12-12-2011, 05:02 PM
της Μάρως Τσαντήλα
Σε κανονική λειτουργία επανέρχεται από σήμερα, Δευτέρα, το σύνολο της γραμμής του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου από τον Πειραιά ως την Κηφισιά μετά από τρία χρόνια αναμονής και ταλαιπωρίας για το επιβατικό κοινό.
Το έργο ανακαίνισης της επιδομής της γραμμής, που ξεκίνησε σαν "Ολυμπιακό", ολοκληρώθηκε τρία χρόνια μετά την έναρξή του και ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν πως θα χρειάζονταν μόλις ένα 12μηνο προκειμένου να είναι έτοιμη η γραμμή στο σύνολό της.
Παράλληλα σημαντική σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό, ήταν και η υπέρβαση του κόστους με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρά ερωτηματικά για το κατά πόσον η επιλογή να γίνει το έργο χωρίς να κλείσει η γραμμή ήταν τελικά σωστή σε όλα τα επίπεδα καθώς, εκτός των όσων προαναφέρθηκαν, σημαντικές ήταν και οι απώλειες επιβατικού κοινού για τον ΗΣΑΠ σε αυτό το τριετές διάστημα.
Η μείωση της αξιοπιστίας σε ό,τι αφορά την πιστότητα των δρομολογίων αλλά και η σαφώς μειωμένη μεταφορική ικανότητα του Ηλεκτρικού είχαν ως αποτέλεσμα πολύ σημαντικός αριθμός των επιβατών να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης. Το καίριο ερώτημα όμως που ανακύπτει τώρα είναι αν η νέα γραμμή του ΗΣΑΠ θα αποζημιώσει τους επιβάτες του για την χρόνια ταλαιπωρία προσφέροντας, όπως ήταν ο στόχος, ταχύτερες ασφαλέστερες και πιο… ήσυχες μετακινήσεις.
Αραιότερα σε σχέση με 3 χρόνια πριν θα περνούν τα τρένα από τους σταθμούς
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο των εργαζομένων στον ΗΣΑΠ κ. Ρενιέρη οι δυσκολίες δεν τελειώνουν με την σημερινή απόδοση σε χρήση του συνόλου της γραμμής, αφού τα τρένα θα διέρχονται από τους σταθμούς περίπου κάθε 5,5 λεπτά όταν, πριν γίνουν τα έργα ανακαίνισης, στις ώρες αιχμής η συχνότητα διέλευσης από τους σταθμούς ήταν περίπου κάθε 3 – 3,5 λεπτά.
Οι διελεύσεις σε αραιότερα χρονικά διαστήματα αποδίδονται στο γεγονός ότι από σήμερα στην γραμμή θα κινούνται από 19 ως 22 τρένα, ενώ πριν το 2009 κινούνταν ακόμη και 32 συρμοί.
Σήμερα ο ΗΣΑΠ δεν έχει, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι, την δυνατότητα, να θέσει σε κίνηση το σύνολο των συρμών του εξαιτίας της πολύ μεγάλης μείωσης του προσωπικού που έχει υποστεί, λόγω συνταξιοδοτήσεων και μετατάξεων, με αποτέλεσμα να έχει πλέον λιγότερους από 800 εργαζόμενους έναντι περίπου 1.300 που είχε πριν από μια τριετία.
Εφεδρεία
Μάλιστα είναι εξαιρετικά πιθανό τα πράγματα να γίνουν πολύ χειρότερα σε περίπτωση που δεν βρεθεί λύση για την εξαίρεση των αστικών συγκοινωνιών από πρόγραμμα εφεδρείας, μέσω της οποίας υπολογίζεται ότι θα αναγκαστούν να αποχωρήσουν περίπου 65 εργαζόμενοι, κυρίως τεχνικό προσωπικό και μηχανοδηγοί.
Το θέμα έχει τεθεί από τους εργαζόμενους στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Βορίδη ο οποίος συμμερίζεται την ανάγκη να βρεθεί λύση τις ειδικότητες που επηρεάζουν την επιχειρησιακή λειτουργία των μέσων ωστόσο, προς το παρόν, λύση δεν έχει δοθεί και είναι αμφίβολο κατά πόσον αυτό θα συμβεί τελικά, με δεδομένη την αποτυχία που καταγράφει στο σύνολό της η πρώτη προσπάθεια για την εφαρμογή της εφεδρείας στο δημόσιο.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι κατά το τριετές διάστημα που ο Ηλεκτρικός υπολειτουργούσε πολλοί χρήστες του αναζήτησαν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον κ. Ρενιέρη, σήμερα να έχει λιγότερους από τους μισούς επιβάτες σε σχέση με τις 650.000 επιβατών που εξυπηρετούσε καθημερινά ως τις αρχές του 2009.
