115/116
Δημιουργήθηκαν το 1952 ως 90: Αθήνα-Βάρκιζα(Αλίανθος), όταν εντάχθηκαν κατ’ εξαίρεση στα (τότε νεοϊδρυθέντα) αστικά ΚΤΕΛ, οι γραμμές Βουλιαγμένης/Βάρης/Βάρκιζας που μέχρι τότε ανήκαν στα υπεραστικά ΚΤΕ. Η αφετηρία ήταν στο Ζάππειο επί της οδού Βασ.Όλγας, μιας που η γραμμή θεωρείτο «σχεδόν υπεραστική» και ως εκ τούτου δεν έφτανε στο κέντρο της Αθήνας. Η παραλιακή λεωφόρος Αθηνών-Σουνίου δεν υπήρχε ακόμα και κατά συνέπεια τα λεωφορεία διέρχονταν από τη Βάρης-Κορωπίου (τότε λεγόταν Βάρης-Βάρκιζης, ακριβώς γι’ αυτό το λόγο) και φυσικά εξυπηρετούσαν και τη Βάρη. Η Βουλιαγμένη είχε δική της γραμμή, που μάλιστα ήταν τερματική, αφού μετά τη Λίμνη δεν υπήρχε καν δρόμος! Με τα εγκαίνια του νέου αυτοκινητοδρόμου Αθηνών-Σουνίου το 1960, η γραμμή αλλάζει διαδρομή και μετονομάζεται σε 90: Αθήνα-Βάρη-Δίλοφο(Βλάχικα) με διέλευση φυσικά από Βουλιαγμένη και Βάρκιζα. Μάλιστα ορισμένα λεωφορεία τερμάτιζαν στη Βάρκιζα, τα περισσότερα στη Βάρη και μόνο ένας περιορισμένος αριθμός συνέχιζαν για Δίλοφο. Γενικά τότε η γραμμή είχε περισσότερο «υπεραστικό» χαρακτήρα με πολλαπλές διαδρομές και τέρματα, κάτω από τον γενικό αριθμό 90.
Τη δεκαετία του ’70 γίνεται η διάνοιξη της νέας Λεωφόρου Αμφιθέας κατά μήκος της κοίτης παλιού ρέματος (ο γνωστός «Βουρλοπόταμος») και τα λεωφορεία ξεκινούν να διέρχονται απο ’κει σε μια προσπάθεια να συντομεύσουν την (ήδη μεγάλη) διαδρομή (πριν περνούσαν κλασσικά από Συγγρού/Παραλιακή) Το ’81 η 90 αντικαθίσταται από τις 116: Αθήνα-Βάρη και 117: Αθήνα-Δίλοφο, ενώ τα δρομολόγια που τερμάτιζαν στη Βάρκιζα αποκτούν κι αυτά δικό τους αριθμό, το 115: Αθήνα-Αλίανθος. Φυσικά δημιουργούνται κι ένα σωρό παραλλαγές των τριών αυτών γραμμών, με λίγα δρομολόγια καθημερινά, που αποκτούν η καθεμία το δικό της αριθμό. Έτσι η 115 αποκτά τα 140/144 (αν και τελικά δε λειτούργησαν ποτέ), η 116 τα 139/143/145 και η 117 τα 141/142. Οι παραλλαγές αυτές είχαν να κάνουν με το αν η γραμμή διερχόταν από το Καβούρι, από τη Μαρίνα Βουλιαγμένης ή και απ’ τα δύο. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 καταργούνται και οι εναλλακτικές διαδρομές των 116/117, για να επιστρέψουν αρχές της δεκαετίας του ’90. Κάποια στιγμή είναι πιθανό το σύμπλεγμα των γραμμών της Βάρης (116/139/143/145) να επεκτάθηκε ως την Πλ.Αθαν.Διάκου, ειδάλλως η περιοχή «Κόρμπι» πρωτοείδε λεωφορείο το ’94 με τους κορμούς. (πάντως Κίτσι σίγουρα δεν πήγαιναν, η διαδρομή ήταν ήδη πολύ μεγάλη)
Το 1994 με την εφαρμογή του συστήματος κορμών στις περιοχές Βούλας/Γλυφάδας καταργούνται όλες οι παραλλαγές και δημιουργούνται τα τοπικά 115: Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Βάρκιζα, 116: Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Σχ.Ευελπίδων (τέρμα στο Κίτσι ουσιαστικά) και 117: Γλυφάδα-Λεωφ.Βάρης-Σχ.Ευελπίδων. Η τελευταία καταργήθηκε σχεδόν αμέσως, ενώ οι άλλες δύο συνέχισαν. Το 2001 η 116 αλλάζει ονομασία σε Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Κίτσι χωρίς ουσιαστική αλλαγή της διαδρομής της, ενώ λίγο μετά η 115 καταργείται λόγω κάλυψής της από το 116 και τις άλλες παραλιακές γραμμές. Το 2008 η 116 αλλάζει διαδρομή και ονομασία και γίνεται Γλυφάδα-Βάρη-Κίτσι με διέλευση από τη Βάρης-Κορωπίου, ενώ η 115 επανέρχεται αυτή τη φορά ως «μικτό βραδινό» των γραμμών 114/116/149/170 που σταματούν νωρίς τη λειτουργία τους. Ονομασία της γραμμής: Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Κίτσι. Από το ’94 μέχρι και σήμερα, το τελευταίο δρομολόγιο της γραμμής 115 από Κίτσι φτάνει μέχρι Ακαδημία, ακολουθώντας μετά τη Γλυφάδα τη διαδρομή του Α2 (μιμούμενο στην ουσία την παλιά του διαδρομή)
114
Η βασική γραμμή της Βουλιαγμένης από Αθήνα ήταν η 89: Αθήνα-Βουλιαγμένη, που δημιουργήθηκε το 1952 και ακολούθησε λίγο πολύ την πορεία των 115/116. Όταν όμως το 1994 οι υπεύθυνοι του ΟΑΣΑ κλήθηκαν να αποφασίσουν αριθμό για το τοπικό της Βουλιαγμένης, διάλεξαν όλως παραδόξως τον αριθμό της γραμμής από Πειραιά και όχι αυτόν της Αθήνας! Ο αριθμός της γραμμής από Αθήνα ήταν 118: Αθήνα-Βουλιαγμένη, είχε τις κλασσικές παραλλαγές μέσω Καβουρίου και μέσω Μαρίνας (119/138/153) και ήταν φυσικά άμεση συνέχεια της 89. Η γραμμή από Πειραιά ήταν η 91: Πειραιάς-Βουλιαγμένη και δημιουργήθηκε μαζί με τις 89,90 το 1952. Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας τους, η 89 και η 91 ήταν οι μόνες που εξυπηρετούσαν τη Βουλιαγμένη, αφού η 90 διερχόταν από Βάρης-Κορωπίου. Τέρμα έκαναν στην Πλ.Βουλιαγμένης, αργότερα επεκτάθηκαν μέχρι τη Λίμνη, ενώ η αφετηρία στον Πειραιά ήταν στο πλάι του Δημοτικού Θεάτρου (οδός Αγ.Κωνσταντίνου) και στην Αθήνα στο Ζάππειο. Υπήρχαν επίσης οι θερινές γραμμές 89Α: Αθήνα-Λουτρά Βουλιαγμένης και 91Α: Πειραιάς-Λουτρά Βουλιαγμένης, ενώ πολύ γρήγορα δημιουργήθηκαν και οι παραλλαγές μέσω Μαρίνας και Καβουρίου, με τον ίδιο όμως αριθμό.
