Το σχέδιο του νομοσχεδίου βρίσκεται εδώ.
Τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, μετά την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου. Προβλέπονται συγχωνεύσεις φορέων, μετατάξεις περίπου 1.500 υπαλλήλων και αλλαγές στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας κατά το πρότυπο του ΟΣΕ
Βασικοί άξονες
Όπως δήλωσε ο κ. Ρέππας βασικοί άξονες του νομοσχεδίου είναι η εξυγίανση και βελτίωση των οικονομικών, η οργάνωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών, ο εξορθολογισμός της κρατικής επιδότησης, η συνεχής παρακολούθηση και ο έλεγχος αποτελέσματος, η ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν το προσωπικό και η διασφάλιση της βιωσιμότητας των δημοσίων συγκοινωνιών.
Συγχωνεύσεις
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο από τις πέντε εταιρείες που λειτουργούν σήμερα υπό την ομπρέλα του ΟΑΣΑ δημιουργούνται δύο νέοι φορείς.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η συγχώνευση των εταιρειών φορέων συγκοινωνιών σε δύο εταιρείες: Την εταιρεία «ΟΔΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (OΣΥ), η οποία θα αποτελέσει το νέο φορέα οδικών συγκοινωνιών και θα προκύψει από την απορρόφηση της ΗΛΠΑΠ από την ΕΘΕΛ και την εταιρεία «ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (ΣΤΑΣΥ), η οποία θα αποτελέσει το νέο φορέα μέσων σταθερής τροχιάς και θα προκύψει από την απορρόφηση των ΗΣΑΠ και ΤΡΑΜ από την ΑΜΕΛ
Ο ΟΑΣΑ, ως Μητροπολιτικός φορέας, θα είναι υπεύθυνος για το σχεδιασμό, προγραμματισμό, οργάνωση, συντονισμό και έλεγχο του συγκοινωνιακού έργου. Επιπλέον, θα καλύπτει όλη την «Καλλικρατική» Περιφέρεια Αττικής και θα μπορεί να συνάπτει συμβάσεις ή συμφωνίες με τα ΚΤΕΛ και τις δημοτικές συγκοινωνίες.
Αυστηρός έλεγχος στα οικονομικά
Ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε επίσης αυστηρό έλεγχο στα οικονομικά των εταιρειών, ώστε να μην ξεφύγουν από τους στόχους που έχουν τεθεί. Στο πλαίσιο αυτό συστήνεται ειδική μονάδα παρακολούθησης, ανά τρίμηνο, της υλοποίησης των επιχειρησιακών στοιχείων κάθε εταιρείας και σε περίπτωση που διαπιστωθεί απόκλιση πάνω από 10%, τότε θα λαμβάνονται επιπρόσθετα μέτρα. Η κρατική επιδότηση δεν θα μπορεί να ξεπεράσει το 40% του λειτουργικού κόστους του ομίλου.
Μετατάξεις
Σχετικά με το προσωπικό, προβλέπεται η μετάταξη περίπου 1.500 υπαλλήλων, από τους 11.850 εργαζόμενους που απασχολούνται σήμερα στις αστικές συγκοινωνίες. Θα καταγγελθούν δε οι υπάρχουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας και θα καταρτιστούν νέες κατά το πρότυπο του ΟΣΕ με τους νέους φορείς.
Στο σημείο αυτό ο υπουργός επεσήμανε ότι το μισθολογικό κόστος αυτή τη στιγμή ανέρχεται στο 78%, έναντι του 65% που ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και έφερε παραδείγματα σύμφωνα με τα οποία το μέσο μισθολογικό κόστος για το Τραμ είναι 31.500 ευρώ το χρόνο και για τον ΗΣΑΠ 86.300 ευρώ το χρόνο.
Eισιτηριοδιαφυγή
Σε ό,τι αφορά το εισιτήριο και την εισιτηριοδιαφυγή, ο κ. Ρέππας σημείωσε είπε ότι εκτός από τη σύσταση Ενιαίου Σώματος Ελεγκτών Κομίστρων, σύντομα θα εισαχθεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο, με στόχο να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο αυτό. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Μετρό η λαθρεπιβίβαση είναι 7%, όσο και ο μέσος Ευρωπαϊκός όρος, ενώ για τα λεωφορεία φτάνει το 40%.
Μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα ανακηρυχθεί ο ανάδοχος, καθώς το σύστημα θα λειτουργήσει με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα). Τον επόμενο μήνα θα προκηρυχθεί επίσης ο διαγωνισμός, πάλι μέσω ΣΔΙΤ, για την ανάπτυξη της Τηλεματικής.
