11-12-2024, 11:31 AM
(Τελευταία τροποποίηση δημοσίευσης: 11-12-2024, 11:33 AM από Citaro. Edited 1 time in total.)
Βρέθηκα κι εγώ χθές για εργασία στη Θεσσαλονίκη και έκανα την - απαραίτητη - βόλτα στο μετρό. Άφησα το αυτοκίνητο πίσω από τον ΝΣΣ στην Ξηροκρήνη (καθώς δεν υπάρχει πιά άλλος νορμάλ τρόπος να πας Θεσσαλονίκη, δυστυχώς) και πέρασα μέσα από τον σταθμό του ΟΣΕ προς το νέο μετρό στις 13:30 . Πάμε τώρα για τις εντυπώσεις :
1) από τα 7 - 8 μηχανήματα εισιτηρίων, δούλευαν τα τρία. Για εμάς τους Αθηναίους είναι κατανοητά, αφού έχουν παρόμοιο λογισμικό και μενού οθόνης. Οι Θεσσαλονικείς είναι λογικό να δυσκολεύονται. Κόσμο δεν είχε εκείνη την ώρα , και πώς να έχει άλλωστε στον ΝΣΣ που είναι εγκατειλημμένος ...
2) Η αποβάθρα στον ΝΣΣ είναι πολύ στενή και δίνει μια κλειστοφοβική αίσθηση. Μου κάνει εντύπωση που δεν έγινε μεγαλύτερο άνοιγμα καθώς στο σημείο εκείνο, υπήρχε άπλετος χώρος και δεν κλείνεται από πολυκατοικίες.
3) Οι συρμοί μου φάνηκαν πολύ μικροί και στενοί. Τέσσερα βαγόνια όλα κι όλα, με δύο πόρτες το καθένα, και πολύ κοντοί σε μήκος. Το ίδιο και οι σταθμοί βέβαια. Από την μια άκρη της αποβάθρας ώς την άλλη, είναι περίπου το μισό μήκος απ' ότι στην Αθήνα.
4) Η κίνηση των συρμών ομαλή και με σχετικά χαμηλή ταχύτητα. Είναι και κοντινοί οι σταθμοί βέβαια.
5) Από επιβατική κίνηση : ΝΣΣ άδεια καθίσματα, Βαρδάρης οριακά γέμισαν οι καθήμενοι, Βενιζέλου και Αγ. Σοφία πήραμε αρκετούς όρθιους, Παπάφη κατέβηκε πολύς κόσμος, Ευκλείδη και Φλέμιγκ επίσης αρκετοί. Εκεί κατέβηκα κι εγώ και γύρισα με τον επόμενο συρμό στη Βενιζέλου, για να δώ τα αρχαία.
6) Στη Βενιζέλου αρνητική έκπληξη, καθώς ήταν χαλασμένες και οι δύο κυλιόμενες σκάλες ανόδου. Πάνω στα επίπεδα επιβατών, οι ουρές εισιτηρίων τεράστιες. Το επίπεδο των αρχαίων ευρημάτων, είναι ενδιάμεσο και δεν προσεγγίζεται από τις κυλιόμενες (είναι σε ημιόροφο που κατεβαίνουν μόνο οι σκάλες)
7) Βγαίνοντας στην Εγνατία, αποφάσισα να τελειώσω τη βόλτα με λεωφορείο, καθώς εκεί που είχα παρκάρει (Ξηροκρήνη) βόλευε το 21 και το 32. Αλλά εκεί συνάντησα την επόμενη αρνητική εικόνα : Έξω από τον σταθμό ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΑΣΗ ΟΑΣΘ! Κοινώς, έχουν αφήσει τις στάσεις λεωφορείων εκεί που ήταν (Αριστοτέλους, Αντιγονιδών) και δεν πρόβλεψαν να ιδρύσουν στάση μετεπιβίβασης έξω απο τον σταθμό. Μάλιστα είναι απολύτως αναγκαία καθώς στο σημείο εκείνο αναστρέφουν πολλές γραμμές δυτικών προαστίων και, στην ουσία, είναι η πρώτη στάση επιβίβασης.