Το ’81 το 89 έγινε 118: Αθήνα-Βουλιαγμένη (με τις παραλλαγές 119/138/153) και το 91 έγινε 113: Πειραιάς-Βουλιαγμένη Α΄ και 114: Πειραιάς-Βουλιαγμένη Β΄ (μέσω Μαρίνας), ενώ οι θερινές γραμμές 89Α και 91Α έγιναν 147: Αθήνα-Λουτρά και 120: Πειραιάς-Λουτρά αντίστοιχα, για να καταργηθούν λίγα χρόνια αργότερα. Το 1994 με τους κορμούς δημιουργούνται τα τοπικά 114: Γλυφάδα-Καβούρι-Βουλιαγμένη(μέσω Μαρίνας) (επέλεξαν προφανώς τον αριθμό αυτό και όχι το 113, γιατί διερχόταν από Μαρίνα) και 138: Βουλιαγμένη-Καβούρι-Γλυφάδα (επίσης επιλέχτηκε γιατί και πριν διερχόταν μόνο από Καβούρι) Στην ουσία ήταν η διαδρομή του 114 όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, απλά θεώρησαν σωστό (γιατί άραγε; ) να δώσουν άλλο αριθμό και ονομασία στη διαδρομή προς Βουλιαγμένη και άλλο σ’ αυτήν προς Γλυφάδα, για να καταλάβει ο κόσμος ότι η γραμμή διέρχεται από Μαρίνα ΜΟΝΟ στην κάθοδο! Αυτή η κωμωδία συνεχίστηκε για αρκετά χρόνια, μέχρι που το πήραν απόφαση και ενοποίησαν τις δύο κατευθύνσεις σε μία γραμμή, το 114: Γλυφάδα-Καβούρι- Βουλιαγμένη.
120
Επί ΕΑΣ αυτό τον αριθμό τον είχε η γραμμή Πειραιάς-Λουτρά, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η οποία καταργήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’80 μαζί με την ανάλογη από Αθήνα, την 147. Όταν το 1994 εφαρμόστηκε το σύστημα των κορμών στη Γλυφάδα, επιλέχτηκε το 120 ως ο αριθμός του κορμού Αθήνα-Γλυφάδα (το σημερινό Α3, αλλά χωρίς διέλευση από Ευρυάλη) γιατί ήταν στρόγγυλο και ο κόσμος θα το απομνημόνευε εύκολα. (η αρίθμηση των κορμών με γράμματα Α,Β,Γ κτλ. έγινε ένα χρόνο αργότερα) Το Κυκλικό Γλυφάδας που αναφέρεις ότι συνενώθηκε με το 129 ήταν το 121, όχι το 120! Το 120 για τον ένα χρόνο πριν γίνει Α3 είχε αφετηρία στη Μάρνη (σημερινή αφετηρία Β12) μαζί με τον κορμό της Βούλας, το 122 και τέρμα στη Λαζαράκη φυσικά. Το ’95 έγιναν Α2 και Α3 και μεταφέρθηκαν στην Πανεπιστημίου. Ο αριθμός έμεινε κενός μέχρι πρόσφατα, που δόθηκε στο Γλυφάδα-Βάρη(Πηγαδάκια)-Προαστ.Κορωπίου.
124
Δημιουργήθηκε τα δεκαετία του ’70 ως 79: Πειραιάς-Γλυφάδα-Αγ.Νικόλαος-Ξάνθου. Αφετηρία είχε στο πλάι του Δημοτικού Θεάτρου μαζί με όλες τις γραμμές της παραλίας και τέρμα επί της οδού Ζαμάνου στην Πλ.Ρίτσου (σημερινή στάση «Ξάνθου»). Μαζί με την ανάλογη γραμμή από Αθήνα (85: Αθήνα-Άνω Γλυφάδα- Αγ.Νικόλαος-Ξάνθου) ήταν η πρώτη γραμμή που εξυπηρέτησε κι άλλη περιοχή της Γλυφάδας, πέραν του κέντρου. Σύντομα η διαδρομή μέσω Ξάνθου εγκαταλείφθηκε (παρ’ όλο που η γραμμή από Αθήνα συνέχισε να υπάρχει μέχρι το ’94) και το 79 επεκτάθηκε στα πιο «ορεινά» της Γλυφάδας (τότε πολύ αραιοκατοικημένα) ως 79: Πειραιάς-Γλυφάδα-Πυρναρή με τέρμα στην Αγ.Τριάδα και διαδρομή ίδια με τη σημερινή μέχρι εκείνο τη σημείο. Το ’81 μετονομάζεται σε 124: Πειραιάς-Πυρνάρι ενώ δημιουργείται και γραμμή από Αθήνα (105: Αθήνα-Πυρνάρι) με διαδρομή παρόμοια με τη σημερινή του 154 (μέσω Αργυρούπολης/Κύπρου). Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 μετονομάστηκε σε 124: Πειραιάς-Αγ.Τριάδα, χωρίς όμως αλλαγή διαδρομής.
