21-05-2012, 01:49 PM
«Στο ψυγείο» μπαίνουν οι δύο μετροπόντικες της Θεσσαλονίκης, που, αν όλα πάνε καλά και... δεν τους φάει η σκουριά, θα αρχίσουν να δουλεύουν και πάλι το καλοκαίρι του 2013! Θα παραμείνουν δηλαδή παροπλισμένοι για τουλάχιστον ένα χρόνο «Μετακομίζουν», εντός του καλοκαιριού, ο «Κωστίκας» και ο «Γιωρίκας», οι δύο μετροπόντικες της Θεσσαλονίκης.
Τα δύο μηχανήματα δεν θα πάνε τελικά στο τέρμα της βασικής γραμμής του μετρό, δηλαδή στη Νέα Ελβετία, για να αρχίσουν να δουλεύουν αντίστροφα, όπως είχε προγραμματιστεί, αν και κάτι τέτοιο δεν προβλεπόταν στη σύμβαση.
Τα πλάνα αλλάζουν και πάλι και οι μετροπόντικες, όπως αποφασίστηκε, θα οδηγηθούν στο Καλοχώρι, σε αποθήκες όπου μέχρι σήμερα πηγαίνουν αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία προβλέπεται μελλοντικά να κοσμήσουν τους σταθμούς του μετρό.
Τα δύο μηχανήματα ολομέτωπης διάνοιξης σηράγγων παραμένουν ακινητοποιημένα και ουσιαστικά παροπλισμένα από τον περασμένο Απρίλιο, λίγο έξω από το σταθμό «Ανάληψη», καθώς ανατολικότερα, δηλαδή στους σταθμούς Πατρικίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία, ούτε οι απαλλοτριώσεις έχουν συντελεστεί, ούτε βέβαια έχουν εκτελεστεί οι εργασίες που πρέπει να προηγούνται της υπόγειας κατασκευής των σηράγγων.
Η λύση της αποσυναρμολόγησης των μετροπόντικων και της μεταφοράς τους στη Νέα Ελβετία, προκειμένου να αρχίσουν να δουλεύουν με αντίστροφη κατεύθυνση, είχε προκριθεί ώστε να κερδηθεί λίγος χρόνος, μέχρι να προχωρήσουν οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων στους τρεις επόμενους σταθμούς.
Ομως ούτε στη Νέα Ελβετία υπάρχει χώρος για να φιλοξενηθούν τα δύο γιγαντιαία μηχανήματα, βάρους 400 τόνων και μήκους 90 μέτρων το καθένα... Και κάπως έτσι, φτάσαμε στη λύση του Καλοχωρίου.
Οι μετροπόντικες, λοιπόν, θα αποσυναρμολογηθούν υπογείως και, κομμάτι - κομμάτι θα μεταφερθούν στα δυτικά της πόλης. Οταν με το καλό γίνουν οι εργασίες που απαιτούνται στη Νέα Ελβετία και κατασκευαστεί το φρεάτιο υποδοχής τους και το σκάμμα επανεκκίνησης, θα μεταφερθούν εκεί.
Το κόστος
Η αποσυναρμολόγηση του «Κωστίκα» και του «Γιωρίκα» εκτιμάται ότι θα διαρκέσει περίπου δύο μήνες. Αυτό που παραμένει ακόμη άγνωστο είναι το έξτρα χρηματικό ποσό που θα εισπράξει ο εργολάβος προκειμένου να αποσυναρμολογήσει, να μεταφέρει και μελλοντικά να επανασυναρμολογήσει τους δύο μετροπόντικες.
Πάντως θα είναι... τσουχτερό, αφού είναι εκτός σύμβασης. Και καθετί το οποίο γίνεται εκτός συμβάσεως, πληρώνεται στην ανάδοχο κοινοπραξία... χρυσάφι. Και μέχρι να συμβούν όλα αυτά, η «Αττικό Μετρό ΑΕ» θα πρέπει να κάνει αυτό που δεν κατάφερε εδώ και έξι χρόνια.
Να προχωρήσει δηλαδή επιτέλους με τις απαλλοτριώσεις των σταθμών, να εγκρίνει τις μελέτες κατασκευής, να αποδώσει τους χώρους στον ανάδοχο και να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες προεργασίες στους τρεις σταθμούς.
Χρονοδιάγραμμα
Και βέβαια όλη αυτή η διαδικασία θα κοστίσει όχι μόνο σε χρήμα, αλλά και σε χρόνο, αφού θα πάει πίσω συνολικά το χρονοδιάγραμμα του έργου. Αυτοί που ξέρουν, λένε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης αποκλείεται να λειτουργήσει το 2015.
