Κίνητρα για την απόσυρση παλαιών Ι.Χ. και την αγορά καινούργιων με δραστική μείωση των τελών ταξινόμησης μελετά το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να ανακόψει το κύμα κάθετης πτώσης των πωλήσεων, έκρηξης λουκέτων και απολύσεων και δραστικής συρρίκνωσης των εσόδων του προϋπολογισμού.
Η εικόνα είναι πραγματικά δραματική. Από τις αρχές του έτους και έως το τέλος Αυγούστου, 2.000 επιχειρήσεις του κλάδου αυτοκινήτου έχουν βάλει λουκέτο, 9.000 εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους, η πτώση των πωλήσεων έχει αγγίξει το 65%, η μείωση του τζίρου- καθώς στο μεταξύ αυξήθηκαν οι φόροι- έφτασε το 60%. Το ίδιο διάστημα τα έσοδα του προϋπολογισμού από τέλη ταξινόμησης μετά βίας ξεπέρασαν τα 200 εκατ. ευρώ μακράν του στόχου είσπραξης 508 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έτους.
Σενάρια τόνωσης της αγοράς
Σε αυτό το σκηνικό, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, ο οποίος το περασμένο φθινόπωρο είπε το περιβόητο «απόσυρση τέλος» εξαιτίας της δημοσιονομικής στενωπού, έχει δώσει σύμφωνα με πληροφορίες εντολές στους συνεργάτες του να διερευνήσουν εναλλακτικά σενάρια για την τόνωση της αγοράς.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχέδιο που επεξεργάζονται ήδη στο υπουργείο Οικονομικών αφορά την παροχή κινήτρων απόσυρσης παλαιών με παράλληλη αγορά νέων Ι.Χ. με τη μορφή της μείωσης των τελών ταξινόμησης, σε ποσοστό έως και κατά 50%.
Αν αυτή η εισήγηση γίνει τελικά αποδεκτή, για ένα καινούργιο Ι.Χ. 1.600 κυβικών εκατοστών, φορολογητέας αξίας 20.000 ευρώ, που σήμερα έχει τέλος ταξινόμησης 4.000 ευρώ, η φορολογική επιβάρυνση θα μπορεί να μειωθεί έως και στα 2.000 ευρώ με ανάλογο όφελος για τον αγοραστή.
Οι συντελεστές στα τέλη ταξινόμησης
Τα τέλη ταξινόμησης προκύπτουν σε συνάρτηση κυβισμού του Ι.Χ, της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και της εργοστασιακής αξίας, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο όφελος, εφόσον προχωρήσει το μέτρο, να αφορά τους αγοραστές αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού και υψηλής εργοστασιακής αξίας. Στα καινούργια αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας τα τέλη ταξινόμησης επιβάλλονται με συντελεστές από 5% έως και 50% της εργοστασιακής τιμής και αν μειωθούν στο μισό θα διαμορφωθούν στο 2,5% για Ι.Χ. έως 900 κ.ε., στο 6% από 901 έως 1.400 κ.ε., στο 10% από 1.401 έως 1.600 κ.ε., στο 15% από 1.601 έως 1.800 κ.ε., στο 20% από 1.801 έως 2.000 κ.ε. και στο 25% (από 50%) για μεγάλα Ι.Χ. πάνω από 2001 κυβικά εκατοστά. Προκειμένου να ενισχυθούν περισσότερο τα μικρομεσαία οικονομικά στρώματα της κοινωνίας δεν αποκλείεται κλιμακωτή μείωση των συντελεστών στα τέλη ταξινόμησης ώστε να ωφεληθούν περισσότερο οι μη έχοντες υψηλά βαλάντια.
Τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων
ΤΟ ΜΕΤΡΟ της απόσυρσης εξετάζεται να προωθηθεί συνδυαστικά με τις αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας Ι.Χ., μέσω των οποίων όσοι έχουν καινούργια αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας θα επιβαρύνονται λιγότερο. Οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών προετοιμάζουν διορθωτικές κινήσεις μετά το περυσινό κύμα αντιδράσεων και τη μαζική κατάθεση πινακίδων, καθώς κυρίως για παλαιά αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού τα ισχύοντα τέλη κυκλοφορίας θεωρούνται εξοντωτικά. Πράγματι, κάτοχος Ι.Χ. 2.000 κυβικών με άδεια πρώτης κυκλοφορίας πριν από την 1/1/1996 πλήρωσε φέτος 596 ευρώ από 446 ευρώ, ενώ η επιβάρυνση έφτασε τα 300 ευρώ για αυτοκίνητα κυβισμού πάνω από 2.357 εκατοστά, καθώς τα τέλη ανήλθαν σε 880 ευρώ. «Θα υπάρξουν μειώσεις τελών για τα παλαιότερα αυτοκίνητα και σύστημα προσδιορισμού των τελών κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές ρύπων» λέει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, για τα καινούργια αυτοκίνητα, με πρώτη άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2011 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται σε συνάρτηση με τις εκπομπές ρύπων και η χρέωση θα κυμαίνεται από 0,5 έως 2,5 ευρώ ανά γραμμάριο ρύπων που εκπέμπει ο κινητήρας. Για τα παλαιότερα Ι.Χ, με άδεια πρώτης κυκλοφορίας πριν από τις 31/1/2010, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, με μείωση των υφιστάμενων τελών για τα παλαιότερα. Με δεδομένο ότι τα καινούργια αυτοκίνητα θα έχουν και χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, εκτιμάται ότι θα δοθεί ένα ακόμα κίνητρο για την απόσυρση των παλαιότερων οχημάτων.
Βουλιάζει η αγορά, μέτρα ζητούν οι έμποροι
ΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ μείωσης των τελών ταξινόμησης και εξορθολογισμού των τελών κυκλοφορίας βλέπουν θετικά οι εκπρόσωποι της αγοράς αυτοκινήτου, που ζητούν επειγόντως μέτρα.
Το καμπανάκι έχει σημάνει ήδη ηχηρά, με αλλεπάλληλες επιστολές του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος στους συναρμόδιους υπουργούς, με τις οποίες ζητείται, πέραν της εξέτασης κινήτρων απόσυρσης, να επιτραπεί και η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, θέμα το οποίο δεν αποκλείεται να εξεταστεί συνδυαστικά με την απόσυρση. «Η λήψη μέτρων είναι αναγκαία.
Συντελείται μια οριζόντια καταστροφή, καθώς πέραν του κλάδου των πωλήσεων πλήττονται καταλυτικά σειρά επιχειρήσεων και 90.000 εργαζόμενοι που ασχολούνται με πωλήσεις, ανταλλακτικά, αξεσουάρ κ.λπ. », λέει στα «ΝΕΑ» ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΑΕ Α. Τσιβελεκίδης. Ο ίδιος μάλιστα εκτιμά ότι αν δεν ληφθούν μέτρα στήριξης της αγοράς, έως το τέλος του έτους οι απολύσεις θα έχουν διπλασιαστεί, όπως και τα λουκέτα.
Η εικόνα είναι πραγματικά δραματική. Από τις αρχές του έτους και έως το τέλος Αυγούστου, 2.000 επιχειρήσεις του κλάδου αυτοκινήτου έχουν βάλει λουκέτο, 9.000 εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους, η πτώση των πωλήσεων έχει αγγίξει το 65%, η μείωση του τζίρου- καθώς στο μεταξύ αυξήθηκαν οι φόροι- έφτασε το 60%. Το ίδιο διάστημα τα έσοδα του προϋπολογισμού από τέλη ταξινόμησης μετά βίας ξεπέρασαν τα 200 εκατ. ευρώ μακράν του στόχου είσπραξης 508 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έτους.
Σενάρια τόνωσης της αγοράς
Σε αυτό το σκηνικό, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, ο οποίος το περασμένο φθινόπωρο είπε το περιβόητο «απόσυρση τέλος» εξαιτίας της δημοσιονομικής στενωπού, έχει δώσει σύμφωνα με πληροφορίες εντολές στους συνεργάτες του να διερευνήσουν εναλλακτικά σενάρια για την τόνωση της αγοράς.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχέδιο που επεξεργάζονται ήδη στο υπουργείο Οικονομικών αφορά την παροχή κινήτρων απόσυρσης παλαιών με παράλληλη αγορά νέων Ι.Χ. με τη μορφή της μείωσης των τελών ταξινόμησης, σε ποσοστό έως και κατά 50%.
Αν αυτή η εισήγηση γίνει τελικά αποδεκτή, για ένα καινούργιο Ι.Χ. 1.600 κυβικών εκατοστών, φορολογητέας αξίας 20.000 ευρώ, που σήμερα έχει τέλος ταξινόμησης 4.000 ευρώ, η φορολογική επιβάρυνση θα μπορεί να μειωθεί έως και στα 2.000 ευρώ με ανάλογο όφελος για τον αγοραστή.