Οι ρίζες του σημερινού 124 βρίσκονται στο 1984, όπου δοκιμάστηκε για πρώτη φορά πιλοτικά το σύστημα κορμών-τοπικών χωρίς όμως ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Η 124 καταργήθηκε, καθώς και η 205: Πειραιάς-Σούρμενα (είχε τη διαδρομή του σημερινού 205, αλλά με τέρμα στον Αγ.Τρύφωνα) και δημιουργήθηκαν δύο κυκλικές τοπικές γραμμές, η 157 και η 158. Η μία ξεκινούσε από την Πλ.Γλυφάδας, ανέβαινε στο Πυρνάρι όπως η 124, αλλά μετά συνέχιζε προς Τερψιθέα και Αγ.Τρύφωνα (ακριβώς στο χνάρι της σημερινής 124) και μετά μέσω της διαδρομής του 205 επέστρεφε Γλυφάδα (Ιασωνίδου-Βουλιαγμένης-Καράγιωργα). Η άλλη έκανε ακριβώς την αντίστροφη διαδρομή, ενώ η μετεπιβίβαση στις γραμμές προς Πειραιά και Αθήνα γινόταν με το ίδιο εισητήριο. Φυσικά το εγχείρημα απέτυχε παταγωδώς και οι γραμμές (124/205) επέστρεψαν στην παλιά τους μορφή, η διαδρομή τους όμως από Πυρνάρι προς Αγ.Τρύφωνα παρέμεινε στη μνήμη των υπευθύνων και ενσωματώθηκε στο μεταγενέστερο τοπικό 124.
Το ’94 με την εφαρμογή των κορμών στη Γλυφάδα, το 124 γίνεται τοπικό με την ονομασία Γλυφάδα-Αγ.Τριάδα, ενώ ένα χρόνο μετά που εγκαινιάζεται ο κορμός της Αργυρούπολης (Α4) με τέρμα στον Αγ.Τρύφωνα, το επεκτείνουν μέχρι εκεί (στο χνάρι των παλιών 157/158) για να μπορεί να υπάρξει μετεπιβίβαση μεταξύ τους. Έκτοτε δεν έχει υποστεί σημαντικές τροποποιήσεις, παρά μόνο την αλλαγή της ονομασίας σε Γλυφάδα-Αγ.Τριάδα-Αγ.Τρύφωνας.
128
Με τη μορφή που είχε η γραμμή αυτή μέχρι το ’94, δημιουργήθηκε τη δεκαετία του ’60 ως 30: Αθήνα-Άνω Γλυφάδα-Καραπάνου και είχε ακριβώς τη διαδρομή του σημερινού Β3, αλλά με διέλευση (μάλλον) από Α.Παπανδρέου (τότε Αθηνών) και όχι Γρ.Λαμπράκη. Μέχρι το ’94 οι γραμμές με την ονομασία Αθήνα-Άνω Γλυφάδα διέρχονταν από Λ.Βουλιαγμένης και κατέληγαν στην Πλ.Γλυφάδας όπως τα σημερινά Α3/Β3 (εκτός από την 121 που τερμάτιζε Ξάνθου). Το «Άνω» προφανώς χρησιμοποιήθηκε για να τα διαχωρίσει από τα υπόλοιπα που περνούσαν από Παραλιακή. Στην ουσία διέρχονταν μόνο από Άνω Γλυφάδα και κατέληγαν στο κέντρο της Γλυφάδας.
Πριν τη διάνοιξη της Λ.Βουλιαγμένης το ’60, η γραμμή 30 πήγαινε από Παραλιακή, με την ονομασία Αθήνα-Φάληρο-Γλυφάδα και είναι από τις παλαιότερες της Αθήνας, από τη δεκαετία του ’30 ακόμα. Αφετηρία είχε αρχικά στην Ακαδημία (Πανεπιστημίου & Σίνα), μετά το ’60 όπου άρχισε να πηγαίνει μέσω Βουλιαγμένης μεταφέρθηκε στο Σύνταγμα (Αμαλίας) και το ’67 σε μια προσπάθεια της κυβέρνησης (δικτατορία τότε) να αποσυμφορήσει το κέντρο από τις αφετηρίες, μεταφέρθηκε στο Ζάππειο (μάλιστα υπήρχε και γραμμή που ένωνε τις «απομακρυσμένες» αφετηρίες με το κέντρο, η λεγόμενη «Περιμετρική»), όπου και παρέμεινε μέχρι το ’94. Το ’81 μετονομάζεται σε 128: Αθήνα-Άνω Γλυφάδα Β΄ και λειτουργεί σε συγκρότημα μαζί με το 129: Αθήνα-Άνω Γλυφάδα Α΄ (διαδρομή μέσω Βουλιαγμένης και Καράγιωργα/το σημερινό Α3)
Το ’94 με τους κορμούς στη Γλυφάδα γίνεται τοπικό 128: Γλυφάδα-Αιξωνή, αλλά μάλλον με διέλευση από Ρ.Φερραίου και όχι Ζαμάνου/Πρ.Πέτρου (αυτό το κομμάτι άνηκε τότε στις κυκλικές 121/129) και το ’95 με την έναρξη λειτουργίας του Α4 επεκτείνεται μέσω της οδού Γούναρη (που μέχρι τότε εξυπηρετείτο από την ακτινική γραμμή 105 από Αθήνα), μέχρι τον Αγ.Τρύφωνα όπου και δίνει ανταπόκριση στον νέο κορμό και μετά μέχρι την Πλ.Καραϊσκακή στην Τερψιθέα, που είχε μείνει χωρίς λεωφορειακή εξυπηρέτηση, μετά την περίκοπη του 205 στον Αγ.Τρύφωνα. Η νέα ονομασία είναι Γλυφάδα-Γούναρη-Τερψιθέα και παρέμεινε ίδια μέχρι πριν από λίγα χρόνια, οπότε και απορρόφησε το τμήμα της 129 που καταργήθηκε.