8) Με λίγα λόγια περπάτησα αρκετά μακριά μέχρι την Αντιγονιδών, όπου αντίκρυσα δεκάδες κόσμου να περιμένει (μάταια) κάποιο λεωφορείο, και μιλάμε για 14:15 το μεσημέρι. Ήρθαν μέσα στο 10λεπτο : ένα 32 μονό δίπορτο Λειψίας (ήδη γεμάτο από Αριστοτέλους και δεν χωρούσε κόσμο), ένα 28 για Συκιές, YUTONG που δεν είχε ζήτηση, ένα 14 για ΝΣΣ γεμάτο (Citaro leasing χρέπι), και στη συνέχεια ένα 25 για Νεάπολη YUTONG (γέμισε στα όριά του). Το 21 για Εύοσμο ήταν YUTONG και ευτυχώς με νορμάλ πληρότητα. Κατά τα λοιπά η τηλεματική έδειχνε κεντρικές γραμμές με άθλια αναμονή (πχ 31 σε 19' , 2Κ σε 20' και πάει λέγοντας)
Σύνοψη για το μετρό αλλά και για την γενικότερη λειτουργία των ΜΜΜ στη Θεσσαλονίκη :
Το μετρό μου φαίνεται υποδιαστασιολογημένο. Δεν μπορώ να καταλάβω ειλικρινά γιατί έχουν κατασκευάσει τόσο μικρούς (κοντούς σε μήκος) σταθμούς. Οι συρμοί έχουν οριακά 30 θέσεις καθημένων ανά βαγόνι και επί 4 = 120. Ζήτημα να χωράνε άλλοι 70 όρθιοι γύρω από τις πόρτες και τις ενώσεις των βαγονιών, άρα πάμε σε μια μέγιστη πληρότητα 400 επιβάτες/συρμό. Συγκριτικά, τα νέα τράμ της Αθήνας χωρούν 180-190 άτομα. Αν αναπτυχθεί η κίνηση και προστεθούν γραμμές (ήδη έρχεται η επέκταση Καλαμαριάς) δεν τα βλέπω καλά τα πράγματα. Οι αποβάθρες δεν χωράνε κόσμο και είναι πολύ εύκολο να "μπουκώσουν" . Κατά τα λοιπά, καινούργιο είναι, σύγχρονο είναι και μόνο καλό μπορεί να κάνει στην πόλη.
Η διαλειτουργικότητα όμως των ΜΜΜ, όπως την ξέρουμε στην Αθήνα, είναι άγνωστη λέξη στη Θεσσαλονίκη. Ο ΟΑΣΘ έχει ξεπέσει σε ένα τριτοκοσμικό επίπεδο. Πέρα από τα YUTONG, όλα τα υπόλοιπα λεωφορεία είναι σαράβαλα. Δεν υπάρχει τίποτα που να θυμίζει τον ΟΑΣΘ των δεκαετιών του 1990 και 2000. Ούτε ενιαίος χρωματισμός στα Leasing, ούτε κατάλληλο μέγεθος οχημάτων (μονά λεωφορεία στις γραμμές 5, 6, 32 που είναι εγκληματικό), καμία ανακοίνωση στάσεων, τηλεματική εκτός λειτουργίας στα οχήματα. Μπάχαλο με τα εισιτήρια (τα παλιά μηχανήματα δεν λειτουργούν, τα νέα είναι εγκατεστημένα αλλά κι αυτά δεν λειτουργούν).
Καμία νέα στάση έξω από σταθμούς μετρό. Συχνότητες για κλάματα (πρωϊ στην Τσιμισκή από ΧΑΝΘ για κέντρο είχε κάτι 15λεπτά για τις γραμμές 5, 6, 10). Οι επιβάτες πλέον είναι μόνο αυτοί που δεν μπορούν να μετακινηθούν αλλιώς.
Ο δε ανασχεδιασμός που έγινε άρον - άρον σε κάποιες γραμμές, είναι τελείως εκτός λογικής. Έβγαλαν από το πέταλο Αριστοτέλους κάποιες γραμμές δυτικών συνοικιών και τις έστειλαν να γυρίζουν από Ίωνος Δραγούμη - Βενιζέλου. Χάνουν τον ίδιο και περισσότερο χρόνο στα φανάρια, δεν εξυπηρετούν την κεντρική πλατεία πλέον, χάλασε και η επικάλυψη γραμμών (πχ 21/32) και, το κερασάκι όπως είπα και πριν, ακόμη και στην Εγνατία που ξαναβγαίνουν για επιστροφή, δεν έχουν στάσεις έξω από το μετρό.
