07-03-2011, 08:01 PM
Στη διάλυση της σύμβασης 994/2005, η οποία αφορούσε στην ανακαίνιση της σιδηροδρομικής γραμμής από τον Πειραιά έως τις Τρεις Γέφυρες, προχώρησε ο ΟΣΕ.
Το έργο ανακαίνισης της γραμμής Πειραιάς - ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών) είχε αναλάβει το σχήμα Άκτωρ - Τέρνα - Siemens.
Επρόκειτο για έργο που είχε περιληφθεί στα αποκαλούμενα Ολυμπιακά Έργα και ο σχεδιασμός πρόβλεπε την ολοκλήρωσή του σε διάστημα οκτώ μηνών από την υπογραφή της σύμβασης που έγινε τον Απρίλιο του 2005.
Βέβαια, πριν από τη συγκεκριμένη ανάθεση έγιαναν αρκετές προσπάθειες για να κατακυρωθεί το έργο σε ανάδοχο, ωστόσο σοβαρές παρατυπίες που είχαν υπάρξει (π.χ. απουσία μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων) είχαν ως αποτέλεσμα το αποκαλούμενο ολυμπιακό έργο να μετατεθεί σε μελλοντική χρονική στιγμή.
Οι συνεχείς παρατάσεις δεν έφεραν αποτέλεσμα
Μετά την υπογραφή της σύμβασης, και παρά τις συνεχείς παρατάσεις που δόθηκαν από τη διοίκηση του ΟΣΕ, με την κάλυψη του αρμόδιου υπουργείου Μεταφορών, το έργο ακόμα και σήμερα, έξι χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, δεν έχει ολοκληρωθεί, ενώ μετά την καταγγελία της σύμβασης δεν είναι καν ορατός ο ορίζοντας ολοκλήρωσής του.
Κατά του συγκεκριμένου έργου υπήρξε πλήθος προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας από κατοίκους των περιοχών από όπου διέρχεται η γραμμή, οι οποίοι ζητούσαν την υπογειοποίησή της προκειμένου να αποφευχεί ο χωρισμός της πόλης στα δύο, σε πολύ κεντρικά μάλιστα σημεία της, έπειτα από 120 χρόνια.
Το 2009 με τυμπανοκρουσίες ο ΟΣΕ και ο δήμος της Αθήνας υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, το οποίο προέβλεπε ότι υπογειοποιούνται πλήρως μόλις 1.850 μέτρα, ενώ τα υπόλοιπα 3.992 υποβιβάζονται, δηλαδή θα παραμείνουν στην ουσία ημιεπίγεια, άρα θα εξακολουθούν να κόβουν την πόλη στα δύο. Ωστόσο, και το συγκεκριμένο μνημόνιο παρέμεινε ουσιαστικά κενό περιεχόμενου αφού το έργο δεν υλοποιήθηκε.
Σε έξι χρόνια έχει γίνει λιγότερο από το 70% του έργου
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις υπηρεσιακών παραγόντων του ΟΣΕ, παρότι έχουν περάσει έξι χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης, για ένα έργο του οποίου ο συμβατικός χρόνος είχε οριστεί στους 8 μόλις μήνες, το ποσοστό που έχει υλοποιηθεί είναι λιγότερο από 70%. Πάντως, η διάλυση της σύμβασης δίνει το δικαίωμα στην κοινοπραξία να ζητήσει αποζημίωση, γεγονός που αναμένεται πως θα πράξει σύντομα.
Για την ολοκλήρωση του έργου ο ΟΣΕ θα πρέπει να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό για να αναδείξει ανάδοχο, ο οποίος θα την αναλάβει με κόστος που θεωρείται βέβαιο πως θα είναι υψηλότερο από την υφιστάμενη σύμβαση.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, θεωρείται πολύ πιθανό, αν επιχειρηθεί το έργο να προχωρήσει ως έχει, δηλαδή με μερική υπογειοποίηση, θα υπάρξουν εκ νέου προσφυγές.
Η σύμβαση είχε προβλήματα με το ΣτΕ
Το βέβαιο είναι ότι η καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου, στο οποίο περιλαμβάνονταν η τηλεσήμανση και η τηλεδιοίκηση της γραμμής, προκαλεί προβλήματα ασφάλειας, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η πλήρης εκμετάλλευση της γραμμής κυρίως όσον αφορά στις επιβατικές μεταφορές.
Να σημειώσουμε ότι η υπόθεση της συγκεκριμένης σύμβασης έχει απασχολήσει και την εξεταστική επιτροπή της Βουλής ύστερα από καταγγελίες που υπήρξαν σε σχέση με την εμπλοκή της Siemens, το μερίδιο της οποίας αντιστοιχούσε σε 40 εκατομμύρια από τα συνολικά 161 εκατομμμύρια που ήταν το συμβατικό τίμημα, ωστόσο ούτε και από τη διαδικασία αυτή προέκυψε κάποιο χειροπιαστό αποτέλεσμα.
