05-10-2018, 12:52 AM
Μιας και σαν σήμερα πριν ένα χρόνο είχαμε το αποφασιστικό βήμα για τη μετάβαση στην εποχή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, όταν ένα σωματείο εργαζομένων στον ΗΣΑΠ απείλησε με αναστολή λειτουργίας του ΑΣΣΚ από την επομένη (5/10/2017) και σε απάντηση το Υπουργείο Υποδομών έδωσε εντολή για κατάργηση χάρτινων εισιτηρίων και καρτών, και επειδή διαβάζουμε για "απερίγραπτα προβλήματα", ας θυμηθούμε τι είχαμε και τι έχουμε...
ΠΡΙΝ: Κόμιστρα μεγάλης διάρκειας (μηνιαία κλπ) μπορούσες να αγοράσεις ΜΟΝΟ από εκδοτήρια. Η ισχύς τους άρχιζε αναγκαστικά την 1η του μήνα και έληγε την τελευταία ημέρα αυτού (ή του 3ου ή του 6ου ή του 12ου μήνα, αν ήταν μεγαλύτερης διάρκειας). Αν ήσουν διακοπές και επέστρεφες μετά τις 15 του μήνα, θα έπρεπε να είχε εφοδιαστεί με εισιτήρια γιατί δε μπορούσες πλέον να αγοράσεις μηνιαία.
ΣΗΜΕΡΑ: Τα κόμιστρα μεγάλης διάρκειας πωλούνται σε όλα τα ΑΜΕΚ, ενώ οι χρήστες κινητών με NFC μπορούν να επαναφορτίζουν οποιαδήποτε στιγμή θέλουν την προσωποποιημένη κάρτα από τον καναπέ του σπιτιού τους. Η ισχύς ξεκινάει με την πρώτη επικύρωση, οποτεδήποτε μέσα στον μήνα. Ακόμα και η προσωποποιημένη κάρτα για όλους τους επιβάτες με κόμιστρα κανονικής τιμής και την πλειονότητα εκείνων με μειωμένα (ανήλικοι, ηλικιωμένοι) ή δωρεάν (άνεργοι, ΑΜΕΑ) μπορεί να σταλεί στο σπίτι χωρίς καν να χρειάζεται να περιμένουν σε ουρά.
ΠΡΙΝ: Εισιτήρια έβρισκες σε εκδοτήρια, αυτόματα μηχανήματα και αν ήσουν τυχερός και σε κανένα περίπτερο, που τα τελευταία χρόνια ήταν ελάχιστα αυτά που εφοδιάζονταν. Δεν το συζητάμε για το αν έμενες μακριά από σταθμό ή στάση ΜΣΤ ή από κεντρικό σημείο με εκδοτήριο ΟΣΥ. Γινόσουν λαθρεπιβάτης θέλοντας και μη.
ΣΗΜΕΡΑ: Έχουμε ΑΜΕΚ και εκτός δικτύου ΜΣΤ. Ενδεικτικά: Πεδίον Άρεως (ΚΤΕΛ Αττικής), Δικαστήρια, Πλ. Κυψέλης, Άλσος Παγκρατίου, Πλ. Κοραή Πειραιά, Πέραμα, Πλ. Μεταμόρφωσης, Πλ. Κηφισιάς, Πλ. Χαλανδρίου, Πλ. Βάρκιζας, Πλ. Σαρωνίδας. Επίσης και στο Λιμάνι του Πειραιά (Αγ. Διονύσιος, Πλ. Καραϊσκάκη, Ακτή Ξαβέρη), στον Σταθμό Λαρίσης (έναντι του κτηρίου του σταθμού), στους σταθμούς ΚΤΕΛ Κηφισού και Λιοσίων. Και βέβαια οι χρήστες κινητών με NFC μπορούν να επαναφορτίζουν κάρτα με προϊόντα μικρής χρονικής διάρκειας οποιαδήποτε στιγμή θέλουν και όπου κι αν βρίσκονται. Και με τη σταδιακή εγκατάσταση φορητών συσκευών επαναφόρτισης σε συμβεβλημένους επαγγελματίες, τελειώνει η δικαιολογία "δε μου έχουν φέρει εισιτήρια και δεν έχω να σου πουλήσω".
