17-01-2025, 07:25 PM
Γιατί το εισιτήριο άργησε 11 χρόνια να γίνει πραγματικά ηλεκτρονικό; Έρχεται και ψηφιοποίηση των Athena Card; | Tap2Ride
Σύναψη:Η σύμβαση ΣΔΙΤ για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις συγκοινωνίες της Αθήνας υπεγράφη το 2014, με τα πρώτα νέα εισιτήρια να εκδίδονται το 2017. Χρειάστηκε όμως να περάσουν άλλα 8 χρόνια προκειμένου το εισιτήριο αυτό να γίνει ηλεκτρονικό στην πράξη, χωρίς να απαιτείται δηλαδή η έκδοση κάποιας χάρτινης ή πλαστικής κάρτας για τη μετακίνηση.https://www.athenstransport.com/2025/01/...eisitirio/
Ο κύριος λόγος για την καθυστέρηση αυτή ήταν πως κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνονταν στις αρχικές προδιαγραφές του διαγωνισμού, οι όροι του οποίου συντάχθηκαν πριν από μία δεκαπενταετία, όταν η τεχνολογία ήταν διαφορετική. Επιπλέον, οι συμβάσεις ΣΔΙΤ δεν επιτρέπουν εύκολες και γρήγορες αλλαγές, αφού κάθε φορά απαιτείται ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η έλλειψη ευελιξίας σε συνδυασμό με το κόστος των 14 εκατ. ευρώ που απαιτήθηκε (κατά 50% μέσω ΕΣΠΑ) για τη μετατροπή 6.500 επικυρωτικών σε smart POS έφερε την καθυστέρηση αυτή.Από την πλευρά των επιβατών, η μετακίνηση με τραπεζικές κάρτες αντί για χάρτινα και πλαστικά εισιτήρια θα οδηγήσει σε βελτίωση της εμπειρίας τους (ιδιαίτερα όσων δεν μετακινούνται καθημερινά ώστε να προμηθεύονται μηνιαίες ή ετήσιες κάρτες), αφού θα μπει τέλος στην αναζήτηση σημείων πώλησης εισιτηρίων καθώς και στην αναμονή σε ουρές για εισιτήρια.Και ο ΟΑΣΑ όμως από τη δική του πλευρά μπορεί να προσδοκά σε οφέλη. Καθημερινά, εκδίδονται 150.000 χάρτινα εισιτήρια τα οποία έχουν σημαντικό κόστος για τον οργανισμό. Επιπλέον, το 70% των πωλήσεων εισιτηρίων αφορά μονά εισιτήρια (ούτε καν πακέτο δύο εισιτήριων “και για το γυρισμό”). Έχει προφανώς μείνει αποτυπωμένη η συνήθεια αγοράς νέου εισιτηρίου πριν από κάθε διαδρομή, κάτι που σύμφωνα με υπολογισμούς του ΟΑΣΑ σημαίνει πως ο κάθε επιβάτης ξοδεύει μισή μέρα ανά έτος για αναμονή σε ουρές για έκδοση εισιτηρίων. Τέλος, ο ΟΑΣΑ περιμένει και αύξηση των επιβατών (σε συνδυασμό με κάποια μείωση της εισιτηριοδιαφυγής) αφού πλέον οι επιβάτες δεν θα χρειάζεται ούτε να αναζητούν εισιτήρια ούτε και να σκέφτονται τι εισιτήριο θα χρησιμοποιήσουν.Έρχεται και ψηφιοποίηση των Ath.ena Card: Στην παρούσα φάση, το σύστημα tap2ride δεν απευθύνεται σε κατόχους μειωμένου εισιτηρίου (και βεβαίως δωρεάν μετακίνησης) για τους οποίους η χρήση προσωποποιημένων καρτών Ath.ena Card αποτελεί μονόδρομο. Επιπλέον, όσοι μετακινούνται καθημερινά και για το λόγο αυτό προμηθεύονται κάρτες των 30 ημερών (και πάνω) επίσης θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τις προσωποποιημένες κάρτες. Στο αμέσως επόμενο διάστημα όμως ο ΟΑΣΑ θα ξεκινήσει σταδιακά τις διαδικασίες ψηφιοποίησης και των καρτών αυτών οι οποίες θα περάσουν στο ‘ηλεκτρονικό πορτοφόλι’ των κινητών. Μέσα στην άνοιξη αναμένεται να ακούσουμε περισσότερα για το σχεδιασμό του οργανισμού.
