Αξιολόγηση Θέματος:
  • 0 Ψήφοι - 0 Μέσος Όρος
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Το Βήμα] Σιδηροδρομικά φαντάσματα αξίας 317 εκατ. ευρώ
#1
Τελευταία ευκαιρία για τον ΟΣΕ η νέα προγραμματική περίοδος χρηματοδότησης


Το «φάντασμα» από το σιδηροδρομικό σεντούκι έβγαλε το υπουργείο Υποδομών, καθώς δημοσιοποίησε στοιχεία για συγχρηματοδοτούμενα έργα των ΟΣΕ/ΕΡΓΟΣΕ που λιμνάζουν από την εποχή του Γ' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και παραμένουν ημιτελή έως τις ημέρες μας.

Απαντώντας σε ερώτηση των βουλευτών της Δημοκρατικής Αριστεράς, κ. κ. Θ. Λεβέντη, Ν. Τσούκαλη και Γρ. Ψαριανού, το υπουργείο Υποδομών παραδέχθηκε ότι ο συνολικός προϋπολογισμός των ημιτελών σιδηροδρομικών έργων, τα οποία εντάσσονταν στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Σιδηρόδρομοι, Αεροδρόμια, Αστικές Συγκοινωνίες» (ΕΠ ΣΑΑΣ), που ξεκίνησε το 2001 και σταμάτησε το 2007, δηλαδή την περίοδο έναρξης του ΕΣΠΑ, ξεπερνά τα 317 εκατομμύρια ευρώ.

Παράλληλα, όπως αναφέρει το υπουργείο Υποδομών, έχουν ενταχθεί ή βρίσκονται προς ένταξη από την ΕΡΓΟΣΕ έργα ύψους σχεδόν δύο δις ευρώ, τα οποία αποτελούν και την τελευταία ελπίδα βελτίωσης κι εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας μας.

14 έργα στον «πάγο»

Σύμφωνα με την απάντηση του υπουργείου, 14 έργα του σιδηροδρόμου είναι ημιτελή από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, με τις τελικές απορροφήσεις του προγράμματος να καλύπτουν μόλις 1 δισ. ευρώ. Αυτά είναι τα έργα:

«Ανάπτυξη Πληροφορικής (Β' φάση) - Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Επιβατικών Μεταφορών», προϋπολογισμού 1,7 εκατ. ευρώ, ένταξης 29/11/2005

«Ανάπτυξη πληροφορικής (Γ' Φάση)», προϋπολογισμού 0,8 εκατ. ευρώ, ένταξης στις 1/9/2006

«Κατασκευή παραλλαγής της Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκης - Ειδομένης στο τμήμα Πολύκαστρο - Ειδομένη Α' Φάση», προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, ένταξης 18/9/2009

«Μελέτες και υποστηρικτικές ενέργειες της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Λιανοκλάδι - Δομοκός», προϋπολογισμού 18,5 εκατ. ευρώ, ένταξης 17/7/2002

«Υπολειπόμενες εργασίες αναβάθμισης υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Οινόης - Λάρισας - Πλατέος - Θεσσαλονίκης (Β' Φάση)», προϋπολογισμού 87,1 εκατ. ευρώ, ένταξης 8/7/2005

«Υπολειπόμενες εργασίες αναβάθμισης υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας - Πλατέος - Θεσσαλονίκης (Γ' φάση)», προϋπολογισμού 27,2 εκατ. ευρώ, ένταξης 8/5/2006

«Αναβάθμιση σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης μεταξύ Τ.Χ. 5 Θεσ/κης - Χ.Σ. 37+074)», προϋπολογισμού 15,4 εκατ. ευρώ, ένταξης 22/10/2007

«Αναβάθμιση σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης μεταξύ Χ.Σ. 37+074 - Σ.Σ. Δοϊράνης», προϋπολογισμού 16,4 εκατ. ευρώ, ένταξης 22/10/2007

«Αναβάθμιση σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης μεταξύ Σ.Σ. Δοϊράνης - Σ.Σ. Καστανούσας», προϋπολογισμού 7,9 εκατ. ευρώ, ένταξης 22/10/2007

«Αναβάθμιση Σιδηροδρομικής Γραμμής Οινόης - Χαλκίδας», προϋπολογισμού 19,7 εκατ. ευρώ, ένταξης 24/10/2007

«Υπολειπόμενες φυτοτεχνικές εργασίες σταθεροποίησης και περιβαλλοντικής αποκατάστασης πρανών της Σιδ/ης Γραμμής ΣΚΑ- Θεσσαλονίκης - Στρυμώνα», προϋπολογισμού 0,6 εκατ. ευρώ, ένταξης 14/12/2007

«Προμήθεια συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R», προϋπολογισμού 22,3 εκατ. ευρώ, ένταξης 24/2/2006

«Προαστιακός Σιδηρόδρομος Αττικής: Τμήμα Τρεις Γέφυρες- Πειραιάς», προϋπολογισμόυ 68 εκατ. ευρώ, ένταξης 12/8/2009