Γενικά, μια απογοητευτική εικόνα η οποία δεν με προϊδεάζει για κάτι καλύτερο. Αυτή τη στιγμή το μετρό είναι μόνο για όσους μένουν σε ακτίνα 10-15' με τα πόδια. Τροφοδότηση από λεωφορεία μόνο by accident.
1) από τα 7 - 8 μηχανήματα εισιτηρίων, δούλευαν τα τρία. Για εμάς τους Αθηναίους είναι κατανοητά, αφού έχουν παρόμοιο λογισμικό και μενού οθόνης. Οι Θεσσαλονικείς είναι λογικό να δυσκολεύονται. Κόσμο δεν είχε εκείνη την ώρα , και πώς να έχει άλλωστε στον ΝΣΣ που είναι εγκατειλημμένος ...
2) Η αποβάθρα στον ΝΣΣ είναι πολύ στενή και δίνει μια κλειστοφοβική αίσθηση. Μου κάνει εντύπωση που δεν έγινε μεγαλύτερο άνοιγμα καθώς στο σημείο εκείνο, υπήρχε άπλετος χώρος και δεν κλείνεται από πολυκατοικίες.
3) Οι συρμοί μου φάνηκαν πολύ μικροί και στενοί. Τέσσερα βαγόνια όλα κι όλα, με δύο πόρτες το καθένα, και πολύ κοντοί σε μήκος. Το ίδιο και οι σταθμοί βέβαια. Από την μια άκρη της αποβάθρας ώς την άλλη, είναι περίπου το μισό μήκος απ' ότι στην Αθήνα.
4) Η κίνηση των συρμών ομαλή και με σχετικά χαμηλή ταχύτητα. Είναι και κοντινοί οι σταθμοί βέβαια.
5) Από επιβατική κίνηση : ΝΣΣ άδεια καθίσματα, Βαρδάρης οριακά γέμισαν οι καθήμενοι, Βενιζέλου και Αγ. Σοφία πήραμε αρκετούς όρθιους, Παπάφη κατέβηκε πολύς κόσμος, Ευκλείδη και Φλέμιγκ επίσης αρκετοί. Εκεί κατέβηκα κι εγώ και γύρισα με τον επόμενο συρμό στη Βενιζέλου, για να δώ τα αρχαία.
6) Στη Βενιζέλου αρνητική έκπληξη, καθώς ήταν χαλασμένες και οι δύο κυλιόμενες σκάλες ανόδου. Πάνω στα επίπεδα επιβατών, οι ουρές εισιτηρίων τεράστιες. Το επίπεδο των αρχαίων ευρημάτων, είναι ενδιάμεσο και δεν προσεγγίζεται από τις κυλιόμενες (είναι σε ημιόροφο που κατεβαίνουν μόνο οι σκάλες)
7) Βγαίνοντας στην Εγνατία, αποφάσισα να τελειώσω τη βόλτα με λεωφορείο, καθώς εκεί που είχα παρκάρει (Ξηροκρήνη) βόλευε το 21 και το 32. Αλλά εκεί συνάντησα την επόμενη αρνητική εικόνα : Έξω από τον σταθμό ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΑΣΗ ΟΑΣΘ! Κοινώς, έχουν αφήσει τις στάσεις λεωφορείων εκεί που ήταν (Αριστοτέλους, Αντιγονιδών) και δεν πρόβλεψαν να ιδρύσουν στάση μετεπιβίβασης έξω απο τον σταθμό. Μάλιστα είναι απολύτως αναγκαία καθώς στο σημείο εκείνο αναστρέφουν πολλές γραμμές δυτικών προαστίων και, στην ουσία, είναι η πρώτη στάση επιβίβασης.