Ετσι, μετά από το αισιόδοξο σενάριο που θέλει τους δύο μετροπόντικες να πιάνουν και πάλι δουλειά το καλοκαίρι του 2013, θα αναμένουμε την επόμενη επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών -την πέμπτη κατά σειρά- για την αλλαγή του χρόνου ολοκλήρωσης της κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Υπενθυμίζεται ότι το μετρό προβλεπόταν να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2012. Το έργο πήρε παράταση για το 2013, μετά για το 2014 και ακολούθως για το 2015. Οι γνώστες λένε ότι με τα σημερινά δεδομένα, αν δεν υπάρξουν νέα απρόβλεπτα δεδομένα και άλλες δυσάρεστες εκπλήξεις, το ρεαλιστικό σενάριο είναι το υπόγειο μέσο σε σταθερή τροχιά της Θεσσαλονίκης να λειτουργήσει το 2017.
Πώς προκύπτει αυτό το έτος; Οπως εξηγούν, από τη στιγμή που θα τελειώσουν τα έργα πολιτικού μηχανικού, δηλαδή όταν ολοκληρωθούν οι σήραγγες και οι σταθμοί, απαιτείται τουλάχιστον ενάμισι έτος, προκειμένου να εγκατασταθεί ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός και να γίνουν οι δοκιμαστικές λειτουργίες.
Το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είναι απολύτως αναγκαίο. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι στο μετρό της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να εγκατασταθούν 49 διαφορετικά ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, τα οποία θα πρέπει να συντονιστούν μεταξύ τους και να λειτουργούν στην εντέλεια, πριν το έργο να παραδοθεί προς χρήση στους πολίτες.
Επιπλέον, το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν θα έχει οδηγό, αφού θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένο. Οι μετροπόντικες θα ξαναρχίσουν να σκάβουν, στην καλύτερη των περιπτώσεων, το δεύτερο εξάμηνο του 2013. Μέχρι να φτάσουν από τη Νέα Ελβετία στην Ανάληψη, θα απαιτηθεί εύλογο χρονικό διάστημα, ενώ αντίστοιχος χρόνος θα απαιτηθεί και για την κατασκευή των τριών σταθμών.
Υπάρχει βέβαια και ένα σενάριο το οποίο προβλέπει ότι το μετρό θα αρχίσει να λειτουργεί νωρίτερα, αλλά σε μια γραμμή που θα εκτείνεται από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την Ανάληψη. Μια γραμμή κουτσουρεμένη όχι μόνο σε μήκος, αλλά και σε σταθμούς, αφού δεν θα περιλαμβάνει ούτε το σταθμό στο Παπάφειο (με τον οποίο δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το τοπίο), αλλά ούτε το σταθμό της Αγίας Σοφίας, όπου οι αρχαιολογικές ανασκαφές δεν έχουν ακόμη ορατό ορίζοντα ολοκλήρωσης.
Τα δύο μηχανήματα δεν θα πάνε τελικά στο τέρμα της βασικής γραμμής του μετρό, δηλαδή στη Νέα Ελβετία, για να αρχίσουν να δουλεύουν αντίστροφα, όπως είχε προγραμματιστεί, αν και κάτι τέτοιο δεν προβλεπόταν στη σύμβαση.
Τα πλάνα αλλάζουν και πάλι και οι μετροπόντικες, όπως αποφασίστηκε, θα οδηγηθούν στο Καλοχώρι, σε αποθήκες όπου μέχρι σήμερα πηγαίνουν αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία προβλέπεται μελλοντικά να κοσμήσουν τους σταθμούς του μετρό.
Τα δύο μηχανήματα ολομέτωπης διάνοιξης σηράγγων παραμένουν ακινητοποιημένα και ουσιαστικά παροπλισμένα από τον περασμένο Απρίλιο, λίγο έξω από το σταθμό «Ανάληψη», καθώς ανατολικότερα, δηλαδή στους σταθμούς Πατρικίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία, ούτε οι απαλλοτριώσεις έχουν συντελεστεί, ούτε βέβαια έχουν εκτελεστεί οι εργασίες που πρέπει να προηγούνται της υπόγειας κατασκευής των σηράγγων.
Η λύση της αποσυναρμολόγησης των μετροπόντικων και της μεταφοράς τους στη Νέα Ελβετία, προκειμένου να αρχίσουν να δουλεύουν με αντίστροφη κατεύθυνση, είχε προκριθεί ώστε να κερδηθεί λίγος χρόνος, μέχρι να προχωρήσουν οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων στους τρεις επόμενους σταθμούς.
Ομως ούτε στη Νέα Ελβετία υπάρχει χώρος για να φιλοξενηθούν τα δύο γιγαντιαία μηχανήματα, βάρους 400 τόνων και μήκους 90 μέτρων το καθένα... Και κάπως έτσι, φτάσαμε στη λύση του Καλοχωρίου.
