Αξιολόγηση Θέματος:
  • 16 Ψήφοι - 2.56 Μέσος Όρος
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Είναι παράνομη η ανταλλαγή επικυρωμένων εισιτηρίων;
#1
Της Λινας Γιανναρου

Νιώθουμε έντονη επιθυμία για γλυκό. Καθόμαστε, λοιπόν, σε ένα ζαχαροπλαστείο και παραγγέλνουμε μία Black Forest. Μετά τις πρώτες δύο μπουκιές, σβήνει η υπογλυκαιμία και η πάστα μένει σχεδόν άθικτη. Επιτρέπεται, άραγε, να προσφέρουμε το εναπομείναν γλυκό στη φίλη που μόλις ήρθε; Μπορεί να μας καταγγείλει το γκαρσόνι για παρότρυνση στο αδίκημα της δόλιας αποδοχής υπηρεσιών;

Λίγη υπομονή και θα καταλάβετε. Το θέμα προέκυψε μετά την πρόσφατη απόφαση του ΟΑΣΑ να αναγράψει στο πίσω μέρος του εισιτηρίου των μέσων μαζικής μεταφοράς το εξής: «Η παραχώρηση και αποδοχή επικυρωμένου εισιτηρίου, καθώς και η προτροπή παραχώρησης απαγορεύεται και τιμωρείται από το νόμο (Π. Κ. άρθ. 186.2 & 392)». Ηταν η «απάντηση» του αρμόδιου φορέα στο φαινόμενο της μαζικής «ανταλλαγής» επικυρωμένων εισιτηρίων μεταξύ των επιβατών. Ολο και περισσότεροι είναι εκείνοι που, βγαίνοντας από το Μετρό ή τον Ηλεκτρικό, αφήνουν το εισιτήριό τους στα ακυρωτικά μηχανήματα «για τους επόμενους», μια μικρή εκδήλωση κοινωνικής αλληλεγγύης. Ως τέτοια, μάλιστα, χαιρετίστηκε από δημοσιεύματα σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα.

Απώλειες στον ΟΑΣΑ
Δεν έτυχε, όμως, εξίσου θερμής αποδοχής από τον ΟΑΣΑ, ο οποίος, μετά την εμφάνιση του κινήματος των «Pομπέν του μετρό» (αν και το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και στις στάσεις των λεωφορείων, με ανταλλαγή εισιτηρίων «χέρι με χέρι») καταγράφει απώλειες της τάξης του 3%. «Δεν βγάλαμε το ενιαίο εισιτήριο για να έχει μιάμιση ώρα διαδρομής ο οποιοσδήποτε! Ο καθένας αγοράζει το δικό του εισιτήριο», λέει στην «Κ» ο γενικός διευθυντής Χρηματοοικονομικής Διαχείρισης του Οργανισμού κ. Σπύρος Γιαννακόπουλος. «Με αυτήν την πρακτική χάνουμε χρήματα, κάτι πρέπει να γίνει».

Επιστρέφοντας στο παράδειγμα της Black Forest: Γιατί άραγε απαγορεύεται σε έναν επιβάτη που έχει «αγοράσει» μιάμιση ώρα χρήσης των ΜΜΜ (το ενιαίο εισιτήριο για όλα τα μέσα έχει ισχύ 90 λεπτά και κοστίζει ένα ευρώ) να παραχωρήσει το δικαίωμα σε κάποιον άλλο να εκμεταλλευθεί τον υπόλοιπο χρόνο διαδρομής;

Οι δικηγόροι
Η διάταξη, όμως, που επικαλείται ο ΟΑΣΑ φαίνεται σαφής: «Οποιος με την πρόθεση να μην καταβάλει αντίτιμο παίρνει για άμεση κατανάλωση τρόφιμα ή ποτά ή δέχεται την παροχή καταλύματος ή υπηρεσιών των οποίων το αντίτιμο είναι άμεσα πληρωτέο κατά τις συνήθειες των συναλλαγών τιμωρείται με χρηματική ποινή ή με φυλάκιση μέχρι τριών μηνών» (άρθρο 392 του Ποινικού Κώδικα). Αντίστοιχα, με το άρθρο 186, τιμωρείται και «όποιος προκαλεί ή παροτρύνει με οποιονδήποτε τρόπο κάποιον να διαπράξει ορισμένο πλημμέλημα, καθώς και όποιος προσφέρεται γι’ αυτό και όποιος αποδέχεται τέτοια πρόκληση ή προσφορά». Και στις δύο περιπτώσεις, η ποινική δίωξη ασκείται κατ’ έγκληση.