Έλλειμμα φορέων
Για το έλλειμα των φορέων των αστικών συγκοινωνιών, ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε ότι το 2009 ανήλθε στα 3,8 δισ. ευρώ, ενώ στο διάστημα 2004-2009 αυξήθηκε κατά 2,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο υπουργός, το 2009 το συνολικό έλλειμμα έφτασε τα 472 εκατομμύρια ευρώ, το 2010 εκτιμάται ότι μειώθηκε στα 390 εκατομμύρια και η πρόβλεψη για το 2011 είναι να συρρικνωθεί στα 150-155 εκατομμύρια ευρώ.
Κινητοποιήσεις εργαζομένων
Ο κ. Ρέππας, αφού επανέλαβε ότι με το νομοσχέδιο διασφαλίζονται τόσο ο δημόσιος χαρακτήρας των αστικών συγκοινωνιών, όσο και το δικαίωμα στην εργασία των υπαλλήλων, απηύθυνε έκκληση στους εργαζόμενους να συμβάλουν στην προσπάθεια εξυγίανσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και να λαμβάνουν υπόψη τους το κοινωνικό συμφέρον αλλά και τα δικαιώματα του επιβατικού κοινού.
Ερωτηθείς δε σχετικά με το ενδεχόμενο οι εργαζόμενοι να πραγματοποιήσουν την Πέμπτη την απεργία τους, ακόμη και στην περίπτωση που κηρυχθούν παράνομες από τη Δικαιοσύνη, απάντησε ότι στην περίπτωση αυτή θα υποστούν τις συνέπειες και θα τηρηθεί η νομιμότητα.
Διόδια
Σε ερώτηση για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με όσους πολίτες αρνούνται να πληρώσουν διόδια στους δρόμους, δήλωσε ότι «με βάση τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί επί υπουργίας Σουφλιά είμαστε υποχρεωμένοι ως ελληνικό δημόσιο να διευκολύνουμε τους παραχωρησιούχους (τις κοινοπραξίες) ώστε να ασκούν έλεγχο και να εισπράττουν τα διόδια. Όταν μας στέλνουν αιτήματα και μας ζητούν στοιχεία για όσους οδηγούς σηκώνουν τις μπάρες είμαστε υποχρεωμένοι να τους τα δίνουμε».
Τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, μετά την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου. Προβλέπονται συγχωνεύσεις φορέων, μετατάξεις περίπου 1.500 υπαλλήλων και αλλαγές στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας κατά το πρότυπο του ΟΣΕ
Βασικοί άξονες
Όπως δήλωσε ο κ. Ρέππας βασικοί άξονες του νομοσχεδίου είναι η εξυγίανση και βελτίωση των οικονομικών, η οργάνωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών, ο εξορθολογισμός της κρατικής επιδότησης, η συνεχής παρακολούθηση και ο έλεγχος αποτελέσματος, η ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν το προσωπικό και η διασφάλιση της βιωσιμότητας των δημοσίων συγκοινωνιών.
Συγχωνεύσεις
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο από τις πέντε εταιρείες που λειτουργούν σήμερα υπό την ομπρέλα του ΟΑΣΑ δημιουργούνται δύο νέοι φορείς.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η συγχώνευση των εταιρειών φορέων συγκοινωνιών σε δύο εταιρείες: Την εταιρεία «ΟΔΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (OΣΥ), η οποία θα αποτελέσει το νέο φορέα οδικών συγκοινωνιών και θα προκύψει από την απορρόφηση της ΗΛΠΑΠ από την ΕΘΕΛ και την εταιρεία «ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (ΣΤΑΣΥ), η οποία θα αποτελέσει το νέο φορέα μέσων σταθερής τροχιάς και θα προκύψει από την απορρόφηση των ΗΣΑΠ και ΤΡΑΜ από την ΑΜΕΛ
Ο ΟΑΣΑ, ως Μητροπολιτικός φορέας, θα είναι υπεύθυνος για το σχεδιασμό, προγραμματισμό, οργάνωση, συντονισμό και έλεγχο του συγκοινωνιακού έργου. Επιπλέον, θα καλύπτει όλη την «Καλλικρατική» Περιφέρεια Αττικής και θα μπορεί να συνάπτει συμβάσεις ή συμφωνίες με τα ΚΤΕΛ και τις δημοτικές συγκοινωνίες.
