01-02-2012, 04:57 PM
Η νέα Γραμμή Μετρό της Αθήνας (η τέταρτη) έχει απασχολήσει εδώ και καιρό τους υπεύθυνους της Αττικό Μετρό για την προώθηση του πρώτου τμήματος. Σε επικοινωνία που είχε το ypodomes.com με την εταιρεία έγινε γνωστό πως σε λίγους μήνες θα βγει στον αέρα και θα ανατεθεί η οριστική μελέτη για το πρώτο τμήμα της γραμμής, από το Άλσος Βεΐκου μέχρι τον Ευαγγελισμό.
Η εξέλιξη αυτή ουσιαστικά προωθεί την κατασκευή της γραμμής, ωστόσο το έργο δημοπράτησης φαίνεται πως οριστικά μετατίθεται για το 2013. Σε παρόμοιες μελέτες στο παρελθόν παρόμοιες μελέτες έχουν χρονικό ορίζοντα περίπου 1,5 χρόνο και δίνουν τον απαραίτητο χρόνο για την προετοιμασία της δημοπράτησης προκειμένου να είναι επαρκής και ώριμη μελετητικά.
Σε ερώτηση μας αν η διάρκεια της μελέτης καθυστερήσει την δημοπράτηση και κατασκευή του έργου, η απάντηση ήταν πως υπάρχει η δυνατότητα ο διαγωνισμός να ξεκινήσει ενώ βρίσκεται υπό μελέτη το έργο. Και αυτό γιατί η Αττικό Μετρό συνηθίζει να δημοπρατεί τα έργα της σε δύο φάσεις.
Η πρώτη φάση είναι ουσιαστικά αυτό που λέμε «εκδήλωση ενδιαφέροντος» όπου οι ενδιαφερόμενοι εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για το έργο και καταθέτουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα εμπειρίας, γνώσης, ικανότητας κλπ
Η δεύτερη και σημαντικότερη φάση είναι αυτή της έκδοσης των τευχών δημοπράτησης και της κατάθεσης των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών των ενδιαφερομένων που καθορίζει και το τελικό αποτέλεσμα του διαγωνισμού. Αυτό δίνει την δυνατότητα ελιγμού και οικονομία χρόνου.
Με αυτά τα δεδομένα και εφόσον οι μελέτες έχουν ξεκινήσει μέσα στο φετινό καλοκαίρι ένα ρεαλιστικό σενάρια θα ήταν η πρώτη φάση του διαγωνισμού να ξεκινήσει το επόμενο καλοκαίρι (2013) και ενώ η μελετητική ωριμότητα θα φτάνει στο απαραίτητο σημείο.
Από εκεί θα περάσουν οι εταιρείες όπως θα έχουν επιλεγεί από την Αττικό Μετρό ενώ η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει ότι χρειάζονται αρκετοί μήνες και χωρίς παρατράγουδα για να ολοκληρωθεί η δημοπράτηση και να υπάρξει ο οριστικό ανάδοχος. Αυτό σε συνδυασμό με το μέγεθος του έργου που φτάνει το 1 δις ευρώ οδηγεί την κατασκευή από το 2014 έως το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ
Η δημοπράτηση του πρώτου τμήματος θα καλύψει σημαντικό μέρος της πόλης και θα καλύπτει τους Δήμους Γαλατσίου και Αθηναίων. Το ξεκίνημα θα γίνει από το ύψος του Άλσους Γαλατσίου ενώ σταθμοί προβλέπονται σε πολύ κεντρικά σημεία. Επόμενος ο σταθμός ΓΑΛΑΤΣΙ που θα βρίσκεται στη συμβολή Γαλατσίου και Βείκου. Ακολουθεί ο σταθμός ΚΥΨΕΛΗ που θα βρίσκεται αρκετά βόρεια της Πατησίων.