«Οι “συνήθειες των συναλλαγών” είναι ότι ο καθένας αγοράζει το εισιτήριό του. Είναι όμως οι συνήθειες των συναλλαγών κάτι στατικό; Οχι, βέβαια. Εάν πιω από το ποτό ενός φίλου μου σε ένα μπαρ, δεν θα διωχθώ με το άρθρο 392 Π. Κ., αφού ο φίλος έχει πληρώσει για το ποτό του», γράφει στο ιστολόγιό του ο δικηγόρος Βασίλης Σωτηρόπουλος (elawyer. blogspot. com) που συμμετέχει ενεργά στον ιντερνετικό διάλογο που έχει ανοίξει. «Το νόημα του 392 Π. Κ. είναι ότι κάποιος πρέπει να τιμωρείται όταν μπαίνει στο Μετρό χωρίς καθόλου εισιτήριο. Ο νόμος δεν ενδιαφέρεται για το ποιος και γιατί του έδωσε ένα επικυρωμένο και χρονικά έγκυρο εισιτήριο».

Πράγματι, εάν υποθέσουμε ότι στις «υπηρεσίες» που αναφέρει το επίμαχο άρθρο περιλαμβάνεται και η χρήση των ΜΜΜ (υπήρχε στον Ποινικό Κώδικα ειδική διάταξη περί «δόλιας αποφυγής πληρωμής εισιτηρίου», αλλά καταργήθηκε το 1994), ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι το πνεύμα του νόμου αφορά περιπτώσεις μη καταβολής του αντιτίμου. Στην προκειμένη περίπτωση, το εισιτήριο έχει πληρωθεί, υποστηρίζει η μία πλευρά.

Από την άλλη, είναι γεγονός ότι όσοι χρησιμοποιούν ήδη επικυρωμένα εισιτήρια «καταναλώνουν» μια υπηρεσία χωρίς να την πληρώνουν. «Η υπηρεσία που προσφέρουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς θεωρείται εξατομικευμένη», εξηγεί στην «Κ» η δικηγόρος κ. Ράνια Καραμπλιάνη. «Υπάρχει συμφωνία ότι το κάθε εισιτήριο αφορά έναν άνθρωπο. Δεν υπάρχει αντίστοιχη συμφωνία για... ένα πιάτο μακαρόνια. Οσοι και να φάνε, το πιάτο έχει πληρωθεί». Είναι αλήθεια, επίσης, ότι ουδείς έχει σκεφτεί (ή αν το έχει σκεφτεί το έχει απορρίψει ή, αν όχι, έχει συλληφθεί) να βγει στη μέση μιας συναυλίας και να δώσει το εισιτήριό του σε άλλον για να δει την υπόλοιπη, με τη λογική ότι «έχει αγοράσει όλη τη συναυλία». «Από την άλλη», συμπληρώνει η ίδια, «υπάρχει πρόβλημα στη στοιχειοθέτηση του αδικήματος, εφόσον δεν υπάρχουν στοιχεία ταυτοποίησης του κατόχου του εισιτηρίου». Την ώρα που το debate φουντώνει, οι απώλειες για τον ΟΑΣΑ μεγαλώνουν. Σύμφωνα με τον κ. Γιαννακόπουλο, πάντως, η προειδοποίηση πάνω στα εισιτήρια θα λειτουργήσει αποτρεπτικά. «Είναι ψυχολογικό», λέει. (Αν περιμένουμε, πάντως, από τους ελέγχους... σωθήκαμε. Ο ΟΑΣΑ χρειάζεται 500 ελεγκτές εισιτηρίων και διαθέτει λιγότερους από 200, με την πλειοψηφία τους να είναι εθελοντές.) Πέρα από την κοινωνική του διάσταση, ωστόσο, το φαινόμενο ήρθε να αποκαλύψει ότι είναι πολλοί εκείνοι που δεν εξαντλούν τον χρόνο ισχύος του εισιτηρίου. Προς το παρόν, ο Οργανισμός δεν προσανατολίζεται στην έκδοση μειωμένου εισιτηρίου για μικρότερες διαδρομές. «Μόνο το 12% χρησιμοποιούν τα μέσα για μία διαδρομή», ισχυρίζεται ο κ. Γιαννακόπουλος. «Οι περισσότεροι χρειάζονται μία ώρα για να μετακινηθούν με πολλαπλά μέσα». Και αν οι Ρομπέν αγγίζουν ευαίσθητες κοινωνικά χορδές, ο ίδιος μας πιάνει στο φιλότιμο. «Τι φταίει μετά ο κάτοικος της Ροδόπης να πληρώσει με τη φορολογία το έλλειμμα του ΟΑΣΑ;»
Πηγη: Εφημεριδα Καθημερινη