Αυστηρός έλεγχος στα οικονομικά
Ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε επίσης αυστηρό έλεγχο στα οικονομικά των εταιρειών, ώστε να μην ξεφύγουν από τους στόχους που έχουν τεθεί. Στο πλαίσιο αυτό συστήνεται ειδική μονάδα παρακολούθησης, ανά τρίμηνο, της υλοποίησης των επιχειρησιακών στοιχείων κάθε εταιρείας και σε περίπτωση που διαπιστωθεί απόκλιση πάνω από 10%, τότε θα λαμβάνονται επιπρόσθετα μέτρα. Η κρατική επιδότηση δεν θα μπορεί να ξεπεράσει το 40% του λειτουργικού κόστους του ομίλου.
Μετατάξεις
Σχετικά με το προσωπικό, προβλέπεται η μετάταξη περίπου 1.500 υπαλλήλων, από τους 11.850 εργαζόμενους που απασχολούνται σήμερα στις αστικές συγκοινωνίες. Θα καταγγελθούν δε οι υπάρχουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας και θα καταρτιστούν νέες κατά το πρότυπο του ΟΣΕ με τους νέους φορείς.
Στο σημείο αυτό ο υπουργός επεσήμανε ότι το μισθολογικό κόστος αυτή τη στιγμή ανέρχεται στο 78%, έναντι του 65% που ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και έφερε παραδείγματα σύμφωνα με τα οποία το μέσο μισθολογικό κόστος για το Τραμ είναι 31.500 ευρώ το χρόνο και για τον ΗΣΑΠ 86.300 ευρώ το χρόνο.
Eισιτηριοδιαφυγή
Σε ό,τι αφορά το εισιτήριο και την εισιτηριοδιαφυγή, ο κ. Ρέππας σημείωσε είπε ότι εκτός από τη σύσταση Ενιαίου Σώματος Ελεγκτών Κομίστρων, σύντομα θα εισαχθεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο, με στόχο να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο αυτό. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Μετρό η λαθρεπιβίβαση είναι 7%, όσο και ο μέσος Ευρωπαϊκός όρος, ενώ για τα λεωφορεία φτάνει το 40%.
Μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα ανακηρυχθεί ο ανάδοχος, καθώς το σύστημα θα λειτουργήσει με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα). Τον επόμενο μήνα θα προκηρυχθεί επίσης ο διαγωνισμός, πάλι μέσω ΣΔΙΤ, για την ανάπτυξη της Τηλεματικής.
Έλλειμμα φορέων
Για το έλλειμα των φορέων των αστικών συγκοινωνιών, ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε ότι το 2009 ανήλθε στα 3,8 δισ. ευρώ, ενώ στο διάστημα 2004-2009 αυξήθηκε κατά 2,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο υπουργός, το 2009 το συνολικό έλλειμμα έφτασε τα 472 εκατομμύρια ευρώ, το 2010 εκτιμάται ότι μειώθηκε στα 390 εκατομμύρια και η πρόβλεψη για το 2011 είναι να συρρικνωθεί στα 150-155 εκατομμύρια ευρώ.
Κινητοποιήσεις εργαζομένων
Ο κ. Ρέππας, αφού επανέλαβε ότι με το νομοσχέδιο διασφαλίζονται τόσο ο δημόσιος χαρακτήρας των αστικών συγκοινωνιών, όσο και το δικαίωμα στην εργασία των υπαλλήλων, απηύθυνε έκκληση στους εργαζόμενους να συμβάλουν στην προσπάθεια εξυγίανσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και να λαμβάνουν υπόψη τους το κοινωνικό συμφέρον αλλά και τα δικαιώματα του επιβατικού κοινού.
Ερωτηθείς δε σχετικά με το ενδεχόμενο οι εργαζόμενοι να πραγματοποιήσουν την Πέμπτη την απεργία τους, ακόμη και στην περίπτωση που κηρυχθούν παράνομες από τη Δικαιοσύνη, απάντησε ότι στην περίπτωση αυτή θα υποστούν τις συνέπειες και θα τηρηθεί η νομιμότητα.
Διόδια
Σε ερώτηση για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με όσους πολίτες αρνούνται να πληρώσουν διόδια στους δρόμους, δήλωσε ότι «με βάση τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί επί υπουργίας Σουφλιά είμαστε υποχρεωμένοι ως ελληνικό δημόσιο να διευκολύνουμε τους παραχωρησιούχους (τις κοινοπραξίες) ώστε να ασκούν έλεγχο και να εισπράττουν τα διόδια. Όταν μας στέλνουν αιτήματα και μας ζητούν στοιχεία για όσους οδηγούς σηκώνουν τις μπάρες είμαστε υποχρεωμένοι να τους τα δίνουμε».