Πλησιάζοντας προς το κέντρο ο επόμενος σταθμός ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ θα εξυπηρετεί τις χιλιάδες κόσμου που καθημερινά έχει ως επιλογή την Ευελπίδων και θα βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη των 200 μέτρων. Ακολουθεί ο σταθμός ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ που χωροθετείται στην ομώνυμη Λεωφόρο, στο βόρειο άκρο του Πεδίου του Άρεως.
Επόμενος σταθμός ΕΞΑΡΧΕΙΑ. Αυτός ο σταθμός θα προκαλέσει πονοκέφαλο καθώς η έλλειψη χώρου είναι προφανής. Ο έβδομος σταθμός θα είναι ο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ και θα είναι σταθμός ανταπόκρισης με τον υπάρχοντα σταθμό της Γραμμής 2. Το ενδιαφέρον στοιχείο για την κατασκευή του σταθμού αυτού είναι πως θα κατασκευαστεί όχι κάτω από τον σταθμό της Γραμμής 2 αλλά δίπλα και παράλληλα.
Ο επιβάτης που θα αλλάζει γραμμή θα ανεβαίνει ένα επίπεδο και θα κατεβαίνει προκείμενου να πάει από την μία γραμμή στην άλλη. Επόμενη στάση ΚΟΛΩΝΑΚΙ. Θα κατασκευαστεί επί της πλατείας Κολωνακίου και θα εξυπηρετεί τους χιλιάδες καθημερινούς κατοίκους, την εμπορική κίνηση και θα προσθέσει λίγη ακόμα φινέτσα στην περιοχή.
Τελευταίος σταθμός της πρώτης δημοπράτησης ο σταθμός ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ. Θα κατασκευαστεί κάτω από τον υπάρχοντα σταθμό της Γραμμής 3 και θα είναι σταθμός ανταπόκρισης και μεγάλος μελλοντικός κόμβος καθώς από εκεί η γραμμή θα τραβάει προς Ανατολικά και Βόρεια Προάστια αλλά και προς Ηλιούπολη. Στόχος να αποσυμφορηθεί ο σταθμός του Συντάγματος.
Όλα αυτά φυσικά με την προϋπόθεση οι διαδικασίες να μην καθυστερήσουν δραματικά, στην δημοπράτηση να μην γίνει αλληλοσπαραγμός μεταξύ των υποψηφίων και η χρηματοδότηση να είναι εξασφαλισμένη.
Η εξέλιξη αυτή ουσιαστικά προωθεί την κατασκευή της γραμμής, ωστόσο το έργο δημοπράτησης φαίνεται πως οριστικά μετατίθεται για το 2013. Σε παρόμοιες μελέτες στο παρελθόν παρόμοιες μελέτες έχουν χρονικό ορίζοντα περίπου 1,5 χρόνο και δίνουν τον απαραίτητο χρόνο για την προετοιμασία της δημοπράτησης προκειμένου να είναι επαρκής και ώριμη μελετητικά.
Σε ερώτηση μας αν η διάρκεια της μελέτης καθυστερήσει την δημοπράτηση και κατασκευή του έργου, η απάντηση ήταν πως υπάρχει η δυνατότητα ο διαγωνισμός να ξεκινήσει ενώ βρίσκεται υπό μελέτη το έργο. Και αυτό γιατί η Αττικό Μετρό συνηθίζει να δημοπρατεί τα έργα της σε δύο φάσεις.
Η πρώτη φάση είναι ουσιαστικά αυτό που λέμε «εκδήλωση ενδιαφέροντος» όπου οι ενδιαφερόμενοι εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για το έργο και καταθέτουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα εμπειρίας, γνώσης, ικανότητας κλπ
Η δεύτερη και σημαντικότερη φάση είναι αυτή της έκδοσης των τευχών δημοπράτησης και της κατάθεσης των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών των ενδιαφερομένων που καθορίζει και το τελικό αποτέλεσμα του διαγωνισμού. Αυτό δίνει την δυνατότητα ελιγμού και οικονομία χρόνου.