8) Με λίγα λόγια περπάτησα αρκετά μακριά μέχρι την Αντιγονιδών, όπου αντίκρυσα δεκάδες κόσμου να περιμένει (μάταια) κάποιο λεωφορείο, και μιλάμε για 14:15 το μεσημέρι. Ήρθαν μέσα στο 10λεπτο : ένα 32 μονό δίπορτο Λειψίας (ήδη γεμάτο από Αριστοτέλους και δεν χωρούσε κόσμο), ένα 28 για Συκιές, YUTONG που δεν είχε ζήτηση, ένα 14 για ΝΣΣ γεμάτο (Citaro leasing χρέπι), και στη συνέχεια ένα 25 για Νεάπολη YUTONG (γέμισε στα όριά του). Το 21 για Εύοσμο ήταν YUTONG και ευτυχώς με νορμάλ πληρότητα. Κατά τα λοιπά η τηλεματική έδειχνε κεντρικές γραμμές με άθλια αναμονή (πχ 31 σε 19' , 2Κ σε 20' και πάει λέγοντας)
Σύνοψη για το μετρό αλλά και για την γενικότερη λειτουργία των ΜΜΜ στη Θεσσαλονίκη :
Το μετρό μου φαίνεται υποδιαστασιολογημένο. Δεν μπορώ να καταλάβω ειλικρινά γιατί έχουν κατασκευάσει τόσο μικρούς (κοντούς σε μήκος) σταθμούς. Οι συρμοί έχουν οριακά 30 θέσεις καθημένων ανά βαγόνι και επί 4 = 120. Ζήτημα να χωράνε άλλοι 70 όρθιοι γύρω από τις πόρτες και τις ενώσεις των βαγονιών, άρα πάμε σε μια μέγιστη πληρότητα 400 επιβάτες/συρμό. Συγκριτικά, τα νέα τράμ της Αθήνας χωρούν 180-190 άτομα. Αν αναπτυχθεί η κίνηση και προστεθούν γραμμές (ήδη έρχεται η επέκταση Καλαμαριάς) δεν τα βλέπω καλά τα πράγματα. Οι αποβάθρες δεν χωράνε κόσμο και είναι πολύ εύκολο να "μπουκώσουν" . Κατά τα λοιπά, καινούργιο είναι, σύγχρονο είναι και μόνο καλό μπορεί να κάνει στην πόλη.
Η διαλειτουργικότητα όμως των ΜΜΜ, όπως την ξέρουμε στην Αθήνα, είναι άγνωστη λέξη στη Θεσσαλονίκη. Ο ΟΑΣΘ έχει ξεπέσει σε ένα τριτοκοσμικό επίπεδο. Πέρα από τα YUTONG, όλα τα υπόλοιπα λεωφορεία είναι σαράβαλα. Δεν υπάρχει τίποτα που να θυμίζει τον ΟΑΣΘ των δεκαετιών του 1990 και 2000. Ούτε ενιαίος χρωματισμός στα Leasing, ούτε κατάλληλο μέγεθος οχημάτων (μονά λεωφορεία στις γραμμές 5, 6, 32 που είναι εγκληματικό), καμία ανακοίνωση στάσεων, τηλεματική εκτός λειτουργίας στα οχήματα. Μπάχαλο με τα εισιτήρια (τα παλιά μηχανήματα δεν λειτουργούν, τα νέα είναι εγκατεστημένα αλλά κι αυτά δεν λειτουργούν).
Καμία νέα στάση έξω από σταθμούς μετρό. Συχνότητες για κλάματα (πρωϊ στην Τσιμισκή από ΧΑΝΘ για κέντρο είχε κάτι 15λεπτά για τις γραμμές 5, 6, 10). Οι επιβάτες πλέον είναι μόνο αυτοί που δεν μπορούν να μετακινηθούν αλλιώς.
Ο δε ανασχεδιασμός που έγινε άρον - άρον σε κάποιες γραμμές, είναι τελείως εκτός λογικής. Έβγαλαν από το πέταλο Αριστοτέλους κάποιες γραμμές δυτικών συνοικιών και τις έστειλαν να γυρίζουν από Ίωνος Δραγούμη - Βενιζέλου. Χάνουν τον ίδιο και περισσότερο χρόνο στα φανάρια, δεν εξυπηρετούν την κεντρική πλατεία πλέον, χάλασε και η επικάλυψη γραμμών (πχ 21/32) και, το κερασάκι όπως είπα και πριν, ακόμη και στην Εγνατία που ξαναβγαίνουν για επιστροφή, δεν έχουν στάσεις έξω από το μετρό.
Γενικά, μια απογοητευτική εικόνα η οποία δεν με προϊδεάζει για κάτι καλύτερο. Αυτή τη στιγμή το μετρό είναι μόνο για όσους μένουν σε ακτίνα 10-15' με τα πόδια. Τροφοδότηση από λεωφορεία μόνο by accident.