29-06-2010, 01:02 PM
Να κλείσουν όλες οι ζημιογόνες γραμμές του ΟΣΕ και να διατηρηθεί σε λειτουργία μια και μόνο βασική προτείνει ο Αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, κ. Ευάγγελος Ματσούκης, εκ των ειδικών σε ζητήματα μεταφορών και τεχνικής κυκλοφορίας, προκειμένου να "πριμοδοτηθεί" η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού.
Όπως σημειώνει σε συνέντευξή του στο Capital.gr, οι προσδοκίες για εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ελάχιστες, τόσο εξαιτίας των ιδιαίτερα δυσμενών οικονομικών μακροοικονομικών δεδομένων της Ελλάδας όσο και του υπέρογκου ελλείμματος του οργανισμού.
Χωρίς να παραλείψει να αναφερθεί στις αστικές συγκοινωνίες, ο κ. Ματσούκης, που την περίοδο 1989-1991 διετέλεσε διοικητής των ΗΛΠΑΠ, τονίζει ότι το ΤΡΑΜ εμφανίζει μεγαλύτερο έλλειμμα ακόμη και από τον ΟΣΕ και υπογραμμίζει ότι θα πρέπει η λειτουργία του να διακοπεί έστω και προσωρινά.
Συνέντευξη στον Δημήτρη Δελεβέγκο
- Κύριε Ματσούκη, που αποδίδετε την καθυστέρηση της ανακοίνωσης του σχεδίου αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ δεδομένου ότι είχε προγραμματιστεί να γνωστοποιηθεί μέχρι τα τέλη του τρέχοντος μήνα;
Φοβάμαι ότι αυτή η καθυστέρηση καταδεικνύει ότι όσα ανακοινώνονται είναι εκδήλωση προθέσεων και όχι ουσιαστικές αποφάσεις. Αυτή η καθυστέρηση επιτείνει ακόμη το πρόβλημα, καθώς ήδη τους τελευταίους οκτώ μήνες το δημόσιο έχει ζημιωθεί περίπου κατά μισό δισ. ευρώ, την στιγμή που οι Έλληνες πολίτες καλούνται να πραγματοποιήσουν σημαντικές θυσίες.
- Πόσο πιθανό εκτιμάτε ότι θα είναι το ενδιαφέρον των Γάλλων για την απόκτηση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Νομίζω ότι οι Γάλλοι δεν θα εκφράσουν σοβαρό ενδιαφέρον για την απόκτηση του πακέτου της θυγατρικής εταιρείας του ΟΣΕ. Η κατάσταση της χώρας και του ΟΣΕ είναι τέτοια που λειτουργεί αποθαρρυντικά για έναν ξένο επενδυτή.
- Παρότι ο επενδυτής θα αποκτήσει και το μάνατζμεντ του οργανισμού;
Προγενέστερα υπήρχε η ιδεοληψία να μην ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του οργανισμού. Σήμερα, τα δεδομένα έχουν ανατραπεί, υποστηρίζουμε την ιδιωτικοποίηση του οργανισμού, αλλά είναι άγνωστο, εάν θα υπάρξει ενδιαφερόμενος.
Μπορεί λοιπόν να παραχωρείται το μάνατζμεντ της εταιρείας ωστόσο, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι εμφανίζουν πολύ μικρές προοπτικές ανάπτυξης και κερδοφορίας, καθώς εκτελούν ένα πολύ μικρό μερίδιο του συνολικού μεταφορικού έργου. Αυτό αποτελεί και το βασικό πρόβλημά του ΟΣΕ που ισχύει τα τελευταία 40-50 χρόνια και αποθαρρύνει την είσοδο ενός επενδυτή στον οργανισμό.
Εξάλλου, στη διεθνή βιβλιογραφία δεν υπάρχει περίπτωση οργανισμού, όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με συσσωρευμένο έλλειμμα άνω των 600 εκατ. ευρώ και υπεράριθμο προσωπικό, που να αποκτήθηκε από επενδυτή.
- Η κύρια πάντως, γραμμή του ΟΣΕ, δηλαδή Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομενή φαίνεται να παρουσιάζει καλές επιδόσεις.
