16-01-2015, 11:57 PM
Ακριβά - υπερτιμημένα εισιτήρια, αντιεπαγγελματικές συμπεριφορές, γερασμένος στόλος, μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας και συνωστισμός λόγω της μείωσης της συχνότητας των λεωφορείων είναι μερικά, μόνο, από τα ζητήματα τα οποία ανέδειξαν οι 9.000, περίπου, πολίτες που συμμετείχαν σε έρευνα του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών με τίτλο «Η άποψη των επιβατών για τον ΟΑΣΘ».
Του Κώστα Σιαμέλη
R2unit@hotmail.com
«Έκπληξη μας προκάλεσε το γεγονός ότι οι επιβάτες επισήμαναν προβλήματα που δεν μπορούσαμε να φανταστούμε. Παρότι οι οδηγοί και οι ελεγκτές ‘βαθμολογήθηκαν’ σε μεγάλο ποσοστό θετικά από τους επιβάτες, καταγράφηκαν ισχυρισμοί όπως το κάπνισμα ορισμένων οδηγών, τραυματισμοί λόγω επικίνδυνης οδήγησης, παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση», ανέφερε ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ Νίκος Τσεμπερλίδης και πρόσθεσε ότι «οι πολίτες θεωρούν ότι η τιμή των εισιτηρίων, σε σύγκριση με την Αθήνα, είναι τσουχτερή, αφού εδώ οι αποστάσεις είναι πολύ μικρότερες».
Η γενική γραμματέας Ευαγγελία Κεκελέκη εξέφρασε με δηκτικό τρόπο την απορία της «γιατί ενώ εδώ και αρκετές ημέρες είχαμε προαναγγείλει-γνωστοποιήσει εκτενώς την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της έρευνας, η διοίκηση του ΟΑΣΘ -ως άμεσα, υποτίθεται, ενδιαφερόμενη- δεν έκανε τον κόπο να δώσει το παρών;». Η κ. Κεκελέκη πρόσθεσε πως «από τη στιγμή που ο ΟΑΣΘ επιδοτείται από την πολιτεία, θα πρέπει να παρέχει στους πολίτες ποιοτικές υπηρεσίες, σε μια περίοδο ιδίως κατά την οποία περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν το λεωφορείο λόγω της οικονομικής κρίσης, που καθιστά ασύμφορη τη μετακίνηση με ΙΧ».
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης είπε στη «Μ» πως «όταν θα αρχίσουν να αστυνομεύονται οι λεωφορειολωρίδες, τότε θα δεχτώ παρατήρηση για τα δρομολόγια του ΟΑΣΘ. Οι οδηγοί μας κάθε χρόνο λαμβάνουν μέρος σε σεμινάρια, στα οποία, μεταξύ άλλων, δίνεται μεγάλη έμφαση στην πρέπουσα συμπεριφορά. Εάν, βεβαίως, σημειωθεί κάποιο μεμονωμένο περιστατικό, όχι μόνο είναι κατακριτέο αλλά καλούμε το κοινό να προχωρήσει σε καταγγελία-αναφορά. Όσον αφορά την επαναφορά των μεταμεσονύχτιων δρομολογίων, προσωπικά έχω προβεί σε ενέργειες επαναφοράς κάποιων από αυτά και περιμένω απάντηση από τους αρμόδιους. Σχετικά με την κατάσταση των λεωφορείων, θυμίζω ότι ο μέσος όρος του ‘στόλου’ είναι μόλις 8 χρόνια. Το θέμα των παραπόνων που σχετίζονται με τη γραμμή των ΤΕΙ δεσμεύομαι ότι θα το μελετήσουμε διεξοδικά».
Σκοπός της έρευνας, στις ερωτήσεις της οποίας απάντησαν 8.784 καταναλωτές από τις 11/11/2014 έως τις 20/11/2014, ήταν να καταγράψει τις απόψεις των επιβατών του μοναδικού μέσου μαζικής μεταφοράς της Θεσσαλονίκης μετά τις πρόσφατες αυξήσεις στο αντίτιμο των εισιτηρίων και τις αλλαγές δρομολογίων.
Τα κυριότερα αποτελέσματα της έρευνας είναι τα εξής:
- To 45% του επιβατικού κοινού αγοράζει κάρτα απεριορίστων διαδρομών και το 33% έχει πάντα εισιτήρια μαζί του. Μόνο το 4% αγοράζει το εισιτήριό του μέσα στο λεωφορείο και αυτό δείχνει ότι οι επιβάτες αρνούνται να πληρώσουν ακριβότερα τα εισιτήρια και, μάλιστα, χωρίς να πάρουν ρέστα.
- To 64% των επιβατών αξιολογεί τη συχνότητα των δρομολογίων ως κακή και πολύ κακή.
