18-10-2010, 04:10 PM
Ακόμα και... ξενοδόχος θα μπορεί να είναι ο νέος ΟΣΕ, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που προβλέπει την εκ βάθρων αναδιάρθρωσή του.
Το κυβερνητικό σχέδιο δρομολογεί τη δημιουργία ενός «πολυκαταστήματος υπηρεσιών» πάνω σε... ράγες (ΤΡΑΙΝΟΣΕ), ενώ την ίδια στιγμή ποικίλα επιχειρηματικά συμφέροντα κόβουν βόλτες γύρω από την ακίνητη περιουσία του οργανισμού αλλά και τα δύο γιγαντιαία προγράμματα επενδύσεων πολλών δισ. ευρώ που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Το δεκαετές επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΣΕ για την περίοδο 2008-2017 φθάνει τα 9,3 δισ. ευρώ και αφορά σχεδόν τα πάντα: από έργα υποδομής του σιδηροδρομικού δικτύου μέχρι μελέτες και έργα πληροφορικής. Ταυτόχρονα βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα ανανέωσης του τροχαίου υλικού (τρένα), που θα υλοποιήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο νέος ΟΣΕ θα αποτελείται από δύο θυγατρικές (ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ), ενώ θα απορροφήσει και την εταιρεία ΕΔΙΣΥ (διαχειριστής του σιδηροδρομικού δικτύου). Πολύφερνη «νύφη», ωστόσο, είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς η κυβέρνηση την «προικίζει» γενναιόδωρα προκειμένου να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον στον επικείμενο διαγωνισμό για την παραχώρηση ποσοστού σε ιδιώτες.
Αρχικά προβλέπεται να περάσουν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ακίνητα συνολικής επιφάνειας 550.000 τ.μ. Από αυτά το ένα βρίσκεται στην Οινόη της Βοιωτίας και τα υπόλοιπα τέσσερα στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, όπου εκφράζεται ενδιαφέρον για τη δημιουργία εμπορικών κέντρων.
Στην εταιρεία δίνεται η δυνατότητα να έχει κάθε είδους δραστηριότητα: να προσφέρει υπηρεσίες κατάκλισης και εστίασης επιβατών (δηλ. από καφέ και εστιατόρια μέχρι ξενοδοχεία), να ιδρύει τουριστικά γραφεία εντός και εκτός Ελλάδος, να λειτουργεί λεωφορειακές γραμμές εσωτερικού και εξωτερικού, να προσφέρει τουριστικές υπηρεσίες κάθε είδους και και να ιδρύει εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών και διαχείρισης φορτίων (logistics).
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φέρονται να έχουν εκφράσει ενδιαφέρον τουλάχιστον μία ευρωπαϊκή εταιρεία σιδηροδρόμων και η κινεζική Cosco. Η υπόθεση, πάντως, έχει μπόλικο παρασκήνιο. Το περασμένο καλοκαίρι ήρθε στην Αθήνα κλιμάκιο πέντε τεχνικών των Γαλλικών Σιδηροδρόμων.
Αρνητικοί
Πληροφορίες λένε ότι οι Γάλλοι «τραβούσαν τα μαλλιά τους» απ' όσα είδαν στη διαδρομή Αθήνα-Θεσ/νίκη με αποτέλεσμα να κάνουν αρνητική εισήγηση, εκτός εάν δρομολογούνταν συγκεκριμένα έργα βελτίωσης του δικτύου.
Η κινεζική Cosco από την πλευρά της φέρεται να ενδιαφέρεται ζωηρά για τη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη αλλά μόνο στην περίπτωση που θα κερδίσει τον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο. Οι Κινέζοι, πάντως, δεν «καίγονται» για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και προσανατολίζονται να ζητήσουν έναν «διάδρομο» στη συγκεκριμένη γραμμή προκειμένου να μεταφέρουν κοντέινερ.
Ανοιχτό αφήνει το νομοσχέδιο το ποσοστό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα παραχωρηθεί, ανοίγοντας παράθυρο να περάσει στον πλήρη έλεγχο ιδιωτών. Επιπλέον, η πρόβλεψη ότι στο μέλλον θα μπορεί να μειωθεί κι άλλο το προσωπικό του ΟΣΕ με τους ίδιους όρους (αν καταργηθούν ή παραχωρηθούν δραστηριότητές του) αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να εισέλθουν μελλοντικά ιδιώτες και στον ΟΣΕ.
