12-06-2017, 09:28 PM
Διαβάζω τα δύο topic για την ιστορική εξέλιξη των γραμμών αυτές τις ημέρες κι έχω μπει σε ιστορικό mood... Ήθελα λοιπόν να μοιραστώ μαζί σας κάτι που ανακάλυψα τις τελευταίες μέρες που ασχολήθηκα με τη "σεντονοπαραγωγή", αλλά κρασαρε ο υπολογιστής και χάθηκε το post για το 046, στο οποίο το ανέφερα. Κάτι που με βασάνιζε χρόνια, ο πραγματικός λόγος γιατί τα λεωφορεία των Βορείων Προαστίων της Πλατείας Κάνιγγος είχαν την "παράδοξη" συνήθεια να διέρχονται στην άνοδο από Χαρ.Τρικούπη και στην κάθοδο από Σπ.Τρικούπη, καθώς και η ανάλογη πρακτική κάποιων γραμμών της Μεσογείων μέσω Βασ.Σοφίας και Ιπποκράτους! Η συνήθεια αυτή έχει τις ρίζες της στο 1960 και στην εφαρμογή των μονοδρομων στο Κέντρο της Αθήνας.
Μέσα στη δεκαετία του '50, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έτρεξε ένα τεράστιο πρόγραμμα οδοστρωσιας και διαμόρφωσης στην Αθήνα, με αφετηρία την αποξήλωση των τροχιοδρομων από την Πανεπιστήμιου το 1953 και τελική πράξη τις μαζικές μονοδρομησεις του 1960. Στα πλαίσια αυτά, ανασκάφτηκε ολόκληρη η Βασ.Σοφίας και τα λεωφορεία της Πλατ.Κάνιγγος που μέχρι εκείνη τη στιγμή περνούσαν από 'κει, ξεκίνησαν να διέρχονται αμφίδρομα από Χαρ.Τρικούπη και Αλεξάνδρας. Η λήξη των εργασιών στη Βασ.Σοφίας συνέπεσε με τη μονοδρομηση του κέντρου και αποφασίστηκε οι γραμμές να συνεχίσουν τη διέλευση από Αλεξάνδρας, που ήταν μακράν λιγότερο βεβαρημένη κυκλοφοριακά από τη Βασ.Σοφίας. Όπως είναι το λογικό κι επόμενο, τα λεωφορεία θα ανέρχονταν από Ακαδημίας και Χαρ.Τρικούπη και θα κατερχονταν από Ιπποκράτους και Σόλωνος. Οι δε γραμμές της Μεσογείων που ξεκινούσαν από την Ακαδημία, θα διατηρούσαν την πορεία τους από Βασ.Σοφίας, απλά στην επιστροφή τους θα περνούσαν από Σόλωνος και Ιπποκράτους, αντί για αμφίδρομα στην Ακαδημίας, όπως έκαναν μέχρι πρότινος.
Έτσι κι έγινε λοιπόν... Η εφαρμογή των μονοδρομων στο Κέντρο της Αθήνας έγινε την ίδια μέρα με την έναρξη λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτων για πρώτη φορά στην Αθήνα. Τα νέα δεδομένα για τους Αθηναίους οδηγούς ήταν τόσα πολλά που από την πρώτη κιόλας μέρα, παρατηρήθηκε τέτοια κυκλοφοριακή συμφόρηση στο Κέντρο, που πολλοί είχαν αρχίσει να πιστεύουν ότι τα πράγματα ήταν καλύτερα πριν τις αλλαγές αυτές. Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάστηκε στη Βασ.Σοφίας. Οι ουρές τις πρώτες μέρες έφταναν μέχρι το Χίλτον και η κατάσταση γινόταν ακόμα χειρότερη από την παρουσία πλήθους λεωφορείων που έφραζαν το δρόμο συνεχώς. Παρ' όλα αυτά, η άνοδος της Βασ.Σοφίας ποτέ δεν παρουσίασε τη μαζική συμφόρηση της καθόδου...