- To 62% των επιβατών αξιολογεί το ωράριο λειτουργίας ως κακό και πολύ κακό.
- To 49% των επιβατών αξιολογεί την ταχύτητα μετακίνησης ως κακή και πολύ κακή, καταδεικνύοντας την αναγκαιότητα της ύπαρξης και λειτουργίας των λεωφορειολωρίδων.
- To 82% των επιβατών αξιολογεί την πληρότητα των λεωφορείων ως κακή και πολύ κακή.
- To 85% των επιβατών αξιολογεί την άνεση της μετακίνησης ως κακή και πολύ κακή.
- To 59% των επιβατών αξιολογεί την κατάσταση των λεωφορείων ως κακή και πολύ κακή.
- To 55% των επιβατών αξιολογεί τις συνθήκες ασφάλειας ως κακές και πολύ κακές.
- To 52% των επιβατών αξιολογεί την ενημέρωση και πληροφόρηση ως κακή και πολύ κακή.
- To 89% των επιβατών αξιολογεί τη σχέση ποιότητας - τιμής ως κακή και πολύ κακή.
Τα σημαντικότερα προβλήματα
Το ΚΕΠΚΑ ζήτησε από τους επιβάτες να αξιολογήσουν τα διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά με τον ΟΑΣΘ. Τα σημαντικότερα είναι:
- To 76% των επιβατών θεωρεί τη διακοπή των μεταμεσονύχτιων δρομολογίων ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 97% των επιβατών θεωρεί τη μείωση της συχνότητας δρομολογίων ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 97% των επιβατών θεωρεί την υπερφόρτωση ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 94% των επιβατών θεωρεί την αύξηση του αντίτιμου του εισιτηρίου ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 90% των επιβατών θεωρεί την έλλειψη κλιματισμού ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 66% των επιβατών θεωρεί την έλλειψη αναγγελίας ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 87% των επιβατών θεωρεί σημαντικό πρόβλημα το γεγονός ότι τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων μέσα στα λεωφορεία δεν δίνουν ρέστα.
- To 83% των επιβατών θεωρεί την έλλειψη καθαριότητας ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 88% των επιβατών θεωρεί την παλαιότητα των λεωφορείων ως σημαντικό πρόβλημα.
Σαν βγεις στον πηγαιμό για τα ΤΕΙ…
Η μεγάλη συμμετοχή στην έρευνα των φοιτητών του ΑΤΕΙΘ στη Σίνδο έδωσε τη δυνατότητα καταγραφής της καθημερινής εικόνας της γραμμής 52 Ν.Σ. Σταθμός - ΑΤΕΙ. Η ένωση καταναλωτών παραθέτει, ενδεικτικά, ορισμένες από τις καταγγελίες:
- «Η κατάσταση με το 52 είναι άθλια. Τα λεωφορεία είναι πολύ λίγα για τη ζήτηση που υπάρχει, με αποτέλεσμα να μην χωράμε, έχει τύχει να περάσουν 5 λεωφορεία χωρίς να σταματήσουν. Τα λεωφορεία γίνονται ‘κονσέρβες’. Η αύξηση του εισιτηρίου είναι παράλογη».
- «Το 52 το χρησιμοποιούν κυρίως φοιτητές και από τότε που έχουν μειωθεί τα λεωφορεία γίνεται πανικός. Μου έχει τύχει να είμαι παρών σε περιστατικά λιποθυμίας. Μεταφερόμαστε σαν στοιβαγμένα ζώα».
- «Χαλούν συχνά λεωφορεία, των οποίων τα δρομολόγια παραλείπονται. Συνέβη περιστατικό όπου το 52 χάλασε αρκετά μέτρα πριν από την έξοδο του αυτοκινητοδρόμου για Σίνδο και ο οδηγός μάς είπε να συνεχίσουμε με τα πόδια, τη στιγμή που από δίπλα περνούσαν νταλίκες με μεγάλη ταχύτητα».
- «Μου έχει τύχει να περιμένω ακόμα και 45 λεπτά στη στάση έως ότου επιβιβαστώ λόγω μειωμένων δρομολογίων που επέφεραν υπερφόρτωση στα εναπομείναντα».
Τα κακά και τα χειρότερα δρομολόγια
Με βάση τη γενική βαθμολογία των επιβατών στην αξιολόγηση γραμμών, χειρότερες γραμμές αναδείχτηκαν οι: 23 Ν.Σ. Σταθμός - Συκιές, 32 Κ. Ηλιούπολη - Αριστοτέλους, 56 Ν.Σ. Σταθμός - Ωραιόκαστρο και 52 Ν.Σ. Σταθμός - ΑΤΕΙ. Στον αντίποδα, οι καλύτερες γραμμές είναι οι: 83 Λαγκαδάς - Θεσσαλονίκη, 39 Κηφισιά - Δικαστήρια, 10 Χαριλάου - Ν.Σ. Σταθμός και 25 Νεάπολη - Βενιζέλου. Καμία, ωστόσο, δεν κατάφερε να αξιολογηθεί ως καλή, δηλαδή να βαθμολογηθεί με 36.