Οι μετροπόντικες, λοιπόν, θα αποσυναρμολογηθούν υπογείως και, κομμάτι - κομμάτι θα μεταφερθούν στα δυτικά της πόλης. Οταν με το καλό γίνουν οι εργασίες που απαιτούνται στη Νέα Ελβετία και κατασκευαστεί το φρεάτιο υποδοχής τους και το σκάμμα επανεκκίνησης, θα μεταφερθούν εκεί.
Το κόστος
Η αποσυναρμολόγηση του «Κωστίκα» και του «Γιωρίκα» εκτιμάται ότι θα διαρκέσει περίπου δύο μήνες. Αυτό που παραμένει ακόμη άγνωστο είναι το έξτρα χρηματικό ποσό που θα εισπράξει ο εργολάβος προκειμένου να αποσυναρμολογήσει, να μεταφέρει και μελλοντικά να επανασυναρμολογήσει τους δύο μετροπόντικες.
Πάντως θα είναι... τσουχτερό, αφού είναι εκτός σύμβασης. Και καθετί το οποίο γίνεται εκτός συμβάσεως, πληρώνεται στην ανάδοχο κοινοπραξία... χρυσάφι. Και μέχρι να συμβούν όλα αυτά, η «Αττικό Μετρό ΑΕ» θα πρέπει να κάνει αυτό που δεν κατάφερε εδώ και έξι χρόνια.
Να προχωρήσει δηλαδή επιτέλους με τις απαλλοτριώσεις των σταθμών, να εγκρίνει τις μελέτες κατασκευής, να αποδώσει τους χώρους στον ανάδοχο και να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες προεργασίες στους τρεις σταθμούς.
Χρονοδιάγραμμα
Και βέβαια όλη αυτή η διαδικασία θα κοστίσει όχι μόνο σε χρήμα, αλλά και σε χρόνο, αφού θα πάει πίσω συνολικά το χρονοδιάγραμμα του έργου. Αυτοί που ξέρουν, λένε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης αποκλείεται να λειτουργήσει το 2015.
Ετσι, μετά από το αισιόδοξο σενάριο που θέλει τους δύο μετροπόντικες να πιάνουν και πάλι δουλειά το καλοκαίρι του 2013, θα αναμένουμε την επόμενη επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών -την πέμπτη κατά σειρά- για την αλλαγή του χρόνου ολοκλήρωσης της κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Υπενθυμίζεται ότι το μετρό προβλεπόταν να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2012. Το έργο πήρε παράταση για το 2013, μετά για το 2014 και ακολούθως για το 2015. Οι γνώστες λένε ότι με τα σημερινά δεδομένα, αν δεν υπάρξουν νέα απρόβλεπτα δεδομένα και άλλες δυσάρεστες εκπλήξεις, το ρεαλιστικό σενάριο είναι το υπόγειο μέσο σε σταθερή τροχιά της Θεσσαλονίκης να λειτουργήσει το 2017.
Πώς προκύπτει αυτό το έτος; Οπως εξηγούν, από τη στιγμή που θα τελειώσουν τα έργα πολιτικού μηχανικού, δηλαδή όταν ολοκληρωθούν οι σήραγγες και οι σταθμοί, απαιτείται τουλάχιστον ενάμισι έτος, προκειμένου να εγκατασταθεί ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός και να γίνουν οι δοκιμαστικές λειτουργίες.
Το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είναι απολύτως αναγκαίο. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι στο μετρό της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να εγκατασταθούν 49 διαφορετικά ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, τα οποία θα πρέπει να συντονιστούν μεταξύ τους και να λειτουργούν στην εντέλεια, πριν το έργο να παραδοθεί προς χρήση στους πολίτες.
Επιπλέον, το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν θα έχει οδηγό, αφού θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένο. Οι μετροπόντικες θα ξαναρχίσουν να σκάβουν, στην καλύτερη των περιπτώσεων, το δεύτερο εξάμηνο του 2013. Μέχρι να φτάσουν από τη Νέα Ελβετία στην Ανάληψη, θα απαιτηθεί εύλογο χρονικό διάστημα, ενώ αντίστοιχος χρόνος θα απαιτηθεί και για την κατασκευή των τριών σταθμών.
Υπάρχει βέβαια και ένα σενάριο το οποίο προβλέπει ότι το μετρό θα αρχίσει να λειτουργεί νωρίτερα, αλλά σε μια γραμμή που θα εκτείνεται από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την Ανάληψη. Μια γραμμή κουτσουρεμένη όχι μόνο σε μήκος, αλλά και σε σταθμούς, αφού δεν θα περιλαμβάνει ούτε το σταθμό στο Παπάφειο (με τον οποίο δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το τοπίο), αλλά ούτε το σταθμό της Αγίας Σοφίας, όπου οι αρχαιολογικές ανασκαφές δεν έχουν ακόμη ορατό ορίζοντα ολοκλήρωσης.