http://www.youtube.com/watch?v=nb8ADvdc4...r_embedded
Μπορείτε να δείτε τα βίντεο μου
Υou can see my videos : στο/at TMantzas
Απάντηση
#2
Προσωπική μου γνώμη είναι ότι εφ' όσον το εισητήριο έχει κι άλλη ώρα που μπορείς να το χρησιμοποιήσεις, καλό θα είναι να τον δώσεις σε κάποιον άλλον, γιατί δυστυχώς δεν έχουμε όλοι την δυνατότητα να αγοράσουμε/βρούμε εισητήριο. Εγώ προσωπικά την ακολουθώ αυτήν την τακτική, γιατί πλέον δεν υπάρχουνε εποχές για έξοδα...
Απάντηση
#3
Βεβαιως και ειναι καραμπινατη αδικοπραξια! Και αυτο γιατι ενισχυουμε τη παραοικονομια και δινουμε θαρρος στους τζαμπατζηδες. Μετα κλαιγομαστε γιατι οι δημοσιες εταιρειες εχουν χρεη... Αφου τα θελουμε! Και δε παει να πει πως αυτη η πραξη ειναι ''μεγαλοψυχια''... ειναι μια μεγαλη βλακεια κατα την αποψη μου. Και σιγα το κοστος ενος εισιτηριου δηλαδη... Να πεις οτι κοστιζει περιουσια? Δε θα το 'λεγα... Κι αλλωστε, εαν καποιος μετακινειται καθημερινα, τοτε η καλυτερη λυση ειναι η μηνιαια καρτα απεριοριστων διαδρομων!
Απάντηση
#4
Ενα λεπτο. Θα σχολιασω το βιντεο πρωτιστως.

Κατ αρχην ξεφτυλισε τον συναδελφο του ο Κος Νομικος συμβουλος του ΟΑΣΑ. Καταπληκτικη συναδελφικη αλληλεγγυη, ευτυχως που σε αλλους κλαδους δεν συμβαινει αυτο.. Τουλαχιστον στην τηλεοραση. Πρωτον δε σεβαστηκε την δημοσιογραφο (Τσαπανιδου υποκλινομαι Big Grin και εχει και γιο στην ηλικια μου) και δευτερον δεν σεβαστηκε τον συναδελφο του που εκανε ρεζιλι δημοσια. Συμφωνοι εχουν λαβει καποιες συγκεκριμενες αποφασεις, συμφωνοι μονο οι δικαστες μπορουν να ερμηνευσουν το γραμμα του νομου, αλλα εδω ο ανθρωπος δεν προσπαθησε καν να πει την αποψη του. Προσπαθησε να μας κοινοποιησει το τι αναφερει ο συγκεκριμενος νομος (τον οποιο θα επρεπε να γνωριζουμε ως πολιτες αυτης της χωρας και θα μπορουσαμε να διωχθουμε εαν δεν το ξεραμε, καθως δεν δικαιολογειται αγνοια νομου απο πολιτη της χωρας, αλλα αυτο ειναι αλλη ιστορια)

