13: ΛAΜΠΡΙΝΗ-ΠΛ.ΚΑΝΙΓΓΟΣ-Ν.ΨΥΧΙΚΟ
Ιδρύθηκε όπως αναφέρθηκε και παραπάνω στις 28 Ιανουαρίου του 1980 ως 13: Πατήσια-Ν.Ψυχικό με αφετηρία στο «Τέρμα Πατησίων» (σημερινή αφετηρία του 11) και τέρμα εκεί που είναι και σήμερα, επί της οδού Αγγ.Σικελιανού. (αν και αρχικά το τέρμα του ήταν λίγο πιο μπροστά, μιας και τα τρόλεϊ ανέστρεφαν χρησιμοποιώντας τον κύκλο της Πλατ.Αγ.Σοφίας και όχι κατευθείαν αριστερά στην Αδριανού όπως σήμερα) Χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως «επέκταση/εναλλακτική διαδρομή» του τρόλεϊ 3: Πατήσια-Ερυθρός Σταυρός με εναλλάξ δρομολόγηση από Πατήσια. (βλέπε σχετικό κεφάλαιο) Στα πρώτα χρόνια της ζωής του διερχόταν και στην άνοδο και στην κάθοδο από Αγγ.Σικελιανού, μιας και ο ανισόπεδος κόμβος Κηφισίας/Κατεχάκη δεν είχε κατασκευαστεί και στη συμβολή της Σικελιανού με την Κηφισίας υπήρχε ακόμα φανάρι! Το Ν.Ψυχικό ήδη εξυπηρετείτο από τη διερχόμενη λεωφορειακή γραμμή 183: Αθήνα-Κάτω Χαλάνδρι,(που επί ΕΑΣ έγινε το 404) η οποία με τη σειρά της ήταν μετεξέλιξη της παλιότερης γραμμής 15: Αθήνα-Ν.Ψυχικό. (βλέπε κεφάλαια 402/404)
Ένα χρόνο μετά την ίδρυσή του (το 1981) επεκτάθηκε ως την Πλ.Παπαδιαμάντη (σημερινή αφετηρία 14) μέσω της οδού Λασκαράτου, ως 13: Πλ.Παπαδιαμάντη-Ν.Ψυχικό. Την Πλ.Παπαδιαμάντη μέχρι τότε (από τη δεκαετία του ‘50 και μετά) την εξυπηρετούσε η «παράλληλη» προς το τρόλεϊ 3 γραμμή των ΕΚΤΕΛ, 3Α/7Α: Πλ.Παπαδιαμάντη-Ερυθρός Σταυρός. (βλέπε κεφάλαιο 3) Αλλά με την κρατικοποίηση των ΕΚΤΕΛ το 1977, αποφασίστηκε η σταδιακή κατάργηση των παράλληλων αυτών γραμμών και η διατήρηση μόνο των αντίστοιχων τρόλεϊ. Έτσι το 1981 με το νέο σύστημα αρίθμησης της ΕΑΣ, κι ενώ το 3Α/7Α αρχικά επρόκειτο να πάρει τον αριθμό 034, τελικά καταργείται και το τρόλεϊ 13 επεκτείνεται στη θέση του για να καλύψει το κενό. Τελικά πέντε χρόνια αργότερα (το 1986) επεκτείνεται στη σημερινή του αφετηρία, στην οδό Παπαφλέσσα στη Λαμπρινή (το 5 ακολούθησε χρόνια μετά) διαγράφοντας έτσι μια εντελώς νέα διαδρομή, αφού η μόνη γραμμή που υπήρχε τότε στην περιοχή ήταν η 054. (βλέπε σχετικό κεφάλαιο) Στο μεταξύ από το 1984 θα ιδρυθεί το τρόλεϊ 14 (βλέπε επόμενο κεφάλαιο) με αφετηρία και τέρμα όμοια με αυτά του 13 (πριν επεκταθεί στη Λαμπρινή το 1986) και με εναλλάξ δρομολόγηση. Το 1985 λόγω της κατασκευής του ανισόπεδου κόμβου Κηφισίας/Κατεχάκη, το 13 θα «περικοπεί» στους Αμπελοκήπους ως 13: Πλ.Παπαδιαμάντη-Αμπελόκηποι, (το 14 θα περικοπεί με τη σειρά του στον Ερυθρό Σταυρό) ενώ ένα μόλις χρόνο μετά, μαζί με την επέκταση προς Λαμπρινή, θα επιστρέψει στο αρχικό του τέρμα, αλλά αυτή τη φορά χρησιμοποιώντας την Αδριανού στην κάθοδο, όπως και σήμερα.
Η παλιά γραμμή τραμ 13 ήταν η «Πεδίο Άρεως-Λ.Αλεξάνδρας-Θων(Αμπελόκηποι)» αλλά λόγω διαδρομής μπορούμε να πούμε ότι είναι «μακρινός πρόγονος» του τρόλεϊ 14 και όχι του 13! Γι’ αυτό το λόγο και θα εξεταστεί αναλυτικότερα στο επόμενο κεφάλαιο και όχι εδώ.
