10-06-2011, 10:47 AM
Μια σειρά παρεμβάσεων στη Λεωφόρο Συγγρού που θα οδηγήσουν σε μετατροπή της από αυτοκινητόδρομο σε αστική λεωφόρο πολιτισμού και επιχειρηματικότητας, στο πλαίσιο των κατευθύνσεων του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας, που θα δοθεί σε διαβούλευση στο τέλος του μηνός, περιλαμβάνονται σε διερευνητική πρόταση των Αρχιτεκτονικών Σχολών Στρασβούργου, Παρισιού και Αθήνας που έγινε για λογαριασμό του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Αθήνας.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας, Ιωάννη Πολύζο, η πρόταση, η οποία δεν είναι δεσμευτική αλλά απεικονίζει τις σύγχρονες τάσεις της πολεοδομίας παγκοσμίως, προβλέπει μείωση της ταχύτητας των αυτοκινήτων στα 50 χλμ τμηματικά στη Λεωφόρο Συγγρού, συνύπαρξη ποδηλατιστών, πεζών και αυτοκινήτου, κατάργηση των ανισόπεδων κόμβων για να συνδεθούν οι γύρω περιοχές και να αναδειχθεί το πρόσωπο της πόλης στη θάλασσα.
Το πρόγραμμα ανασύστασης της αστικής ταυτότητας της Λεωφόρου Συγγρού ανταποκρίνεται στους στόχους του Ρυθμιστικού που σχετίζονται με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, την ανάδειξη της διαχρονικής πολιτιστικής ταυτότητας της Αθήνας και την τόνωση των αναπτυξιακών της πλεονεκτημάτων.
Σύμφωνα με την πρόταση μεταξύ Ολυμπιείου και της περιοχής του κόμβου Καλλιρρόης, η Συγγρού περιορίζεται κατά μια λωρίδα κυκλοφορίας, διαμορφώνεται ενιαίος χώρος σε κάθε πλευρά συμπεριλαμβανομένων και των παρόδων για να συνυπάρχουν πεζοί και ποδήλατα, απομακρύνεται η παρόδια στάθμευση, ενισχύεται κατά προτεραιότητα η υψηλή φύτευση στο μεγαλύτερο μήκος και εγκαθίστανται φωτεινοί σηματοδότες.
Επιπλέον προτείνεται παρέμβαση στον κόμβο Δαβάκη που εστιάζεται στην αποκατάσταση της σύνδεσης των εκατέρωθεν περιοχών κατοικίας στη συμβολή της Συγγρού με τον πολεοδομικό και εμπορικό άξονα της Δαβάκη που συνδέει τις κεντρικές πλατείες των δήμων Νέας Σμύρνης και Καλλιθέας, καθώς και τους σταθμούς τραμ Νέας Σμύρνης και μετρό Καλλιθέας.
Στην κατεύθυνση αυτή προβλέπεται κατάργηση της ανισόπεδης συμβολής και ρύθμιση μέσω φωτεινής σηματοδότησης για να επανέλθει σε ενιαίο επίπεδο η Συγγρού με τη Δαβάκη, περιορισμός του συνολικού οδικού χώρου κατά 1 λωρίδα κυκλοφορίας εκατέρωθεν, και επανασχεδιασμός του συνόλου της ζώνης κίνησης πεζών ποδηλάτων και δημόσιας συγκοινωνίας συμπεριλαμβανομένων και των παράδρομων με απομάκρυνση της στάθμευσης.