Αποφάσισαν λοιπόν, να μεταφέρουν όλες τις γραμμές της Μεσογείων από την κάθοδο της Βασ.Σοφίας και η κοντινότερη διαδρομή που θα μπορούσαν να επιλέξουν ήταν αυτή μέσω Αλεξάνδρας και Ιπποκράτους. Διατήρησαν όμως την άνοδο στη Βασ.Σοφίας και για να εξυπηρετήσουν αυτό το κομμάτι της διαδρομής, αλλά κι επειδή η άνοδος ήταν σχετικά χαλαρή κυκλοφοριακά. Η μόνη γραμμή που τη γλύτωσε ήταν αυτή του Παπάγου κι αυτό γιατί μόλις τόλμησαν να τη δρομολογήσουν μέσω Ιπποκράτους, οι κάτοικοι του Παπάγου - ως επί τω πλείστον στρατιωτικοί - διαμαρτυρήθηκαν έντονα και απαίτησαν την επιστροφή της στη Βασ.Σοφίας, αφού εκεί ήταν η Βουλή, αλλά και η Λέσχη Αξιωματικών στη Ρηγίλλης. Έτσι μετά από λίγες μόνο ημέρες, η γραμμή του Παπάγου επανήλθε στην κάθοδο της Βασ.Σοφίας όπου και παρέμεινε μέχρι την πρόσφατη κατάργηση της.
Αυτό ανακούφισε σε ένα βαθμό τη Βασ.Σοφίας, δημιούργησε όμως προβλήματα που οι ιθύνοντες δεν είχαν προβλέψει και πιο συγκεκριμένα την πλήρη συμφόρηση της Ιπποκράτους! Έχοντας ΚΑΙ τις γραμμές της Μεσογείων ΚΑΙ τις γραμμές της Κηφισίας, αλλά και άλλες γραμμές όπως την Ιπποκράτους-Βοτανικός, την Αβέρωφ-Προύσης, την Θησείο-Γουδί κτλ. προκάλεσε το απόλυτο έμφραγμα στη στενή οδό! Έπρεπε κάποιες γραμμές να φύγουν και να δρομολογηθούν μέσω της επόμενης διαθέσιμης διόδου από την Αλεξάνδρας στο Κέντρο, δηλαδή της Σπ.Τρικούπη, καθώς η Ζωοδόχου Πηγής κρίθηκε πολύ στενή για τη διέλευση τόσων λεωφορείων. (άλλωστε ήδη περνούσε η γραμμή του Γκύζη από εκεί) Οι πιο προσφορες για κάτι τέτοιο ήταν οι γραμμές της Κηφισίας, καθώς ήταν πολύ ευκολότερο να προσεγγίσουν την αφετηρία στην Πλατ.Κάνιγγος, σε σχέση με τις γραμμές της Μεσογείων που έπρεπε να προσεγγίσουν την Ακαδημία, αλλά κι επειδή ήταν μικρότερη η απόσταση ανόδου/καθόδου σ' αυτή την περίπτωση (Χαρ.Τρικούπη/Σπ.Τρικούπη) απ' ό,τι στην περίπτωση των λεωφορείων της Μεσογείων που ανέβαιναν από Βασ.Σοφίας. Έτσι κι έγινε... δημιουργώντας έτσι το πιο παράδοξο και ανεξήγητο - μέχρι τώρα - σχήμα στην ιστορία των συγκοινωνιών της Αθήνας!
Να σημειωθεί πως τα παραπάνω τα διάβασα σε διάφορα δημοσιεύματα της εποχής, άρα είναι 100% πραγματικά γεγονότα. Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!
Μέσα στη δεκαετία του '50, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έτρεξε ένα τεράστιο πρόγραμμα οδοστρωσιας και διαμόρφωσης στην Αθήνα, με αφετηρία την αποξήλωση των τροχιοδρομων από την Πανεπιστήμιου το 1953 και τελική πράξη τις μαζικές μονοδρομησεις του 1960. Στα πλαίσια αυτά, ανασκάφτηκε ολόκληρη η Βασ.Σοφίας και τα λεωφορεία της Πλατ.Κάνιγγος που μέχρι εκείνη τη στιγμή περνούσαν από 'κει, ξεκίνησαν να διέρχονται αμφίδρομα από Χαρ.Τρικούπη και Αλεξάνδρας. Η λήξη των εργασιών στη Βασ.Σοφίας συνέπεσε με τη μονοδρομηση του κέντρου και αποφασίστηκε οι γραμμές να συνεχίσουν τη διέλευση από Αλεξάνδρας, που ήταν μακράν λιγότερο βεβαρημένη κυκλοφοριακά από τη Βασ.Σοφίας. Όπως είναι το λογικό κι επόμενο, τα λεωφορεία θα ανέρχονταν από Ακαδημίας και Χαρ.Τρικούπη και θα κατερχονταν από Ιπποκράτους και Σόλωνος. Οι δε γραμμές της Μεσογείων που ξεκινούσαν από την Ακαδημία, θα διατηρούσαν την πορεία τους από Βασ.Σοφίας, απλά στην επιστροφή τους θα περνούσαν από Σόλωνος και Ιπποκράτους, αντί για αμφίδρομα στην Ακαδημίας, όπως έκαναν μέχρι πρότινος.