Πηγή
Του Κώστα Σιαμέλη
R2unit@hotmail.com
«Έκπληξη μας προκάλεσε το γεγονός ότι οι επιβάτες επισήμαναν προβλήματα που δεν μπορούσαμε να φανταστούμε. Παρότι οι οδηγοί και οι ελεγκτές ‘βαθμολογήθηκαν’ σε μεγάλο ποσοστό θετικά από τους επιβάτες, καταγράφηκαν ισχυρισμοί όπως το κάπνισμα ορισμένων οδηγών, τραυματισμοί λόγω επικίνδυνης οδήγησης, παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση», ανέφερε ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ Νίκος Τσεμπερλίδης και πρόσθεσε ότι «οι πολίτες θεωρούν ότι η τιμή των εισιτηρίων, σε σύγκριση με την Αθήνα, είναι τσουχτερή, αφού εδώ οι αποστάσεις είναι πολύ μικρότερες».
Η γενική γραμματέας Ευαγγελία Κεκελέκη εξέφρασε με δηκτικό τρόπο την απορία της «γιατί ενώ εδώ και αρκετές ημέρες είχαμε προαναγγείλει-γνωστοποιήσει εκτενώς την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της έρευνας, η διοίκηση του ΟΑΣΘ -ως άμεσα, υποτίθεται, ενδιαφερόμενη- δεν έκανε τον κόπο να δώσει το παρών;». Η κ. Κεκελέκη πρόσθεσε πως «από τη στιγμή που ο ΟΑΣΘ επιδοτείται από την πολιτεία, θα πρέπει να παρέχει στους πολίτες ποιοτικές υπηρεσίες, σε μια περίοδο ιδίως κατά την οποία περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν το λεωφορείο λόγω της οικονομικής κρίσης, που καθιστά ασύμφορη τη μετακίνηση με ΙΧ».
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης είπε στη «Μ» πως «όταν θα αρχίσουν να αστυνομεύονται οι λεωφορειολωρίδες, τότε θα δεχτώ παρατήρηση για τα δρομολόγια του ΟΑΣΘ. Οι οδηγοί μας κάθε χρόνο λαμβάνουν μέρος σε σεμινάρια, στα οποία, μεταξύ άλλων, δίνεται μεγάλη έμφαση στην πρέπουσα συμπεριφορά. Εάν, βεβαίως, σημειωθεί κάποιο μεμονωμένο περιστατικό, όχι μόνο είναι κατακριτέο αλλά καλούμε το κοινό να προχωρήσει σε καταγγελία-αναφορά. Όσον αφορά την επαναφορά των μεταμεσονύχτιων δρομολογίων, προσωπικά έχω προβεί σε ενέργειες επαναφοράς κάποιων από αυτά και περιμένω απάντηση από τους αρμόδιους. Σχετικά με την κατάσταση των λεωφορείων, θυμίζω ότι ο μέσος όρος του ‘στόλου’ είναι μόλις 8 χρόνια. Το θέμα των παραπόνων που σχετίζονται με τη γραμμή των ΤΕΙ δεσμεύομαι ότι θα το μελετήσουμε διεξοδικά».
Σκοπός της έρευνας, στις ερωτήσεις της οποίας απάντησαν 8.784 καταναλωτές από τις 11/11/2014 έως τις 20/11/2014, ήταν να καταγράψει τις απόψεις των επιβατών του μοναδικού μέσου μαζικής μεταφοράς της Θεσσαλονίκης μετά τις πρόσφατες αυξήσεις στο αντίτιμο των εισιτηρίων και τις αλλαγές δρομολογίων.
Τα κυριότερα αποτελέσματα της έρευνας είναι τα εξής:
- To 45% του επιβατικού κοινού αγοράζει κάρτα απεριορίστων διαδρομών και το 33% έχει πάντα εισιτήρια μαζί του. Μόνο το 4% αγοράζει το εισιτήριό του μέσα στο λεωφορείο και αυτό δείχνει ότι οι επιβάτες αρνούνται να πληρώσουν ακριβότερα τα εισιτήρια και, μάλιστα, χωρίς να πάρουν ρέστα.
- To 64% των επιβατών αξιολογεί τη συχνότητα των δρομολογίων ως κακή και πολύ κακή.
- To 62% των επιβατών αξιολογεί το ωράριο λειτουργίας ως κακό και πολύ κακό.
- To 49% των επιβατών αξιολογεί την ταχύτητα μετακίνησης ως κακή και πολύ κακή, καταδεικνύοντας την αναγκαιότητα της ύπαρξης και λειτουργίας των λεωφορειολωρίδων.