Με την αποκατάσταση των δρομολογίων υπολογίζεται ότι οι περισσότεροι επιβάτες θα επιστρέψουν καθώς ο ηλεκτρικός αποτελεί ένα από πλέον αξιόπιστα μέσα μετακίνησης στην πρωτεύουσα.
Το θέμα της λαθρεπιβίβασης
Άλυτο όμως παραμένει ακόμη το σοβαρό πρόβλημα της λαθρεπιβίβασης, που στερεί από τον Ηλεκτρικό πολύτιμα έσοδα. Όπως σημειώνει ο εκπρόσωπος των εργαζομένων, ουδέποτε αντιμετωπίστηκε πραγματικά. Το πρόβλημα δεν αφορά μόνον στον ελλιπή έλεγχο. Σήμερα, τονίζει ο κ. Ρενιέρης, στους μισούς σταθμούς δεν υπάρχουν πωλητές εισιτηρίων ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν λειτουργούν λόγω βλαβών οι αυτόματοι πωλητές.
Στο «ψυγείο» το επενδυτικό πρόγραμμα
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι στην κατάψυξη έχει μπει και το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα του ΗΣΑΠ το οποίο είχε ανακοινωθεί τα προηγούμενα χρόνια. Ειδικότερα ακυρώθηκαν οι προμελέτες για την επέκταση της γραμμής του Ηλεκτρικού με νέους σταθμούς προς τον Άγιο Στέφανο.
Παράλληλα σε ακύρωση οδηγήθηκε και ο σχεδιασμός για την δημιουργία τριών νέων σταθμών στο υφιστάμενο δίκτυο σε Καμίνια, Ιλισό και Ψαλίδι που υπολογίζονταν ότι καθημερινά θα εξυπηρετούσαν περισσότερους από 50.000 επιβάτες.
Επίσης κανένας σχεδιασμός δεν προχωρά για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΗΣΑΠ, τμήμα της εταιρείας "Σταθερές Συγκοινωνίες" πλέον, το οποίο προέβλεπε την δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης αλλά και χώρων για εμπορική αξιοποίηση που θα ενίσχυαν σημαντικά τα έσοδα της εταιρείας.
Σε κανονική λειτουργία επανέρχεται από σήμερα, Δευτέρα, το σύνολο της γραμμής του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου από τον Πειραιά ως την Κηφισιά μετά από τρία χρόνια αναμονής και ταλαιπωρίας για το επιβατικό κοινό.
Το έργο ανακαίνισης της επιδομής της γραμμής, που ξεκίνησε σαν "Ολυμπιακό", ολοκληρώθηκε τρία χρόνια μετά την έναρξή του και ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν πως θα χρειάζονταν μόλις ένα 12μηνο προκειμένου να είναι έτοιμη η γραμμή στο σύνολό της.
Παράλληλα σημαντική σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό, ήταν και η υπέρβαση του κόστους με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρά ερωτηματικά για το κατά πόσον η επιλογή να γίνει το έργο χωρίς να κλείσει η γραμμή ήταν τελικά σωστή σε όλα τα επίπεδα καθώς, εκτός των όσων προαναφέρθηκαν, σημαντικές ήταν και οι απώλειες επιβατικού κοινού για τον ΗΣΑΠ σε αυτό το τριετές διάστημα.
Η μείωση της αξιοπιστίας σε ό,τι αφορά την πιστότητα των δρομολογίων αλλά και η σαφώς μειωμένη μεταφορική ικανότητα του Ηλεκτρικού είχαν ως αποτέλεσμα πολύ σημαντικός αριθμός των επιβατών να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης. Το καίριο ερώτημα όμως που ανακύπτει τώρα είναι αν η νέα γραμμή του ΗΣΑΠ θα αποζημιώσει τους επιβάτες του για την χρόνια ταλαιπωρία προσφέροντας, όπως ήταν ο στόχος, ταχύτερες ασφαλέστερες και πιο… ήσυχες μετακινήσεις.
Αραιότερα σε σχέση με 3 χρόνια πριν θα περνούν τα τρένα από τους σταθμούς
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο των εργαζομένων στον ΗΣΑΠ κ. Ρενιέρη οι δυσκολίες δεν τελειώνουν με την σημερινή απόδοση σε χρήση του συνόλου της γραμμής, αφού τα τρένα θα διέρχονται από τους σταθμούς περίπου κάθε 5,5 λεπτά όταν, πριν γίνουν τα έργα ανακαίνισης, στις ώρες αιχμής η συχνότητα διέλευσης από τους σταθμούς ήταν περίπου κάθε 3 – 3,5 λεπτά.