ΠΡΙΝ: Δυνατότητα πληρωμής με τραπεζική κάρτα υπήρχε ΜΟΝΟ στα εκδοτήρια. Και αν σε μηχάνημα ήθελες να αγοράσεις εισιτήριο και τύχαινε να έχεις πάνω σου 20€, θα είχες ένα πορτοφόλι γεμάτο κέρματα των 2€. Για να μη συζητήσουμε για το "πάρτι" στα μηχανήματα του Τραμ που η πλειονότητα ήταν εκτός λειτουργίας λόγω παραβίασής τους.
ΣΗΜΕΡΑ: Σχεδόν το σύνολο των ΑΜΕΚ στο δίκτυο του Μετρό, αρκετά απ' όσα βρίσκονται σε στάσεις του Τραμ και τα περισσότερα εξ όσων έχουν εγκατασταθεί σε εξωτερικά σημεία έχουν συνδεθεί με τα τραπεζικά συστήματα και έχουν ενεργοποιημένο το pos. Κι αν θεωρείται τόσο μεγάλο θέμα το τι χαρτονομίσματα δέχονται τα ΑΜΕΚ σε κάθε συναλλαγή, φανταστείτε σε μία ώρα να πάνε τρία άτομα με 50€ να αγοράσουν ίσως ακόμα και ένα εισιτήριο των 90'. Το μηχάνημα θα πρέπει να τροφοδοτείται τρεις φορές την ημέρα στην καλύτερη των περιπτώσεων. Όσο για τη γκρίνια με τα μηχανήματα που λείπουν από το δίκτυο του Τραμ, επιμένω ότι είναι απλά για να παραμένουν κάποιοι συνδικαλιστές στην επικαιρότητα. Άλλωστε σε όλη την αστική γραμμή του Τραμ (πλην Συντάγματος) δεν υπάρχει σημείο χωρίς ΑΜΕΚ (απομακρύνθηκαν μόνο το 1 από τα 2 σε Ζάππειο, Νέο Κόσμο και Αμφιθέας) και στην παραλιακή γραμμή αφαιρέθηκαν είτε από στάσεις με χαμηλή έως μηδενική επιβατική κίνηση (πχ. Δέλτα Φαλήρου, 1η/2η Αγ. Κοσμά, Αγ. Αλέξανδρος κλπ) είτε από στάσεις που είχαν διπλά (Πικροδάφνη, Ασκληπιείο).
ΠΡΙΝ: Ο καθένας μπορούσε με λίγο liposan ή άλλα παρόμοια κόλπα να χρησιμοποιεί το ίδιο εισιτήριο ξανά και ξανά. Δε συζητάμε δε για το πόσες δικαιολογίες του στυλ "δεν είχε μελάνι το μηχάνημα" ακούγονταν. Και μέσα σ' όλα αυτά και οι πλαστογράφοι.
ΣΗΜΕΡΑ: Είναι ξεκάθαρο το πότε ένα εισιτήριο είναι επικυρωμένο και πότε όχι. Και στις πύλες και στα μπλε επικυρωτικά υπάρχει οθόνη και δεν υπάρχουν πλέον αυτές οι δικαιολογίες. Και βέβαια σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει δυνατότητα πλαστογράφησης.
ΠΡΙΝ: Καμία ρεαλιστική εικόνα για το ποιοι είναι αυτοί που μετακινούνται δωρεάν. Ειδικά από τη στιγμή που οι βεβαιώσεις ανεργίας του ΟΑΕΔ εκδίδονται τα τελευταία χρόνια και ηλεκτρονικά, ο καθένας μπορούσε να πλαστογραφήσει ένα τέτοιο έγγραφο και να το παρουσιάσει σε τυχόν έλεγχο.
