Περί... ονοματολογίας των Τριών Γεφυρών: Αλίευσα αυτό το σπάνιο βιντεάκι στο youtube. Πρόκειται για "Επίκαιρα" της εποχής της απελευθέρωσης (1944) από τη Φίνος Φιλμ, που όμως ποτέ δεν έφτασαν στις κινηματογραφικές αίθουσες, προφανώς λόγω λογοκρισίας της εποχής.
http://www.youtube.com/watch?v=Dsr3O6n-8eo
Βλέπουμε μια αναλυτική περιγραφή των καταστροφών που άφησαν πίσω τους οι Γερμανοί φεύγοντας. Στο 04:30 αναφέρεται συγκεκριμένα για "καταστροφή στις Τρεις Γέφυρες" και ένα πλάνο μιας μεταλλικής σιδηροδρομικής γέφυρας (μονής γραμμής) να έχει καταρρεύσει στην κοίτη του Κηφισού, πλάι στην πέτρινη οδική που σαφώς παρέμεινε στη θέση της. Άρα αυτό που συμπέρανα εγώ ήταν ότι η περιοχή ονομάστηκε αρχικά "Γέφυρα" από την πέτρινη οδική που περνούσε πάνω από τον Κηφισό. Μετά ήρθε η κατασκευή των σιδηροδρομικών δικτύων Πελοποννήσου και Λαρίσης, των οποίων η εντός Αθηνών αποπεράτωση έλαβε χώρα το 1884 και 1904 αντίστοιχα. Άρα είναι απλή λογική να συμπεράνουμε ότι ο πρώτος σιδηρόδρομος που έφτασε εκεί, δηλαδή ο Πελοποννησιακός, έχτισε μεταλλική γέφυρα (μονής φυσικά) γραμμής δίπλα στην πέτρινη οδική. Και 20 χρόνια αργότερα όταν ήρθε ο Σιδηρόδρομος Λαρίσης, έφτιαξε τη δική του μεταλλική (πάλι μονή) γέφυρα δίπλα σ' αυτή των ΣΠΑΠ και στην πέτρινη οδική, κάνοντας έτσι τις γέφυρες... τρείς! Βέβαια, στο βιντεάκι βλέπουμε μόνο μία σιδηροδρομική γέφυρα κατεστραμμένη, αλλά αυτό για μένα σημαίνει ότι η άλλη είχε ήδη καταστραφεί κατά τη διάρκεια της Κατοχής. (από τους αντιστασιακούς πιθανώς;; ) Μετά την απελευθέρωση κι εφ' όσον ήδη υπήρχαν δύο σιδηροδρομικά δίκτυα, το πιο πιθανό είναι να φτιάχτηκε γέφυρα διπλής γραμμής για να χωρέσουν και τα δύο (δίπλα στην πέτρινη οδική πάντα) ενώ κατά τον διπλασιασμό της γραμμής Θεσσαλονίκης και τη διάνοιξη της Εθνικής Οδού κατά τη δεκαετία του '60 οι δύο γέφυρες (σιδηροδρομική και οδική) γκρεμίστηκαν και το ποτάμι "υπογειοποιήθηκε" αλλά μόνο στο τμήμα του που περνάει κάτω από τη Λιοσίων και τις σιδηροδρομικές γραμμές. (εγώ τουλάχιστον σ' αυτή τη μορφή το πρόλαβα, στα τέλη της δεκαετία του '80)
http://www.youtube.com/watch?v=Dsr3O6n-8eo
Βλέπουμε μια αναλυτική περιγραφή των καταστροφών που άφησαν πίσω τους οι Γερμανοί φεύγοντας. Στο 04:30 αναφέρεται συγκεκριμένα για "καταστροφή στις Τρεις Γέφυρες" και ένα πλάνο μιας μεταλλικής σιδηροδρομικής γέφυρας (μονής γραμμής) να έχει καταρρεύσει στην κοίτη του Κηφισού, πλάι στην πέτρινη οδική που σαφώς παρέμεινε στη θέση της. Άρα αυτό που συμπέρανα εγώ ήταν ότι η περιοχή ονομάστηκε αρχικά "Γέφυρα" από την πέτρινη οδική που περνούσε πάνω από τον Κηφισό. Μετά ήρθε η κατασκευή των σιδηροδρομικών δικτύων Πελοποννήσου και Λαρίσης, των οποίων η εντός Αθηνών αποπεράτωση έλαβε χώρα το 1884 και 1904 αντίστοιχα. Άρα είναι απλή λογική να συμπεράνουμε ότι ο πρώτος σιδηρόδρομος που έφτασε εκεί, δηλαδή ο Πελοποννησιακός, έχτισε μεταλλική γέφυρα (μονής φυσικά) γραμμής δίπλα στην πέτρινη οδική. Και 20 χρόνια αργότερα όταν ήρθε ο Σιδηρόδρομος Λαρίσης, έφτιαξε τη δική του μεταλλική (πάλι μονή) γέφυρα δίπλα σ' αυτή των ΣΠΑΠ και στην πέτρινη οδική, κάνοντας έτσι τις γέφυρες... τρείς! Βέβαια, στο βιντεάκι βλέπουμε μόνο μία σιδηροδρομική γέφυρα κατεστραμμένη, αλλά αυτό για μένα σημαίνει ότι η άλλη είχε ήδη καταστραφεί κατά τη διάρκεια της Κατοχής. (από τους αντιστασιακούς πιθανώς;; ) Μετά την απελευθέρωση κι εφ' όσον ήδη υπήρχαν δύο σιδηροδρομικά δίκτυα, το πιο πιθανό είναι να φτιάχτηκε γέφυρα διπλής γραμμής για να χωρέσουν και τα δύο (δίπλα στην πέτρινη οδική πάντα) ενώ κατά τον διπλασιασμό της γραμμής Θεσσαλονίκης και τη διάνοιξη της Εθνικής Οδού κατά τη δεκαετία του '60 οι δύο γέφυρες (σιδηροδρομική και οδική) γκρεμίστηκαν και το ποτάμι "υπογειοποιήθηκε" αλλά μόνο στο τμήμα του που περνάει κάτω από τη Λιοσίων και τις σιδηροδρομικές γραμμές. (εγώ τουλάχιστον σ' αυτή τη μορφή το πρόλαβα, στα τέλη της δεκαετία του '80)