«Σύνταξη Μελετών Επιδομής και Συστημάτων Σταθερής Επιδομής έργων της Δ' Προγραμματικής Περιόδου» 0,4 εκατ. ευρώ, ένταξης 8/8/2007

Στην ίδια πολυσέλιδη απάντηση του υπουργείου, η ΕΡΓΟΣΕ υπογραμμίζει ότι δύο από τα τέσσερα συγχρηματοδοτούμενα έργα αρμοδιότητάς της, τα οποία είχαν ενταχθεί σε περιφερειακά προγράμματα του Γ' ΚΠΣ απεντάχθηκαν τελικώς από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, λόγω διάλυσης των συμβάσεών τους. Συγκεκριμένα, αυτά ήταν τα:

«Κατασκευή του κόμβου Νερατζιώτισσας», προϋπολογισμού 23,5 εκατ. ευρώ, που απεντάχθηκε από το ΠΕΠ Αττικής, λόγω διάλυσης της σύμβασης

«Παραλλαγές σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρας - Πύργου», προύπολογισμού 11,7 εκατ. ευρώ, που απεντάχθηκε από το ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας, λόγω διάλυσης της σύμβασης.

Ανισομερής μεταχείριση - τελευταία ευκαιρία

Τα συγχρηματοδοτούμενα σιδηροδρομικά έργα έχουν υποστεί διάφορα «κουτσουρέματα» κατά καιρούς. Το 2001 τα ευρωπαϊκά κονδύλια για τα έργα του σιδηροδρόμου είχαν προγραμματιστεί στα 2 δισ. ευρώ, όμως στη συνέχεια μειώθηκαν, φτάνοντας στο κλείσιμο του επιχειρησιακού προγράμματος ΣΑΑΣ στα 1,5 δισ. ευρώ.

Στη νέα προγραμματική περίοδο θα είναι 1,1 δισ., εκ των οποίων 200 εκατ. ευρώ σε περιφερειακά προγράμματα και 913 εκατ. ευρώ στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Ωστόσο, είναι ενδεικτικό της ανισοβαρούς αντιμετώπισης του σιδηροδρόμου από την πολιτεία ότι στο ίδιο πρόγραμμα τα οδικά έργα μεταφορών προϋπολογίζονται στα 2,5 δισ. ευρώ.

Η τρέχουσα προγραμματική περίοδος αποτελεί μάλλον την τελευταία ευκαιρία του Ελληνικού Σιδηροδρόμου. Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, έχουν ενταχθεί ή βαίνουν προς ένταξη στο ΕΣΠΑ 14 έργα, ύψους 1,9 δισ. ευρώ, τα οποία, εάν ολοκληρωθούν, θα καλύψουν το χαμένο έδαφος και θα φέρουν τον ΟΣΕ στον 21ο αιώνα.

Ενταγμένα έργα στο Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Προσπελασιμότητας (ΕΠΕΠ)

«Αποπεράτωση προαστιακού ΣΚΑ - Τρεις γέφυρες», προϋπολογισμόυ 84 εκατ. ευρώ

«Ολοκλήρωση νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέας - Λιανοκλαδίου - Δομοκού», ύψους 690 εκατ. ευρώ

«Ανακαίνιση μηχανοστασίου Θεσσαλονίκης, συγκρότημα ΤΧ1-ΤΧ5 Θεσσαλονίκης και της Ενωτικής γραμμής Αξιός - Γέφυρα», προϋπολογισμού 18,8 εκατ. ευρώ

«Αποπεράτωση Ηλεκτροκίνησης Διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής ΣΚΑ - Κιάτο», ύψους 30,5 εκατ. ευρώ

«Κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ - Πάτρας, στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ρίο και κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη», ύψους 484 εκατ. ευρώ

Προς ένταξη στο πρόγραμμα ΕΠΕΠ

Το έργο «Αποπεράτωση εγκατάστασης σύγχρονης σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών στον σιδηροδρομικό άξονα ΠΑΘΕ/Π» προγραμματίζεται να υποβληθεί στο πλαίσιο δύο έργων, με προϋπολογισμό 119, 9 εκατ. ευρώ

Το έργο «Κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Διακοπτό - Ροδοδάφνη» προϋπολογίζεται στα 158,5 εκατ. ευρώ

«Αναβάθμιση Υποδομής - Επιδομής σε εντοπισμένα τμήματα και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο σύνολο της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Στρυμώνας - Προμαχώνας», προσωρινού κόστους 80 εκατ. ευρώ

Ενταγμένα έργα στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ)
«Κατασκευή Β' Λειτουργικής Φάσης Θριασίου Πεδίου & Κατασκευής Σ.Σ. Ζεφυρίου», ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗΣ, προϋπολογισμού 106 εκατ. ευρώ

«Ανακατασκευή σήραγγας ανόδου Αγ. Στεφάνου Αττικής», ΠΕΠ Αττικής, ύψους 3 εκατ. ευρώ

«Κατασκευή παραλλαγής της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Ειδομένης, στο τμήμα Πολύκαστρο - Ειδομένης (Β' φάση)», ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας, ύψους 71 εκατ. ευρώ

