20-06-2010, 02:12 PM
Σε ταμιακό αδιέξοδο ενδέχεται να οδηγηθούν ΟΣΕ και ΟΑΣΑ εξαιτίας των μεγάλων δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν δάνεια, προκειμένου να καλύψουν τις ταμιακές τους ανάγκες για το 2010.
Συνολικά οι συσσωρευμένες ζημίες των πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ της χώρας, υπολογίζονται σε πάνω από 13 δισ. ευρώ, με τις διοικήσεις τους να καλούνται να επιλύσουν τα προβλήματα λειτουργίας τους, με δανεισμό σε μία εποχή που τα επιτόκια είναι απαγορευτικά.
Ο ΟΣΕ για να συνεχίσει να λειτουργεί, όπως έγραψε η «Ν» την περασμένη Δευτέρα, θα πρέπει να καλύπτει βασικές του ανάγκες, όπως η μισθοδοσία των υπαλλήλων του, αλλά και η αποπληρωμή παλαιότερων δανείων που λάμβανε με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Αυτό δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο μέσω δανείων συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ, που επιδιώκει να συνάψει ο Οργανισμός μέσα στο 2010, ενώ οι αστικές συγκοινωνίες θα προσπαθήσουν να εξασφαλίσουν δάνειο ύψους 720 εκατ. ευρώ.
Ήδη ο ΟΣΕ βρίσκεται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση μετά τις άκαρπες, έως τώρα, προσπάθειες για την εξασφάλιση δανείων. Ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους ΟΔΔΗΧ στον οποίο ανέθεσε ο ΟΣΕ να εξασφαλίσει δάνειο 400 εκατ. ευρώ, απέστειλε τον περασμένο μήνα πρόσκληση σε 15 ελληνικές και ξένες τράπεζες, από τις οποίες μόνο οι τρεις απάντησαν θετικά.
Η Εθνική που δανείζει στον ΟΣΕ το ποσό των 150 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 6,8%, η Eurobank [EFGr.AT] που δέχεται να δανείσει το ποσό των 25 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 6,82% και η Deutsche Βank που είναι διατεθειμένη να δανείσει το ποσό των 200 εκατ. ευρώ, με ιδιαίτερα υψηλό επιτόκιο, που διαμορφώνεται σε 10,2%.
Στελέχη προερχόμενα από το χώρο των τραπεζών εξηγούσαν ότι, τα υψηλά επιτόκια που διατίθενται συμπεριλαμβάνουν και τον κίνδυνο της χώρας ο οποίος ανέρχεται κατά την εκτίμησή τους πάνω από 4%. Ωστόσο, το ελληνικό δημόσιο απέρριψε την προσφορά της Deutsche Bank δεδομένου ότι, το επιτόκιο είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Πάντως και οι τρεις προσφορές μαζί δεν εξασφαλίζουν το ποσό των 400 εκατ. ευρώ, ποσό που απαιτείται για την πρώτη δόση και χρειάζεται άμεσα ο ΟΣΕ, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του για τους πρώτους μήνες του 2010.
Το πρόβλημα οξύνεται ακόμη περισσότερο καθώς τα ταμιακά αποθέματα του Οργανισμού βρίσκονται ήδη στο «κόκκινο», ενώ ακόμη και εάν υπάρξει προσπάθεια εκ νέου να δανειστεί δεν υπάρχει καμία εξασφάλιση ότι τα επιτόκια θα είναι χαμηλότερα.
Αστικές συγκοινωνίες
Στο δανεισμό προσφεύγει και ο ΟΑΣΑ, λόγω της μείωσης της επιδότησης που εφέτος φτάνει το 15%, ενώ για το 2011 θα αγγίξει το 20%.
Υπενθυμίζεται ότι, ο ΟΑΣΑ ετησίως επιδοτείται από το Δημόσιο για τα εισιτήρια με 140 εκατ. ευρώ, το ποσό αυτό καταβάλλεται σε τέσσερις δόσεις των 35 εκατ. ευρώ. Στο τέλος Φεβρουαρίου και ενώ έπρεπε να καταβληθούν στον Οργανισμό 35 εκατ. ευρώ τελικά του καταβλήθηκαν 29,75 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να παρουσιασθεί πρόβλημα στη μισθοδοσία των οδηγών της ΕΘΕΛ ενώ στα καύσιμα ήδη εκκρεμούν χρέη πάνω από 140.000 ευρώ, ποσό το οποίο αναμένεται να αυξηθεί έως το τέλος του έτους.
Το συσσωρευμένο έλλειμμα των φορέων αστικών συγκοινωνιών φαίνεται ότι έχει ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ, με τον ΟΑΣΑ, βάσει των επίσημων στοιχείων, το 2009 να είχε συνολικές δαπάνες ύψους 830 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των εσόδων του δεν ξεπέρασε τα 220 εκατ. ευρώ.
Η Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών
Οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους εκφράζουν έντονη ανησυχία για τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς που αφορούν στον ΟΣΕ και προχωρούν σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους με επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας από τις 7 έως τις 9 το πρωί, από τις 3 έως τις 5 το απόγευμα και από τις 10 έως τα μεσάνυχτα, ξεκινώντας από την Τρίτη 22 Ιουνίου έως την Πέμπτη 24 Ιουνίου, αλλά και δύο 24ωρες απεργίες για τις 29 και 30 Ιουνίου.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) καταγγέλλει τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ διότι κατήργησε τις διεθνείς λεωφορειακές γραμμές του Οργανισμού και προωθεί την κατάργηση της δραστηριότητας των κλινοθεσίων, παρότι η σύμβαση για τις κλινάμαξες λήγει το Μάρτιο του 2011. Αυτή η πρόθεση, υποστηρίζει η ΠΟΣ, θα έχει ως συνέπεια την απόλυση 58 εργαζομένων και την απώλεια εσόδων για την εταιρεία αρκετών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.
