25-01-2011, 06:50 PM
Στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Δίκτυο Πελοποννήσου, όπως και σε ολόκληρη τη χώρα, βρίσκεται εγκαταλειμμένο και έχοντας υποστεί βανδαλισμούς τροχαίο υλικό ανεκτίμητης ιστορικής και μουσειακής αξίας.
Δυστυχώς η πολιτική του Οργανισμού στον τομέα των Μουσειακών Σιδηροδρόμων είναι ανύπαρκτη και κάποιες προσπάθειες που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια έπεσαν στο κενό.
Οπως αποκαλύπτει στην «Ε» ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας, το Ελληνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο διαθέτει πανέμορφες σιδηροδρομικές διαδρομές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, καθώς και διαδρομές που προσεγγίζουν αρχαιολογικούς χώρους διεθνούς εμβέλειας και δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Παράλληλα, υπάρχει παροπλισμένο πλουσιότατο και αξιολογότατο τροχαίο υλικό, που αποτελείται από μηχανές και βαγόνια διαφόρων τύπων, προέλευσης και έτους κατασκευής.
Ατμάμαξες
Ετσι λοιπόν ιστορικές ατμάμαξες των αρχών του 20ού αιώνα, ξύλινα βαγόνια, προπολεμικές πετρελαιοκίνητες αυτοκινητάμαξες και βαγόνια του ιστορικού Orient Express βρίσκονται εγκαταλειμμένα στην τύχη τους, σε αφύλακτους χώρους ανά το δίκτυο, εκτεθειμένα στους πλιατσικολόγους και τις καιρικές συνθήκες. Πολλά απ' αυτά κατά καιρούς έχει ζητηθεί να αποκτηθούν από σιδηροδρομικούς φορείς της Ευρώπης (όπως το τουριστικό δίκτυο Harts Bahn στη Γερμανία), προκειμένου να αποκατασταθούν και να λειτουργήσουν και πάλι έπειτα από δεκαετίες εγκατάλειψης.
Στο δίκτυο Πελοποννήσου τη δεκαετία του '90 ανακαινίστηκαν και κυκλοφόρησαν σποραδικά σε εκδρομικές αμαξοστοιχίες:
* Η πετρελαιοκίνητη αυτοκινητάμαξα DEDIETRICH γαλλοαυστριακής κατασκευής, κυκλοφορίας 1951.
* Η ατμάμαξα του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου, κυκλοφορίας 1896.
* Η ατμάμαξα Vulcan 7108 κυκλοφορίας 1946.
* Ρ.Ο. Esslingen/ferrostaal κυκλοφορίας 1958.
* Δύο βαγόνια των ΣΠΑΠ κυκλοφορίας 1914 και το επιβατικό βαγόνι «Πολεμιστής».
Μ.ΝΟΔ.
Δυστυχώς η πολιτική του Οργανισμού στον τομέα των Μουσειακών Σιδηροδρόμων είναι ανύπαρκτη και κάποιες προσπάθειες που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια έπεσαν στο κενό.
Οπως αποκαλύπτει στην «Ε» ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας, το Ελληνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο διαθέτει πανέμορφες σιδηροδρομικές διαδρομές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, καθώς και διαδρομές που προσεγγίζουν αρχαιολογικούς χώρους διεθνούς εμβέλειας και δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Παράλληλα, υπάρχει παροπλισμένο πλουσιότατο και αξιολογότατο τροχαίο υλικό, που αποτελείται από μηχανές και βαγόνια διαφόρων τύπων, προέλευσης και έτους κατασκευής.
Ατμάμαξες
Ετσι λοιπόν ιστορικές ατμάμαξες των αρχών του 20ού αιώνα, ξύλινα βαγόνια, προπολεμικές πετρελαιοκίνητες αυτοκινητάμαξες και βαγόνια του ιστορικού Orient Express βρίσκονται εγκαταλειμμένα στην τύχη τους, σε αφύλακτους χώρους ανά το δίκτυο, εκτεθειμένα στους πλιατσικολόγους και τις καιρικές συνθήκες. Πολλά απ' αυτά κατά καιρούς έχει ζητηθεί να αποκτηθούν από σιδηροδρομικούς φορείς της Ευρώπης (όπως το τουριστικό δίκτυο Harts Bahn στη Γερμανία), προκειμένου να αποκατασταθούν και να λειτουργήσουν και πάλι έπειτα από δεκαετίες εγκατάλειψης.
Στο δίκτυο Πελοποννήσου τη δεκαετία του '90 ανακαινίστηκαν και κυκλοφόρησαν σποραδικά σε εκδρομικές αμαξοστοιχίες:
* Η πετρελαιοκίνητη αυτοκινητάμαξα DEDIETRICH γαλλοαυστριακής κατασκευής, κυκλοφορίας 1951.
* Η ατμάμαξα του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου, κυκλοφορίας 1896.
* Η ατμάμαξα Vulcan 7108 κυκλοφορίας 1946.
* Ρ.Ο. Esslingen/ferrostaal κυκλοφορίας 1958.
* Δύο βαγόνια των ΣΠΑΠ κυκλοφορίας 1914 και το επιβατικό βαγόνι «Πολεμιστής».
Μ.ΝΟΔ.