Ακολουθεί το παραμύθι... "Οι Περιπέτειες του Μικρού 5 στη γη των Τζιτζιφι(όγκ)ων!!!"
5: ΛΑΜΠΡΙΝΗ-ΠΛ.ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ-ΤΖΙΤΖΙΦΙΕΣ
Δημιουργήθηκε το 1972 (δύο χρόνια μετά την «κρατικοποίηση» της ΗΕΜ και τον μετασχηματισμό της σε ΗΛΠΑΠ) ως 5: Κολιάτσου-Κουκάκι με αφετηρία επί της Πατησίων στο ύψος της Πλατ.Κολιάτσου, (αφετηρία του 11 πριν πάει Άνω Πατήσια) στον κύκλο της οποίας ανέστρεφε και τέρμα επί της Πλ.Κουντουριώτη. (σημερινή στάση «Παιδ.Χαρά του 15 προς Πολύγωνο) Τον αριθμό 5 όπως είδαμε και στο πρώτο κεφάλαιο αρχικά τον είχε η γραμμή «Σταθ.Λαρίσης-Καλλιθέα» που έμελλε να διαμορφωθεί στο σημερινό τρόλεϊ 1. Όταν τελικά άλλαξε αριθμό από 5 σε 1 λίγα χρόνια αργότερα, το 5 το πήρε ένα τοπικό της, το «Σταθ.Λαρίσης-Κουκάκι.» Το 1971 με την επέκταση του 1 στην Αττική και η βασική γραμμή και το τοπικό προς Κουκάκι παίρνουν τον αριθμό 1, ενώ το 5 δίδεται ένα χρόνο αργότερα σε μια νέα γραμμή που επίσης τερματίζει στο Κουκάκι (ίσως γι’ αυτό επιλέχτηκε ο αριθμός αυτός, λόγω εξοικείωσης των κατοίκων) αλλά δεν το συνδέει με τον άξονα του Σταθ.Λαρίσης, αλλά με τον άξονα της Πατησίων και συγκεκριμένα την Πλατ.Κολιάτσου. Η διακεντρική αυτή σύνδεση είχε να εξυπηρετηθεί από μέσα συγκοινωνίας από το 1953, όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής απέκοψε τη συγκοινωνία των τραμ στα Χαυτεία διακόπτωντας έτσι τη λειτουργία του τραμ 1/3: Κολιάτσου-Κουκάκι, του οποίου το 5 θεωρείται «μακρινός απόγονος.» (παρ’ όλο που υπήρξε ένα κενό 19 ετών ανάμεσα στην κατάργηση του 1/3 και την ίδρυση του τρόλεϊ 5)
Σε αντίθεση με τις άλλες γραμμές του τραμ που καταργήθηκαν εκείνη τη μέρα (ή μάλλον νύχτα) το 1/3 ούτε αντικαταστάθηκε από λεωφορεία της ΗΕΜ, ούτε από τρόλεϊ, αφού προφανώς δεν συγκέντρωνε και μεγάλο αριθμό επιβατών ώστε να είναι απαραίτητη η λειτουργία του με κάθε τρόπο. (πράγμα ειρωνικό, αν σκεφτούμε τις σημερινές πληρότητες του 5) Δημιουργήθηκε το 1932 (ή λίγο αργότερα) όταν η ΗΕΜ σε μια προσπάθεια να απομακρύνει τις αφετηρίες των τραμ από την Ομόνοια συνένωσε τη γραμμή 3: Ομόνοια-Πατήσια με το τοπικό της γραμμής 1 μέχρι Πλατ.Δαβάκη («Ακαδημία-Καλλιθέα») στο διακεντρικό 1/3: Καλλιθέα-Πατήσια. Μέχρι τον πόλεμο, η γραμμή δούλευε ουσιαστικά μόνη της στην Πατησίων (με μόνη βοήθεια το 3/12 μέχρι Πλατ.Αμερικής) με αποτέλεσμα να γνωρίσει μεγάλη επιτυχία. (άλλωστε και το τμήμα προς Καλλιθέα είχε πάντα κόσμο παρ’ όλη την παράλληλη διέλευση του 1 προς Νέο/Παλ.Φάληρο) Τόσος μάλιστα ήταν ο συνωστισμός, που το 1940 η ΗΕΜ δημιουργεί άλλο ένα «παράλληλο» διακεντρικό, το 3/7: Πατήσια-Αμπελόκηποι, για ανακουφίσει κάπως το 1/3. Μετά τον πόλεμο, οι ζημιές στην ΗΕΜ όπως είδαμε είναι τεράστιες. Το 1/3 περιορίζεται στη διαδρομή «Κολιάτσου-Κουκάκι» λόγω έλλειψης τροχαίου υλικού, αφήνοντας την εξυπηρέτηση της Πατησίων στο 3/7 και της Καλλιθέας στο 1, με αποτέλεσμα τον υπερκορεσμό των δύο γραμμών. Το 1953 θα καταργηθεί εντελώς, λόγω των γεγονότων που αναφέραμε και δε θα αντικατασταθεί παρά μόνο το 1972 με την ίδρυση του τρόλεϊ 5.