- To 82% των επιβατών αξιολογεί την πληρότητα των λεωφορείων ως κακή και πολύ κακή.
- To 85% των επιβατών αξιολογεί την άνεση της μετακίνησης ως κακή και πολύ κακή.
- To 59% των επιβατών αξιολογεί την κατάσταση των λεωφορείων ως κακή και πολύ κακή.
- To 55% των επιβατών αξιολογεί τις συνθήκες ασφάλειας ως κακές και πολύ κακές.
- To 52% των επιβατών αξιολογεί την ενημέρωση και πληροφόρηση ως κακή και πολύ κακή.
- To 89% των επιβατών αξιολογεί τη σχέση ποιότητας - τιμής ως κακή και πολύ κακή.
Τα σημαντικότερα προβλήματα
Το ΚΕΠΚΑ ζήτησε από τους επιβάτες να αξιολογήσουν τα διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά με τον ΟΑΣΘ. Τα σημαντικότερα είναι:
- To 76% των επιβατών θεωρεί τη διακοπή των μεταμεσονύχτιων δρομολογίων ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 97% των επιβατών θεωρεί τη μείωση της συχνότητας δρομολογίων ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 97% των επιβατών θεωρεί την υπερφόρτωση ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 94% των επιβατών θεωρεί την αύξηση του αντίτιμου του εισιτηρίου ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 90% των επιβατών θεωρεί την έλλειψη κλιματισμού ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 66% των επιβατών θεωρεί την έλλειψη αναγγελίας ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 87% των επιβατών θεωρεί σημαντικό πρόβλημα το γεγονός ότι τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων μέσα στα λεωφορεία δεν δίνουν ρέστα.
- To 83% των επιβατών θεωρεί την έλλειψη καθαριότητας ως σημαντικό πρόβλημα.
- To 88% των επιβατών θεωρεί την παλαιότητα των λεωφορείων ως σημαντικό πρόβλημα.
Σαν βγεις στον πηγαιμό για τα ΤΕΙ…
Η μεγάλη συμμετοχή στην έρευνα των φοιτητών του ΑΤΕΙΘ στη Σίνδο έδωσε τη δυνατότητα καταγραφής της καθημερινής εικόνας της γραμμής 52 Ν.Σ. Σταθμός - ΑΤΕΙ. Η ένωση καταναλωτών παραθέτει, ενδεικτικά, ορισμένες από τις καταγγελίες:
- «Η κατάσταση με το 52 είναι άθλια. Τα λεωφορεία είναι πολύ λίγα για τη ζήτηση που υπάρχει, με αποτέλεσμα να μην χωράμε, έχει τύχει να περάσουν 5 λεωφορεία χωρίς να σταματήσουν. Τα λεωφορεία γίνονται ‘κονσέρβες’. Η αύξηση του εισιτηρίου είναι παράλογη».
- «Το 52 το χρησιμοποιούν κυρίως φοιτητές και από τότε που έχουν μειωθεί τα λεωφορεία γίνεται πανικός. Μου έχει τύχει να είμαι παρών σε περιστατικά λιποθυμίας. Μεταφερόμαστε σαν στοιβαγμένα ζώα».
- «Χαλούν συχνά λεωφορεία, των οποίων τα δρομολόγια παραλείπονται. Συνέβη περιστατικό όπου το 52 χάλασε αρκετά μέτρα πριν από την έξοδο του αυτοκινητοδρόμου για Σίνδο και ο οδηγός μάς είπε να συνεχίσουμε με τα πόδια, τη στιγμή που από δίπλα περνούσαν νταλίκες με μεγάλη ταχύτητα».
- «Μου έχει τύχει να περιμένω ακόμα και 45 λεπτά στη στάση έως ότου επιβιβαστώ λόγω μειωμένων δρομολογίων που επέφεραν υπερφόρτωση στα εναπομείναντα».
Τα κακά και τα χειρότερα δρομολόγια
Με βάση τη γενική βαθμολογία των επιβατών στην αξιολόγηση γραμμών, χειρότερες γραμμές αναδείχτηκαν οι: 23 Ν.Σ. Σταθμός - Συκιές, 32 Κ. Ηλιούπολη - Αριστοτέλους, 56 Ν.Σ. Σταθμός - Ωραιόκαστρο και 52 Ν.Σ. Σταθμός - ΑΤΕΙ. Στον αντίποδα, οι καλύτερες γραμμές είναι οι: 83 Λαγκαδάς - Θεσσαλονίκη, 39 Κηφισιά - Δικαστήρια, 10 Χαριλάου - Ν.Σ. Σταθμός και 25 Νεάπολη - Βενιζέλου. Καμία, ωστόσο, δεν κατάφερε να αξιολογηθεί ως καλή, δηλαδή να βαθμολογηθεί με 36.
Πηγή