Συγχώνευση ή κατάργηση λεωφορειακών γραμμών σε περιοχές με χαμηλή ζήτηση, μείωση της συχνότητας των νυχτερινών δρομολογίων σε όλα τα μέσα με βάση την επιβατική κίνηση, ενίσχυση των λεωφορειολωρίδων, αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων σε περιοχές υψηλής ζήτησης και δρομολόγηση μικρότερων οχημάτων σε τοπικά δίκτυα περιλαμβάνει το σχέδιο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας, στόχος του οποίου είναι έως το 2013 το 40% των μετακινήσεων να γίνεται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Την ίδια στιγμή, ο Οργανισμός προσδοκά μείωση των λειτουργικών δαπανών κατά περίπου 8 έως 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τη συρρίκνωση στις βάρδιες οδηγών, αλλά και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, συνεπεία του προγράμματος αναδιάρθρωσης των δρομολογίων που θα θέσει σε λειτουργία από τον Δεκέμβριο και προβλέπει αλλαγές σε 38 λεωφορειακές γραμμές του δικτύου.
Η διοίκηση του Οργανισμού εκτιμά πως το νέο πρόγραμμα θα μειώσει κατά 150 τα 380 ημερήσια δεδουλευμένα ρεπό οδηγών, ενώ παράλληλα θα σμικρύνει τη διανυόμενη διαδρομή με λεωφορεία.
Σχετικές μελέτες που έχουν ήδη εκπονηθεί υπολογίζουν ότι το 2011:
-Η ημερήσια ζήτηση για μετακινήσεις θα ανέλθει σε 7,2 εκατομμύρια έναντι 6,8 εκατομμυρίων το 2006.
-Περίπου 3 εκατομμύρια επιβιβάσεις ημερησίως θα καταγράφονται στα αστικά μέσα.
-Με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ θα εξυπηρετείται περίπου το 60%-65% της ημερήσιας επιβατικής κίνησης με τις δημόσιες συγκοινωνίες, ποσοστό το οποίο αντιστοιχεί σε περίπου 2 εκατομμύρια επιβάτες έναντι 1,8 εκατομμυρίου το 2007.
Στον νέο σχεδιασμό, μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και τραμ θα αποτελέσουν τη «ραχοκοκαλιά» της σύνδεσης με το κέντρο της Αθήνας καθώς θα μειωθούν δραστικά οι λεωφορειακές γραμμές που θα συνδέουν τα προάστια με το κέντρο και είτε θα συγχωνευθούν είτε θα περικοπεί το μήκος της διαδρομής τους και θα μετατραπούν σε τροφοδοτικές των μέσων σταθερής τροχιάς.
Παράλληλα θα συγχωνευτούν γραμμές με παράλληλες ή όμοιες διαδρομές, ενώ θα περιοριστούν ή θα συγχωνευτούν τις Κυριακές και τις αργίες γραμμές που καλύπτουν βιομηχανίες, σχολεία ή περιοχές με αυξημένες ανάγκες τις καθημερινές.
Ταυτόχρονα θα γίνουν κινήσεις βελτίωσης της ταχύτητας των λεωφορείων. Ο ΟΑΣΑ φιλοδοξεί να έχει ενισχύσει το δίκτυο των λωρίδων αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων με επιπλέον 30 χιλιόμετρα έως το τέλος του 2011, ενώ θα υπάρχει συνεχής αστυνόμευση τόσο των λεωφορειολωρίδων όσο και της παράνομης στάθμευσης.
Βάσει του νέου προγράμματος οι περιοχές στις οποίες θα μειωθούν γραμμές θα ακολουθήσουν την πληθυσμιακή μετατόπιση. Ετσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συλλέξει ο ΟΑΣΑ, μείωση συχνοτήτων και γραμμών αναμένεται στα όρια των δήμων Αθηναίων και Πειραιά, αλλά και στους «προσφυγικούς» δήμους της Δραπετσώνας, του Κερατσινίου, του Ταύρου, της Καισαριανής, του Αιγάλεω, της Νέας Ιωνίας, της Δάφνης και της Μεταμόρφωσης.
Αντίθετα, ακολουθώντας την πληθυσμιακή «ροή», ενίσχυση της συχνότητας των υφιστάμενων λεωφορειακών γραμμών μελετάται:
Στα βόρεια και βορειοανατολικά προάστια (Μαρούσι, Πεύκη, Νέα Πεντέλη, Ηράκλειο, Μελίσσια, Βριλήσσια, Φιλοθέη, Κηφισιά, Εκάλη, Χολαργός, Παπάγου, Αγία Παρασκευή και Χαλάνδρι).
Στις νοτιοανατολικές περιοχές (Παλαιό Φάληρο, Γλυφάδα, Βούλα, Βουλιαγμένη).
Στα Μεσόγεια.
Σε περιαστικά κέντρα όπως το Μενίδι, το Ζεφύρι και τα Ανω Λιόσια.
Για τον επανασχεδιασμό των γραμμών λαμβάνονται επίσης υπόψη οι νέες ανάγκες που γεννά η ίδρυση και λειτουργία νοσοκομείων, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, υπουργείων κ.λπ., αλλά και οι αναπλάσεις περιοχών όπως ο Βοτανικός και το Ελληνικό.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Την ίδια στιγμή, ο Οργανισμός προσδοκά μείωση των λειτουργικών δαπανών κατά περίπου 8 έως 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τη συρρίκνωση στις βάρδιες οδηγών, αλλά και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, συνεπεία του προγράμματος αναδιάρθρωσης των δρομολογίων που θα θέσει σε λειτουργία από τον Δεκέμβριο και προβλέπει αλλαγές σε 38 λεωφορειακές γραμμές του δικτύου.
Η διοίκηση του Οργανισμού εκτιμά πως το νέο πρόγραμμα θα μειώσει κατά 150 τα 380 ημερήσια δεδουλευμένα ρεπό οδηγών, ενώ παράλληλα θα σμικρύνει τη διανυόμενη διαδρομή με λεωφορεία.
Σχετικές μελέτες που έχουν ήδη εκπονηθεί υπολογίζουν ότι το 2011:
-Η ημερήσια ζήτηση για μετακινήσεις θα ανέλθει σε 7,2 εκατομμύρια έναντι 6,8 εκατομμυρίων το 2006.
-Περίπου 3 εκατομμύρια επιβιβάσεις ημερησίως θα καταγράφονται στα αστικά μέσα.
-Με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ θα εξυπηρετείται περίπου το 60%-65% της ημερήσιας επιβατικής κίνησης με τις δημόσιες συγκοινωνίες, ποσοστό το οποίο αντιστοιχεί σε περίπου 2 εκατομμύρια επιβάτες έναντι 1,8 εκατομμυρίου το 2007.
Στον νέο σχεδιασμό, μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και τραμ θα αποτελέσουν τη «ραχοκοκαλιά» της σύνδεσης με το κέντρο της Αθήνας καθώς θα μειωθούν δραστικά οι λεωφορειακές γραμμές που θα συνδέουν τα προάστια με το κέντρο και είτε θα συγχωνευθούν είτε θα περικοπεί το μήκος της διαδρομής τους και θα μετατραπούν σε τροφοδοτικές των μέσων σταθερής τροχιάς.
Παράλληλα θα συγχωνευτούν γραμμές με παράλληλες ή όμοιες διαδρομές, ενώ θα περιοριστούν ή θα συγχωνευτούν τις Κυριακές και τις αργίες γραμμές που καλύπτουν βιομηχανίες, σχολεία ή περιοχές με αυξημένες ανάγκες τις καθημερινές.
Ταυτόχρονα θα γίνουν κινήσεις βελτίωσης της ταχύτητας των λεωφορείων. Ο ΟΑΣΑ φιλοδοξεί να έχει ενισχύσει το δίκτυο των λωρίδων αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων με επιπλέον 30 χιλιόμετρα έως το τέλος του 2011, ενώ θα υπάρχει συνεχής αστυνόμευση τόσο των λεωφορειολωρίδων όσο και της παράνομης στάθμευσης.
Βάσει του νέου προγράμματος οι περιοχές στις οποίες θα μειωθούν γραμμές θα ακολουθήσουν την πληθυσμιακή μετατόπιση. Ετσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συλλέξει ο ΟΑΣΑ, μείωση συχνοτήτων και γραμμών αναμένεται στα όρια των δήμων Αθηναίων και Πειραιά, αλλά και στους «προσφυγικούς» δήμους της Δραπετσώνας, του Κερατσινίου, του Ταύρου, της Καισαριανής, του Αιγάλεω, της Νέας Ιωνίας, της Δάφνης και της Μεταμόρφωσης.
Αντίθετα, ακολουθώντας την πληθυσμιακή «ροή», ενίσχυση της συχνότητας των υφιστάμενων λεωφορειακών γραμμών μελετάται:
Στα βόρεια και βορειοανατολικά προάστια (Μαρούσι, Πεύκη, Νέα Πεντέλη, Ηράκλειο, Μελίσσια, Βριλήσσια, Φιλοθέη, Κηφισιά, Εκάλη, Χολαργός, Παπάγου, Αγία Παρασκευή και Χαλάνδρι).
Στις νοτιοανατολικές περιοχές (Παλαιό Φάληρο, Γλυφάδα, Βούλα, Βουλιαγμένη).
Στα Μεσόγεια.
Σε περιαστικά κέντρα όπως το Μενίδι, το Ζεφύρι και τα Ανω Λιόσια.
Για τον επανασχεδιασμό των γραμμών λαμβάνονται επίσης υπόψη οι νέες ανάγκες που γεννά η ίδρυση και λειτουργία νοσοκομείων, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, υπουργείων κ.λπ., αλλά και οι αναπλάσεις περιοχών όπως ο Βοτανικός και το Ελληνικό.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