(20-08-2013, 04:11 PM)Thodvass Έγραψε: Καλησπέρα σε όλους!
Πρόκειται να κάνω την διπλωματική μου πάνω στην απόδοση καυσίμων και τις εκπομπές ρύπων κτλ. Ήθελα να ρωτήσω, εάν πληροφορίες όπως ετήσια κατανάλωση (σε λίτρα) καυσίμου (ων), δαπάνες για καύσιμα, τεχνολογία κινητήρα (EURO 1,2,3,4,5, - EEV), χιλιόμετρα που διανύθηκαν ετησίως υπάρχουν αναφορικά με τις Αστικές και Υπεραστικές συγκοινωνίες της επαρχίας.
Αν υπάρχουν, θεωρείτε πως με τηλεφωνική έρευνα θα πάρω απαντήσεις ή δεν πρόκειται?
Ευχαριστώ!!
Επίσημα στοιχεία δεν θα βρεις εύκολα. Σίγουρα οι μεγάλοι συγκοινωνιακοί φορείς κρατούν αρχείο απόδοσης καυσίμων ανά όχημα. Λεπτομέρειες κατανάλωσης όμως, μάλλον όχι. Αυτά για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στην επαρχία τα πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο δεδομένου ότι τόσο στα αστικά όσο και στα υπεραστικά ΚΤΕΛ τα οχήματα κατά πλειοψηφία δεν ανήκουν στον φορέα αλλά στους μετόχους του. Αυτό σημαίνει ότι ο καθένας βάζει πετρέλαιο από όπου ο ίδιος επιθυμεί και κρατάει (αν κρατάει) αρχείο για τον εαυτό του. Ευκολότερη μπορεί να είναι η έρευνά σου σε ΚΤΕΛ που έχουν δικές τους εγκαταστάσεις καυσίμων. Να κάνεις τηλεφωνική έρευνα δεν θα το πολυσυνιστούσα, θα χρειαστεί να περάσεις από μια διαδικασία όπου ο ένας θα σε παραπέμπει στον άλλο και θα εξυπηρετηθείς ΑΝ έχει διάθεση ο αρμόδιος. Σίγουρα μπορεί να υπάρξουν εξαιρέσεις αλλά δεν θα είναι σε καμία περίπτωση κάτι περισσότερο από την επιβεβαίωση του κανόνα.
Αναφορικά με την φύση της έρευνάς σου τώρα κάποιες επισημάνσεις που αξίζει να λάβεις υπόψη σου:
Ο κάθε τύπος λεωφορείου έχει άλλες απαιτήσεις σε καύσιμο και πρέπει να διαχωρίσεις τις κατηγορίες
Η φύση του έργου που εκτελούν έχει μεγάλη ποικιλία διαδρομών, στα αστικά κεντρικές, διακεντρικές, περιαστικές, προαστιακές κλπ. καθώς και στα υπεραστικά ενδονομαρχιακές, διανομαρχιακές, ορεινές, τοπικές κλπ. χωρίς να ξεχνάμε βέβαια τα αντίστοιχα νησιωτικά. Θα κάνεις ανάλυση επιμέρους ή θα βγάλεις ένα μέσο όρο; Δεν πρέπει να παραλείψεις και τα γεωλογικά χαρακτηριστικά της περιοχής του εκάστοτε φορέα άλλες απατήσεις έχει για παράδειγμα το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας (φύσει ορεινός νομός) και άλλες το ανάλογο του νομού Λάρισας.
Σημαντικό ρόλο παίζει η συντήρηση του οχήματος. Το ίδιο επίσης και οι περιβαλλοντικές αλλά και οι καιρικές συνθήκες. Για να έχει βάση η μελέτη σου πρέπει να αναλύσεις τα δεδομένα σου σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και να πάρεις ένα μέσο όρο.
