09-01-2021, 10:40 PM
(Τελευταία τροποποίηση δημοσίευσης: 10-01-2021, 02:03 PM από panage_1970. Edited 14 times in total.)
Καλησπέρα σε όλους
- Αυτές τις μέρες που είχα κάποιο χρόνο , έκανα ένα «σερφάρισμα» στο site «LEOFOREIA.GR» και περνώντας από το «κεφάλαιο» ‘Ιστορικά - Συγκοινωνίες Αττικής\Λεωφορεία (ΣΕΠ - ΕΑΣ - ΕΚΤΕΛ - ΑΣΠΑ)' , ' ΓΡΑΜΜΕΣ ΕΑΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΗ' ,, μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμεριστώ μαζί σας μια ιστορική πληροφορία που δεν έχει καταγραφεί.
- Την δεκαετία του 1980 αλλά και λίγο πίσω στο τέλος της δεκαετίας του 1970 (από το 1977 και μετά – εποχή ΕΑΣ) ήταν πολύ πυκνές οι αλλαγές που σηματοδότησαν την μετέπειτα σύγχρονη εποχή των αστικών συγκοινωνιών.
- Από ότι παρατήρησα πολλοί φίλοι έχουν αποτυπώσει την τότε εποχή με αρκετές λεπτομέρειες και πραγματικά έχουν κάνει πολύ καλές προσεγγίσεις παρότι είναι πολύ νεότεροι και αυτό δείχνει την αγάπη τους για το αντικείμενο.
- Εγώ αν και είμαι κάπως μεγαλύτερος και έχω ζήσει από κοντά εκείνη την περίοδο , έχω αρκετά κενά ως προς τις ακριβείς λεπτομέρειες των μεταβολών που πραγματοποιούνταν , παρ όλα αυτά κατά το παρελθόν λόγω της πολύ μεγάλης αγάπης που είχα για το αντικείμενο – συγκεκριμένα για τα λεωφορεία, πραγματοποίησα έρευνα ως προς την εναρκτήρια περίοδο της Ε.Α.Σ και πιο συγκεκριμένα στις πρώτες λεωφορειακές γραμμές που ανέλαβε το 7ο κλιμάκιο του «Βοτανικού» με τα τότε ολοκαίνουρια 300 λεωφορεία Ikarus 260 τα οποία ξεκίνησαν να δρομολογούνται με τις παλιές ονομασίες και αριθμήσεις των γραμμών.
- Η εν λόγω περίοδος άρχισε από την ΕΑΣ πιλοτικά στο αμαξοστάσιου του Βοτανικού (τ.ΑΣΠΑ) 7ου κλιμακίου με την πρώτη παραλαβή των ikarus 260 μέσα στο καλοκαίρι του 1978, εξυπηρετώντας την γραμμή 40 - Αθ.Ζωγράφου - (μόνο η EXPRESS ) και από τον Σεπτέμβριο του 1978 ξεκίνησε και την επίσημη ένταξη και άλλων λεωφορειακών γραμμών σε αυτό. Η εναρκτήρια πρώτη φάση του 7ου κλιμακίου έληξε τον Δεκέμβριο του 1980 , όπου το 7ο κλιμάκιο κράτησε κάποιες γραμμές από αυτές και κάποιες άλλες τις άφησε και τις πήραν σταδιακά τα επόμενα χρόνια μετέπειτα τα κλιμάκια που ιδρύθηκαν με την έλευση των επόμενων Ikarus – Magirus κά . ( 8ο,10ο,11ο,12ο ,13ο ,9ο , 14ο , 15ο ) , Τέλος κάποιες από αυτές καταργήθηκαν το 1981 με το έργο της αναδιάρθρωσης του δικτύου της που εκπόνησε τότε η ΕΑΣ .
Εναρκτήρια ομάδα λεωφορειακών γραμμών 7ου κλιμακίου Ε.Α.Σ. – περίοδος 1978 – 1980.
- - ΑΡΙΘΜΟΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ - 300 - Α.Κ. ΑΠΟ : ΟΖ-7001 ΕΩΣ : ΟΖ-7300 (7/1 -> 7/300) - -
* 2. – ΑΝΩ ΚΥΨΕΛΗ ΦΙΛΟΠΑΠΠΟΥ
* 10. – ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ ,, ΠΡΟΦ.ΔΑΝΙΗΛ ,, ΟΡΦΕΩΣ ,, ΛΑΙΣ
* 11. – ΑΘ.ΖΩΟΔ. ΠΗΓΗ (ΜΠΟΥΡΝΑΖΙΟΥ)
* 38. – ΑΘ.ΑΝΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ
* (40. – ΑΚ.ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΜΟΝΟ ΤΟ (EXPRESS) ΚΑΙ ΓΙΑ ΛΙΓΟ ΠΕΡΙΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΤΟΥ 1978.)
* 48 – ΑΘΗΝΑ ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ
* 52. – ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ ΠΟΛΥΓΩΝΟΝ ,, ΠΟΛΥΓΩΝΟ ΝΕΚΡ.ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ
* 62. - ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ
* 67. – ΑΘΗΝΑ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ
* 68. – ΑΘΗΝΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑ
* 94. – ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΖΩΟΔΟΧ. ΠΗΓΗ
* 97. – ΑΘ. ΛΟΦΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ
* 98. – ΑΘ. ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ
* 100 – ΑΘ. ΔΑΦΝΙ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ
* 101 - ΠΛ. ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ - ΚΕΝΤΡ. ΕΚΠΑΙΔ. ΠΑΛΑΣΚΑΣ
* 105 – ΑΘ. ΠΑΛ. ΠΕΝΤΕΛΗ
* 106 – ΑΘ. ΝΕΑ ΠΕΝΤΕΛΗ
* 107 – ΑΘ. ΜΕΛΙΣΣΙΑ ΠΗΓΗ ,, ΤΣΑΓΚΑΡΗ
* 108 – ΑΘ. ΚΑΤΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ ,, ΑΘ. ΑΓΙΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ
* 109 – ΑΘ. ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
* 111 – ΑΘ. ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ
* 115 – ΑΘ. ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ ,, ΑΘ.ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ
* 117 – ΟΜΟΝΟΙΑ ΛΟΦΟΣ ΣΚΟΥΖΕ
* 139 – ΑΘΗΝΑ ΔΑΣΟΣ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ ,, ΑΘΗΝΑ ΠΑΛΑΤΑΚΙ
* 142 – ΑΘΗΝΑ ΚΗΠΟΥΠΟΛΗ ,, ΑΘ.ΧΡΥΣΟΥΠΟΛΗ
* 143 – ΑΘΗΝΑ ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ
* 145 – ΑΘΗΝΑ ΑΝΩ ΛΟΦΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ
* 150 - ΑΘΗΝΑ ΜΑΓΟΥΛΑ ΜΑΝΔΡΑ
* 151 – ΕΛΕΥΣΙΝΑ ΜΑΝΔΡΑ
* 156 – ΑΘΗΝΑ ΑΝΩ ΚΑΛΑΜΑΚΙ
* 177 – ΑΘΗΝΑ ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ
* 179 – ΑΘΗΝΑ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ ,, ΑΘ. ΑΝΩ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ
* 182 – ΑΘ.ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΛΑΜΑΚΙΟΥ
* 187 – ΑΘΗΝΑ – ΣΥΝ/ΣΜΟΣ. ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΩΝ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ
* 193 – ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΑΙΓΑΛΕΩ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ
- ΣΗΜ: Την εν λόγω περίοδο εκτός από τις παραπάνω γραμμές , με την έλευση του 1979 το εν λόγω κλιμάκιο επάνδρωνε με ενισχυτικά δρομολόγια και άλλες , όπως και ενίσχυε με οχήματα και κάποιες θερινές την περίοδο του καλοκαιριού ( 89 Βουλιαγμένη , 90 Αλίανθος , 96 Λούτσα ,, κ.ά) - Τέλος χαρακτηριστικό ήταν ότι σε κάποιες από τις γραμμές του πρώην Ε.Κ.Τ.Ε.Λ που δρομολογούνταν παλιά λεωφορεία, από τα μέσα του 1979 και ύστερα, σχεδόν καθημερινά εμφανιζόταν κάποιο IKARUS να επανδρώνει κάποιες συνήθως βραδινές βάρδιες.
- Θα επανέλθω κάποια στιγμή που θα έχω λίγο χρόνο και συγκεκριμένα με τα λεωφορεία της Α.Σ.Π.Α. όταν τα δρομολόγησε η Ε.Α.Σ εντάσσοντας τα στο 8ο κλιμάκιο του αμαξοστασίου του Ελληνικού και τις γραμμές που εξυπηρέτησε.
