Σε ενεργοποίηση της διαδικασίας συγχώνευσής τους πρόκειται να προχωρήσουν ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος ΗΣΑΠ και η ΑΜΕΛ (Αττικό Μετρό Εταιρία Λειτουργίας), όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών κ. Δ. Ρέππας χθες στη Βουλή, στο πλαίσιο της συνεδρίασης της επιτροπής ΔΕΚΟ, η οποία ενέκρινε κατά πλειοψηφία την τοποθέτηση του νέου προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΑΜΕΛ κ. Σ. Μιχαλόπουλου.
Σύμφωνα με τον υπουργό, οι δύο εταιρίες θα έχουν κοινό διοικητικό συμβούλιο, προϋπόθεση που κρίνεται απαραίτητη για την εύρυθμη κοινή λειτουργία αλλά και εξαιτίας της μείωσης του κόστους. Ο κ. Ρέππας έκανε επίσης λόγο για νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής που προωθείται, ώστε σε συνεργασία τα μέσα μεταφοράς να εξυπηρετούν τον πολίτη, ώστε να μη χρησιμοποιεί Ι.Χ.
Η αλλαγές στη διοικητική δομή των συγκοινωνιακών φορέων, οι οποίοι υπάγονται στην αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, εκτός από την παροχή καλύτερων υπηρεσιών έχουν παράλληλα στόχο να μειώσουν και τα σημαντικά ελλείμματα που δημιουργούν οι συγκεκριμένες εταιρίες και υπολογίζονται σε 3 εκατομμύρια περίπου την ημέρα.
Με το νέο συγκοινωνιακό μοντέλο που προωθείται, το μετρό, που βρίσκεται σε φάση επέκτασης του δικτύου του, και ο ΗΣΑΠ, στον οποίο αυτήν την εποχή βρίσκεται σε εξέλιξη μεγάλο πρόγραμμα έργων για την αντικατάσταση της γραμμής, θα αναλάβουν τον κύριο όγκο των μετακινήσεων στο Λεκανοπέδιο, ενώ οι εταιρίες ΗΛΠΑΠ και ΕΘΕΛ θα "περιοριστούν" σε τροφοδοτικό ρόλο των μέσων σταθερής τροχιάς.
Τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ θα πραγματοποιούν κυρίως διαδρομές προς τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς, μειώνοντας, μετά και την ολοκλήρωση των εκτελούμενων έργων, τα δρομολόγια κορμού που εκτελούν.
Με τον τρόπο αυτόν υπολογίζεται ότι θα γίνει καλύτερη εκμετάλλευση των πόρων των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, αφού θα επιτρέψει να απελευθερωθούν λεωφορεία και τρόλεϊ από περιοχές που εξυπηρετούνται με μετρό, ηλεκτρικό ή τραμ και να κατευθυνθούν σε αυτές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται επαρκώς.
Η αναδιάρθρωση αυτή μπορεί να επιτρέψει και την επέκταση σε περιοχές οι οποίες σήμερα δεν καλύπτονται καθόλου από τα αστικά μέσα μεταφορών.
Σωρευμένα ελλείμματα 17 δισ. ευρώ
Στόχος της αναδιάρθρωσης που σχεδιάζει το υπουργείο Μεταφορών είναι η μείωση των ελλειμμάτων που σωρευτικά για τους συγκοινωνιακούς φορείς υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 17 δισ. ευρώ. Τη μεγαλύτερη στο τεράστιο έλλειμμα την έχει ο ΟΣΕ, του οποίου το συσσωρευμένο έλλειμμα έχει ξεπεράσει τα 9,2 δισ. ευρώ.
Για τον συγκεκριμένο οργανισμό το υπουργείο σχεδιάζει επίσης πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, το οποίο θα αφορά στην υλοποίηση του σχεδίου λειτουργικού διαχωρισμού. Μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού αναμένεται ότι θα παρουσιαστεί το νέο σχέδιο, το οποίο ετοιμάζει ο σύμβουλος και όπου θα καταγράφονται οι επόμενες κινήσεις, ώστε να δοθεί λύση σε ένα από τα προβλήματα του οργανισμού, ο οποίος τα τελευταία πέντε χρόνια έχει υπερδιπλασιάσει τις δαπάνες μισθοδοσίας, την ώρα που το προσωπικό του έχει μειωθεί κατά 2.200 άτομα.
Στο πλαίσιο του σχεδίου αυτού, ο ΟΣΕ θα αναλάβει χρέη διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής αλλά και την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του, η ΕΡΓΟΣΕ θα παραμείνει αυτοτελής εταιρία όπως και σήμερα και θα δραστηριοποιείται στον τομέα των σιδηροδρομικών έργων, ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποτελέσει την κρατική σιδηροδρομική εταιρία, η οποία δεν θα χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό. Εξαίρεση θα αποτελούν οι γραμμές στις οποίες το κράτος θα υποχρεούται να παρέχει δημόσια υπηρεσία (άγονες γραμμές). Οι γραμμές αυτές θα χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο κατά το πρότυπο των αεροπορικών άγονων γραμμών.