ΣΗΜΕΡΑ: Ο ΟΑΣΑ έχει πραγματική εικόνα για το ποιοι και πόσοι είναι οι άνεργοι, τα ΑΜΕΑ, οι οπλίτες θητείας και οι άλλες κατηγορίες δικαιούχων δωρεάν μετακίνησης. Μπορούμε να έχουμε πλέον πραγματική χρέωση της παρεχόμενης υπηρεσίας (αν τα υπουργεία καταβάλουν τα προβλεπόμενα), χωρίς να έχουμε ζημιωμένη τη μία ή την άλλη πλευρά από εικονικούς υπολογισμούς. Όσο για το παράδειγμα με την ταλαιπωρία ενός ΕΛΔΥΚάριου και την προτροπή για "πισωκολλητά", αυτό είναι θέμα καθαρά του ΥΠΕΘΑ, του ΓΕΕΘΑ ή του ΓΕΣ και όχι του ΟΑΣΑ. Όλοι οι υπόλοιποι οπλίτες θητείας εφοδιάζονται κανονικά με δωρεάν κόμιστρο για τις μετακινήσεις τους (και το λέω με απόλυτη βεβαιότητα, έχοντας φίλους που υπηρετούν και μετακινούνται με ΜΜΜ).
ΠΡΙΝ: Ο καθένας μπορούσε να πλαστογραφήσει ένα μπλοκ προστίμων του ΟΑΣΑ, να υποδύεται τον ελεγκτή και να βάζει "ζεστό" χρήμα στην τσέπη του από εκείνους που επέλεγαν την επί τόπου καταβολή για να εκμεταλλευτούν την έκπτωση 50% και να γλυτώσουν την ταλαιπωρία. Και μιλάμε για πραγματικά περιστατικά, στα οποία είχαν εμπλακεί υπάλληλοι της ΟΣΥ.
ΣΗΜΕΡΑ: Όλοι οι ελεγκτές πλέον είναι εφοδιασμένοι με φορητές συσκευές ελέγχου οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα και εκτύπωσης προστίμου, εξασφαλίζοντας τα έσοδα του Ομίλου ΟΑΣΑ.
ΠΡΙΝ: Αν έχανες την μηνιαία κάρτα σου, απλά ξαναπλήρωνες από την αρχή γιατί τα πάντα ήταν ανώνυμα. Ακόμα χειρότερα αν ήταν και τριμηνιαία ή εξαμηνιαία.
ΣΗΜΕΡΑ: Τα εκδοτήρια όχι μόνο μπορούν να μπλοκάρουν την κάρτα σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής ώστε να μην εκμεταλλεύεται κάποιος άλλος τα λεφτά που έχεις πληρώσει, αλλά και μπορούν να σου εκδώσουν νέα στην οποία θα μεταφερθούν όλα τα υπόλοιπα που είχε η προηγούμενη προσωποποιημένη κάρτα σου.
ΠΡΙΝ: Ο ΟΑΣΑ δε μπορούσε να είχε καμία ρεαλιστική εικόνα για το ποια διαδρομή πραγματοποιεί ο κάθε επιβάτης, ποια μέσα προτιμά, ποιες ώρες κλπ.
ΣΗΜΕΡΑ: Υπάρχουν πραγματικά στατιστικά δεδομένα που με την βελτίωση της κατάστασης όσο αφορά την επικύρωση ηλεκτρονικών εισιτηρίων και καρτών σε λεωφορεία-τρόλεϊ και Τραμ (αρκετοί συνειδητοποίησαν με την εφαρμογή της εισόδου από την πρώτη πόρτα ότι υποχρεούνται να επικυρώνουν σε κάθε μετακίνηση) θα μπορούν τους επόμενους μήνες να βοηθήσουν τον ΟΑΣΑ ώστε να ανασχεδιάσει κατάλληλα το συγκοινωνιακό δίκτυο (το "Υπερταμείο" δε θα συγχωρεί πλέον σπατάλες και ελλείμματα).
ΠΡΙΝ: Αν είχες την ατυχία να πετύχεις μηχάνημα που το μελάνι εκτύπωσης θα ήταν στα τελειώματα, μπορούσες εύκολα να την πατήσεις αν δε φαίνονταν ευκρινώς εκτυπωμένο το κόμιστρο.
ΣΗΜΕΡΑ: Ακόμα και φθαρμένο να είναι το εισιτήριο ή η κάρτα, η απόδειξη που εκδίδεται σε κάθε συναλλαγή συμβάλει στο να μπορείς να διεκδικήσεις και να λάβεις πίσω τα λεφτά σου.
