μεγάλη διαφορά, εν προκειμένω, είναι ότι προτείνεται ξανά η εφαρμογή του μοντέλου για μετεπιβίβαση μόνο προς την ίδια κατεύθυνση. Με άλλα λόγια, ένας επιβάτης δεν θα μπορεί να ξεκινήσει, για παράδειγμα, από την Καλαμαριά, να κατέβει μετά από τρεις στάσεις, και να γυρίσει πίσω, προς στο σημείο εκκίνησής του, αλλά θα πρέπει υποχρεωτικά, με αυτό το εισιτήριο, να κατευθυνθεί προς το κέντρο.
Γ. Νέο εισιτήριο τριπλής μετακίνησης(επίσης μόνο για την ίδια κατεύθυνση), διαρκείας δύο ωρών, με τιμή 1,5 ευρώ. Από ό,τι φαίνεται, το εισιτήριο αυτό φωτογραφίζει τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής της Χαλκηδόνας(Κουφάλια, Χαλκηδόνα, Μυγδονία, Άγιος Αθανάσιος κα), που εντάχθηκαν στο δίκτυο του ΟΑΣΘ το 2003.
Δ. Νέο εισιτήριο τετραπλής μετακίνησης(μόνο για ίδια κατεύθυνση), διαρκείας δύο ωρών, με τιμή 2 ευρώ, που θα προμηθεύονται υποχρεωτικά οι κάτοικοι των εννέα (πρώην) δήμων της λεγόμενης επαρχίας Λαγκαδά (Σοχός, Αρεθούσα, Ρεντίνα, Απολλωνία, Μάδυτος κα), που εντάχθηκαν στο δίκτυο του ΟΑΣΘ το 2011.
Κάρτες απεριορίστων διαδρομών
Παράλληλα, το πόρισμα προβλέπει αυξήσεις πέρα από κάθε λογική για τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Συγκεκριμένα, η μηνιαία κάρτα προτείνεται να τιμολογηθεί στα 50 ευρώ, από 30 ευρώ σήμερα, διαφορά που ισοδυναμεί με αύξηση 66%! Είναι χαρακτηριστικό ότι, σήμερα, η τιμή της ίδιας κάρτας είναι σχεδόν 33 φορές μεγαλύτερη από το εισιτήριο των 0,90 ευρώ(διπλής μετακίνησης), ενώ, ακόμα κι αν η σύγκριση γίνει με το νέο τιμολόγιο, η κάρτα θα είναι αυξημένη κατά σχεδόν 42 φορές σε σχέση με το εισιτήριο των 1,2 ευρώ. Η τριμηνιαία κάρτα αυξάνεται στα 140 ευρώ (από 86 ευρώ σήμερα), η ετήσια κάρτα στα 450 ευρώ (από 230 ευρώ), ενώ προτείνεται και η εισαγωγή νέας εξαμηνιαία κάρτα στην τιμή των 250 ευρώ που δεν υφίσταται σήμερα. Όλοι οι δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου διατηρούν το δικαίωμά τους.
Εξορθολογισμός ναι, αλλά πώς;
Σίγουρα, τόσο τα δρομολόγια του ΟΑΣΘ όσο και η τιμολογικακή πολιτική χρήζουν εξορθολογισμού, προκειμένου ο Οργανισμός να κάνει σημαντρικά βήματα για την οικονομική αυτοτέλειά του και να μην επαιτεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα την επιδότηση του δημοσίου, που πολλές φορές οδηγεί, ως γνωστόν, και σε ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού. Θα μπορούσε να δεχθεί κανείς και τη λογική του υπουργείου ότι δεν είναι δυνατόν ένας επιβάτης που ξεκινάει από τη Νεάπολη για να πάει στο κέντρο να πληρώνει το ίδιο εισιτήριο με έναν άλλο που ξεκινάει από τον Σοχό για να πάει στο κέντρο.
Ωστόσο, 3,5 χρόνια μετά τις αυξήσεις (από 33% έως 50%) στα εισιτήρια του ΟΑΣΘ και ενώ η κρίση ακόμα ταλαιπωρεί την κοινωνία, είναι εξορθολογισμός να προωθούνται αυξήσεις 25% έως 33% για τα βασικά εισιτήρια; Με κατάργηση, μάλιστα, στα εισιτήρια της διπλής μετακίνησης της δυνατότητας επιλογής κάθε κατεύθυνσης; Και δεν είναι σίγουρα εξορθολογισμός οι απαράδεκτες αυξήσεις στις κάρτες απεριορίστων διαδρομών, που επί της ουσίας θίγουν τους καλύτερους πελάτες του ΟΑΣΘ.
Και για να μείνουμε στο πολιτικό πνεύμα των ημερών, έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε εάν η κυβέρνηση θα τολμήσει να εφαρμόσει τη νέα αυτή τιμολογιακή πολιτική, ή κάποια αντίστοιχη, εν όψει της άφιξης του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, ακόμα ακόμα και εν όψει των βουλευτικών εκλογών, που οι περισσότεροι συμφωνούν ότι θα γίνουν το αργότερο στις αρχές του 2015...
Πηγή