149
Η γραμμή δημιουργήθηκε αρχές δεκαετίας του ’60 ως 159: Πειραιάς-Βάρκιζα (Αλίανθος). Μέχρι τότε, η μόνη γραμμή από Πειραιά προς εκείνες τις περιοχές ήταν η 91, που πήγαινε Βουλιαγμένη. Μάλλον λόγω της διάνοιξης της Παραλιακής λεωφόρου Αθηνών-Σουνίου εκείνη την περίοδο και της συνεπακόλουθης «άνθησης» της παραλίας της Βάρκιζας, δημιουργήθηκε η ανάγκη για απευθείας γραμμή από Πειραία. (από Αθήνα υπήρχε ήδη). Η Αφετηρία ήταν στο πλάι του Δημοτικού Θεάτρου και το τέρμα στην Πλ.Βάρκιζας (αργότερα επεκτάθηκε στην Πλαζ). Το ’81 δημιουργούνται στη θέση του τα 107: Πειραιάς-Αλίανθος Α΄, 148: Πειραιάς-Αλίανθος Β΄ και 149: Πειραιάς-Αλίανθος Γ΄. Το 148 διερχόταν από Μαρίνα Βουλιαγμένης και το 149 από «Άνω Βούλα» (όταν λέμε Άνω Βούλα εννοούμε τη Βασ.Παύλου, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα που περνούσαν από Παραλιακή)
Το 148 καταργείται στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ενώ τα 107/149 διατηρούνται ως έχουν μέχρι το ’94, όπου στη θέση τους δημιουργούνται τα τοπικά 149: Γλυφάδα-Βάρκιζα-Βουλιαγμένη (κυκλικό) και 171: Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Βάρκιζα (κυκλικό) με την αντίστροφη διαδρομή. Ο αριθμός 149 επιλέχτηκε για να διευκρινίσει τη διέλευση από Βασ.Παύλου, όπως ακριβώς η παλιότερη εκδοχή της γραμμής. Και οι δύο αυτές γραμμές στη διέλευση τους από Γλυφάδα προς Βάρη και το αντίστροφο, διέρχονταν από Παραλιακή/Βάρης-Κορωπίου και όχι από Βουλιαγμένης! Πολύ σύντομα το 171 καταργείται και μένει μόνο το 149, το οποίο κάποια στιγμή εντάσσει στη διαδρομή του το Κόρμπι της Βάρης. Το 2001 αλλάζει ονομασία σε Γλυφάδα-Βάρη-Βάρκιζα, χωρίς όμως αλλαγή διαδρομής, ενώ τα τελευταία χρόνια γίνεται «ζευγάρι αντίρροπων» με το 170, διερχόμενο από Λ.Βουλιαγμένης-Καλύμνου στην κάθοδο και από Παραλία στην άνοδο, ενώ ενσωματώνει και το κομμάτι στο Χέρωμα Βάρης.
170
Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’80 η Λ.Βουλιαγμένης «τερμάτιζε» στη συμβολή της με τη Γρ.Λαμπράκη στη Γλυφάδα (Μαρινόπουλος). Όλα τα αυτοκίνητα με κατεύθυνση Βουλιαγμένη-Βάρκιζα διοχετεύονταν μέσω της Γρ.Λαμπράκη στην Παραλιακή, ενώ η Καλύμνου δεν υπήρχε καν! Με τη διάνοιξη των οδών αυτών λοιπόν, ο ΟΑΣ λογικά μπαίνει στη διαδικασία δημιουργίας νέων γραμμών προς τα νότια προάστια μέσω Βουλιαγμένης και Καλύμνου, που είναι απείρως συντομότερη διαδρομή από την παραδοσιακή μέσω Παραλιακής. Έτσι στα μέσα της δεκαετίας του ’80 δημιουργούνται οι γραμμές 170: Ζάππειο-Λ.Βουλιαγμένης-Δίλοφο Βάρης και 171: Ζάππειο-Άνω Βούλα-Βουλιαγμένη (το «Άνω Βούλα» και πάλι με την έννοια της διέλευσης από Βουλιαγμένης και όχι από Παραλιακή) Το 170 διερχόταν από Καλύμνου και τερμάτιζε στο Δίλοφο, μαζί με τα 117/141/142 που έκαναν την παλιά διαδρομή μέσω Γλυφάδας, Βουλιαγμένης κτλ. Το ’94 με τους κορμούς γίνεται τοπικό και επεκτείνεται μέχρι το Κόρμπι, με την ονομασία 170: Γλυφάδα-Λ.Καλύμνου-Βάρη. Παραμένει έτσι αναλλοίωτο για πολλά χρόνια, μέχρι το 2008 που γίνεται «ζευγάρι αντίρροπων» με το 149, διερχόμενο από Παραλιακή στην κάθοδο και από Καλύμνου-Βουλιαγμένης στην άνοδο, με την ονομασία 170: Γλυφάδα-Βάρκιζα-Βάρη.
205/207
Η γραμμή 205 έχει τις ρίζες της κι αυτή στην προ ΕΑΣ εποχή, ενώ το 207 δημιουργήθηκε το ’94 απευθείας σαν τοπικό (ο αριθμός επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί το ’81 ως 207: Ακαδημία-Αγ.Μαρίνα Β΄ με επέκταση στο Πανόραμα Ηλιούπολης, αλλά τελικά η γραμμή δεν υλοποιήθηκε) Το 205 ξεκίνησε μετά τη διάνοιξη της Λ.Βουλιαγμένης στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ως 126: Πειραιάς-Γλυφάδα(Καραπάνου)-Σούρμενα-Τερψιθέα. Η διαδρομή του ήταν ίδια με αυτή του σημερινού 205 από Γλυφάδα και μετά, ενώ τερμάτιζε στο τέρμα της οδού Ελεύθερου Ανθρώπου (από την οποία διερχόταν και στην άνοδο και στην κάθοδο) στο ύψος της Πλ.Εθν.Αντιστάσεως. Το ’81 για άγνωστους λόγους το τμήμα της Τερψιθέας καταργείται (ίσως λόγω χαμηλής επιβατικής κίνησης) και το τέρμα μεταφέρεται στον Αγ.Τρύφωνα, με τη γραμμή να μετονομάζεται σε 205: Πειραιάς-Σούρμενα.
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, το 1984 η γραμμή καταργείται για ένα μικρό χρονικό διάστημα και αντικαθίσταται από τις αντίρροπες κυκλικές 157/158, σε μια πρώτη απόπειρα εφαρμογής κορμών-τοπικών, η οποία τελικά απέτυχε. Το ’94 με την τελική εφαρμογή του συστήματος γίνεται τοπικό και επεκτείνεται και πάλι στην Τερψιθέα, με την ονομασία 205: Γλυφάδα-Σούρμενα-Τερψιθέα (κυκλικό), ενώ δημιουργείται και η γραμμή 207: Γλυφάδα-Τερψιθέα (κυκλικό) με διέλευση από Αθηνών (η σημερινή Α.Παπανδρέου) και Γούναρη, και με αντίρροπη διέλευση μέσα στην Τερψιθέα. Έκτοτε δεν έχουν υποστεί σημαντικές μεταβολές.
Με συγχωρείτε δια το μακροσκελέστατο του σεντονίου, αλλά τα ψάχνω από προχτές και πορώθηκα! Ελπίζω να μη σας κούρασα...