Το κυβερνητικό σχέδιο δρομολογεί τη δημιουργία ενός «πολυκαταστήματος υπηρεσιών» πάνω σε... ράγες (ΤΡΑΙΝΟΣΕ), ενώ την ίδια στιγμή ποικίλα επιχειρηματικά συμφέροντα κόβουν βόλτες γύρω από την ακίνητη περιουσία του οργανισμού αλλά και τα δύο γιγαντιαία προγράμματα επενδύσεων πολλών δισ. ευρώ που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Το δεκαετές επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΣΕ για την περίοδο 2008-2017 φθάνει τα 9,3 δισ. ευρώ και αφορά σχεδόν τα πάντα: από έργα υποδομής του σιδηροδρομικού δικτύου μέχρι μελέτες και έργα πληροφορικής. Ταυτόχρονα βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα ανανέωσης του τροχαίου υλικού (τρένα), που θα υλοποιήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο νέος ΟΣΕ θα αποτελείται από δύο θυγατρικές (ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ), ενώ θα απορροφήσει και την εταιρεία ΕΔΙΣΥ (διαχειριστής του σιδηροδρομικού δικτύου). Πολύφερνη «νύφη», ωστόσο, είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς η κυβέρνηση την «προικίζει» γενναιόδωρα προκειμένου να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον στον επικείμενο διαγωνισμό για την παραχώρηση ποσοστού σε ιδιώτες.
Αρχικά προβλέπεται να περάσουν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ακίνητα συνολικής επιφάνειας 550.000 τ.μ. Από αυτά το ένα βρίσκεται στην Οινόη της Βοιωτίας και τα υπόλοιπα τέσσερα στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, όπου εκφράζεται ενδιαφέρον για τη δημιουργία εμπορικών κέντρων.
Στην εταιρεία δίνεται η δυνατότητα να έχει κάθε είδους δραστηριότητα: να προσφέρει υπηρεσίες κατάκλισης και εστίασης επιβατών (δηλ. από καφέ και εστιατόρια μέχρι ξενοδοχεία), να ιδρύει τουριστικά γραφεία εντός και εκτός Ελλάδος, να λειτουργεί λεωφορειακές γραμμές εσωτερικού και εξωτερικού, να προσφέρει τουριστικές υπηρεσίες κάθε είδους και και να ιδρύει εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών και διαχείρισης φορτίων (logistics).
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φέρονται να έχουν εκφράσει ενδιαφέρον τουλάχιστον μία ευρωπαϊκή εταιρεία σιδηροδρόμων και η κινεζική Cosco. Η υπόθεση, πάντως, έχει μπόλικο παρασκήνιο. Το περασμένο καλοκαίρι ήρθε στην Αθήνα κλιμάκιο πέντε τεχνικών των Γαλλικών Σιδηροδρόμων.
Αρνητικοί
Πληροφορίες λένε ότι οι Γάλλοι «τραβούσαν τα μαλλιά τους» απ' όσα είδαν στη διαδρομή Αθήνα-Θεσ/νίκη με αποτέλεσμα να κάνουν αρνητική εισήγηση, εκτός εάν δρομολογούνταν συγκεκριμένα έργα βελτίωσης του δικτύου.
Η κινεζική Cosco από την πλευρά της φέρεται να ενδιαφέρεται ζωηρά για τη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη αλλά μόνο στην περίπτωση που θα κερδίσει τον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο. Οι Κινέζοι, πάντως, δεν «καίγονται» για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και προσανατολίζονται να ζητήσουν έναν «διάδρομο» στη συγκεκριμένη γραμμή προκειμένου να μεταφέρουν κοντέινερ.
Ανοιχτό αφήνει το νομοσχέδιο το ποσοστό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα παραχωρηθεί, ανοίγοντας παράθυρο να περάσει στον πλήρη έλεγχο ιδιωτών. Επιπλέον, η πρόβλεψη ότι στο μέλλον θα μπορεί να μειωθεί κι άλλο το προσωπικό του ΟΣΕ με τους ίδιους όρους (αν καταργηθούν ή παραχωρηθούν δραστηριότητές του) αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να εισέλθουν μελλοντικά ιδιώτες και στον ΟΣΕ.