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι η επιτροπή ΔΕΚΟ κατά τη χθεσινή συνεδρίασή της ενέκρινε τον διορισμό και του κ. Κ. Καραγιαννόπουλου στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΘΕΛ
Σύμφωνα με τον υπουργό, οι δύο εταιρίες θα έχουν κοινό διοικητικό συμβούλιο, προϋπόθεση που κρίνεται απαραίτητη για την εύρυθμη κοινή λειτουργία αλλά και εξαιτίας της μείωσης του κόστους. Ο κ. Ρέππας έκανε επίσης λόγο για νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής που προωθείται, ώστε σε συνεργασία τα μέσα μεταφοράς να εξυπηρετούν τον πολίτη, ώστε να μη χρησιμοποιεί Ι.Χ.
Η αλλαγές στη διοικητική δομή των συγκοινωνιακών φορέων, οι οποίοι υπάγονται στην αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, εκτός από την παροχή καλύτερων υπηρεσιών έχουν παράλληλα στόχο να μειώσουν και τα σημαντικά ελλείμματα που δημιουργούν οι συγκεκριμένες εταιρίες και υπολογίζονται σε 3 εκατομμύρια περίπου την ημέρα.
Με το νέο συγκοινωνιακό μοντέλο που προωθείται, το μετρό, που βρίσκεται σε φάση επέκτασης του δικτύου του, και ο ΗΣΑΠ, στον οποίο αυτήν την εποχή βρίσκεται σε εξέλιξη μεγάλο πρόγραμμα έργων για την αντικατάσταση της γραμμής, θα αναλάβουν τον κύριο όγκο των μετακινήσεων στο Λεκανοπέδιο, ενώ οι εταιρίες ΗΛΠΑΠ και ΕΘΕΛ θα "περιοριστούν" σε τροφοδοτικό ρόλο των μέσων σταθερής τροχιάς.
Τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ θα πραγματοποιούν κυρίως διαδρομές προς τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς, μειώνοντας, μετά και την ολοκλήρωση των εκτελούμενων έργων, τα δρομολόγια κορμού που εκτελούν.
Με τον τρόπο αυτόν υπολογίζεται ότι θα γίνει καλύτερη εκμετάλλευση των πόρων των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, αφού θα επιτρέψει να απελευθερωθούν λεωφορεία και τρόλεϊ από περιοχές που εξυπηρετούνται με μετρό, ηλεκτρικό ή τραμ και να κατευθυνθούν σε αυτές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται επαρκώς.
Η αναδιάρθρωση αυτή μπορεί να επιτρέψει και την επέκταση σε περιοχές οι οποίες σήμερα δεν καλύπτονται καθόλου από τα αστικά μέσα μεταφορών.
Σωρευμένα ελλείμματα 17 δισ. ευρώ
Στόχος της αναδιάρθρωσης που σχεδιάζει το υπουργείο Μεταφορών είναι η μείωση των ελλειμμάτων που σωρευτικά για τους συγκοινωνιακούς φορείς υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 17 δισ. ευρώ. Τη μεγαλύτερη στο τεράστιο έλλειμμα την έχει ο ΟΣΕ, του οποίου το συσσωρευμένο έλλειμμα έχει ξεπεράσει τα 9,2 δισ. ευρώ.
Για τον συγκεκριμένο οργανισμό το υπουργείο σχεδιάζει επίσης πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, το οποίο θα αφορά στην υλοποίηση του σχεδίου λειτουργικού διαχωρισμού. Μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού αναμένεται ότι θα παρουσιαστεί το νέο σχέδιο, το οποίο ετοιμάζει ο σύμβουλος και όπου θα καταγράφονται οι επόμενες κινήσεις, ώστε να δοθεί λύση σε ένα από τα προβλήματα του οργανισμού, ο οποίος τα τελευταία πέντε χρόνια έχει υπερδιπλασιάσει τις δαπάνες μισθοδοσίας, την ώρα που το προσωπικό του έχει μειωθεί κατά 2.200 άτομα.
Στο πλαίσιο του σχεδίου αυτού, ο ΟΣΕ θα αναλάβει χρέη διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής αλλά και την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του, η ΕΡΓΟΣΕ θα παραμείνει αυτοτελής εταιρία όπως και σήμερα και θα δραστηριοποιείται στον τομέα των σιδηροδρομικών έργων, ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποτελέσει την κρατική σιδηροδρομική εταιρία, η οποία δεν θα χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό. Εξαίρεση θα αποτελούν οι γραμμές στις οποίες το κράτος θα υποχρεούται να παρέχει δημόσια υπηρεσία (άγονες γραμμές). Οι γραμμές αυτές θα χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο κατά το πρότυπο των αεροπορικών άγονων γραμμών.
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι η επιτροπή ΔΕΚΟ κατά τη χθεσινή συνεδρίασή της ενέκρινε τον διορισμό και του κ. Κ. Καραγιαννόπουλου στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΘΕΛ