19-03-2012, 02:23 PM
Σε δυσθεώρητα ύψη έχουν σκαρφαλώσει οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, με τα... προγνωστικά για το αύριο να είναι ακόμη πιο μαύρα. Οι τιμές των καυσίμων καλπάζουν και αυτό που κάποτε φάνταζε αδιανόητο, να φτάσει δηλαδή η τιμή του λίτρου της βενζίνης να αγγίζει τα δύο ευρώ, φαίνεται να έρχεται όλο και πιο κοντά. Δεν είναι λίγοι αυτοί που προβλέπουν ότι όσοι αποφασίσουν να πάνε το Πάσχα να σουβλίσουν στο χωριό θα πρέπει να βάλουν πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη, δίνοντας δύο ευρώ για κάθε λίτρο βενζίνης.
Την ίδια ώρα, όπως είναι φυσικό επακόλουθο, το κόστος μετακίνησης και μεταφοράς προσώπων και αγαθών έχει και αυτό εκτοξευτεί! Ωστόσο, κανείς από όσους εμπλέκονται στον τομέα των μεταφορών δε διανοείται να ζητήσει τη μετακύλιση της αύξησης των τιμών των καυσίμων στους καταναλωτές. Ετσι, οι μεταφορείς όχι μόνον απορροφούν τις αυξήσεις, αλλά υπάρχουν και κάποιοι που σκέφτονται ακόμη και το ενδεχόμενο μείωσης των κομίστρων...
Τα διόδια
«Το κόστος των καυσίμων έχει ανέβει κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια και αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου, ο οποίος εξαρτάται από τα καύσιμα. Ομως έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση για τους Ελληνες πολίτες, με τις δυσβάσταχτες περικοπές στους μισθούς και στις συντάξεις, αλλά και με τις στρατιές των ανέργων που υπάρχουν και κάθε μέρα γιγαντώνονται, δεν υπάρχει περίπτωση να προτείνουμε την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Κι αυτό παρά το ότι οι τιμές για τις μετακινήσεις με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ παραμένουν παγωμένες εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια», σημειώνει ο πρόεδρος του Αλληλοασφαλιστικού Συνεταιρισμού ΚΤΕΛ Βορείου Ελλάδος και Θεσσαλίας, Χρήστος Λιούπας.
Στη διάρκεια των ετών που οι τιμές των εισιτηρίων με τα ΚΤΕΛ παρέμεναν παγωμένες, όπως αναφέρει ο κ. Λιούπας, η τιμή των καυσίμων παρουσίαζε κάθε χρόνο αύξηση της τάξης του 20%. «Πριν από λίγα χρόνια αγοράζαμε το πετρέλαιο κίνησης προς 1,20 ευρώ το λίτρο και σήμερα έχει φτάσει στα 1,60 ευρώ», επισημαίνει ο πρόεδρος του Αλληλοασφαλιστικού Συνεταιρισμού.
Ο ίδιος κάνει ιδιαίτερη αναφορά σε ένα ακόμη βάσανο των ΚΤΕΛ, όπως χαρακτηρίζει τα διόδια. «Από τη στιγμή που τα ΚΤΕΛ εκτελούν κοινωφελές έργο, μεταφέροντας ανθρώπους που δεν έχουν την οικονομική άνεση για να μετακινηθούν με δικό τους αυτοκίνητο, δε θα έπρεπε να επιβαρύνονται με υψηλό κόστος διοδίων. Θεωρώ αδιανόητο ένα λεωφορείο των ΚΤΕΛ να πρέπει να πληρώσει δέκα ευρώ για να περάσει από τα διόδια των Μαλγάρων. Ενα λεωφορείο, για να πάει σήμερα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αθήνα, θα πρέπει να πληρώσει 100 ευρώ σε διόδια και άλλα 100 ευρώ για να γυρίσει πίσω. Την ίδια ώρα, η τιμή του πετρελαίου μέρα με τη μέρα εξακολουθεί να τραβά την ανηφόρα, εκτινάσσοντας το συνολικό κόστος», επισημαίνει ο κ. Λιούπας.
Από το... χωριό
Πέρα όμως από την αύξηση του κόστους, στα ΚΤΕΛ, σύμφωνα με τον κ. Λιούπα, καταγράφεται και μείωση του μεταφορικού έργου, αφού οι μετακινήσεις δε μειώθηκαν μόνο με τα αυτοκίνητα, αλλά και με τα λεωφορεία. «Ενας φοιτητής, για παράδειγμα, εκεί που θα πήγαινε να δει την οικογένειά του κάθε δεκαπέντε μέρες, σήμερα θα πάει μια φορά το μήνα. Αλλά και μια μητέρα, αντί να επισκεφτεί το παιδί της που σπουδάζει, θα του στείλει τα χρήματα που θα ξόδευε για το ταξίδι της, για να περάσει λίγες μέρες», εξηγεί ο πρόεδρος του Αλληλοασφαλιστικού Συνεταιρισμού ΚΤΕΛ Βορείου Ελλάδος και Θεσσαλίας.
Καταλήγοντας, επισημαίνει ότι, παρά τον κυκεώνα της ύφεσης στον οποίο βρισκόμαστε, υπάρχει ένας τομέας των μεταφορών στον οποίο καταγράφεται αύξηση. «Υπάρχει αύξηση στη μεταφορά δεμάτων τα οποία περιέχουν φαγητό. Οι γονείς από την επαρχία, αλλά και οι παππούδες και οι γιαγιάδες που ζουν στα χωριά, στέλνουν στους δικούς τους στις πόλεις τρόφιμα», καταλήγει ο κ. Λιούπας.
Λεωφορεία και ταξί
Για πολύ μεγάλη αύξηση του λειτουργικού κόστους του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, η οποία οφείλεται στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης, μιλά ο πρόεδρος του οργανισμού, Χρήστος Στεφανίδης, ο οποίος πάντως τονίζει ότι ο ΟΑΣΘ δεν προτίθεται να ζητήσει την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων.
Ο κ. Στεφανίδης σημειώνει ότι από την περσινή χρονιά το λειτουργικό κόστος αυξήθηκε κατά 30%, ενώ και το προηγούμενο έτος είχε παρουσιάσει αύξηση σε ποσοστό 10%. Το δυσοίωνο, κατά τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ, είναι ότι οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να ανεβαίνουν, χωρίς κανείς να γνωρίζει πού θα σταματήσει αυτή η ανοδική κούρσα.
Ο κ. Στεφανίδης σημειώνει, πάντως, ότι η αύξηση των καυσίμων είχε ως αποτέλεσμα και την αύξηση του αριθμού των επιβατών που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία, αφού ο κόσμος άφησε στην άκρη το ΙΧ και στράφηκε στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ετσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του οργανισμού, φέτος το επιβατικό κοινό του ΟΑΣΘ αυξήθηκε κατά περίπου 6% με 7% σε σχέση με πέρσι, αν και οι ιθύνοντες ανέμεναν μεγαλύτερη αύξηση, καθώς είναι πασιφανής η μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ. Την ίδια ώρα, πάντως, αύξηση παρατηρείται και στους λαθρεπιβάτες.
Η αύξηση της τιμής των καυσίμων, μαζί με την πρωτοφανή αναδουλειά, αποτελεί... καρκίνωμα για τον κλάδο των ταξί. Μάλιστα, οι ταξιτζήδες της Θεσσαλονίκης σκέφτονται ακόμη και το ενδεχόμενο μείωσης των κομίστρων τους, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Θεσσαλονίκης «Ο Ερμής», Κώστας Γιαννακάκης.
«Σήμερα βάζουμε βενζίνη με 1,75 ευρώ το λίτρο και πετρέλαιο με 1,54 ευρώ. Πρόκειται για επαχθείς τιμές, ιδίως αν συνυπολογιστεί η πτώση του τζίρου μας», υπογραμμίζει ο κ. Γιαννακάκης.
Την ίδια ώρα, όπως είναι φυσικό επακόλουθο, το κόστος μετακίνησης και μεταφοράς προσώπων και αγαθών έχει και αυτό εκτοξευτεί! Ωστόσο, κανείς από όσους εμπλέκονται στον τομέα των μεταφορών δε διανοείται να ζητήσει τη μετακύλιση της αύξησης των τιμών των καυσίμων στους καταναλωτές. Ετσι, οι μεταφορείς όχι μόνον απορροφούν τις αυξήσεις, αλλά υπάρχουν και κάποιοι που σκέφτονται ακόμη και το ενδεχόμενο μείωσης των κομίστρων...
Τα διόδια
«Το κόστος των καυσίμων έχει ανέβει κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια και αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου, ο οποίος εξαρτάται από τα καύσιμα. Ομως έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση για τους Ελληνες πολίτες, με τις δυσβάσταχτες περικοπές στους μισθούς και στις συντάξεις, αλλά και με τις στρατιές των ανέργων που υπάρχουν και κάθε μέρα γιγαντώνονται, δεν υπάρχει περίπτωση να προτείνουμε την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Κι αυτό παρά το ότι οι τιμές για τις μετακινήσεις με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ παραμένουν παγωμένες εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια», σημειώνει ο πρόεδρος του Αλληλοασφαλιστικού Συνεταιρισμού ΚΤΕΛ Βορείου Ελλάδος και Θεσσαλίας, Χρήστος Λιούπας.
Στη διάρκεια των ετών που οι τιμές των εισιτηρίων με τα ΚΤΕΛ παρέμεναν παγωμένες, όπως αναφέρει ο κ. Λιούπας, η τιμή των καυσίμων παρουσίαζε κάθε χρόνο αύξηση της τάξης του 20%. «Πριν από λίγα χρόνια αγοράζαμε το πετρέλαιο κίνησης προς 1,20 ευρώ το λίτρο και σήμερα έχει φτάσει στα 1,60 ευρώ», επισημαίνει ο πρόεδρος του Αλληλοασφαλιστικού Συνεταιρισμού.