Βέβαια. Η συγκεκριμένη γραμμή θα μπορούσε να αποτελέσει ένα στοιχείο στην προοπτική της ιδιωτικοποίησης του οργανισμού. Γι’ αυτό θα πρότεινα να καταργηθούν οι υπόλοιπες ζημιογόνες γραμμές και να παραμείνει μόνο η γραμμή Πάτρα - Αθήνα - Θεσσσαλονίκη - Ειδομενή, η οποία να λειτουργεί υγιώς και να αποτελέσει την «μηχανή» που θα σύρει το άρμα του ΟΣΕ προς τα μπροστά.
Εν ολίγοις θα πρέπει να αφαιρέσουμε το «καρκίνωμα» του ΟΣΕ, να εξυγιάνουμε την κύρια γραμμή και στη συνέχεια, όταν βελτιωθούν οι συνθήκες, να προχωρήσουμε από το μηδέν στην επέκταση του δικτύου.
- Η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων δεν θα συμβάλλει στην βελτίωση των μεγεθών του οργανισμού;
Όχι, δεν νομίζω ότι τα έσοδα που θα προέλθουν από την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων θα περιορίσουν την «μαύρη τρύπα» του οργανισμού.
- Τι προτείνετε ως σχέδιο διαχείρισης των αντιδράσεων που προκαλεί η ιδιωτικοποίηση του οργανισμού;
Οι εργαζόμενοι πρέπει να αντιληφθούν ότι είναι πιθανόν στο μέλλον να βρεθούν χωρίς εργασία. Είναι απαραίτητο να δουν την πραγματικότητα και να μην κρύβονται πίσω από ιδεοληψίες.
- Όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες, τί προτείνετε;
Εκ των πραγμάτων το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών είναι ελλειμματικό. Ιδιαίτερα το Τραμ όμως εμφανίζει μεγαλύτερα ελλείμματα ακόμη και συγκριτικά με τον ΟΣΕ που εισπράττει ένα και δαπανάει οκτώ. Σχηματικά δηλαδή, το κόστος μεταφοράς των επιβατών με ΤΡΑΜ είναι υψηλότερο ακόμη και εάν η μεταφορά τους πραγματοποιούνταν με ταξί!
Εκτιμώ ότι θα πρέπει η λειτουργία του μέσου αυτού να διακοπεί για μία τριετία, εωσότου βελτιωθεί η κατάσταση στην Ελλάδα.
Όπως σημειώνει σε συνέντευξή του στο Capital.gr, οι προσδοκίες για εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ελάχιστες, τόσο εξαιτίας των ιδιαίτερα δυσμενών οικονομικών μακροοικονομικών δεδομένων της Ελλάδας όσο και του υπέρογκου ελλείμματος του οργανισμού.
Χωρίς να παραλείψει να αναφερθεί στις αστικές συγκοινωνίες, ο κ. Ματσούκης, που την περίοδο 1989-1991 διετέλεσε διοικητής των ΗΛΠΑΠ, τονίζει ότι το ΤΡΑΜ εμφανίζει μεγαλύτερο έλλειμμα ακόμη και από τον ΟΣΕ και υπογραμμίζει ότι θα πρέπει η λειτουργία του να διακοπεί έστω και προσωρινά.
Συνέντευξη στον Δημήτρη Δελεβέγκο
- Κύριε Ματσούκη, που αποδίδετε την καθυστέρηση της ανακοίνωσης του σχεδίου αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ δεδομένου ότι είχε προγραμματιστεί να γνωστοποιηθεί μέχρι τα τέλη του τρέχοντος μήνα;
Φοβάμαι ότι αυτή η καθυστέρηση καταδεικνύει ότι όσα ανακοινώνονται είναι εκδήλωση προθέσεων και όχι ουσιαστικές αποφάσεις. Αυτή η καθυστέρηση επιτείνει ακόμη το πρόβλημα, καθώς ήδη τους τελευταίους οκτώ μήνες το δημόσιο έχει ζημιωθεί περίπου κατά μισό δισ. ευρώ, την στιγμή που οι Έλληνες πολίτες καλούνται να πραγματοποιήσουν σημαντικές θυσίες.