Με αυτά τα δεδομένα και εφόσον οι μελέτες έχουν ξεκινήσει μέσα στο φετινό καλοκαίρι ένα ρεαλιστικό σενάρια θα ήταν η πρώτη φάση του διαγωνισμού να ξεκινήσει το επόμενο καλοκαίρι (2013) και ενώ η μελετητική ωριμότητα θα φτάνει στο απαραίτητο σημείο.
Από εκεί θα περάσουν οι εταιρείες όπως θα έχουν επιλεγεί από την Αττικό Μετρό ενώ η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει ότι χρειάζονται αρκετοί μήνες και χωρίς παρατράγουδα για να ολοκληρωθεί η δημοπράτηση και να υπάρξει ο οριστικό ανάδοχος. Αυτό σε συνδυασμό με το μέγεθος του έργου που φτάνει το 1 δις ευρώ οδηγεί την κατασκευή από το 2014 έως το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ
Η δημοπράτηση του πρώτου τμήματος θα καλύψει σημαντικό μέρος της πόλης και θα καλύπτει τους Δήμους Γαλατσίου και Αθηναίων. Το ξεκίνημα θα γίνει από το ύψος του Άλσους Γαλατσίου ενώ σταθμοί προβλέπονται σε πολύ κεντρικά σημεία. Επόμενος ο σταθμός ΓΑΛΑΤΣΙ που θα βρίσκεται στη συμβολή Γαλατσίου και Βείκου. Ακολουθεί ο σταθμός ΚΥΨΕΛΗ που θα βρίσκεται αρκετά βόρεια της Πατησίων.
Πλησιάζοντας προς το κέντρο ο επόμενος σταθμός ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ θα εξυπηρετεί τις χιλιάδες κόσμου που καθημερινά έχει ως επιλογή την Ευελπίδων και θα βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη των 200 μέτρων. Ακολουθεί ο σταθμός ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ που χωροθετείται στην ομώνυμη Λεωφόρο, στο βόρειο άκρο του Πεδίου του Άρεως.
Επόμενος σταθμός ΕΞΑΡΧΕΙΑ. Αυτός ο σταθμός θα προκαλέσει πονοκέφαλο καθώς η έλλειψη χώρου είναι προφανής. Ο έβδομος σταθμός θα είναι ο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ και θα είναι σταθμός ανταπόκρισης με τον υπάρχοντα σταθμό της Γραμμής 2. Το ενδιαφέρον στοιχείο για την κατασκευή του σταθμού αυτού είναι πως θα κατασκευαστεί όχι κάτω από τον σταθμό της Γραμμής 2 αλλά δίπλα και παράλληλα.
Ο επιβάτης που θα αλλάζει γραμμή θα ανεβαίνει ένα επίπεδο και θα κατεβαίνει προκείμενου να πάει από την μία γραμμή στην άλλη. Επόμενη στάση ΚΟΛΩΝΑΚΙ. Θα κατασκευαστεί επί της πλατείας Κολωνακίου και θα εξυπηρετεί τους χιλιάδες καθημερινούς κατοίκους, την εμπορική κίνηση και θα προσθέσει λίγη ακόμα φινέτσα στην περιοχή.
Τελευταίος σταθμός της πρώτης δημοπράτησης ο σταθμός ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ. Θα κατασκευαστεί κάτω από τον υπάρχοντα σταθμό της Γραμμής 3 και θα είναι σταθμός ανταπόκρισης και μεγάλος μελλοντικός κόμβος καθώς από εκεί η γραμμή θα τραβάει προς Ανατολικά και Βόρεια Προάστια αλλά και προς Ηλιούπολη. Στόχος να αποσυμφορηθεί ο σταθμός του Συντάγματος.
Όλα αυτά φυσικά με την προϋπόθεση οι διαδικασίες να μην καθυστερήσουν δραματικά, στην δημοπράτηση να μην γίνει αλληλοσπαραγμός μεταξύ των υποψηφίων και η χρηματοδότηση να είναι εξασφαλισμένη.