Ιδρύθηκε όπως αναφέρθηκε και παραπάνω στις 28 Ιανουαρίου του 1980 ως 13: Πατήσια-Ν.Ψυχικό με αφετηρία στο «Τέρμα Πατησίων» (σημερινή αφετηρία του 11) και τέρμα εκεί που είναι και σήμερα, επί της οδού Αγγ.Σικελιανού. (αν και αρχικά το τέρμα του ήταν λίγο πιο μπροστά, μιας και τα τρόλεϊ ανέστρεφαν χρησιμοποιώντας τον κύκλο της Πλατ.Αγ.Σοφίας και όχι κατευθείαν αριστερά στην Αδριανού όπως σήμερα) Χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως «επέκταση/εναλλακτική διαδρομή» του τρόλεϊ 3: Πατήσια-Ερυθρός Σταυρός με εναλλάξ δρομολόγηση από Πατήσια. (βλέπε σχετικό κεφάλαιο) Στα πρώτα χρόνια της ζωής του διερχόταν και στην άνοδο και στην κάθοδο από Αγγ.Σικελιανού, μιας και ο ανισόπεδος κόμβος Κηφισίας/Κατεχάκη δεν είχε κατασκευαστεί και στη συμβολή της Σικελιανού με την Κηφισίας υπήρχε ακόμα φανάρι! Το Ν.Ψυχικό ήδη εξυπηρετείτο από τη διερχόμενη λεωφορειακή γραμμή 183: Αθήνα-Κάτω Χαλάνδρι,(που επί ΕΑΣ έγινε το 404) η οποία με τη σειρά της ήταν μετεξέλιξη της παλιότερης γραμμής 15: Αθήνα-Ν.Ψυχικό. (βλέπε κεφάλαια 402/404)
Ένα χρόνο μετά την ίδρυσή του (το 1981) επεκτάθηκε ως την Πλ.Παπαδιαμάντη (σημερινή αφετηρία 14) μέσω της οδού Λασκαράτου, ως 13: Πλ.Παπαδιαμάντη-Ν.Ψυχικό. Την Πλ.Παπαδιαμάντη μέχρι τότε (από τη δεκαετία του ‘50 και μετά) την εξυπηρετούσε η «παράλληλη» προς το τρόλεϊ 3 γραμμή των ΕΚΤΕΛ, 3Α/7Α: Πλ.Παπαδιαμάντη-Ερυθρός Σταυρός. (βλέπε κεφάλαιο 3) Αλλά με την κρατικοποίηση των ΕΚΤΕΛ το 1977, αποφασίστηκε η σταδιακή κατάργηση των παράλληλων αυτών γραμμών και η διατήρηση μόνο των αντίστοιχων τρόλεϊ. Έτσι το 1981 με το νέο σύστημα αρίθμησης της ΕΑΣ, κι ενώ το 3Α/7Α αρχικά επρόκειτο να πάρει τον αριθμό 034, τελικά καταργείται και το τρόλεϊ 13 επεκτείνεται στη θέση του για να καλύψει το κενό. Τελικά πέντε χρόνια αργότερα (το 1986) επεκτείνεται στη σημερινή του αφετηρία, στην οδό Παπαφλέσσα στη Λαμπρινή (το 5 ακολούθησε χρόνια μετά) διαγράφοντας έτσι μια εντελώς νέα διαδρομή, αφού η μόνη γραμμή που υπήρχε τότε στην περιοχή ήταν η 054. (βλέπε σχετικό κεφάλαιο) Στο μεταξύ από το 1984 θα ιδρυθεί το τρόλεϊ 14 (βλέπε επόμενο κεφάλαιο) με αφετηρία και τέρμα όμοια με αυτά του 13 (πριν επεκταθεί στη Λαμπρινή το 1986) και με εναλλάξ δρομολόγηση. Το 1985 λόγω της κατασκευής του ανισόπεδου κόμβου Κηφισίας/Κατεχάκη, το 13 θα «περικοπεί» στους Αμπελοκήπους ως 13: Πλ.Παπαδιαμάντη-Αμπελόκηποι, (το 14 θα περικοπεί με τη σειρά του στον Ερυθρό Σταυρό) ενώ ένα μόλις χρόνο μετά, μαζί με την επέκταση προς Λαμπρινή, θα επιστρέψει στο αρχικό του τέρμα, αλλά αυτή τη φορά χρησιμοποιώντας την Αδριανού στην κάθοδο, όπως και σήμερα.
Η παλιά γραμμή τραμ 13 ήταν η «Πεδίο Άρεως-Λ.Αλεξάνδρας-Θων(Αμπελόκηποι)» αλλά λόγω διαδρομής μπορούμε να πούμε ότι είναι «μακρινός πρόγονος» του τρόλεϊ 14 και όχι του 13! Γι’ αυτό το λόγο και θα εξεταστεί αναλυτικότερα στο επόμενο κεφάλαιο και όχι εδώ.