Οι διελεύσεις σε αραιότερα χρονικά διαστήματα αποδίδονται στο γεγονός ότι από σήμερα στην γραμμή θα κινούνται από 19 ως 22 τρένα, ενώ πριν το 2009 κινούνταν ακόμη και 32 συρμοί.
Σήμερα ο ΗΣΑΠ δεν έχει, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι, την δυνατότητα, να θέσει σε κίνηση το σύνολο των συρμών του εξαιτίας της πολύ μεγάλης μείωσης του προσωπικού που έχει υποστεί, λόγω συνταξιοδοτήσεων και μετατάξεων, με αποτέλεσμα να έχει πλέον λιγότερους από 800 εργαζόμενους έναντι περίπου 1.300 που είχε πριν από μια τριετία.
Εφεδρεία
Μάλιστα είναι εξαιρετικά πιθανό τα πράγματα να γίνουν πολύ χειρότερα σε περίπτωση που δεν βρεθεί λύση για την εξαίρεση των αστικών συγκοινωνιών από πρόγραμμα εφεδρείας, μέσω της οποίας υπολογίζεται ότι θα αναγκαστούν να αποχωρήσουν περίπου 65 εργαζόμενοι, κυρίως τεχνικό προσωπικό και μηχανοδηγοί.
Το θέμα έχει τεθεί από τους εργαζόμενους στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Βορίδη ο οποίος συμμερίζεται την ανάγκη να βρεθεί λύση τις ειδικότητες που επηρεάζουν την επιχειρησιακή λειτουργία των μέσων ωστόσο, προς το παρόν, λύση δεν έχει δοθεί και είναι αμφίβολο κατά πόσον αυτό θα συμβεί τελικά, με δεδομένη την αποτυχία που καταγράφει στο σύνολό της η πρώτη προσπάθεια για την εφαρμογή της εφεδρείας στο δημόσιο.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι κατά το τριετές διάστημα που ο Ηλεκτρικός υπολειτουργούσε πολλοί χρήστες του αναζήτησαν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον κ. Ρενιέρη, σήμερα να έχει λιγότερους από τους μισούς επιβάτες σε σχέση με τις 650.000 επιβατών που εξυπηρετούσε καθημερινά ως τις αρχές του 2009.
Με την αποκατάσταση των δρομολογίων υπολογίζεται ότι οι περισσότεροι επιβάτες θα επιστρέψουν καθώς ο ηλεκτρικός αποτελεί ένα από πλέον αξιόπιστα μέσα μετακίνησης στην πρωτεύουσα.
Το θέμα της λαθρεπιβίβασης
Άλυτο όμως παραμένει ακόμη το σοβαρό πρόβλημα της λαθρεπιβίβασης, που στερεί από τον Ηλεκτρικό πολύτιμα έσοδα. Όπως σημειώνει ο εκπρόσωπος των εργαζομένων, ουδέποτε αντιμετωπίστηκε πραγματικά. Το πρόβλημα δεν αφορά μόνον στον ελλιπή έλεγχο. Σήμερα, τονίζει ο κ. Ρενιέρης, στους μισούς σταθμούς δεν υπάρχουν πωλητές εισιτηρίων ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν λειτουργούν λόγω βλαβών οι αυτόματοι πωλητές.
Στο «ψυγείο» το επενδυτικό πρόγραμμα
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι στην κατάψυξη έχει μπει και το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα του ΗΣΑΠ το οποίο είχε ανακοινωθεί τα προηγούμενα χρόνια. Ειδικότερα ακυρώθηκαν οι προμελέτες για την επέκταση της γραμμής του Ηλεκτρικού με νέους σταθμούς προς τον Άγιο Στέφανο.
Παράλληλα σε ακύρωση οδηγήθηκε και ο σχεδιασμός για την δημιουργία τριών νέων σταθμών στο υφιστάμενο δίκτυο σε Καμίνια, Ιλισό και Ψαλίδι που υπολογίζονταν ότι καθημερινά θα εξυπηρετούσαν περισσότερους από 50.000 επιβάτες.
Επίσης κανένας σχεδιασμός δεν προχωρά για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΗΣΑΠ, τμήμα της εταιρείας "Σταθερές Συγκοινωνίες" πλέον, το οποίο προέβλεπε την δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης αλλά και χώρων για εμπορική αξιοποίηση που θα ενίσχυαν σημαντικά τα έσοδα της εταιρείας.