16-06-2010, 01:53 PM
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Αλλαγές σε ολόκληρη την περιοχή του κέντρου θα φέρει η προωθούμενη πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, η οποία θα συνοδεύεται από δυναμικές παρεμβάσεις που φτάνουν ώς την Πατησίων και τη Συγγρού, στο ύψος του παλιού εργοστασίου «Φιξ».
Σε επόμενα στάδια τα μέτρα θα επεκταθούν ώς την περιοχή του «Χίλτον», δημιουργώντας ένα δυναμικό πόλο στην πρωτεύουσα με νέο σημείο αναφοράς την περίφημη αθηναϊκή τριλογία που συνθέτουν τα μοναδικής ομορφιάς κτίρια της Ακαδημίας, του Πανεπιστημίου και της Βιβλιοθήκης.
Η μέση κυκλοφορία στην Πανεπιστημίου κυμαίνεται από 80 έως και 100 χιλιάδες οχήματα την ημέρα, που με βάση τα μαθηματικά δεν μπορεί να απορροφηθούν από τους γειτονικούς δρόμους. «Τα δεδομένα υπάρχουν για να ανατρέπονται», μας εξήγησαν αρμόδιοι στο υπουργείο Περιβάλλοντος, που θεωρούν ότι ο στόχος δεν είναι να διοχετευθεί η κυκλοφορία στο υπόλοιπο δίκτυο, αλλά η εγκατάλειψη του Ι.Χ. για τις κινήσεις στο κέντρο. Επικαλούνται μάλιστα την εμπειρία από τον άξονα της Δ. Αρεοπαγίτου-Απ. Παύλου. Πριν από την πεζοδρόμησή του δεν ήταν λίγοι αυτοί που προέβλεπαν κυκλοφοριακό χάος, αλλά διαψεύστηκαν από την πράξη.
Οι καθοριστικές αποφάσεις θα ληφθούν το φθινόπωρο, με βάση την κυκλοφοριακή μελέτη που είναι στη φάση της εκπόνησης από τον καθηγητή Μαθιό Καρλαύτη και ομάδα ειδικών του Πολυτεχνείου. Με τα έως τώρα δεδομένα προβλέπονται τα εξής:
* Η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου θα επεκτείνεται ώς το Αρχαιολογικό Μουσείο, στις αρχές της Πατησίων και θα συνδυαστεί με τη μελλοντική γραμμή του τραμ που θα φτάνει ώς την πλατεία Αιγύπτου, με μακροπρόθεσμη προοπτική να φτάσει ώς τα Πατήσια.
* Η Ακαδημίας αλλάζει κατεύθυνση για να εξυπηρετεί όσους κινούνται προς τα Πατήσια, που θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν την 3ης Σεπτεμβρίου. Με αυτόν τον τρόπο θα λειτουργεί ως δίδυμο με τη Σταδίου που θα παραμείνει ως έχει. Η αλλαγή της Ακαδημίας αναμένεται να μειώσει τις εκπομπές ρύπων στο κέντρο, αφού είναι ανηφορική και τα οχήματα καταναλώνουν περισσότερο καύσιμο.
* Στο μικροσκόπιο βρίσκονται και όλοι οι κάθετοι δρόμοι και θεωρείται βέβαιο ότι θα πεζοδρομηθεί η Ρήγα Φεραίου, ο μικρός δρόμος ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο και τη Βιβλιοθήκη, σε συνδυασμό με τη νέα μείωση των λεωφορειακών γραμμών που περνούν από την περιοχή.
Σε επόμενη φάση σχεδιάζεται η «βύθιση» της Ακαδημίας, ώστε η διαμορφωμένη ζώνη γύρω από την τριλογία να περιλάβει και το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων.
Σημείο-κλειδί είναι η διαμπερής κυκλοφορία, αφού θεωρείται ότι πάνω από το 60% των οχημάτων που διασχίζουν το κέντρο κατευθύνονται προς άλλες περιοχές. Η ομάδα του Πολυτεχνείου δοκιμάζει κυκλοφοριακά μοντέλα για να βρει τρόπους για να ανακόπτεται η κυκλοφορία στα όρια ενός περιμετρικού οδικού άξονα. Αφορά ένα μικρότερο δακτύλιο που θα συγκροτείται από τις οδούς Φιλελλήνων-Συγγρού-Καλλιρρόης-Βασ. Κωνσταντίνου-Βασ. Σοφίας.
Η διερεύνηση αυτή συνδέεται με τα επόμενα βήματα των παρεμβάσεων, που περιλαμβάνουν τρεις σημαντικές πεζοδρομήσεις:
* Της λεωφόρου Αμαλίας από το Σύνταγμα ώς τη διασταύρωση με τη Φιλελλήνων, στο ύψος της ρωσικής εκκλησίας.
* Τμήματος της Β. Κωνσταντίνου από την οδό Ριζάρη ώς τον κόμβο του «Χίλτον», που θα φέρει την ενοποίηση χώρων άνω των 300 στρεμμάτων, στα οποία περιλαμβάνονται το πάρκο Ριζάρη, ο χώρος γύρω από το Βυζαντινό και Πολεμικό Μουσείο, καθώς και η αρχαιολογική ζώνη του Λυκείου του Σωκράτη.