Οι συντελεστές στα τέλη ταξινόμησης
Τα τέλη ταξινόμησης προκύπτουν σε συνάρτηση κυβισμού του Ι.Χ, της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και της εργοστασιακής αξίας, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο όφελος, εφόσον προχωρήσει το μέτρο, να αφορά τους αγοραστές αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού και υψηλής εργοστασιακής αξίας. Στα καινούργια αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας τα τέλη ταξινόμησης επιβάλλονται με συντελεστές από 5% έως και 50% της εργοστασιακής τιμής και αν μειωθούν στο μισό θα διαμορφωθούν στο 2,5% για Ι.Χ. έως 900 κ.ε., στο 6% από 901 έως 1.400 κ.ε., στο 10% από 1.401 έως 1.600 κ.ε., στο 15% από 1.601 έως 1.800 κ.ε., στο 20% από 1.801 έως 2.000 κ.ε. και στο 25% (από 50%) για μεγάλα Ι.Χ. πάνω από 2001 κυβικά εκατοστά. Προκειμένου να ενισχυθούν περισσότερο τα μικρομεσαία οικονομικά στρώματα της κοινωνίας δεν αποκλείεται κλιμακωτή μείωση των συντελεστών στα τέλη ταξινόμησης ώστε να ωφεληθούν περισσότερο οι μη έχοντες υψηλά βαλάντια.
Τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων
ΤΟ ΜΕΤΡΟ της απόσυρσης εξετάζεται να προωθηθεί συνδυαστικά με τις αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας Ι.Χ., μέσω των οποίων όσοι έχουν καινούργια αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας θα επιβαρύνονται λιγότερο. Οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών προετοιμάζουν διορθωτικές κινήσεις μετά το περυσινό κύμα αντιδράσεων και τη μαζική κατάθεση πινακίδων, καθώς κυρίως για παλαιά αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού τα ισχύοντα τέλη κυκλοφορίας θεωρούνται εξοντωτικά. Πράγματι, κάτοχος Ι.Χ. 2.000 κυβικών με άδεια πρώτης κυκλοφορίας πριν από την 1/1/1996 πλήρωσε φέτος 596 ευρώ από 446 ευρώ, ενώ η επιβάρυνση έφτασε τα 300 ευρώ για αυτοκίνητα κυβισμού πάνω από 2.357 εκατοστά, καθώς τα τέλη ανήλθαν σε 880 ευρώ. «Θα υπάρξουν μειώσεις τελών για τα παλαιότερα αυτοκίνητα και σύστημα προσδιορισμού των τελών κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές ρύπων» λέει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, για τα καινούργια αυτοκίνητα, με πρώτη άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2011 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται σε συνάρτηση με τις εκπομπές ρύπων και η χρέωση θα κυμαίνεται από 0,5 έως 2,5 ευρώ ανά γραμμάριο ρύπων που εκπέμπει ο κινητήρας. Για τα παλαιότερα Ι.Χ, με άδεια πρώτης κυκλοφορίας πριν από τις 31/1/2010, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, με μείωση των υφιστάμενων τελών για τα παλαιότερα. Με δεδομένο ότι τα καινούργια αυτοκίνητα θα έχουν και χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, εκτιμάται ότι θα δοθεί ένα ακόμα κίνητρο για την απόσυρση των παλαιότερων οχημάτων.
Βουλιάζει η αγορά, μέτρα ζητούν οι έμποροι
ΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ μείωσης των τελών ταξινόμησης και εξορθολογισμού των τελών κυκλοφορίας βλέπουν θετικά οι εκπρόσωποι της αγοράς αυτοκινήτου, που ζητούν επειγόντως μέτρα.
Το καμπανάκι έχει σημάνει ήδη ηχηρά, με αλλεπάλληλες επιστολές του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος στους συναρμόδιους υπουργούς, με τις οποίες ζητείται, πέραν της εξέτασης κινήτρων απόσυρσης, να επιτραπεί και η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, θέμα το οποίο δεν αποκλείεται να εξεταστεί συνδυαστικά με την απόσυρση. «Η λήψη μέτρων είναι αναγκαία.
Συντελείται μια οριζόντια καταστροφή, καθώς πέραν του κλάδου των πωλήσεων πλήττονται καταλυτικά σειρά επιχειρήσεων και 90.000 εργαζόμενοι που ασχολούνται με πωλήσεις, ανταλλακτικά, αξεσουάρ κ.λπ. », λέει στα «ΝΕΑ» ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΑΕ Α. Τσιβελεκίδης. Ο ίδιος μάλιστα εκτιμά ότι αν δεν ληφθούν μέτρα στήριξης της αγοράς, έως το τέλος του έτους οι απολύσεις θα έχουν διπλασιαστεί, όπως και τα λουκέτα.