Ο ίδιος κάνει ιδιαίτερη αναφορά σε ένα ακόμη βάσανο των ΚΤΕΛ, όπως χαρακτηρίζει τα διόδια. «Από τη στιγμή που τα ΚΤΕΛ εκτελούν κοινωφελές έργο, μεταφέροντας ανθρώπους που δεν έχουν την οικονομική άνεση για να μετακινηθούν με δικό τους αυτοκίνητο, δε θα έπρεπε να επιβαρύνονται με υψηλό κόστος διοδίων. Θεωρώ αδιανόητο ένα λεωφορείο των ΚΤΕΛ να πρέπει να πληρώσει δέκα ευρώ για να περάσει από τα διόδια των Μαλγάρων. Ενα λεωφορείο, για να πάει σήμερα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αθήνα, θα πρέπει να πληρώσει 100 ευρώ σε διόδια και άλλα 100 ευρώ για να γυρίσει πίσω. Την ίδια ώρα, η τιμή του πετρελαίου μέρα με τη μέρα εξακολουθεί να τραβά την ανηφόρα, εκτινάσσοντας το συνολικό κόστος», επισημαίνει ο κ. Λιούπας.
Από το... χωριό
Πέρα όμως από την αύξηση του κόστους, στα ΚΤΕΛ, σύμφωνα με τον κ. Λιούπα, καταγράφεται και μείωση του μεταφορικού έργου, αφού οι μετακινήσεις δε μειώθηκαν μόνο με τα αυτοκίνητα, αλλά και με τα λεωφορεία. «Ενας φοιτητής, για παράδειγμα, εκεί που θα πήγαινε να δει την οικογένειά του κάθε δεκαπέντε μέρες, σήμερα θα πάει μια φορά το μήνα. Αλλά και μια μητέρα, αντί να επισκεφτεί το παιδί της που σπουδάζει, θα του στείλει τα χρήματα που θα ξόδευε για το ταξίδι της, για να περάσει λίγες μέρες», εξηγεί ο πρόεδρος του Αλληλοασφαλιστικού Συνεταιρισμού ΚΤΕΛ Βορείου Ελλάδος και Θεσσαλίας.
Καταλήγοντας, επισημαίνει ότι, παρά τον κυκεώνα της ύφεσης στον οποίο βρισκόμαστε, υπάρχει ένας τομέας των μεταφορών στον οποίο καταγράφεται αύξηση. «Υπάρχει αύξηση στη μεταφορά δεμάτων τα οποία περιέχουν φαγητό. Οι γονείς από την επαρχία, αλλά και οι παππούδες και οι γιαγιάδες που ζουν στα χωριά, στέλνουν στους δικούς τους στις πόλεις τρόφιμα», καταλήγει ο κ. Λιούπας.
Λεωφορεία και ταξί
Για πολύ μεγάλη αύξηση του λειτουργικού κόστους του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, η οποία οφείλεται στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης, μιλά ο πρόεδρος του οργανισμού, Χρήστος Στεφανίδης, ο οποίος πάντως τονίζει ότι ο ΟΑΣΘ δεν προτίθεται να ζητήσει την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων.
Ο κ. Στεφανίδης σημειώνει ότι από την περσινή χρονιά το λειτουργικό κόστος αυξήθηκε κατά 30%, ενώ και το προηγούμενο έτος είχε παρουσιάσει αύξηση σε ποσοστό 10%. Το δυσοίωνο, κατά τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ, είναι ότι οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να ανεβαίνουν, χωρίς κανείς να γνωρίζει πού θα σταματήσει αυτή η ανοδική κούρσα.
Ο κ. Στεφανίδης σημειώνει, πάντως, ότι η αύξηση των καυσίμων είχε ως αποτέλεσμα και την αύξηση του αριθμού των επιβατών που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία, αφού ο κόσμος άφησε στην άκρη το ΙΧ και στράφηκε στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ετσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του οργανισμού, φέτος το επιβατικό κοινό του ΟΑΣΘ αυξήθηκε κατά περίπου 6% με 7% σε σχέση με πέρσι, αν και οι ιθύνοντες ανέμεναν μεγαλύτερη αύξηση, καθώς είναι πασιφανής η μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ. Την ίδια ώρα, πάντως, αύξηση παρατηρείται και στους λαθρεπιβάτες.
Η αύξηση της τιμής των καυσίμων, μαζί με την πρωτοφανή αναδουλειά, αποτελεί... καρκίνωμα για τον κλάδο των ταξί. Μάλιστα, οι ταξιτζήδες της Θεσσαλονίκης σκέφτονται ακόμη και το ενδεχόμενο μείωσης των κομίστρων τους, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Θεσσαλονίκης «Ο Ερμής», Κώστας Γιαννακάκης.
«Σήμερα βάζουμε βενζίνη με 1,75 ευρώ το λίτρο και πετρέλαιο με 1,54 ευρώ. Πρόκειται για επαχθείς τιμές, ιδίως αν συνυπολογιστεί η πτώση του τζίρου μας», υπογραμμίζει ο κ. Γιαννακάκης.