Εύχομαι καλή χρονιά σε όλους με υγεία πάνω απ όλα.
- Αυτές τις μέρες που είχα κάποιο χρόνο , έκανα ένα «σερφάρισμα» στο site «LEOFOREIA.GR» και περνώντας από το «κεφάλαιο» ‘Ιστορικά - Συγκοινωνίες Αττικής\Λεωφορεία (ΣΕΠ - ΕΑΣ - ΕΚΤΕΛ - ΑΣΠΑ)' , ' ΓΡΑΜΜΕΣ ΕΑΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΗ' ,, μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμεριστώ μαζί σας μια ιστορική πληροφορία που δεν έχει καταγραφεί.
- Την δεκαετία του 1980 αλλά και λίγο πίσω στο τέλος της δεκαετίας του 1970 (από το 1977 και μετά – εποχή ΕΑΣ) ήταν πολύ πυκνές οι αλλαγές που σηματοδότησαν την μετέπειτα σύγχρονη εποχή των αστικών συγκοινωνιών.
- Από ότι παρατήρησα πολλοί φίλοι έχουν αποτυπώσει την τότε εποχή με αρκετές λεπτομέρειες και πραγματικά έχουν κάνει πολύ καλές προσεγγίσεις παρότι είναι πολύ νεότεροι και αυτό δείχνει την αγάπη τους για το αντικείμενο.
- Εγώ αν και είμαι κάπως μεγαλύτερος και έχω ζήσει από κοντά εκείνη την περίοδο , έχω αρκετά κενά ως προς τις ακριβείς λεπτομέρειες των μεταβολών που πραγματοποιούνταν , παρ όλα αυτά κατά το παρελθόν λόγω της πολύ μεγάλης αγάπης που είχα για το αντικείμενο – συγκεκριμένα για τα λεωφορεία, πραγματοποίησα έρευνα ως προς την εναρκτήρια περίοδο της Ε.Α.Σ και πιο συγκεκριμένα στις πρώτες λεωφορειακές γραμμές που ανέλαβε το 7ο κλιμάκιο του «Βοτανικού» με τα τότε ολοκαίνουρια 300 λεωφορεία Ikarus 260 τα οποία ξεκίνησαν να δρομολογούνται με τις παλιές ονομασίες και αριθμήσεις των γραμμών.
- Η εν λόγω περίοδος άρχισε από την ΕΑΣ πιλοτικά στο αμαξοστάσιου του Βοτανικού (τ.ΑΣΠΑ) 7ου κλιμακίου με την πρώτη παραλαβή των ikarus 260 μέσα στο καλοκαίρι του 1978, εξυπηρετώντας την γραμμή 40 - Αθ.Ζωγράφου - (μόνο η EXPRESS ) και από τον Σεπτέμβριο του 1978 ξεκίνησε και την επίσημη ένταξη και άλλων λεωφορειακών γραμμών σε αυτό. Η εναρκτήρια πρώτη φάση του 7ου κλιμακίου έληξε τον Δεκέμβριο του 1980 , όπου το 7ο κλιμάκιο κράτησε κάποιες γραμμές από αυτές και κάποιες άλλες τις άφησε και τις πήραν σταδιακά τα επόμενα χρόνια μετέπειτα τα κλιμάκια που ιδρύθηκαν με την έλευση των επόμενων Ikarus – Magirus κά . ( 8ο,10ο,11ο,12ο ,13ο ,9ο , 14ο , 15ο ) , Τέλος κάποιες από αυτές καταργήθηκαν το 1981 με το έργο της αναδιάρθρωσης του δικτύου της που εκπόνησε τότε η ΕΑΣ .
Εναρκτήρια ομάδα λεωφορειακών γραμμών 7ου κλιμακίου Ε.Α.Σ. – περίοδος 1978 – 1980.
- - ΑΡΙΘΜΟΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ - 300 - Α.Κ. ΑΠΟ : ΟΖ-7001 ΕΩΣ : ΟΖ-7300 (7/1 -> 7/300) - -
* 2. – ΑΝΩ ΚΥΨΕΛΗ ΦΙΛΟΠΑΠΠΟΥ
* 10. – ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ ,, ΠΡΟΦ.ΔΑΝΙΗΛ ,, ΟΡΦΕΩΣ ,, ΛΑΙΣ
* 11. – ΑΘ.ΖΩΟΔ. ΠΗΓΗ (ΜΠΟΥΡΝΑΖΙΟΥ)
* 38. – ΑΘ.ΑΝΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ
* (40. – ΑΚ.ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΜΟΝΟ ΤΟ (EXPRESS) ΚΑΙ ΓΙΑ ΛΙΓΟ ΠΕΡΙΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΤΟΥ 1978.)