Τέλος, να αναφέρουμε πως από υψηλά ιστάμενα παλαιότερα στελέχη του ΟΣΕ αφήνονται αιχμές εναντίον πολλών κατευθύνσεων, εξαιτίας του ότι επιλέχτηκε η προσήλωση σε μία σύμβαση της οποίας περίπου το 90% δεν μπορούσε να εκτελεστεί λόγω αρνητικών αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Το έργο ανακαίνισης της γραμμής Πειραιάς - ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών) είχε αναλάβει το σχήμα Άκτωρ - Τέρνα - Siemens.
Επρόκειτο για έργο που είχε περιληφθεί στα αποκαλούμενα Ολυμπιακά Έργα και ο σχεδιασμός πρόβλεπε την ολοκλήρωσή του σε διάστημα οκτώ μηνών από την υπογραφή της σύμβασης που έγινε τον Απρίλιο του 2005.
Βέβαια, πριν από τη συγκεκριμένη ανάθεση έγιαναν αρκετές προσπάθειες για να κατακυρωθεί το έργο σε ανάδοχο, ωστόσο σοβαρές παρατυπίες που είχαν υπάρξει (π.χ. απουσία μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων) είχαν ως αποτέλεσμα το αποκαλούμενο ολυμπιακό έργο να μετατεθεί σε μελλοντική χρονική στιγμή.
Οι συνεχείς παρατάσεις δεν έφεραν αποτέλεσμα
Μετά την υπογραφή της σύμβασης, και παρά τις συνεχείς παρατάσεις που δόθηκαν από τη διοίκηση του ΟΣΕ, με την κάλυψη του αρμόδιου υπουργείου Μεταφορών, το έργο ακόμα και σήμερα, έξι χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, δεν έχει ολοκληρωθεί, ενώ μετά την καταγγελία της σύμβασης δεν είναι καν ορατός ο ορίζοντας ολοκλήρωσής του.
Κατά του συγκεκριμένου έργου υπήρξε πλήθος προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας από κατοίκους των περιοχών από όπου διέρχεται η γραμμή, οι οποίοι ζητούσαν την υπογειοποίησή της προκειμένου να αποφευχεί ο χωρισμός της πόλης στα δύο, σε πολύ κεντρικά μάλιστα σημεία της, έπειτα από 120 χρόνια.
Το 2009 με τυμπανοκρουσίες ο ΟΣΕ και ο δήμος της Αθήνας υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, το οποίο προέβλεπε ότι υπογειοποιούνται πλήρως μόλις 1.850 μέτρα, ενώ τα υπόλοιπα 3.992 υποβιβάζονται, δηλαδή θα παραμείνουν στην ουσία ημιεπίγεια, άρα θα εξακολουθούν να κόβουν την πόλη στα δύο. Ωστόσο, και το συγκεκριμένο μνημόνιο παρέμεινε ουσιαστικά κενό περιεχόμενου αφού το έργο δεν υλοποιήθηκε.
Σε έξι χρόνια έχει γίνει λιγότερο από το 70% του έργου
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις υπηρεσιακών παραγόντων του ΟΣΕ, παρότι έχουν περάσει έξι χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης, για ένα έργο του οποίου ο συμβατικός χρόνος είχε οριστεί στους 8 μόλις μήνες, το ποσοστό που έχει υλοποιηθεί είναι λιγότερο από 70%. Πάντως, η διάλυση της σύμβασης δίνει το δικαίωμα στην κοινοπραξία να ζητήσει αποζημίωση, γεγονός που αναμένεται πως θα πράξει σύντομα.
Για την ολοκλήρωση του έργου ο ΟΣΕ θα πρέπει να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό για να αναδείξει ανάδοχο, ο οποίος θα την αναλάβει με κόστος που θεωρείται βέβαιο πως θα είναι υψηλότερο από την υφιστάμενη σύμβαση.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, θεωρείται πολύ πιθανό, αν επιχειρηθεί το έργο να προχωρήσει ως έχει, δηλαδή με μερική υπογειοποίηση, θα υπάρξουν εκ νέου προσφυγές.
Η σύμβαση είχε προβλήματα με το ΣτΕ
Το βέβαιο είναι ότι η καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου, στο οποίο περιλαμβάνονταν η τηλεσήμανση και η τηλεδιοίκηση της γραμμής, προκαλεί προβλήματα ασφάλειας, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η πλήρης εκμετάλλευση της γραμμής κυρίως όσον αφορά στις επιβατικές μεταφορές.
Να σημειώσουμε ότι η υπόθεση της συγκεκριμένης σύμβασης έχει απασχολήσει και την εξεταστική επιτροπή της Βουλής ύστερα από καταγγελίες που υπήρξαν σε σχέση με την εμπλοκή της Siemens, το μερίδιο της οποίας αντιστοιχούσε σε 40 εκατομμύρια από τα συνολικά 161 εκατομμμύρια που ήταν το συμβατικό τίμημα, ωστόσο ούτε και από τη διαδικασία αυτή προέκυψε κάποιο χειροπιαστό αποτέλεσμα.
Τέλος, να αναφέρουμε πως από υψηλά ιστάμενα παλαιότερα στελέχη του ΟΣΕ αφήνονται αιχμές εναντίον πολλών κατευθύνσεων, εξαιτίας του ότι επιλέχτηκε η προσήλωση σε μία σύμβαση της οποίας περίπου το 90% δεν μπορούσε να εκτελεστεί λόγω αρνητικών αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας.