22-07-2025, 11:11 PM
(22-07-2025, 08:15 PM)Crabman Έγραψε: στα τρόλεϊ όπου είναι όντως το πιο πράσινο οδικό μέσο (το γιατί θα το αναλύσω σε επόμενο ποστ).
Είπα νωρίτερα ότι θα το αναλύσω και έτσι ρώτησα ένα εργαλείο τεχνιτής νοημοσύνης. Πάμε να δούμε τι απάντησε:
Ερώτηση:
«Είναι πιο οικολογικό/πράσινο μέσο τα τρόλεϊ ή τα ηλεκτρικά–μπαταριοκίνητα λεωφορεία;»
Απάντηση:
Πολύ καλή ερώτηση — και σημαντική για την κατανόηση της αστικής κινητικότητας του μέλλοντος!
Καταρχάς, ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους! Όταν λέμε ηλεκτρικά λεωφορεία, στην πραγματικότητα εννοούμε δύο διαφορετικά πράγματα:
- Από τη μία, τα τρόλεϊ — τα κλασικά ηλεκτρικά λεωφορεία που κινούνται με ρεύμα από εναέρια καλώδια μέσω κεραιών/παντογράφων.
- Από την άλλη, τα μπαταριοκίνητα λεωφορεία, αυτά που φορτίζουν σε σταθμούς και κινούνται αυτόνομα χωρίς σύνδεση με καλώδια.
Τα τρόλεϊ και τα μπαταριοκίνητα-ηλεκτρικά λεωφορεία είναι και τα δύο οικολογικά μέσα συγκριτικά με τα ντιζελοκίνητα. Όμως τα τρόλεϊ έχουν μερικά ιδιαίτερα πλεονεκτήματα που τα καθιστούν ακόμη πιο "πράσινα" σε πολλές περιπτώσεις:
1. Σταθερή και άμεση παροχή ηλεκτρικής ενέργειας (από το δίκτυο)
- Τα τρόλεϊ τροφοδοτούνται συνεχώς από το εναέριο δίκτυο ηλεκτροδότησης (καλωδιώσεις).
- Δεν χρειάζονται μεγάλες μπαταρίες για να μεταφέρουν την ενέργεια, αποφεύγοντας έτσι το περιβαλλοντικό κόστος εξόρυξης μετάλλων (λιθίου, κοβαλτίου, νικελίου).
- Η ενέργεια που καταναλώνουν μπορεί να προέρχεται απευθείας από ανανεώσιμες πηγές (π.χ. μέσω του εθνικού δικτύου).
- Ένα ηλεκτρικό λεωφορείο έχει πολύ μεγάλες και βαριές μπαταρίες, που έχουν: μεγάλο ενεργειακό και περιβαλλοντικό κόστος κατασκευής, περιορισμένο κύκλο ζωής (συνήθως <10 χρόνια), δύσκολη και ενεργοβόρα ανακύκλωση.
- Τα τρόλεϊ, επειδή δεν μεταφέρουν ενέργεια, είναι πιο ελαφριά και με μικρότερη φθορά σε πολλά εξαρτήματα.
- Τα τρόλεϊ ζουν 20–30 χρόνια, ενώ τα ηλεκτρικά/μπαταριοκίνητα λεωφορεία 10–15 χρόνια (λόγω φθοράς στις μπαταρίες και ηλεκτρονικά).
- Αυτό σημαίνει λιγότερες αντικαταστάσεις και απόβλητα μακροπρόθεσμα.
- Επειδή παίρνουν ρεύμα άμεσα, δεν χάνεται ενέργεια σε διαδικασίες φόρτισης/εκφόρτισης μπαταριών.
- Δεν υποφέρουν από πτώσεις απόδοσης λόγω θερμοκρασίας ή κύκλων φόρτισης (σε αντίθεση με τα EV λεωφορεία).
- Τα σύγχρονα τρόλεϊ, όπως και τα τραμ, επιστρέφουν ενέργεια στο δίκτυο κατά το φρενάρισμα, αυξάνοντας την αποδοτικότητα. (αυτό δεν το γνώριζα!)
- Τα ηλεκτρικά λεωφορεία μπορούν να το κάνουν μόνο εσωτερικά για φόρτιση της μπαταρίας.
? Τι υπερέχουν όμως τα ηλεκτρικά λεωφορεία;
- Ευελιξία δρομολογίων: δεν απαιτούν καλωδίωση.
- Καλύτερα για νέες ή μικρές διαδρομές ή σε ιστορικά κέντρα όπου δεν επιτρέπεται εναέρια καλωδίωση.
- Χαμηλότερο αρχικό κόστος εγκατάστασης (δεν χρειάζονται υποδομή).
? Συμπέρασμα:
Τα τρόλεϊ είναι πιο "πράσινα" μακροπρόθεσμα επειδή:
- δεν έχουν μπαταρίες με υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα,
- δεν χρειάζονται επαναλαμβανόμενες φορτίσεις,
- αξιοποιούν σταθερή και καθαρή ενέργεια χωρίς απώλειες,
- έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και λιγότερα αναλώσιμα.