- Πόσο πιθανό εκτιμάτε ότι θα είναι το ενδιαφέρον των Γάλλων για την απόκτηση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Νομίζω ότι οι Γάλλοι δεν θα εκφράσουν σοβαρό ενδιαφέρον για την απόκτηση του πακέτου της θυγατρικής εταιρείας του ΟΣΕ. Η κατάσταση της χώρας και του ΟΣΕ είναι τέτοια που λειτουργεί αποθαρρυντικά για έναν ξένο επενδυτή.
- Παρότι ο επενδυτής θα αποκτήσει και το μάνατζμεντ του οργανισμού;
Προγενέστερα υπήρχε η ιδεοληψία να μην ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του οργανισμού. Σήμερα, τα δεδομένα έχουν ανατραπεί, υποστηρίζουμε την ιδιωτικοποίηση του οργανισμού, αλλά είναι άγνωστο, εάν θα υπάρξει ενδιαφερόμενος.
Μπορεί λοιπόν να παραχωρείται το μάνατζμεντ της εταιρείας ωστόσο, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι εμφανίζουν πολύ μικρές προοπτικές ανάπτυξης και κερδοφορίας, καθώς εκτελούν ένα πολύ μικρό μερίδιο του συνολικού μεταφορικού έργου. Αυτό αποτελεί και το βασικό πρόβλημά του ΟΣΕ που ισχύει τα τελευταία 40-50 χρόνια και αποθαρρύνει την είσοδο ενός επενδυτή στον οργανισμό.
Εξάλλου, στη διεθνή βιβλιογραφία δεν υπάρχει περίπτωση οργανισμού, όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με συσσωρευμένο έλλειμμα άνω των 600 εκατ. ευρώ και υπεράριθμο προσωπικό, που να αποκτήθηκε από επενδυτή.
- Η κύρια πάντως, γραμμή του ΟΣΕ, δηλαδή Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομενή φαίνεται να παρουσιάζει καλές επιδόσεις.
Βέβαια. Η συγκεκριμένη γραμμή θα μπορούσε να αποτελέσει ένα στοιχείο στην προοπτική της ιδιωτικοποίησης του οργανισμού. Γι’ αυτό θα πρότεινα να καταργηθούν οι υπόλοιπες ζημιογόνες γραμμές και να παραμείνει μόνο η γραμμή Πάτρα - Αθήνα - Θεσσσαλονίκη - Ειδομενή, η οποία να λειτουργεί υγιώς και να αποτελέσει την «μηχανή» που θα σύρει το άρμα του ΟΣΕ προς τα μπροστά.
Εν ολίγοις θα πρέπει να αφαιρέσουμε το «καρκίνωμα» του ΟΣΕ, να εξυγιάνουμε την κύρια γραμμή και στη συνέχεια, όταν βελτιωθούν οι συνθήκες, να προχωρήσουμε από το μηδέν στην επέκταση του δικτύου.
- Η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων δεν θα συμβάλλει στην βελτίωση των μεγεθών του οργανισμού;
Όχι, δεν νομίζω ότι τα έσοδα που θα προέλθουν από την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων θα περιορίσουν την «μαύρη τρύπα» του οργανισμού.
- Τι προτείνετε ως σχέδιο διαχείρισης των αντιδράσεων που προκαλεί η ιδιωτικοποίηση του οργανισμού;
Οι εργαζόμενοι πρέπει να αντιληφθούν ότι είναι πιθανόν στο μέλλον να βρεθούν χωρίς εργασία. Είναι απαραίτητο να δουν την πραγματικότητα και να μην κρύβονται πίσω από ιδεοληψίες.
- Όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες, τί προτείνετε;
Εκ των πραγμάτων το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών είναι ελλειμματικό. Ιδιαίτερα το Τραμ όμως εμφανίζει μεγαλύτερα ελλείμματα ακόμη και συγκριτικά με τον ΟΣΕ που εισπράττει ένα και δαπανάει οκτώ. Σχηματικά δηλαδή, το κόστος μεταφοράς των επιβατών με ΤΡΑΜ είναι υψηλότερο ακόμη και εάν η μεταφορά τους πραγματοποιούνταν με ταξί!
Εκτιμώ ότι θα πρέπει η λειτουργία του μέσου αυτού να διακοπεί για μία τριετία, εωσότου βελτιωθεί η κατάσταση στην Ελλάδα.