Παρ ολα αυτα, συμφωνω με την αποψη του ΟΑΣΑ να θεωρει πως η ανταλλαγη εισιτηριων ειναι κατι το μεμπτο. Πρωτον γιατι προκειται για εξαιρετικα μικρο ποσο, τοσο που δεν θα επρεπε καν να συζηταμε για την πληρωμη του, τη στιγμη που τα Levi's, τα Carrera και άλλες γνωστες και ακριβες μαρκες ειναι οι καλυτεροι προμηθευτες της καθημερινοτητας μας. Ή ακομα χειροτερα εχουμε την ΤΖΙΠΑΡΑ μας και κυκλοφορουμε αμεριμνοι στους δρομους, εχοντας το θηριο των 5 λιτρων μπροστα απο τη φατσα μας να καταβροχθιζει την βενζινη λες και ειναι νερο! Για θυμηθειτε λιγο την χωρητικοτητα του κινητηρα του "μικρου" Solaris? 5,6 ΛΙΤΡΑ! Ποσα ΓΑΙΔΟΥΡΙΑ ΣΑΝ ΕΜΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ, ΞΕΡΕΤΕ?

Οσον αφορα τους νομιμους τακτικους πελατες, εκεινοι δεν κοβουν εισιτηρια Wink

Ωραιο το παραδειγμα με το ΚΤΕΛ, τιμησε και τον Τοπο μου ο κυριος.. Ομως ο επιβατης δεν βλεπει τις υπεραστικες μεταφορες με ιδιο ματι με τις αστικες. Αυτο γιατι στις υπεραστικες συγκοινωνιες υπαρχει ελεγχος ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΜΙΑ ΦΟΡΑ κατα τη διαρκεια του ταξιδιου. Δεν εχει τυχει ΠΟΤΕ να ταξιδεψω χωρις διατρημενο εισιτηριο. Επισης μου εχει τυχει να ταξιδεψω και να με ελεγξουν 3 φορες.

Στον ΟΑΣΑ μου εχει τυχει να με ελεγξουν μεχρι και.. μιση φορα (μονο στο πηγαινε, οχι στο ελα, με το ιδιο νομιμο εισιτηριο παντα).

Απο εκει και περα, αν ο οργανισμος εχει αναγκη για ελεγχους και ελεγκτες.. Ωρα ειναι να βαλει ενα ελαχιστο πλαφον στους μηνιαιους ελεγχους που κανει, ωστε να αφυπνιστουν και οι ελεγκτικοι μηχανισμοι. Γιατι οι "περισσοτεροι" που αναφερονται ως εθελοντες ελεγκτες ειναι υπαλληλοι της ΕΘΕΛ (οδηγοι). Βεβαια, προσωπικη αποψη, ΕΘΕΛοντικα τετοιες δουλειες ΔΕΝ γινονται. Ολα αυτα ειναι εξτραδακια της πλακας που δεν προσφερουν σε κανεναν. Ουτε στους "ΕΘΕΛοντες" που παιρνουν 10-20-30 ευρω το μηνα, ουτε στο κοινωνικο συνολο και σε αυτους που ειναι καθ ολα νομιμοι.

Θελετε ελεγχους? ΠΑΡΤΕ ΕΛΕΓΚΤΕΣ. ΝΑ ΕΙΝΑΙ 8 ΩΡΕΣ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΜΜΜ ΝΑ ΠΑΘΟΥΝ ΑΝΟΣΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΓΙΑΓΙΑΔΕΣ ΠΟΥ ΠΟΝΑΝΕ, ΚΑΝΟΥΝ ΡΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΕΞ ΑΙΤΙΑΣ ΑΥΤΟΥ ΔΕΝ ΕΚΟΨΑΝ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ.