* Τμήματος της Συγγρού ή της Καλλιρρόης ώστε να εξασφαλιστεί ο χώρος που σήμερα λείπει γύρω από το εργοστάσιο «Φιξ», το οποίο προορίζεται να στεγάσει το μουσείο σύγχρονης τέχνης. *
Αλλαγές σε ολόκληρη την περιοχή του κέντρου θα φέρει η προωθούμενη πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, η οποία θα συνοδεύεται από δυναμικές παρεμβάσεις που φτάνουν ώς την Πατησίων και τη Συγγρού, στο ύψος του παλιού εργοστασίου «Φιξ».
Σε επόμενα στάδια τα μέτρα θα επεκταθούν ώς την περιοχή του «Χίλτον», δημιουργώντας ένα δυναμικό πόλο στην πρωτεύουσα με νέο σημείο αναφοράς την περίφημη αθηναϊκή τριλογία που συνθέτουν τα μοναδικής ομορφιάς κτίρια της Ακαδημίας, του Πανεπιστημίου και της Βιβλιοθήκης.
Η μέση κυκλοφορία στην Πανεπιστημίου κυμαίνεται από 80 έως και 100 χιλιάδες οχήματα την ημέρα, που με βάση τα μαθηματικά δεν μπορεί να απορροφηθούν από τους γειτονικούς δρόμους. «Τα δεδομένα υπάρχουν για να ανατρέπονται», μας εξήγησαν αρμόδιοι στο υπουργείο Περιβάλλοντος, που θεωρούν ότι ο στόχος δεν είναι να διοχετευθεί η κυκλοφορία στο υπόλοιπο δίκτυο, αλλά η εγκατάλειψη του Ι.Χ. για τις κινήσεις στο κέντρο. Επικαλούνται μάλιστα την εμπειρία από τον άξονα της Δ. Αρεοπαγίτου-Απ. Παύλου. Πριν από την πεζοδρόμησή του δεν ήταν λίγοι αυτοί που προέβλεπαν κυκλοφοριακό χάος, αλλά διαψεύστηκαν από την πράξη.
Οι καθοριστικές αποφάσεις θα ληφθούν το φθινόπωρο, με βάση την κυκλοφοριακή μελέτη που είναι στη φάση της εκπόνησης από τον καθηγητή Μαθιό Καρλαύτη και ομάδα ειδικών του Πολυτεχνείου. Με τα έως τώρα δεδομένα προβλέπονται τα εξής:
* Η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου θα επεκτείνεται ώς το Αρχαιολογικό Μουσείο, στις αρχές της Πατησίων και θα συνδυαστεί με τη μελλοντική γραμμή του τραμ που θα φτάνει ώς την πλατεία Αιγύπτου, με μακροπρόθεσμη προοπτική να φτάσει ώς τα Πατήσια.
* Η Ακαδημίας αλλάζει κατεύθυνση για να εξυπηρετεί όσους κινούνται προς τα Πατήσια, που θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν την 3ης Σεπτεμβρίου. Με αυτόν τον τρόπο θα λειτουργεί ως δίδυμο με τη Σταδίου που θα παραμείνει ως έχει. Η αλλαγή της Ακαδημίας αναμένεται να μειώσει τις εκπομπές ρύπων στο κέντρο, αφού είναι ανηφορική και τα οχήματα καταναλώνουν περισσότερο καύσιμο.
* Στο μικροσκόπιο βρίσκονται και όλοι οι κάθετοι δρόμοι και θεωρείται βέβαιο ότι θα πεζοδρομηθεί η Ρήγα Φεραίου, ο μικρός δρόμος ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο και τη Βιβλιοθήκη, σε συνδυασμό με τη νέα μείωση των λεωφορειακών γραμμών που περνούν από την περιοχή.
Σε επόμενη φάση σχεδιάζεται η «βύθιση» της Ακαδημίας, ώστε η διαμορφωμένη ζώνη γύρω από την τριλογία να περιλάβει και το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων.
Σημείο-κλειδί είναι η διαμπερής κυκλοφορία, αφού θεωρείται ότι πάνω από το 60% των οχημάτων που διασχίζουν το κέντρο κατευθύνονται προς άλλες περιοχές. Η ομάδα του Πολυτεχνείου δοκιμάζει κυκλοφοριακά μοντέλα για να βρει τρόπους για να ανακόπτεται η κυκλοφορία στα όρια ενός περιμετρικού οδικού άξονα. Αφορά ένα μικρότερο δακτύλιο που θα συγκροτείται από τις οδούς Φιλελλήνων-Συγγρού-Καλλιρρόης-Βασ. Κωνσταντίνου-Βασ. Σοφίας.
Η διερεύνηση αυτή συνδέεται με τα επόμενα βήματα των παρεμβάσεων, που περιλαμβάνουν τρεις σημαντικές πεζοδρομήσεις:
* Της λεωφόρου Αμαλίας από το Σύνταγμα ώς τη διασταύρωση με τη Φιλελλήνων, στο ύψος της ρωσικής εκκλησίας.
* Τμήματος της Β. Κωνσταντίνου από την οδό Ριζάρη ώς τον κόμβο του «Χίλτον», που θα φέρει την ενοποίηση χώρων άνω των 300 στρεμμάτων, στα οποία περιλαμβάνονται το πάρκο Ριζάρη, ο χώρος γύρω από το Βυζαντινό και Πολεμικό Μουσείο, καθώς και η αρχαιολογική ζώνη του Λυκείου του Σωκράτη.
* Τμήματος της Συγγρού ή της Καλλιρρόης ώστε να εξασφαλιστεί ο χώρος που σήμερα λείπει γύρω από το εργοστάσιο «Φιξ», το οποίο προορίζεται να στεγάσει το μουσείο σύγχρονης τέχνης. *