Δημιουργήθηκαν το 1952 ως 90: Αθήνα-Βάρκιζα(Αλίανθος), όταν εντάχθηκαν κατ’ εξαίρεση στα (τότε νεοϊδρυθέντα) αστικά ΚΤΕΛ, οι γραμμές Βουλιαγμένης/Βάρης/Βάρκιζας που μέχρι τότε ανήκαν στα υπεραστικά ΚΤΕ. Η αφετηρία ήταν στο Ζάππειο επί της οδού Βασ.Όλγας, μιας που η γραμμή θεωρείτο «σχεδόν υπεραστική» και ως εκ τούτου δεν έφτανε στο κέντρο της Αθήνας. Η παραλιακή λεωφόρος Αθηνών-Σουνίου δεν υπήρχε ακόμα και κατά συνέπεια τα λεωφορεία διέρχονταν από τη Βάρης-Κορωπίου (τότε λεγόταν Βάρης-Βάρκιζης, ακριβώς γι’ αυτό το λόγο) και φυσικά εξυπηρετούσαν και τη Βάρη. Η Βουλιαγμένη είχε δική της γραμμή, που μάλιστα ήταν τερματική, αφού μετά τη Λίμνη δεν υπήρχε καν δρόμος! Με τα εγκαίνια του νέου αυτοκινητοδρόμου Αθηνών-Σουνίου το 1960, η γραμμή αλλάζει διαδρομή και μετονομάζεται σε 90: Αθήνα-Βάρη-Δίλοφο(Βλάχικα) με διέλευση φυσικά από Βουλιαγμένη και Βάρκιζα. Μάλιστα ορισμένα λεωφορεία τερμάτιζαν στη Βάρκιζα, τα περισσότερα στη Βάρη και μόνο ένας περιορισμένος αριθμός συνέχιζαν για Δίλοφο. Γενικά τότε η γραμμή είχε περισσότερο «υπεραστικό» χαρακτήρα με πολλαπλές διαδρομές και τέρματα, κάτω από τον γενικό αριθμό 90.
Τη δεκαετία του ’70 γίνεται η διάνοιξη της νέας Λεωφόρου Αμφιθέας κατά μήκος της κοίτης παλιού ρέματος (ο γνωστός «Βουρλοπόταμος») και τα λεωφορεία ξεκινούν να διέρχονται απο ’κει σε μια προσπάθεια να συντομεύσουν την (ήδη μεγάλη) διαδρομή (πριν περνούσαν κλασσικά από Συγγρού/Παραλιακή) Το ’81 η 90 αντικαθίσταται από τις 116: Αθήνα-Βάρη και 117: Αθήνα-Δίλοφο, ενώ τα δρομολόγια που τερμάτιζαν στη Βάρκιζα αποκτούν κι αυτά δικό τους αριθμό, το 115: Αθήνα-Αλίανθος. Φυσικά δημιουργούνται κι ένα σωρό παραλλαγές των τριών αυτών γραμμών, με λίγα δρομολόγια καθημερινά, που αποκτούν η καθεμία το δικό της αριθμό. Έτσι η 115 αποκτά τα 140/144 (αν και τελικά δε λειτούργησαν ποτέ), η 116 τα 139/143/145 και η 117 τα 141/142. Οι παραλλαγές αυτές είχαν να κάνουν με το αν η γραμμή διερχόταν από το Καβούρι, από τη Μαρίνα Βουλιαγμένης ή και απ’ τα δύο. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 καταργούνται και οι εναλλακτικές διαδρομές των 116/117, για να επιστρέψουν αρχές της δεκαετίας του ’90. Κάποια στιγμή είναι πιθανό το σύμπλεγμα των γραμμών της Βάρης (116/139/143/145) να επεκτάθηκε ως την Πλ.Αθαν.Διάκου, ειδάλλως η περιοχή «Κόρμπι» πρωτοείδε λεωφορείο το ’94 με τους κορμούς. (πάντως Κίτσι σίγουρα δεν πήγαιναν, η διαδρομή ήταν ήδη πολύ μεγάλη)
Το 1994 με την εφαρμογή του συστήματος κορμών στις περιοχές Βούλας/Γλυφάδας καταργούνται όλες οι παραλλαγές και δημιουργούνται τα τοπικά 115: Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Βάρκιζα, 116: Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Σχ.Ευελπίδων (τέρμα στο Κίτσι ουσιαστικά) και 117: Γλυφάδα-Λεωφ.Βάρης-Σχ.Ευελπίδων. Η τελευταία καταργήθηκε σχεδόν αμέσως, ενώ οι άλλες δύο συνέχισαν. Το 2001 η 116 αλλάζει ονομασία σε Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Κίτσι χωρίς ουσιαστική αλλαγή της διαδρομής της, ενώ λίγο μετά η 115 καταργείται λόγω κάλυψής της από το 116 και τις άλλες παραλιακές γραμμές. Το 2008 η 116 αλλάζει διαδρομή και ονομασία και γίνεται Γλυφάδα-Βάρη-Κίτσι με διέλευση από τη Βάρης-Κορωπίου, ενώ η 115 επανέρχεται αυτή τη φορά ως «μικτό βραδινό» των γραμμών 114/116/149/170 που σταματούν νωρίς τη λειτουργία τους. Ονομασία της γραμμής: Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Κίτσι. Από το ’94 μέχρι και σήμερα, το τελευταίο δρομολόγιο της γραμμής 115 από Κίτσι φτάνει μέχρι Ακαδημία, ακολουθώντας μετά τη Γλυφάδα τη διαδρομή του Α2 (μιμούμενο στην ουσία την παλιά του διαδρομή)
114
Η βασική γραμμή της Βουλιαγμένης από Αθήνα ήταν η 89: Αθήνα-Βουλιαγμένη, που δημιουργήθηκε το 1952 και ακολούθησε λίγο πολύ την πορεία των 115/116. Όταν όμως το 1994 οι υπεύθυνοι του ΟΑΣΑ κλήθηκαν να αποφασίσουν αριθμό για το τοπικό της Βουλιαγμένης, διάλεξαν όλως παραδόξως τον αριθμό της γραμμής από Πειραιά και όχι αυτόν της Αθήνας! Ο αριθμός της γραμμής από Αθήνα ήταν 118: Αθήνα-Βουλιαγμένη, είχε τις κλασσικές παραλλαγές μέσω Καβουρίου και μέσω Μαρίνας (119/138/153) και ήταν φυσικά άμεση συνέχεια της 89. Η γραμμή από Πειραιά ήταν η 91: Πειραιάς-Βουλιαγμένη και δημιουργήθηκε μαζί με τις 89,90 το 1952. Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας τους, η 89 και η 91 ήταν οι μόνες που εξυπηρετούσαν τη Βουλιαγμένη, αφού η 90 διερχόταν από Βάρης-Κορωπίου. Τέρμα έκαναν στην Πλ.Βουλιαγμένης, αργότερα επεκτάθηκαν μέχρι τη Λίμνη, ενώ η αφετηρία στον Πειραιά ήταν στο πλάι του Δημοτικού Θεάτρου (οδός Αγ.Κωνσταντίνου) και στην Αθήνα στο Ζάππειο. Υπήρχαν επίσης οι θερινές γραμμές 89Α: Αθήνα-Λουτρά Βουλιαγμένης και 91Α: Πειραιάς-Λουτρά Βουλιαγμένης, ενώ πολύ γρήγορα δημιουργήθηκαν και οι παραλλαγές μέσω Μαρίνας και Καβουρίου, με τον ίδιο όμως αριθμό.