Στο Φαληρικό Δέλτα
Η άλλη παρέμβαση που περιλαμβάνεται στην πρόταση αφορά την περιοχή Φαληρικού Δέλτα και συνίσταται στην κατάργηση της λειτουργίας όλων των ανισόπεδων κλάδων και στην αποκατάσταση σε ενιαίο επίπεδο της συμβολής της Συγγρού με την Ποσειδώνος με σκοπό την ομαλότερη λειτουργία του κόμβου ως προς την προσπέλαση των μητροπολιτικού χαρακτήρα χρήσεων που προγραμματίζονται στην περιοχή και την ανάκτηση ενός δημόσιου χώρου σημαντικού μεγέθους που μπορεί να αναλάβει λειτουργίες που θα υπογραμμίσουν και θα ζωντανέψουν τη λειτουργία της Συγγρού ως άξονα σύνδεσης της πόλης με το θαλάσσιο μέτωπο.
Πρόκειται για κατάργηση όλων των ανισόπεδων διαμορφώσεων στη συμβολή της Συγγρού με τη λεωφόρο Ποσειδώνος και στα δυο ρεύματα και στην εκ νέου διαμόρφωση ενός ισόπεδου μη σηματοδοτούμενου κόμβου - πλατείας, και για δημιουργία -μέσω κατάλληλων διαμορφώσεων- ενός δημόσιου χώρου πολλαπλών χρήσεων στην περιοχή του νέου κόμβου, έκτασης τεσσάρων στρεμμάτων, που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τις δραστηριότητες που θα αναπτύσσονται στο χώρο του Δέλτα και του παλιού Ιπποδρόμου.
Συμβατή κυκλοφοριακά
Η πρόταση είναι συμβατή κυκλοφοριακά με τις κατευθύνσεις του νέου Ρυθμιστικού για τη Λεωφόρο Ποσειδώνος της οποίας προβλέπεται η λειτουργική υποβάθμιση για να αποκατασταθεί η σχέση των παραλιακών περιοχών κατοικίας με την ακτή σε όλο το μήκος της από το Νέο Φάληρο μέχρι τη Γλυφάδα.
Τόσο ο κ. Πολύζος όσο και οι άλλοι καθηγητές που συνεργάστηκαν στη διαμόρφωση της πρότασης -Ιωάννης Τσιώμης, Παναγιώτης Τουρνικιώτης και Cristiana Mazzoni- ξεκαθάρισαν ότι πρόκειται για διερευνητική προσέγγιση που προσπάθησε με πειραματισμό να λύσει, αν μπορεί να υπάρξει, τη συμβίωση αυτοκινήτων, πεζών και ποδηλάτων στη Λεωφόρο Συγγρού.
ΕΣΤΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας, Ιωάννη Πολύζο, η πρόταση, η οποία δεν είναι δεσμευτική αλλά απεικονίζει τις σύγχρονες τάσεις της πολεοδομίας παγκοσμίως, προβλέπει μείωση της ταχύτητας των αυτοκινήτων στα 50 χλμ τμηματικά στη Λεωφόρο Συγγρού, συνύπαρξη ποδηλατιστών, πεζών και αυτοκινήτου, κατάργηση των ανισόπεδων κόμβων για να συνδεθούν οι γύρω περιοχές και να αναδειχθεί το πρόσωπο της πόλης στη θάλασσα.
Το πρόγραμμα ανασύστασης της αστικής ταυτότητας της Λεωφόρου Συγγρού ανταποκρίνεται στους στόχους του Ρυθμιστικού που σχετίζονται με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, την ανάδειξη της διαχρονικής πολιτιστικής ταυτότητας της Αθήνας και την τόνωση των αναπτυξιακών της πλεονεκτημάτων.
Σύμφωνα με την πρόταση μεταξύ Ολυμπιείου και της περιοχής του κόμβου Καλλιρρόης, η Συγγρού περιορίζεται κατά μια λωρίδα κυκλοφορίας, διαμορφώνεται ενιαίος χώρος σε κάθε πλευρά συμπεριλαμβανομένων και των παρόδων για να συνυπάρχουν πεζοί και ποδήλατα, απομακρύνεται η παρόδια στάθμευση, ενισχύεται κατά προτεραιότητα η υψηλή φύτευση στο μεγαλύτερο μήκος και εγκαθίστανται φωτεινοί σηματοδότες.