Συνολικά οι συσσωρευμένες ζημίες των πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ της χώρας, υπολογίζονται σε πάνω από 13 δισ. ευρώ, με τις διοικήσεις τους να καλούνται να επιλύσουν τα προβλήματα λειτουργίας τους, με δανεισμό σε μία εποχή που τα επιτόκια είναι απαγορευτικά.
Ο ΟΣΕ για να συνεχίσει να λειτουργεί, όπως έγραψε η «Ν» την περασμένη Δευτέρα, θα πρέπει να καλύπτει βασικές του ανάγκες, όπως η μισθοδοσία των υπαλλήλων του, αλλά και η αποπληρωμή παλαιότερων δανείων που λάμβανε με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Αυτό δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο μέσω δανείων συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ, που επιδιώκει να συνάψει ο Οργανισμός μέσα στο 2010, ενώ οι αστικές συγκοινωνίες θα προσπαθήσουν να εξασφαλίσουν δάνειο ύψους 720 εκατ. ευρώ.
Ήδη ο ΟΣΕ βρίσκεται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση μετά τις άκαρπες, έως τώρα, προσπάθειες για την εξασφάλιση δανείων. Ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους ΟΔΔΗΧ στον οποίο ανέθεσε ο ΟΣΕ να εξασφαλίσει δάνειο 400 εκατ. ευρώ, απέστειλε τον περασμένο μήνα πρόσκληση σε 15 ελληνικές και ξένες τράπεζες, από τις οποίες μόνο οι τρεις απάντησαν θετικά.
Η Εθνική που δανείζει στον ΟΣΕ το ποσό των 150 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 6,8%, η Eurobank [EFGr.AT] που δέχεται να δανείσει το ποσό των 25 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 6,82% και η Deutsche Βank που είναι διατεθειμένη να δανείσει το ποσό των 200 εκατ. ευρώ, με ιδιαίτερα υψηλό επιτόκιο, που διαμορφώνεται σε 10,2%.
Στελέχη προερχόμενα από το χώρο των τραπεζών εξηγούσαν ότι, τα υψηλά επιτόκια που διατίθενται συμπεριλαμβάνουν και τον κίνδυνο της χώρας ο οποίος ανέρχεται κατά την εκτίμησή τους πάνω από 4%. Ωστόσο, το ελληνικό δημόσιο απέρριψε την προσφορά της Deutsche Bank δεδομένου ότι, το επιτόκιο είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Πάντως και οι τρεις προσφορές μαζί δεν εξασφαλίζουν το ποσό των 400 εκατ. ευρώ, ποσό που απαιτείται για την πρώτη δόση και χρειάζεται άμεσα ο ΟΣΕ, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του για τους πρώτους μήνες του 2010.
Το πρόβλημα οξύνεται ακόμη περισσότερο καθώς τα ταμιακά αποθέματα του Οργανισμού βρίσκονται ήδη στο «κόκκινο», ενώ ακόμη και εάν υπάρξει προσπάθεια εκ νέου να δανειστεί δεν υπάρχει καμία εξασφάλιση ότι τα επιτόκια θα είναι χαμηλότερα.
Αστικές συγκοινωνίες
Στο δανεισμό προσφεύγει και ο ΟΑΣΑ, λόγω της μείωσης της επιδότησης που εφέτος φτάνει το 15%, ενώ για το 2011 θα αγγίξει το 20%.
Υπενθυμίζεται ότι, ο ΟΑΣΑ ετησίως επιδοτείται από το Δημόσιο για τα εισιτήρια με 140 εκατ. ευρώ, το ποσό αυτό καταβάλλεται σε τέσσερις δόσεις των 35 εκατ. ευρώ. Στο τέλος Φεβρουαρίου και ενώ έπρεπε να καταβληθούν στον Οργανισμό 35 εκατ. ευρώ τελικά του καταβλήθηκαν 29,75 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να παρουσιασθεί πρόβλημα στη μισθοδοσία των οδηγών της ΕΘΕΛ ενώ στα καύσιμα ήδη εκκρεμούν χρέη πάνω από 140.000 ευρώ, ποσό το οποίο αναμένεται να αυξηθεί έως το τέλος του έτους.
Το συσσωρευμένο έλλειμμα των φορέων αστικών συγκοινωνιών φαίνεται ότι έχει ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ, με τον ΟΑΣΑ, βάσει των επίσημων στοιχείων, το 2009 να είχε συνολικές δαπάνες ύψους 830 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των εσόδων του δεν ξεπέρασε τα 220 εκατ. ευρώ.
Η Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών
Οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους εκφράζουν έντονη ανησυχία για τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς που αφορούν στον ΟΣΕ και προχωρούν σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους με επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας από τις 7 έως τις 9 το πρωί, από τις 3 έως τις 5 το απόγευμα και από τις 10 έως τα μεσάνυχτα, ξεκινώντας από την Τρίτη 22 Ιουνίου έως την Πέμπτη 24 Ιουνίου, αλλά και δύο 24ωρες απεργίες για τις 29 και 30 Ιουνίου.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) καταγγέλλει τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ διότι κατήργησε τις διεθνείς λεωφορειακές γραμμές του Οργανισμού και προωθεί την κατάργηση της δραστηριότητας των κλινοθεσίων, παρότι η σύμβαση για τις κλινάμαξες λήγει το Μάρτιο του 2011. Αυτή η πρόθεση, υποστηρίζει η ΠΟΣ, θα έχει ως συνέπεια την απόλυση 58 εργαζομένων και την απώλεια εσόδων για την εταιρεία αρκετών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.