Το ’81 το 89 έγινε 118: Αθήνα-Βουλιαγμένη (με τις παραλλαγές 119/138/153) και το 91 έγινε 113: Πειραιάς-Βουλιαγμένη Α΄ και 114: Πειραιάς-Βουλιαγμένη Β΄ (μέσω Μαρίνας), ενώ οι θερινές γραμμές 89Α και 91Α έγιναν 147: Αθήνα-Λουτρά και 120: Πειραιάς-Λουτρά αντίστοιχα, για να καταργηθούν λίγα χρόνια αργότερα. Το 1994 με τους κορμούς δημιουργούνται τα τοπικά 114: Γλυφάδα-Καβούρι-Βουλιαγμένη(μέσω Μαρίνας) (επέλεξαν προφανώς τον αριθμό αυτό και όχι το 113, γιατί διερχόταν από Μαρίνα) και 138: Βουλιαγμένη-Καβούρι-Γλυφάδα (επίσης επιλέχτηκε γιατί και πριν διερχόταν μόνο από Καβούρι) Στην ουσία ήταν η διαδρομή του 114 όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, απλά θεώρησαν σωστό (γιατί άραγε; ) να δώσουν άλλο αριθμό και ονομασία στη διαδρομή προς Βουλιαγμένη και άλλο σ’ αυτήν προς Γλυφάδα, για να καταλάβει ο κόσμος ότι η γραμμή διέρχεται από Μαρίνα ΜΟΝΟ στην κάθοδο! Αυτή η κωμωδία συνεχίστηκε για αρκετά χρόνια, μέχρι που το πήραν απόφαση και ενοποίησαν τις δύο κατευθύνσεις σε μία γραμμή, το 114: Γλυφάδα-Καβούρι- Βουλιαγμένη.
120
Επί ΕΑΣ αυτό τον αριθμό τον είχε η γραμμή Πειραιάς-Λουτρά, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η οποία καταργήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’80 μαζί με την ανάλογη από Αθήνα, την 147. Όταν το 1994 εφαρμόστηκε το σύστημα των κορμών στη Γλυφάδα, επιλέχτηκε το 120 ως ο αριθμός του κορμού Αθήνα-Γλυφάδα (το σημερινό Α3, αλλά χωρίς διέλευση από Ευρυάλη) γιατί ήταν στρόγγυλο και ο κόσμος θα το απομνημόνευε εύκολα. (η αρίθμηση των κορμών με γράμματα Α,Β,Γ κτλ. έγινε ένα χρόνο αργότερα) Το Κυκλικό Γλυφάδας που αναφέρεις ότι συνενώθηκε με το 129 ήταν το 121, όχι το 120! Το 120 για τον ένα χρόνο πριν γίνει Α3 είχε αφετηρία στη Μάρνη (σημερινή αφετηρία Β12) μαζί με τον κορμό της Βούλας, το 122 και τέρμα στη Λαζαράκη φυσικά. Το ’95 έγιναν Α2 και Α3 και μεταφέρθηκαν στην Πανεπιστημίου. Ο αριθμός έμεινε κενός μέχρι πρόσφατα, που δόθηκε στο Γλυφάδα-Βάρη(Πηγαδάκια)-Προαστ.Κορωπίου.
124
Δημιουργήθηκε τα δεκαετία του ’70 ως 79: Πειραιάς-Γλυφάδα-Αγ.Νικόλαος-Ξάνθου. Αφετηρία είχε στο πλάι του Δημοτικού Θεάτρου μαζί με όλες τις γραμμές της παραλίας και τέρμα επί της οδού Ζαμάνου στην Πλ.Ρίτσου (σημερινή στάση «Ξάνθου»). Μαζί με την ανάλογη γραμμή από Αθήνα (85: Αθήνα-Άνω Γλυφάδα- Αγ.Νικόλαος-Ξάνθου) ήταν η πρώτη γραμμή που εξυπηρέτησε κι άλλη περιοχή της Γλυφάδας, πέραν του κέντρου. Σύντομα η διαδρομή μέσω Ξάνθου εγκαταλείφθηκε (παρ’ όλο που η γραμμή από Αθήνα συνέχισε να υπάρχει μέχρι το ’94) και το 79 επεκτάθηκε στα πιο «ορεινά» της Γλυφάδας (τότε πολύ αραιοκατοικημένα) ως 79: Πειραιάς-Γλυφάδα-Πυρναρή με τέρμα στην Αγ.Τριάδα και διαδρομή ίδια με τη σημερινή μέχρι εκείνο τη σημείο. Το ’81 μετονομάζεται σε 124: Πειραιάς-Πυρνάρι ενώ δημιουργείται και γραμμή από Αθήνα (105: Αθήνα-Πυρνάρι) με διαδρομή παρόμοια με τη σημερινή του 154 (μέσω Αργυρούπολης/Κύπρου). Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 μετονομάστηκε σε 124: Πειραιάς-Αγ.Τριάδα, χωρίς όμως αλλαγή διαδρομής.