Τελικά πολλά προβλήματα και παραλείψεις αυτό το ηλεκτρονικό εισιτήριο! Τραγική κατάσταση! Που είναι ο πατέρας Κλεομένης να σπάσει τα "σατανιασμένα" μηχανήματα για να ηρεμήσουμε;
ΠΡΙΝ: Κόμιστρα μεγάλης διάρκειας (μηνιαία κλπ) μπορούσες να αγοράσεις ΜΟΝΟ από εκδοτήρια. Η ισχύς τους άρχιζε αναγκαστικά την 1η του μήνα και έληγε την τελευταία ημέρα αυτού (ή του 3ου ή του 6ου ή του 12ου μήνα, αν ήταν μεγαλύτερης διάρκειας). Αν ήσουν διακοπές και επέστρεφες μετά τις 15 του μήνα, θα έπρεπε να είχε εφοδιαστεί με εισιτήρια γιατί δε μπορούσες πλέον να αγοράσεις μηνιαία.
ΣΗΜΕΡΑ: Τα κόμιστρα μεγάλης διάρκειας πωλούνται σε όλα τα ΑΜΕΚ, ενώ οι χρήστες κινητών με NFC μπορούν να επαναφορτίζουν οποιαδήποτε στιγμή θέλουν την προσωποποιημένη κάρτα από τον καναπέ του σπιτιού τους. Η ισχύς ξεκινάει με την πρώτη επικύρωση, οποτεδήποτε μέσα στον μήνα. Ακόμα και η προσωποποιημένη κάρτα για όλους τους επιβάτες με κόμιστρα κανονικής τιμής και την πλειονότητα εκείνων με μειωμένα (ανήλικοι, ηλικιωμένοι) ή δωρεάν (άνεργοι, ΑΜΕΑ) μπορεί να σταλεί στο σπίτι χωρίς καν να χρειάζεται να περιμένουν σε ουρά.
ΠΡΙΝ: Εισιτήρια έβρισκες σε εκδοτήρια, αυτόματα μηχανήματα και αν ήσουν τυχερός και σε κανένα περίπτερο, που τα τελευταία χρόνια ήταν ελάχιστα αυτά που εφοδιάζονταν. Δεν το συζητάμε για το αν έμενες μακριά από σταθμό ή στάση ΜΣΤ ή από κεντρικό σημείο με εκδοτήριο ΟΣΥ. Γινόσουν λαθρεπιβάτης θέλοντας και μη.
ΣΗΜΕΡΑ: Έχουμε ΑΜΕΚ και εκτός δικτύου ΜΣΤ. Ενδεικτικά: Πεδίον Άρεως (ΚΤΕΛ Αττικής), Δικαστήρια, Πλ. Κυψέλης, Άλσος Παγκρατίου, Πλ. Κοραή Πειραιά, Πέραμα, Πλ. Μεταμόρφωσης, Πλ. Κηφισιάς, Πλ. Χαλανδρίου, Πλ. Βάρκιζας, Πλ. Σαρωνίδας. Επίσης και στο Λιμάνι του Πειραιά (Αγ. Διονύσιος, Πλ. Καραϊσκάκη, Ακτή Ξαβέρη), στον Σταθμό Λαρίσης (έναντι του κτηρίου του σταθμού), στους σταθμούς ΚΤΕΛ Κηφισού και Λιοσίων. Και βέβαια οι χρήστες κινητών με NFC μπορούν να επαναφορτίζουν κάρτα με προϊόντα μικρής χρονικής διάρκειας οποιαδήποτε στιγμή θέλουν και όπου κι αν βρίσκονται. Και με τη σταδιακή εγκατάσταση φορητών συσκευών επαναφόρτισης σε συμβεβλημένους επαγγελματίες, τελειώνει η δικαιολογία "δε μου έχουν φέρει εισιτήρια και δεν έχω να σου πουλήσω".