* 48 – ΑΘΗΝΑ ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ
* 52. – ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ ΠΟΛΥΓΩΝΟΝ ,, ΠΟΛΥΓΩΝΟ ΝΕΚΡ.ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ
* 62. - ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ
* 67. – ΑΘΗΝΑ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ
* 68. – ΑΘΗΝΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑ
* 94. – ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΖΩΟΔΟΧ. ΠΗΓΗ
* 97. – ΑΘ. ΛΟΦΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ
* 98. – ΑΘ. ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ
* 100 – ΑΘ. ΔΑΦΝΙ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ
* 101 - ΠΛ. ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ - ΚΕΝΤΡ. ΕΚΠΑΙΔ. ΠΑΛΑΣΚΑΣ
* 105 – ΑΘ. ΠΑΛ. ΠΕΝΤΕΛΗ
* 106 – ΑΘ. ΝΕΑ ΠΕΝΤΕΛΗ
* 107 – ΑΘ. ΜΕΛΙΣΣΙΑ ΠΗΓΗ ,, ΤΣΑΓΚΑΡΗ
* 108 – ΑΘ. ΚΑΤΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ ,, ΑΘ. ΑΓΙΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ
* 109 – ΑΘ. ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
* 111 – ΑΘ. ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ
* 115 – ΑΘ. ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ ,, ΑΘ.ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ
* 117 – ΟΜΟΝΟΙΑ ΛΟΦΟΣ ΣΚΟΥΖΕ
* 139 – ΑΘΗΝΑ ΔΑΣΟΣ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ ,, ΑΘΗΝΑ ΠΑΛΑΤΑΚΙ
* 142 – ΑΘΗΝΑ ΚΗΠΟΥΠΟΛΗ ,, ΑΘ.ΧΡΥΣΟΥΠΟΛΗ
* 143 – ΑΘΗΝΑ ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ
* 145 – ΑΘΗΝΑ ΑΝΩ ΛΟΦΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ
* 150 - ΑΘΗΝΑ ΜΑΓΟΥΛΑ ΜΑΝΔΡΑ
* 151 – ΕΛΕΥΣΙΝΑ ΜΑΝΔΡΑ
* 156 – ΑΘΗΝΑ ΑΝΩ ΚΑΛΑΜΑΚΙ
* 177 – ΑΘΗΝΑ ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ
* 179 – ΑΘΗΝΑ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ ,, ΑΘ. ΑΝΩ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ
* 182 – ΑΘ.ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΛΑΜΑΚΙΟΥ
* 187 – ΑΘΗΝΑ – ΣΥΝ/ΣΜΟΣ. ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΩΝ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ
* 193 – ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΑΙΓΑΛΕΩ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ
- ΣΗΜ: Την εν λόγω περίοδο εκτός από τις παραπάνω γραμμές , με την έλευση του 1979 το εν λόγω κλιμάκιο επάνδρωνε με ενισχυτικά δρομολόγια και άλλες , όπως και ενίσχυε με οχήματα και κάποιες θερινές την περίοδο του καλοκαιριού ( 89 Βουλιαγμένη , 90 Αλίανθος , 96 Λούτσα ,, κ.ά) - Τέλος χαρακτηριστικό ήταν ότι σε κάποιες από τις γραμμές του πρώην Ε.Κ.Τ.Ε.Λ που δρομολογούνταν παλιά λεωφορεία, από τα μέσα του 1979 και ύστερα, σχεδόν καθημερινά εμφανιζόταν κάποιο IKARUS να επανδρώνει κάποιες συνήθως βραδινές βάρδιες.
- Θα επανέλθω κάποια στιγμή που θα έχω λίγο χρόνο και συγκεκριμένα με τα λεωφορεία της Α.Σ.Π.Α. όταν τα δρομολόγησε η Ε.Α.Σ εντάσσοντας τα στο 8ο κλιμάκιο του αμαξοστασίου του Ελληνικού και τις γραμμές που εξυπηρέτησε.
Εύχομαι καλή χρονιά σε όλους με υγεία πάνω απ όλα.