Έτσι κι έγινε λοιπόν... Η εφαρμογή των μονοδρομων στο Κέντρο της Αθήνας έγινε την ίδια μέρα με την έναρξη λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτων για πρώτη φορά στην Αθήνα. Τα νέα δεδομένα για τους Αθηναίους οδηγούς ήταν τόσα πολλά που από την πρώτη κιόλας μέρα, παρατηρήθηκε τέτοια κυκλοφοριακή συμφόρηση στο Κέντρο, που πολλοί είχαν αρχίσει να πιστεύουν ότι τα πράγματα ήταν καλύτερα πριν τις αλλαγές αυτές. Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάστηκε στη Βασ.Σοφίας. Οι ουρές τις πρώτες μέρες έφταναν μέχρι το Χίλτον και η κατάσταση γινόταν ακόμα χειρότερη από την παρουσία πλήθους λεωφορείων που έφραζαν το δρόμο συνεχώς. Παρ' όλα αυτά, η άνοδος της Βασ.Σοφίας ποτέ δεν παρουσίασε τη μαζική συμφόρηση της καθόδου...
Αποφάσισαν λοιπόν, να μεταφέρουν όλες τις γραμμές της Μεσογείων από την κάθοδο της Βασ.Σοφίας και η κοντινότερη διαδρομή που θα μπορούσαν να επιλέξουν ήταν αυτή μέσω Αλεξάνδρας και Ιπποκράτους. Διατήρησαν όμως την άνοδο στη Βασ.Σοφίας και για να εξυπηρετήσουν αυτό το κομμάτι της διαδρομής, αλλά κι επειδή η άνοδος ήταν σχετικά χαλαρή κυκλοφοριακά. Η μόνη γραμμή που τη γλύτωσε ήταν αυτή του Παπάγου κι αυτό γιατί μόλις τόλμησαν να τη δρομολογήσουν μέσω Ιπποκράτους, οι κάτοικοι του Παπάγου - ως επί τω πλείστον στρατιωτικοί - διαμαρτυρήθηκαν έντονα και απαίτησαν την επιστροφή της στη Βασ.Σοφίας, αφού εκεί ήταν η Βουλή, αλλά και η Λέσχη Αξιωματικών στη Ρηγίλλης. Έτσι μετά από λίγες μόνο ημέρες, η γραμμή του Παπάγου επανήλθε στην κάθοδο της Βασ.Σοφίας όπου και παρέμεινε μέχρι την πρόσφατη κατάργηση της.
Αυτό ανακούφισε σε ένα βαθμό τη Βασ.Σοφίας, δημιούργησε όμως προβλήματα που οι ιθύνοντες δεν είχαν προβλέψει και πιο συγκεκριμένα την πλήρη συμφόρηση της Ιπποκράτους! Έχοντας ΚΑΙ τις γραμμές της Μεσογείων ΚΑΙ τις γραμμές της Κηφισίας, αλλά και άλλες γραμμές όπως την Ιπποκράτους-Βοτανικός, την Αβέρωφ-Προύσης, την Θησείο-Γουδί κτλ. προκάλεσε το απόλυτο έμφραγμα στη στενή οδό! Έπρεπε κάποιες γραμμές να φύγουν και να δρομολογηθούν μέσω της επόμενης διαθέσιμης διόδου από την Αλεξάνδρας στο Κέντρο, δηλαδή της Σπ.Τρικούπη, καθώς η Ζωοδόχου Πηγής κρίθηκε πολύ στενή για τη διέλευση τόσων λεωφορείων. (άλλωστε ήδη περνούσε η γραμμή του Γκύζη από εκεί) Οι πιο προσφορες για κάτι τέτοιο ήταν οι γραμμές της Κηφισίας, καθώς ήταν πολύ ευκολότερο να προσεγγίσουν την αφετηρία στην Πλατ.Κάνιγγος, σε σχέση με τις γραμμές της Μεσογείων που έπρεπε να προσεγγίσουν την Ακαδημία, αλλά κι επειδή ήταν μικρότερη η απόσταση ανόδου/καθόδου σ' αυτή την περίπτωση (Χαρ.Τρικούπη/Σπ.Τρικούπη) απ' ό,τι στην περίπτωση των λεωφορείων της Μεσογείων που ανέβαιναν από Βασ.Σοφίας. Έτσι κι έγινε... δημιουργώντας έτσι το πιο παράδοξο και ανεξήγητο - μέχρι τώρα - σχήμα στην ιστορία των συγκοινωνιών της Αθήνας!
Να σημειωθεί πως τα παραπάνω τα διάβασα σε διάφορα δημοσιεύματα της εποχής, άρα είναι 100% πραγματικά γεγονότα. Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!