Ένα πρόβλημα που θα συναντήσεις - ιδιαίτερα στα ΚΤΕΛ - είναι η "πολυτυπία" των οχημάτων. Θα πρέπει να λάβεις υπόψη σου κάποια χαρακτηριστικά δείγματα οχημάτων διαφόρων εποχών και προδιαγραφών Euro και να εξαιρέσεις κάποια άλλα που έχουν μικρή αναλογία στο συνολικό στόλο.
Ειδικά στα αστικά λεωφορεία παρατηρώ ότι αναφέρεις μόνο τα θερμικά. Θα λάβεις υπόψη τις διαφορές ανάμεσα σε diesel και CNG; Και τα τρόλεϊ; Στα τελευταία μάλιστα πώς θα υπολογιστούν οι ρύποι όταν οι μονάδες παραγωγής του ρεύματος που καταναλώνουν είναι πολλών ειδών και διάσπαρτες ανά την Ελλάδα;
Κάποιες βάσικες τιμές κατανάλωσης μπορώ να σου δώσω για να ξεκινήσεις την μελέτη σου αλλά με δεδομένο ότι βασίζονται στην εμπειρία και την παρατήρηση δεν νομίζω ότι θα σου χρησιμεύσουν σε κάτι παραπάνω από τη στήριξη κάποιων βασικών υποθέσεων. Τι πηγή εξάλλου να επικαλεστείς; Ατεκμηρίωτη πληροφόρηση σε κάποιο φόρουμ; Επίσης δεν είναι ακριβείς αλλά κατά προσέγγιση)
Έχουμε λοιπόν:
Αστικό λεωφορείο 12μετρο: 55-60λ/100χμ 50-55λ/100χμ 55-60λ/100χμ
Αστικό λεωφορείο 18μετρο: 65-75λ/100χμ 60-70λ/100χμ 65-75λ/100χμ
Αστικό λεωφορείο 8μετρο: 40-45λ/100χμ 35-45λ/100χμ 40-45λ/100χμ
Υπεραστικό λεωφορείο 12μετρο (αυτοκινητόδρομος): 30-40λ/100χμ 25-35λ/100χμ 25-30λ/100χμ
Υπεραστικό λεωφορείο 10/12μετρο (επαρχ. οδός/συχνές στάσεις): 50-65λ/100χμ 45-55λ/100χμ 45-55λ/100χμ
Υπεραστικό λεωφορείο μικρό (επαρχ. οδός/συχνές στάσεις) 25-30λ/100χμ 20-25λ/100χμ 20-25λ/100χμ
Πετρελαιοκινητήρας στο ρελαντι (άνευ φορτίου): 8-12λ/ώρα 6-10λ/ώρα 4-6λ/ώρα
Η πρώτη τιμή αφορά κινητήρες Euro0/1/2, η δεύτερη Euro3 και η τρίτη Euro4. Για Euro5/EEV υπολόγισε λίγο αυξημένη κατανάλωση σε σχέση με το Euro4. Οι ορεινές γραμμές και οι ανηφορικές στις αστικές γραμμές μπορεί να σημαίνουν ανάλογα με τον τύπο και την ισχύ του κινητήρα ενος λεωφορείου αύξηση κατανάλωση εως και 100%.
Bonus tip: Υπάρχουν ανάλογες μελέτες σε Σουηδία, Γερμανία, Μ. Βρετανία, σίγουρα και αλλού. Μάλιστα μια μιας βρετανικής εταιρίας μεταφορών κάπου πρέπει να την έχω αποθηκευμένη - θα την ψάξω. Γιατί δεν παίρνεις μια τέτοια ως βάση και να την προσαρμόσεις στα ελληνικά δεδομένα (κλιματολογικές συνθήκες, γεωγραφικό ανάγλυφο, κυκλοφοριακός φόρτος);
Bonus tip2: Στο ΚΤΕΛ Κορινθίας κυκλοφορεί ένα λεωφορείο με πλήρη μετατροπή σε LPG. Νομίζω πως θα πρέπει να το λάβεις υπόψη σου στα συγκριτικά αποτελέσματα. Πληροφορίες για να επικοινωνήσεις με τον ιδιοκτήτη του, ευχαρίστως με πμ.