Και στην τελικη, για ενα λεπτο, ΤΩΡΑ ΜΑΣ ΕΠΙΑΣΕ Ο ΑΛΤΡΟΥΙΣΜΟΣ? Σε ΤΟΣΑ ΚΑΙ ΤΟΣΑ ειμαστε εγωισταροι και ΞΕΡΟΛΕΣ, ΧΑΘΗΚΕ ΝΑ ΜΑΣ ΠΙΑΣΕΙ Ο ΕΓΩΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ? Δηλαδη Μαλακάς* ανθρωπος ειμαι εγω που τα ΣΚΑΩ και δεν το χαριζω στο αλλον που ειναι τσαμπατζης και περιμενει το θυμα να του δωσει ενα τσαμπα εισιτηριο? Οχι δεν θα του το δωσω. ΠΡΟΤΙΜΩ ΝΑ ΤΟ ΦΑΩ.

*κατεβαζουμε τον τόνο
Απάντηση
#5
Αμα πρόκειται να θίξει κάποιος την κουτοπονηριά και την ψευτομαγκιά του νεοέλληνα, έστω και για να κερδίσει ένα ευρώ, μπορεί να κηρυχθεί και επανάσταση. Με το ΔΝΤ και τα δισεκατομμύρια που έχουν χαθεί από τα μεγάλα φαγοπότια δεν κουνιέται φύλλο, δεν μασάμε από τέτοια.

Το μόνο που θα καταφέρουν οι μεγάλοι αρχηγοί της επανάστασης των εισιτηρίων θα είναι να καθιερώσει τελικά ο ΟΑΣΑ μια άλλη μέθοδο για να διαφαλίζει τα συμφέροντά του και η οποία προφανώς θα επιβαρύνει όλους μας, μια και το σημερινό σύστημα είναι το απλούστερο δυνατό, οπότε οτιδήποτε άλλο μόνο εναντίον μας θα είναι. Αυτοί μετά θα λουφάξουν κι εμείς θα αναπολούμε τις παλιές, καλές μέρες, όταν κανείς δεν έλεγχε το δαχτυλικό μας αποτύπωμα ή τις κόρες των ματιών μας. Αλλά τους δώσαμε ένα μάθημα. Των αχρείων.
Απάντηση
#6
Εγώ συμφωνώ με τον Cmaniac και φυσικά με τον ΟΑΣΑ. Δεν κατάλαβα γιατί μόνο οι Αθηναίοι και μάλιστα οι κουτοπόνηροι, και πάνω απο όλους οι γνωστοί μετανάστες...., να κυκλοφορούν τζάμπα με τα εισητήρια που εγώ (που είμαι φοιτητής και δεν έχω εισόδημα άρα τα χρήματα τα στερούμαι ή εγώ ή οι γονείς μου έμμεσα αφού ζητάω παραπάνω λόγω μετακινήσεων) ή και ο κάθε άλλος πληρώνουμε κανονικά όντας απολύτως νόμιμοι και τυπικοί.

Εγώ δηλαδή τι πρέπει να κάνω που σπουδάζω στο Ηράκλειο και αναγκάζομαι ως φοιτητής να πληρώνω για μηνιαία καρτα στο Αστικό ΚΤΕΛ το απαράδεκτο ποσό των 35 ευρώ για μια πόλη που έχει όλες κι όλες 15 γραμμές λεωφορείων όταν στην Αθήνα θα πλήρωνα 7? Επίσης εδώ αν κάποιος θέλει να κινηθεί με εισιτήρια για να πάρει 3 λεωφορεία θα πρέπει να χρησιμοποιήσει 3 εισιτήρια αφου κάθε είσοδος σε λεωφορείο ισούται με σκίσιμο εισητηρίου ακόμα και αν κατεβείς σε 1-2 στάσεις...