Οι ρίζες του σημερινού 124 βρίσκονται στο 1984, όπου δοκιμάστηκε για πρώτη φορά πιλοτικά το σύστημα κορμών-τοπικών χωρίς όμως ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Η 124 καταργήθηκε, καθώς και η 205: Πειραιάς-Σούρμενα (είχε τη διαδρομή του σημερινού 205, αλλά με τέρμα στον Αγ.Τρύφωνα) και δημιουργήθηκαν δύο κυκλικές τοπικές γραμμές, η 157 και η 158. Η μία ξεκινούσε από την Πλ.Γλυφάδας, ανέβαινε στο Πυρνάρι όπως η 124, αλλά μετά συνέχιζε προς Τερψιθέα και Αγ.Τρύφωνα (ακριβώς στο χνάρι της σημερινής 124) και μετά μέσω της διαδρομής του 205 επέστρεφε Γλυφάδα (Ιασωνίδου-Βουλιαγμένης-Καράγιωργα). Η άλλη έκανε ακριβώς την αντίστροφη διαδρομή, ενώ η μετεπιβίβαση στις γραμμές προς Πειραιά και Αθήνα γινόταν με το ίδιο εισητήριο. Φυσικά το εγχείρημα απέτυχε παταγωδώς και οι γραμμές (124/205) επέστρεψαν στην παλιά τους μορφή, η διαδρομή τους όμως από Πυρνάρι προς Αγ.Τρύφωνα παρέμεινε στη μνήμη των υπευθύνων και ενσωματώθηκε στο μεταγενέστερο τοπικό 124.
Το ’94 με την εφαρμογή των κορμών στη Γλυφάδα, το 124 γίνεται τοπικό με την ονομασία Γλυφάδα-Αγ.Τριάδα, ενώ ένα χρόνο μετά που εγκαινιάζεται ο κορμός της Αργυρούπολης (Α4) με τέρμα στον Αγ.Τρύφωνα, το επεκτείνουν μέχρι εκεί (στο χνάρι των παλιών 157/158) για να μπορεί να υπάρξει μετεπιβίβαση μεταξύ τους. Έκτοτε δεν έχει υποστεί σημαντικές τροποποιήσεις, παρά μόνο την αλλαγή της ονομασίας σε Γλυφάδα-Αγ.Τριάδα-Αγ.Τρύφωνας.
128
Με τη μορφή που είχε η γραμμή αυτή μέχρι το ’94, δημιουργήθηκε τη δεκαετία του ’60 ως 30: Αθήνα-Άνω Γλυφάδα-Καραπάνου και είχε ακριβώς τη διαδρομή του σημερινού Β3, αλλά με διέλευση (μάλλον) από Α.Παπανδρέου (τότε Αθηνών) και όχι Γρ.Λαμπράκη. Μέχρι το ’94 οι γραμμές με την ονομασία Αθήνα-Άνω Γλυφάδα διέρχονταν από Λ.Βουλιαγμένης και κατέληγαν στην Πλ.Γλυφάδας όπως τα σημερινά Α3/Β3 (εκτός από την 121 που τερμάτιζε Ξάνθου). Το «Άνω» προφανώς χρησιμοποιήθηκε για να τα διαχωρίσει από τα υπόλοιπα που περνούσαν από Παραλιακή. Στην ουσία διέρχονταν μόνο από Άνω Γλυφάδα και κατέληγαν στο κέντρο της Γλυφάδας.
Πριν τη διάνοιξη της Λ.Βουλιαγμένης το ’60, η γραμμή 30 πήγαινε από Παραλιακή, με την ονομασία Αθήνα-Φάληρο-Γλυφάδα και είναι από τις παλαιότερες της Αθήνας, από τη δεκαετία του ’30 ακόμα. Αφετηρία είχε αρχικά στην Ακαδημία (Πανεπιστημίου & Σίνα), μετά το ’60 όπου άρχισε να πηγαίνει μέσω Βουλιαγμένης μεταφέρθηκε στο Σύνταγμα (Αμαλίας) και το ’67 σε μια προσπάθεια της κυβέρνησης (δικτατορία τότε) να αποσυμφορήσει το κέντρο από τις αφετηρίες, μεταφέρθηκε στο Ζάππειο (μάλιστα υπήρχε και γραμμή που ένωνε τις «απομακρυσμένες» αφετηρίες με το κέντρο, η λεγόμενη «Περιμετρική»), όπου και παρέμεινε μέχρι το ’94. Το ’81 μετονομάζεται σε 128: Αθήνα-Άνω Γλυφάδα Β΄ και λειτουργεί σε συγκρότημα μαζί με το 129: Αθήνα-Άνω Γλυφάδα Α΄ (διαδρομή μέσω Βουλιαγμένης και Καράγιωργα/το σημερινό Α3)
Το ’94 με τους κορμούς στη Γλυφάδα γίνεται τοπικό 128: Γλυφάδα-Αιξωνή, αλλά μάλλον με διέλευση από Ρ.Φερραίου και όχι Ζαμάνου/Πρ.Πέτρου (αυτό το κομμάτι άνηκε τότε στις κυκλικές 121/129) και το ’95 με την έναρξη λειτουργίας του Α4 επεκτείνεται μέσω της οδού Γούναρη (που μέχρι τότε εξυπηρετείτο από την ακτινική γραμμή 105 από Αθήνα), μέχρι τον Αγ.Τρύφωνα όπου και δίνει ανταπόκριση στον νέο κορμό και μετά μέχρι την Πλ.Καραϊσκακή στην Τερψιθέα, που είχε μείνει χωρίς λεωφορειακή εξυπηρέτηση, μετά την περίκοπη του 205 στον Αγ.Τρύφωνα. Η νέα ονομασία είναι Γλυφάδα-Γούναρη-Τερψιθέα και παρέμεινε ίδια μέχρι πριν από λίγα χρόνια, οπότε και απορρόφησε το τμήμα της 129 που καταργήθηκε.