ΠΡΙΝ: Δυνατότητα πληρωμής με τραπεζική κάρτα υπήρχε ΜΟΝΟ στα εκδοτήρια. Και αν σε μηχάνημα ήθελες να αγοράσεις εισιτήριο και τύχαινε να έχεις πάνω σου 20€, θα είχες ένα πορτοφόλι γεμάτο κέρματα των 2€. Για να μη συζητήσουμε για το "πάρτι" στα μηχανήματα του Τραμ που η πλειονότητα ήταν εκτός λειτουργίας λόγω παραβίασής τους.
ΣΗΜΕΡΑ: Σχεδόν το σύνολο των ΑΜΕΚ στο δίκτυο του Μετρό, αρκετά απ' όσα βρίσκονται σε στάσεις του Τραμ και τα περισσότερα εξ όσων έχουν εγκατασταθεί σε εξωτερικά σημεία έχουν συνδεθεί με τα τραπεζικά συστήματα και έχουν ενεργοποιημένο το pos. Κι αν θεωρείται τόσο μεγάλο θέμα το τι χαρτονομίσματα δέχονται τα ΑΜΕΚ σε κάθε συναλλαγή, φανταστείτε σε μία ώρα να πάνε τρία άτομα με 50€ να αγοράσουν ίσως ακόμα και ένα εισιτήριο των 90'. Το μηχάνημα θα πρέπει να τροφοδοτείται τρεις φορές την ημέρα στην καλύτερη των περιπτώσεων. Όσο για τη γκρίνια με τα μηχανήματα που λείπουν από το δίκτυο του Τραμ, επιμένω ότι είναι απλά για να παραμένουν κάποιοι συνδικαλιστές στην επικαιρότητα. Άλλωστε σε όλη την αστική γραμμή του Τραμ (πλην Συντάγματος) δεν υπάρχει σημείο χωρίς ΑΜΕΚ (απομακρύνθηκαν μόνο το 1 από τα 2 σε Ζάππειο, Νέο Κόσμο και Αμφιθέας) και στην παραλιακή γραμμή αφαιρέθηκαν είτε από στάσεις με χαμηλή έως μηδενική επιβατική κίνηση (πχ. Δέλτα Φαλήρου, 1η/2η Αγ. Κοσμά, Αγ. Αλέξανδρος κλπ) είτε από στάσεις που είχαν διπλά (Πικροδάφνη, Ασκληπιείο).
ΠΡΙΝ: Ο καθένας μπορούσε με λίγο liposan ή άλλα παρόμοια κόλπα να χρησιμοποιεί το ίδιο εισιτήριο ξανά και ξανά. Δε συζητάμε δε για το πόσες δικαιολογίες του στυλ "δεν είχε μελάνι το μηχάνημα" ακούγονταν. Και μέσα σ' όλα αυτά και οι πλαστογράφοι.
ΣΗΜΕΡΑ: Είναι ξεκάθαρο το πότε ένα εισιτήριο είναι επικυρωμένο και πότε όχι. Και στις πύλες και στα μπλε επικυρωτικά υπάρχει οθόνη και δεν υπάρχουν πλέον αυτές οι δικαιολογίες. Και βέβαια σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει δυνατότητα πλαστογράφησης.
ΠΡΙΝ: Καμία ρεαλιστική εικόνα για το ποιοι είναι αυτοί που μετακινούνται δωρεάν. Ειδικά από τη στιγμή που οι βεβαιώσεις ανεργίας του ΟΑΕΔ εκδίδονται τα τελευταία χρόνια και ηλεκτρονικά, ο καθένας μπορούσε να πλαστογραφήσει ένα τέτοιο έγγραφο και να το παρουσιάσει σε τυχόν έλεγχο.
ΣΗΜΕΡΑ: Ο ΟΑΣΑ έχει πραγματική εικόνα για το ποιοι και πόσοι είναι οι άνεργοι, τα ΑΜΕΑ, οι οπλίτες θητείας και οι άλλες κατηγορίες δικαιούχων δωρεάν μετακίνησης. Μπορούμε να έχουμε πλέον πραγματική χρέωση της παρεχόμενης υπηρεσίας (αν τα υπουργεία καταβάλουν τα προβλεπόμενα), χωρίς να έχουμε ζημιωμένη τη μία ή την άλλη πλευρά από εικονικούς υπολογισμούς. Όσο για το παράδειγμα με την ταλαιπωρία ενός ΕΛΔΥΚάριου και την προτροπή για "πισωκολλητά", αυτό είναι θέμα καθαρά του ΥΠΕΘΑ, του ΓΕΕΘΑ ή του ΓΕΣ και όχι του ΟΑΣΑ. Όλοι οι υπόλοιποι οπλίτες θητείας εφοδιάζονται κανονικά με δωρεάν κόμιστρο για τις μετακινήσεις τους (και το λέω με απόλυτη βεβαιότητα, έχοντας φίλους που υπηρετούν και μετακινούνται με ΜΜΜ).
