06-12-2011, 11:34 AM
της Μάρως Τσαντήλα
Θέμα ημερών είναι η ανακοίνωση, από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού για την απελευθέρωση της επίγειας εξυπηρέτησης (Ground Handling) στα 34 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Στον διαγωνισμό που «τρέχει» συμμετέχουν οι τρεις ηγετικές εταιρείες του κλάδου Olympic Handling, Goldair και Swissport που διεκδικούν το δικαίωμα να παρέχουν υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης στα ελληνικά αεροδρόμια που απελευθερώνονται για πρώτη φορά.
Στο σκεπτικό της ΥΠΑ, που είναι η αναθέτουσα αρχή, ήταν εν όψει της απελευθέρωσης να μην μείνουν αεροδρόμια στα «αζήτητα», δηλαδή χωρίς να εξασφαλιστεί ότι ακόμη και στο πιο μικρό αεροδρόμιο θα υπάρχει φορέας ο οποίος θα αναλάβει να παρέχει τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης.
Τρεις ομάδες
Προκειμένου λοιπόν να μην υπάρξει το φαινόμενο αεροδρομίων για τα οποία δεν θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον, η ΥΠΑ κατηγοριοποίησε τα περιφερειακά αεροδρόμια σε 4 κατηγορίες.
Στις 3 ομάδες τοποθέτησε επικεφαλής τα αεροδρόμια Κω, Ζακύνθου και Χανίων αντίστοιχα, ενώ στην τέταρτη και πολυπληθέστερη ομάδα δεν υπάρχει επικεφαλής αερολιμένας.
- Στην ομάδα της Κω συμπεριέλαβε τους αερολιμένες Ικαρίας, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Λέρου, Κάσου και Καστελόριζου.
- Στην ομάδα της Ζακύνθου συμπεριλήφθησαν οι αερολιμένες Πάρου, Μήλου και Σκύρου.
- Στην ομάδα των Χανίων συμπεριέλαβε τους αερολιμένες Νάξου, Σύρου, Κυθήρων, Καστοριάς, Κοζάνης και Σητείας.
- Η τέταρτη ομάδα, που είναι και η μεγαλύτερη, περιλαμβάνει τους αερολιμένες Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Ακτίου, Αλεξανδρούπολης, Άραξου, Ιωαννίνων, Καβάλας, Καλαμάτας, Καρπάθου, Κεφαλληνιάς, Λήμνου, Ν. Αγχίαλου, Σκιάθου και Χίου.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του διαγωνισμού σε κάποια από τα αεροδρόμια, ιδίως όσα έχουν την μεγαλύτερη επιβατική κίνηση, μπορούν να δραστηριοποιούνται έως 3 εταιρείες ενώ για τα υπόλοιπα ισχύουν περιορισμοί.
Αγορά 200 εκατομμυρίων ευρώ
Να αναφέρουμε στο σημείο αυτό ότι πρόσφατα η Aegean Airlines αποφάσισε να σταματήσει την αυτοεξυπηρέτηση στο ground handling εκχωρώντας τις υπηρεσίες αυτές στα μικρά αεροδρόμια στην Olympic Handling και στο αεροδρόμιο της Αθήνας στην Goldair.
Συνολικά, η χώρα μας διαθέτει 39 περιφερειακά αεροδρόμια, εκ των οποίων στα 22 διεξάγονται διεθνείς πτήσεις, κυρίως τους θερινούς μήνες, καλύπτοντας την ζήτηση από το εξωτερικό προς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.
Oι υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης έχουν απελευθερωθεί εδώ και αρκετά χρόνια στα αεροδρόμια Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και Κέρκυρας, ενώ για τα υπόλοιπα είχε διατηρηθεί το καθεστώς μονοπωλίου.
Το μέγεθος της αγοράς επίγειας εξυπηρέτησης στην Ελλάδα υπολογίζεται σε περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Υπολογίζεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια, οπότε και σταμάτησε την λειτουργία της η Ολυμπιακή ως κρατική εταιρεία, οι χρεώσεις για την παροχή υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης έχουν μειωθεί κατά 15% έως και 40%.
Σήμερα το κόστος για τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης υπολογίζεται σε περίπου 8 εως 10 ευρώ ανά επιβάτη, ενώ δύο χρόνια νωρίτερα ξεπερνούσε τα 15 ευρώ ανά επιβάτη.
Βήμα προς την ιδιωτικοποίηση
Η απελευθέρωση των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης είναι ένα ακόμη βήμα προς την κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων για τα οποία ο σχεδιασμός προβλέπει την δημιουργία πολυμετοχικών εταιρικών σχημάτων με την συμμετοχή του Ελληνικού Δημόσιου κατά το πρότυπο του αεροδρομίου της Αθήνας. Σήμερα στα περιφερειακά αεροδρόμια έχουμε απουσία οποιασδήποτε εταιρικής δομής.
Το σχέδιο, που αναμένεται να ακολουθηθεί, προσομοιάζει με αυτό του διαγωνισμού της ΥΠΑ για την επίγεια εξυπηρέτηση, αφού προβλέπεται κατηγοριοποίηση των αεροδρομίων με βάση αφενός την γεωγραφική θέση και αφετέρου την επιβατική κίνηση.