Καλό θα ήταν σε αυτή την χώρα να μάθουμε επιτέλους να εκτιμούμε την δημόσια συγκοινωνία που μας προφέρεται με όλα τα προνόμιά της όπως π.χ. το εισιτήριο διάρκειας 1,5 ώαρς και όχι μιας διαδρομής όπου προσφέρεται και όχι να κοιτάμε πως θα γλιτώσουμε ένα ευρώ κλέβοντας το κράτος επειδή εμείς είμαστε μάγκες και οι άλλοι μαλάκες! Γι' αυτό καταλήξαμε στο ΔΝΤ και όλη η Ευρώπη μας δουλεύει....
Απάντηση
#7
Η λυση ειναι απλη και ευκολη: Τερμα στην μαλακια των πολλαπλων διαδρομων. Κομμενες οι μετεπιβιβασεις και ληγει το θεμα. Χρησιμοποιεις πολλα ΜΜΜ? 24ωρο, εβδομαδιαιο, μηνιαια καρτα και εισαι οκ. Και κλεινει το θεμα μια κι εξω...
Απάντηση
#8
Όταν το κόστος της μετακίνησης είναι 1.60 (έτσι θυμάμαι ότι έγραψε κάποιος εδώ), το 1 € δεν το κλέβει από τον ΟΑΣΑ αλλά από εμένα τον φορολογούμενο. Συνεπώς μόνο τον φοροφυγά έπρεπε να τον ενδιαφέρει.
Απάντηση
#9
(18-05-2010, 09:53 AM)abc Έγραψε: Όταν το κόστος της μετακίνησης είναι 1.60 (έτσι θυμάμαι ότι έγραψε κάποιος εδώ), το 1 € δεν το κλέβει από τον ΟΑΣΑ αλλά από εμένα τον φορολογούμενο. Συνεπώς μόνο τον φοροφυγά έπρεπε να τον ενδιαφέρει.

Ακριβως! 1,60€ θα κοστιζε το εισητηριο αν δεν επιδοτουνταν.......αν και ο ΟΑΣΑ σταματησε ή καλυτερα μειωσε ενα μεγαλο ποσο της επιδοτησης και βγηκε ο ΥΠ.ΜΕ να πει οτι δεν θα γινει καμια αυξηση στα εισιτηρια που θα επιβαρυνθει παλι το κρατος.....
Μπορείτε να δείτε τα βίντεο μου
Υou can see my videos : στο/at TMantzas
Απάντηση
#10
Όποιος υποστηρίζει οτι είναι ποινικό αδίκημα η παραχώρηση εισιτηρίου: α) πήρε πτυχίο νομικής από την καφετέρια απέναντι απο την νομική σχολή, ή β) τις αίθουσες των δικαστηρίων τις γνωρίζει απο το σήριαλ "Ορκιστείτε παρακαλώ" ή γ) όλα τα παραπάνω. Η μόνη σχετική ποινική διάταξη που υπήρχε, ήταν το άρθρο 391 ΠΚ που αφορούσε την δόλια αποφυγή πληρωμής εισιτηρίου, πλην όμως καταργήθηκε. Επομένως κάθε συζήτηση για το θέμα του παράνομου ή μη της ανταλλαγής σταματάει εδώ. Άρα η σχετική αναφορά πάνω στα εισιτήρια οφείλεται είτε σε προσπάθεια εκφοβισμού του κοινού, είτε σε έλλειψη βασικών νομικών γνώσεων των αρμοδίων νομικών συμβούλων.
Ούτε και εμένα μου αρέσει το φαινόμενο παραχώρησης του εισιτηρίου, αλλά πρέπει να καταλάβουμε οτι το πρόβλημα δεν λύνεται με ποινικές απαγορεύσεις. Εκτός αυτού, ακόμη και εάν είχαν την παραμικρή βασιμότητα οι ισχυρισμοί του ΟΑΣΑ θα ήταν δύσκολη η πρακτική εφαρμογή της απαγόρευσης. Γι' αυτό το λόγο, άλλωστε, καταργήθηκε και το άρθρο 391 ΠΚ. Το πρόβλημα της λαθρεπιβίβασης δεν λύνεται γράφοντας ανοησίες πάνω στα εισιτήρια άλλα με τακτικούς ελέγχους και με την κατάλληλη τιμολογιακή πολιτική, γιατί όσο ο επιβάτης αισθάνεται οτι μπορεί να χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ χωρίς να τον ελέγχει κανείς, ή οτι πληρώνει πολύ ακριβά μια υπηρεσία κακής ποιότητας, αυτά θα συμβαίνουν.
Απάντηση


Μετάβαση στη συζήτηση:


Χρήστης (ες) διαβάζουν αυτό το θέμα: 1 Επισκέπτης (ες)