Μετά το 1972 το τρόλεϊ 5 θα δεχτεί διαδοχικές επεκτάσεις που θα το φέρουν στη σημερινή του μορφή. Το 1975 ορισμένα δρομολόγια του θα επεκταθούν μέχρι τα Πατήσια (στην παλιά αφετηρία του 3/σημερινή του 11) αν και τα περισσότερα θα συνεχίσουν να εκκινούν από Κολιάτσου. Τελικά μετά από λίγα χρόνια, η αφετηρία του 5 στην Κολιάτσου καταργείται και όλα τα δρομολόγια ξεκινούν από Πατήσια, ενώ μετονομάζεται σε 5: Πατήσια-Κουκάκι. Το 1988 επεκτείνεται στην Πλ.Παπαδιαμάντη αν και (για άγνωστους λόγους) συνεχίζει να φέρει την επιγραφή «Πατήσια-Κουκάκι.» Στην Πλ.Παπαδιαμάντη έχει ήδη την αφετηρία του το 14, καθώς και το 13 παλιότερα, πριν φύγει το 1986 για τη Λαμπρινή. (περισσότερα στα σχετικά κεφάλαια) Το 1990 (δύο χρόνια αργότερα) γίνεται η πρώτη επέκταση του 5 προς τα νότια και προς το παλιό τέρμα του «προγονου» του (τραμ 1/3) στην Καλλιθέα. Όμως αυτή τη φορά δεν τερματίζει στην Πλατ.Δαβάκη όπως το τραμ, αλλά λίγο πιο κάτω, επί της οδού Μεταμορφώσεως, στο παρκάκι ακριβώς απέναντι από τον Οίκο Τυφλών, επιστρέφοντας στη Θησέως μέσω της οδού Περικλέους. Τότε μόνο φεύγει το «Πατήσια» από την επιγραφή και η γραμμή ονομάζεται 5: Πλ.Παπαδιαμάντη-Καλλιθέα. Το 1994 θα επεκταθεί ξανά προς Τζιτζιφιές στην οδό Ισμήνης (παλιό τέρμα του 1 πριν πάει Μοσχάτο) και τελικά το 2002 στη Λαμπρινή στην οδό Παπαφλέσσα, όπου ήδη έχει πάει το 13 από το 1986, (βλέπε σχετικό κεφάλαιο) παίρνοντας έτσι τη σημερινή του μορφή και ονομασία.
5: ΛΑΜΠΡΙΝΗ-ΠΛ.ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ-ΤΖΙΤΖΙΦΙΕΣ
Δημιουργήθηκε το 1972 (δύο χρόνια μετά την «κρατικοποίηση» της ΗΕΜ και τον μετασχηματισμό της σε ΗΛΠΑΠ) ως 5: Κολιάτσου-Κουκάκι με αφετηρία επί της Πατησίων στο ύψος της Πλατ.Κολιάτσου, (αφετηρία του 11 πριν πάει Άνω Πατήσια) στον κύκλο της οποίας ανέστρεφε και τέρμα επί της Πλ.Κουντουριώτη. (σημερινή στάση «Παιδ.Χαρά του 15 προς Πολύγωνο) Τον αριθμό 5 όπως είδαμε και στο πρώτο κεφάλαιο αρχικά τον είχε η γραμμή «Σταθ.Λαρίσης-Καλλιθέα» που έμελλε να διαμορφωθεί στο σημερινό τρόλεϊ 1. Όταν τελικά άλλαξε αριθμό από 5 σε 1 λίγα χρόνια αργότερα, το 5 το πήρε ένα τοπικό της, το «Σταθ.Λαρίσης-Κουκάκι.» Το 1971 με την επέκταση του 1 στην Αττική και η βασική γραμμή και το τοπικό προς Κουκάκι παίρνουν τον αριθμό 1, ενώ το 5 δίδεται ένα χρόνο αργότερα σε μια νέα γραμμή που επίσης τερματίζει στο Κουκάκι (ίσως γι’ αυτό επιλέχτηκε ο αριθμός αυτός, λόγω εξοικείωσης των κατοίκων) αλλά δεν το συνδέει με τον άξονα του Σταθ.Λαρίσης, αλλά με τον άξονα της Πατησίων και συγκεκριμένα την Πλατ.Κολιάτσου. Η διακεντρική αυτή σύνδεση είχε να εξυπηρετηθεί από μέσα συγκοινωνίας από το 1953, όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής απέκοψε τη συγκοινωνία των τραμ στα Χαυτεία διακόπτωντας έτσι τη λειτουργία του τραμ 1/3: Κολιάτσου-Κουκάκι, του οποίου το 5 θεωρείται «μακρινός απόγονος.» (παρ’ όλο που υπήρξε ένα κενό 19 ετών ανάμεσα στην κατάργηση του 1/3 και την ίδρυση του τρόλεϊ 5)