ΠΡΙΝ: Ο καθένας μπορούσε να πλαστογραφήσει ένα μπλοκ προστίμων του ΟΑΣΑ, να υποδύεται τον ελεγκτή και να βάζει "ζεστό" χρήμα στην τσέπη του από εκείνους που επέλεγαν την επί τόπου καταβολή για να εκμεταλλευτούν την έκπτωση 50% και να γλυτώσουν την ταλαιπωρία. Και μιλάμε για πραγματικά περιστατικά, στα οποία είχαν εμπλακεί υπάλληλοι της ΟΣΥ.
ΣΗΜΕΡΑ: Όλοι οι ελεγκτές πλέον είναι εφοδιασμένοι με φορητές συσκευές ελέγχου οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα και εκτύπωσης προστίμου, εξασφαλίζοντας τα έσοδα του Ομίλου ΟΑΣΑ.
ΠΡΙΝ: Αν έχανες την μηνιαία κάρτα σου, απλά ξαναπλήρωνες από την αρχή γιατί τα πάντα ήταν ανώνυμα. Ακόμα χειρότερα αν ήταν και τριμηνιαία ή εξαμηνιαία.
ΣΗΜΕΡΑ: Τα εκδοτήρια όχι μόνο μπορούν να μπλοκάρουν την κάρτα σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής ώστε να μην εκμεταλλεύεται κάποιος άλλος τα λεφτά που έχεις πληρώσει, αλλά και μπορούν να σου εκδώσουν νέα στην οποία θα μεταφερθούν όλα τα υπόλοιπα που είχε η προηγούμενη προσωποποιημένη κάρτα σου.
ΠΡΙΝ: Ο ΟΑΣΑ δε μπορούσε να είχε καμία ρεαλιστική εικόνα για το ποια διαδρομή πραγματοποιεί ο κάθε επιβάτης, ποια μέσα προτιμά, ποιες ώρες κλπ.
ΣΗΜΕΡΑ: Υπάρχουν πραγματικά στατιστικά δεδομένα που με την βελτίωση της κατάστασης όσο αφορά την επικύρωση ηλεκτρονικών εισιτηρίων και καρτών σε λεωφορεία-τρόλεϊ και Τραμ (αρκετοί συνειδητοποίησαν με την εφαρμογή της εισόδου από την πρώτη πόρτα ότι υποχρεούνται να επικυρώνουν σε κάθε μετακίνηση) θα μπορούν τους επόμενους μήνες να βοηθήσουν τον ΟΑΣΑ ώστε να ανασχεδιάσει κατάλληλα το συγκοινωνιακό δίκτυο (το "Υπερταμείο" δε θα συγχωρεί πλέον σπατάλες και ελλείμματα).
ΠΡΙΝ: Αν είχες την ατυχία να πετύχεις μηχάνημα που το μελάνι εκτύπωσης θα ήταν στα τελειώματα, μπορούσες εύκολα να την πατήσεις αν δε φαίνονταν ευκρινώς εκτυπωμένο το κόμιστρο.
ΣΗΜΕΡΑ: Ακόμα και φθαρμένο να είναι το εισιτήριο ή η κάρτα, η απόδειξη που εκδίδεται σε κάθε συναλλαγή συμβάλει στο να μπορείς να διεκδικήσεις και να λάβεις πίσω τα λεφτά σου.
Τελικά πολλά προβλήματα και παραλείψεις αυτό το ηλεκτρονικό εισιτήριο! Τραγική κατάσταση! Που είναι ο πατέρας Κλεομένης να σπάσει τα "σατανιασμένα" μηχανήματα για να ηρεμήσουμε;