Έργα προς ένταξη στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ)
«Κατασκευή δύο κάτω διαβάσεων στις θέσεις Σαράγια και Γκάζελο του δήμου Τρικκαίων και δύο ΑΣΙΔ στη σιδ/κη γραμμή Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα», ΠΕΠ Θεσσαλίας, προϋπολογισμού 3,8 εκατ. ευρώ

«Φυτοτεχνικές εργασίες της σιδηροδρομικής γραμμής σύνδεσης λιμένα Ν. Ικονίου με Σιδ. Δίκτυο» ύψους 0,7 εκατ. ευρώ, ΠΕΠ Αττικής

«Υπολειπόμενες εργασίες ανακαίνισης σιδ. γραμμής κατασκευής ηλεκτροκίνησης και ολοκλήρωση εργασιών σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο τμήμα Πειραιάς - Σ.Σ. Αθηνών», ΠΕΠ Αττικής, ενδεικτικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ.
Απάντηση
#2
Το «φάντασμα» από το σιδηροδρομικό σεντούκι έβγαλε το υπουργείο Υποδομών, καθώς δημοσιοποίησε στοιχεία για συγχρηματοδοτούμενα έργα των ΟΣΕ/ΕΡΓΟΣΕ που λιμνάζουν από την εποχή του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και παραμένουν ημιτελή έως τις ημέρες μας.

Απαντώντας σε ερώτηση των βουλευτών της Δημοκρατικής Αριστεράς, το υπουργείο Υποδομών παραδέχθηκε ότι ο συνολικός προϋπολογισμός των ημιτελών σιδηροδρομικών έργων, τα οποία εντάσσονταν στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Σιδηρόδρομοι, Αεροδρόμια, Αστικές Συγκοινωνίες» (ΕΠ ΣΑΑΣ), που ξεκίνησε το 2001 και σταμάτησε το 2007, δηλαδή την περίοδο έναρξης του ΕΣΠΑ, ξεπερνά τα 317 εκατομμύρια ευρώ.

Παράλληλα, όπως αναφέρει το υπουργείο Υποδομών, έχουν ενταχθεί ή βρίσκονται προς ένταξη από την ΕΡΓΟΣΕ έργα ύψους σχεδόν δύο δισ. ευρώ, τα οποία αποτελούν και την τελευταία ελπίδα βελτίωσης κι εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας μας.
Σύμφωνα με την απάντηση του υπουργείου, 14 έργα του σιδηροδρόμου είναι ημιτελή από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, με τις τελικές απορροφήσεις του προγράμματος να καλύπτουν μόλις 1 δισ. ευρώ. Από αυτά τα έργα (και) στα όρια του ν. Κιλκίς:

«Κατασκευή παραλλαγής της Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκης - Ειδομένης στο τμήμα Πολύκαστρο - Ειδομένη Α’ Φάση», προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, ένταξης 18/9/2009.

«Αναβάθμιση σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης μεταξύ Χ.Σ. 37+074 - Σ.Σ. Δοϊράνης», προϋπολογισμού 16,4 εκατ. ευρώ, ένταξης 22/10/2007

«Αναβάθμιση σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης μεταξύ Σ.Σ. Δοϊράνης - Σ.Σ. Καστανούσας», προϋπολογισμού 7,9 εκατ. ευρώ, ένταξης 22/10/2007

Στη νέα προγραμματική περίοδο θα είναι 1,1 δισ., εκ των οποίων 200 εκατ. ευρώ σε περιφερειακά προγράμματα και 913 εκατ. ευρώ στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Ωστόσο, είναι ενδεικτικό της ανισοβαρούς αντιμετώπισης του σιδηροδρόμου από την πολιτεία ότι στο ίδιο πρόγραμμα τα οδικά έργα μεταφορών προϋπολογίζονται στα 2,5 δισ. ευρώ.

Η τρέχουσα προγραμματική περίοδος αποτελεί μάλλον την τελευταία ευκαιρία του Ελληνικού Σιδηροδρόμου. Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, έχουν ενταχθεί ή βαίνουν προς ένταξη στο ΕΣΠΑ 14 έργα, ύψους 1,9 δισ. ευρώ, τα οποία, εάν ολοκληρωθούν, θα καλύψουν το χαμένο έδαφος και θα φέρουν τον ΟΣΕ στον 21ο αιώνα.
Απάντηση


Πιθανά Σχετικά Θέματα...
Θέμα: Συντάκτης Απαντήσεις: Προβολές: Τελευταία Δημοσίευση
  [NewsKosmos.com] Ρημάζει έργο του ΟΣΕ αξίας 18 εκατ. ευρώ! GeorgIrisbus 0 1.704 15-04-2012, 11:55 AM
Τελευταία Δημοσίευση: GeorgIrisbus
  [Το Βήμα] Καλώδια 10 εκατ. ευρώ έκλεψαν από τον ΟΣΕ Cmaniac 0 1.767 05-09-2011, 11:03 AM
Τελευταία Δημοσίευση: Cmaniac

Μετάβαση στη συζήτηση:


Χρήστης (ες) διαβάζουν αυτό το θέμα: 2 Επισκέπτης (ες)