Σε αντίθεση με τις άλλες γραμμές του τραμ που καταργήθηκαν εκείνη τη μέρα (ή μάλλον νύχτα) το 1/3 ούτε αντικαταστάθηκε από λεωφορεία της ΗΕΜ, ούτε από τρόλεϊ, αφού προφανώς δεν συγκέντρωνε και μεγάλο αριθμό επιβατών ώστε να είναι απαραίτητη η λειτουργία του με κάθε τρόπο. (πράγμα ειρωνικό, αν σκεφτούμε τις σημερινές πληρότητες του 5) Δημιουργήθηκε το 1932 (ή λίγο αργότερα) όταν η ΗΕΜ σε μια προσπάθεια να απομακρύνει τις αφετηρίες των τραμ από την Ομόνοια συνένωσε τη γραμμή 3: Ομόνοια-Πατήσια με το τοπικό της γραμμής 1 μέχρι Πλατ.Δαβάκη («Ακαδημία-Καλλιθέα») στο διακεντρικό 1/3: Καλλιθέα-Πατήσια. Μέχρι τον πόλεμο, η γραμμή δούλευε ουσιαστικά μόνη της στην Πατησίων (με μόνη βοήθεια το 3/12 μέχρι Πλατ.Αμερικής) με αποτέλεσμα να γνωρίσει μεγάλη επιτυχία. (άλλωστε και το τμήμα προς Καλλιθέα είχε πάντα κόσμο παρ’ όλη την παράλληλη διέλευση του 1 προς Νέο/Παλ.Φάληρο) Τόσος μάλιστα ήταν ο συνωστισμός, που το 1940 η ΗΕΜ δημιουργεί άλλο ένα «παράλληλο» διακεντρικό, το 3/7: Πατήσια-Αμπελόκηποι, για ανακουφίσει κάπως το 1/3. Μετά τον πόλεμο, οι ζημιές στην ΗΕΜ όπως είδαμε είναι τεράστιες. Το 1/3 περιορίζεται στη διαδρομή «Κολιάτσου-Κουκάκι» λόγω έλλειψης τροχαίου υλικού, αφήνοντας την εξυπηρέτηση της Πατησίων στο 3/7 και της Καλλιθέας στο 1, με αποτέλεσμα τον υπερκορεσμό των δύο γραμμών. Το 1953 θα καταργηθεί εντελώς, λόγω των γεγονότων που αναφέραμε και δε θα αντικατασταθεί παρά μόνο το 1972 με την ίδρυση του τρόλεϊ 5.
Μετά το 1972 το τρόλεϊ 5 θα δεχτεί διαδοχικές επεκτάσεις που θα το φέρουν στη σημερινή του μορφή. Το 1975 ορισμένα δρομολόγια του θα επεκταθούν μέχρι τα Πατήσια (στην παλιά αφετηρία του 3/σημερινή του 11) αν και τα περισσότερα θα συνεχίσουν να εκκινούν από Κολιάτσου. Τελικά μετά από λίγα χρόνια, η αφετηρία του 5 στην Κολιάτσου καταργείται και όλα τα δρομολόγια ξεκινούν από Πατήσια, ενώ μετονομάζεται σε 5: Πατήσια-Κουκάκι. Το 1988 επεκτείνεται στην Πλ.Παπαδιαμάντη αν και (για άγνωστους λόγους) συνεχίζει να φέρει την επιγραφή «Πατήσια-Κουκάκι.» Στην Πλ.Παπαδιαμάντη έχει ήδη την αφετηρία του το 14, καθώς και το 13 παλιότερα, πριν φύγει το 1986 για τη Λαμπρινή. (περισσότερα στα σχετικά κεφάλαια) Το 1990 (δύο χρόνια αργότερα) γίνεται η πρώτη επέκταση του 5 προς τα νότια και προς το παλιό τέρμα του «προγονου» του (τραμ 1/3) στην Καλλιθέα. Όμως αυτή τη φορά δεν τερματίζει στην Πλατ.Δαβάκη όπως το τραμ, αλλά λίγο πιο κάτω, επί της οδού Μεταμορφώσεως, στο παρκάκι ακριβώς απέναντι από τον Οίκο Τυφλών, επιστρέφοντας στη Θησέως μέσω της οδού Περικλέους. Τότε μόνο φεύγει το «Πατήσια» από την επιγραφή και η γραμμή ονομάζεται 5: Πλ.Παπαδιαμάντη-Καλλιθέα. Το 1994 θα επεκταθεί ξανά προς Τζιτζιφιές στην οδό Ισμήνης (παλιό τέρμα του 1 πριν πάει Μοσχάτο) και τελικά το 2002 στη Λαμπρινή στην οδό Παπαφλέσσα, όπου ήδη έχει πάει το 13 από το 1986, (βλέπε σχετικό κεφάλαιο) παίρνοντας έτσι τη σημερινή του μορφή και ονομασία.