Επιπλέον προτείνεται παρέμβαση στον κόμβο Δαβάκη που εστιάζεται στην αποκατάσταση της σύνδεσης των εκατέρωθεν περιοχών κατοικίας στη συμβολή της Συγγρού με τον πολεοδομικό και εμπορικό άξονα της Δαβάκη που συνδέει τις κεντρικές πλατείες των δήμων Νέας Σμύρνης και Καλλιθέας, καθώς και τους σταθμούς τραμ Νέας Σμύρνης και μετρό Καλλιθέας.
Στην κατεύθυνση αυτή προβλέπεται κατάργηση της ανισόπεδης συμβολής και ρύθμιση μέσω φωτεινής σηματοδότησης για να επανέλθει σε ενιαίο επίπεδο η Συγγρού με τη Δαβάκη, περιορισμός του συνολικού οδικού χώρου κατά 1 λωρίδα κυκλοφορίας εκατέρωθεν, και επανασχεδιασμός του συνόλου της ζώνης κίνησης πεζών ποδηλάτων και δημόσιας συγκοινωνίας συμπεριλαμβανομένων και των παράδρομων με απομάκρυνση της στάθμευσης.
Στο Φαληρικό Δέλτα
Η άλλη παρέμβαση που περιλαμβάνεται στην πρόταση αφορά την περιοχή Φαληρικού Δέλτα και συνίσταται στην κατάργηση της λειτουργίας όλων των ανισόπεδων κλάδων και στην αποκατάσταση σε ενιαίο επίπεδο της συμβολής της Συγγρού με την Ποσειδώνος με σκοπό την ομαλότερη λειτουργία του κόμβου ως προς την προσπέλαση των μητροπολιτικού χαρακτήρα χρήσεων που προγραμματίζονται στην περιοχή και την ανάκτηση ενός δημόσιου χώρου σημαντικού μεγέθους που μπορεί να αναλάβει λειτουργίες που θα υπογραμμίσουν και θα ζωντανέψουν τη λειτουργία της Συγγρού ως άξονα σύνδεσης της πόλης με το θαλάσσιο μέτωπο.
Πρόκειται για κατάργηση όλων των ανισόπεδων διαμορφώσεων στη συμβολή της Συγγρού με τη λεωφόρο Ποσειδώνος και στα δυο ρεύματα και στην εκ νέου διαμόρφωση ενός ισόπεδου μη σηματοδοτούμενου κόμβου - πλατείας, και για δημιουργία -μέσω κατάλληλων διαμορφώσεων- ενός δημόσιου χώρου πολλαπλών χρήσεων στην περιοχή του νέου κόμβου, έκτασης τεσσάρων στρεμμάτων, που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τις δραστηριότητες που θα αναπτύσσονται στο χώρο του Δέλτα και του παλιού Ιπποδρόμου.
Συμβατή κυκλοφοριακά
Η πρόταση είναι συμβατή κυκλοφοριακά με τις κατευθύνσεις του νέου Ρυθμιστικού για τη Λεωφόρο Ποσειδώνος της οποίας προβλέπεται η λειτουργική υποβάθμιση για να αποκατασταθεί η σχέση των παραλιακών περιοχών κατοικίας με την ακτή σε όλο το μήκος της από το Νέο Φάληρο μέχρι τη Γλυφάδα.
Τόσο ο κ. Πολύζος όσο και οι άλλοι καθηγητές που συνεργάστηκαν στη διαμόρφωση της πρότασης -Ιωάννης Τσιώμης, Παναγιώτης Τουρνικιώτης και Cristiana Mazzoni- ξεκαθάρισαν ότι πρόκειται για διερευνητική προσέγγιση που προσπάθησε με πειραματισμό να λύσει, αν μπορεί να υπάρξει, τη συμβίωση αυτοκινήτων, πεζών και ποδηλάτων στη Λεωφόρο Συγγρού.
ΕΣΤΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