149
Η γραμμή δημιουργήθηκε αρχές δεκαετίας του ’60 ως 159: Πειραιάς-Βάρκιζα (Αλίανθος). Μέχρι τότε, η μόνη γραμμή από Πειραιά προς εκείνες τις περιοχές ήταν η 91, που πήγαινε Βουλιαγμένη. Μάλλον λόγω της διάνοιξης της Παραλιακής λεωφόρου Αθηνών-Σουνίου εκείνη την περίοδο και της συνεπακόλουθης «άνθησης» της παραλίας της Βάρκιζας, δημιουργήθηκε η ανάγκη για απευθείας γραμμή από Πειραία. (από Αθήνα υπήρχε ήδη). Η Αφετηρία ήταν στο πλάι του Δημοτικού Θεάτρου και το τέρμα στην Πλ.Βάρκιζας (αργότερα επεκτάθηκε στην Πλαζ). Το ’81 δημιουργούνται στη θέση του τα 107: Πειραιάς-Αλίανθος Α΄, 148: Πειραιάς-Αλίανθος Β΄ και 149: Πειραιάς-Αλίανθος Γ΄. Το 148 διερχόταν από Μαρίνα Βουλιαγμένης και το 149 από «Άνω Βούλα» (όταν λέμε Άνω Βούλα εννοούμε τη Βασ.Παύλου, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα που περνούσαν από Παραλιακή)
Το 148 καταργείται στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ενώ τα 107/149 διατηρούνται ως έχουν μέχρι το ’94, όπου στη θέση τους δημιουργούνται τα τοπικά 149: Γλυφάδα-Βάρκιζα-Βουλιαγμένη (κυκλικό) και 171: Γλυφάδα-Βουλιαγμένη-Βάρκιζα (κυκλικό) με την αντίστροφη διαδρομή. Ο αριθμός 149 επιλέχτηκε για να διευκρινίσει τη διέλευση από Βασ.Παύλου, όπως ακριβώς η παλιότερη εκδοχή της γραμμής. Και οι δύο αυτές γραμμές στη διέλευση τους από Γλυφάδα προς Βάρη και το αντίστροφο, διέρχονταν από Παραλιακή/Βάρης-Κορωπίου και όχι από Βουλιαγμένης! Πολύ σύντομα το 171 καταργείται και μένει μόνο το 149, το οποίο κάποια στιγμή εντάσσει στη διαδρομή του το Κόρμπι της Βάρης. Το 2001 αλλάζει ονομασία σε Γλυφάδα-Βάρη-Βάρκιζα, χωρίς όμως αλλαγή διαδρομής, ενώ τα τελευταία χρόνια γίνεται «ζευγάρι αντίρροπων» με το 170, διερχόμενο από Λ.Βουλιαγμένης-Καλύμνου στην κάθοδο και από Παραλία στην άνοδο, ενώ ενσωματώνει και το κομμάτι στο Χέρωμα Βάρης.
170
Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’80 η Λ.Βουλιαγμένης «τερμάτιζε» στη συμβολή της με τη Γρ.Λαμπράκη στη Γλυφάδα (Μαρινόπουλος). Όλα τα αυτοκίνητα με κατεύθυνση Βουλιαγμένη-Βάρκιζα διοχετεύονταν μέσω της Γρ.Λαμπράκη στην Παραλιακή, ενώ η Καλύμνου δεν υπήρχε καν! Με τη διάνοιξη των οδών αυτών λοιπόν, ο ΟΑΣ λογικά μπαίνει στη διαδικασία δημιουργίας νέων γραμμών προς τα νότια προάστια μέσω Βουλιαγμένης και Καλύμνου, που είναι απείρως συντομότερη διαδρομή από την παραδοσιακή μέσω Παραλιακής. Έτσι στα μέσα της δεκαετίας του ’80 δημιουργούνται οι γραμμές 170: Ζάππειο-Λ.Βουλιαγμένης-Δίλοφο Βάρης και 171: Ζάππειο-Άνω Βούλα-Βουλιαγμένη (το «Άνω Βούλα» και πάλι με την έννοια της διέλευσης από Βουλιαγμένης και όχι από Παραλιακή) Το 170 διερχόταν από Καλύμνου και τερμάτιζε στο Δίλοφο, μαζί με τα 117/141/142 που έκαναν την παλιά διαδρομή μέσω Γλυφάδας, Βουλιαγμένης κτλ. Το ’94 με τους κορμούς γίνεται τοπικό και επεκτείνεται μέχρι το Κόρμπι, με την ονομασία 170: Γλυφάδα-Λ.Καλύμνου-Βάρη. Παραμένει έτσι αναλλοίωτο για πολλά χρόνια, μέχρι το 2008 που γίνεται «ζευγάρι αντίρροπων» με το 149, διερχόμενο από Παραλιακή στην κάθοδο και από Καλύμνου-Βουλιαγμένης στην άνοδο, με την ονομασία 170: Γλυφάδα-Βάρκιζα-Βάρη.
205/207
Η γραμμή 205 έχει τις ρίζες της κι αυτή στην προ ΕΑΣ εποχή, ενώ το 207 δημιουργήθηκε το ’94 απευθείας σαν τοπικό (ο αριθμός επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί το ’81 ως 207: Ακαδημία-Αγ.Μαρίνα Β΄ με επέκταση στο Πανόραμα Ηλιούπολης, αλλά τελικά η γραμμή δεν υλοποιήθηκε) Το 205 ξεκίνησε μετά τη διάνοιξη της Λ.Βουλιαγμένης στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ως 126: Πειραιάς-Γλυφάδα(Καραπάνου)-Σούρμενα-Τερψιθέα. Η διαδρομή του ήταν ίδια με αυτή του σημερινού 205 από Γλυφάδα και μετά, ενώ τερμάτιζε στο τέρμα της οδού Ελεύθερου Ανθρώπου (από την οποία διερχόταν και στην άνοδο και στην κάθοδο) στο ύψος της Πλ.Εθν.Αντιστάσεως. Το ’81 για άγνωστους λόγους το τμήμα της Τερψιθέας καταργείται (ίσως λόγω χαμηλής επιβατικής κίνησης) και το τέρμα μεταφέρεται στον Αγ.Τρύφωνα, με τη γραμμή να μετονομάζεται σε 205: Πειραιάς-Σούρμενα.
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, το 1984 η γραμμή καταργείται για ένα μικρό χρονικό διάστημα και αντικαθίσταται από τις αντίρροπες κυκλικές 157/158, σε μια πρώτη απόπειρα εφαρμογής κορμών-τοπικών, η οποία τελικά απέτυχε. Το ’94 με την τελική εφαρμογή του συστήματος γίνεται τοπικό και επεκτείνεται και πάλι στην Τερψιθέα, με την ονομασία 205: Γλυφάδα-Σούρμενα-Τερψιθέα (κυκλικό), ενώ δημιουργείται και η γραμμή 207: Γλυφάδα-Τερψιθέα (κυκλικό) με διέλευση από Αθηνών (η σημερινή Α.Παπανδρέου) και Γούναρη, και με αντίρροπη διέλευση μέσα στην Τερψιθέα. Έκτοτε δεν έχουν υποστεί σημαντικές μεταβολές.
Με συγχωρείτε δια το μακροσκελέστατο του σεντονίου, αλλά τα ψάχνω από προχτές και πορώθηκα! Ελπίζω να μη σας κούρασα...