Θέμα ημερών είναι η ανακοίνωση, από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού για την απελευθέρωση της επίγειας εξυπηρέτησης (Ground Handling) στα 34 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Στον διαγωνισμό που «τρέχει» συμμετέχουν οι τρεις ηγετικές εταιρείες του κλάδου Olympic Handling, Goldair και Swissport που διεκδικούν το δικαίωμα να παρέχουν υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης στα ελληνικά αεροδρόμια που απελευθερώνονται για πρώτη φορά.
Στο σκεπτικό της ΥΠΑ, που είναι η αναθέτουσα αρχή, ήταν εν όψει της απελευθέρωσης να μην μείνουν αεροδρόμια στα «αζήτητα», δηλαδή χωρίς να εξασφαλιστεί ότι ακόμη και στο πιο μικρό αεροδρόμιο θα υπάρχει φορέας ο οποίος θα αναλάβει να παρέχει τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης.
Τρεις ομάδες
Προκειμένου λοιπόν να μην υπάρξει το φαινόμενο αεροδρομίων για τα οποία δεν θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον, η ΥΠΑ κατηγοριοποίησε τα περιφερειακά αεροδρόμια σε 4 κατηγορίες.
Στις 3 ομάδες τοποθέτησε επικεφαλής τα αεροδρόμια Κω, Ζακύνθου και Χανίων αντίστοιχα, ενώ στην τέταρτη και πολυπληθέστερη ομάδα δεν υπάρχει επικεφαλής αερολιμένας.
- Στην ομάδα της Κω συμπεριέλαβε τους αερολιμένες Ικαρίας, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Λέρου, Κάσου και Καστελόριζου.
- Στην ομάδα της Ζακύνθου συμπεριλήφθησαν οι αερολιμένες Πάρου, Μήλου και Σκύρου.
- Στην ομάδα των Χανίων συμπεριέλαβε τους αερολιμένες Νάξου, Σύρου, Κυθήρων, Καστοριάς, Κοζάνης και Σητείας.
- Η τέταρτη ομάδα, που είναι και η μεγαλύτερη, περιλαμβάνει τους αερολιμένες Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Ακτίου, Αλεξανδρούπολης, Άραξου, Ιωαννίνων, Καβάλας, Καλαμάτας, Καρπάθου, Κεφαλληνιάς, Λήμνου, Ν. Αγχίαλου, Σκιάθου και Χίου.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του διαγωνισμού σε κάποια από τα αεροδρόμια, ιδίως όσα έχουν την μεγαλύτερη επιβατική κίνηση, μπορούν να δραστηριοποιούνται έως 3 εταιρείες ενώ για τα υπόλοιπα ισχύουν περιορισμοί.
Αγορά 200 εκατομμυρίων ευρώ
Να αναφέρουμε στο σημείο αυτό ότι πρόσφατα η Aegean Airlines αποφάσισε να σταματήσει την αυτοεξυπηρέτηση στο ground handling εκχωρώντας τις υπηρεσίες αυτές στα μικρά αεροδρόμια στην Olympic Handling και στο αεροδρόμιο της Αθήνας στην Goldair.
Συνολικά, η χώρα μας διαθέτει 39 περιφερειακά αεροδρόμια, εκ των οποίων στα 22 διεξάγονται διεθνείς πτήσεις, κυρίως τους θερινούς μήνες, καλύπτοντας την ζήτηση από το εξωτερικό προς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.
Oι υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης έχουν απελευθερωθεί εδώ και αρκετά χρόνια στα αεροδρόμια Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και Κέρκυρας, ενώ για τα υπόλοιπα είχε διατηρηθεί το καθεστώς μονοπωλίου.
Το μέγεθος της αγοράς επίγειας εξυπηρέτησης στην Ελλάδα υπολογίζεται σε περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Υπολογίζεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια, οπότε και σταμάτησε την λειτουργία της η Ολυμπιακή ως κρατική εταιρεία, οι χρεώσεις για την παροχή υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης έχουν μειωθεί κατά 15% έως και 40%.
Σήμερα το κόστος για τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης υπολογίζεται σε περίπου 8 εως 10 ευρώ ανά επιβάτη, ενώ δύο χρόνια νωρίτερα ξεπερνούσε τα 15 ευρώ ανά επιβάτη.
Βήμα προς την ιδιωτικοποίηση
Η απελευθέρωση των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης είναι ένα ακόμη βήμα προς την κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων για τα οποία ο σχεδιασμός προβλέπει την δημιουργία πολυμετοχικών εταιρικών σχημάτων με την συμμετοχή του Ελληνικού Δημόσιου κατά το πρότυπο του αεροδρομίου της Αθήνας. Σήμερα στα περιφερειακά αεροδρόμια έχουμε απουσία οποιασδήποτε εταιρικής δομής.
Το σχέδιο, που αναμένεται να ακολουθηθεί, προσομοιάζει με αυτό του διαγωνισμού της ΥΠΑ για την επίγεια εξυπηρέτηση, αφού προβλέπεται κατηγοριοποίηση των αεροδρομίων με βάση αφενός την γεωγραφική θέση και αφετέρου την επιβατική κίνηση.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
Stephen Hawking.