08-10-2010, 04:56 PM
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Οριστικό τέλος μπαίνει (επίσημα) από το 2011 στο δανεισμό που ελάμβανε μέχρι πρόσφατα με εγγύηση ελληνικού δημοσίου ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (μέσω του οποίου ενοποιούνται ΕΘΕΛ, Τρόλεϊ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ) για να εξασφαλίσει την απαραίτητη για τη λειτουργία του ρευστότητα.
Την απόφαση αυτή για μη δανειοδότηση των ΔΕΚΟ συγκοινωνιών με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου είχε γνωστοποιήσει από τον περασμένο Ιούλιο ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου. Αυτό όμως που σήμερα έχει σημασία είναι ότι εφεξής η λειτουργία του ΟΑΣΑ θα στηρίζεται στη λήψη έκτακτης κρατικής επιχορήγησης.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο απολύτως τίποτα δεν αλλάζει, καθώς ο οργανισμός είτε μέσω επιχορήγησης είτε μέσω δανεισμού με εγγύηση δημοσίου εξακολουθεί να εξαρτά τη λειτουργία από τον κρατικό κορβανά. Αυτό, όπως σχολιάζουν παράγοντες των μεταφορών, δεν είναι μεμπτό, αφού σε όλο τον κόσμο τα μέσα μεταφοράς αποτελούν κοινωνικό αγαθό και επιδοτούνται. Σε θεσμικό ωστόσο, επίπεδο, η επιστροφή στην «παλιά καλή» επιχορήγηση καταδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο την ασυνέχεια του κράτους.
Η χορήγηση επιδότησης αποτελούσε το μοντέλο χρηματοδότησης του οργανισμού, που εφαρμοζόταν από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 μέχρι και πριν από περίπου μερικά χρόνια και στηρίζεται στο νόμο 2669/1998 περί οργάνωσης και λειτουργίας των Αστικών Συγκοινωνιών.
Για δημοσιονομικούς λόγους, δηλαδή λόγω αδυναμίας του δημοσίου να παράσχει στον ΟΑΣΑ τα προβλεπόμενα ποσά επιχορήγησης, ο οργανισμός είχε «υποχρεωθεί» τα τελευταία χρόνια να βγει στον τραπεζικό δανεισμό με εγγύηση δημοσίου. Με άλλα λόγια, ο νόμος 2669/1998 μπήκε στο συρτάρι, με «παράπλευρή απώλεια» οι τελευταίοι ισολογισμοί του ΟΑΣΑ να είναι «φουσκωμένοι» με τόκους και χρεολύσια.
Πλέον, μετά την απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, εφαρμόζεται εκ νέου ο νόμος 2669/1998, παύεται η παροχή εγγυήσεων του δημοσίου και ο ΟΑΣΑ εξασφαλίζει την αναγκαία ρευστότητα από έκτακτες κρατικές χρηματοδοτήσεις.
Ο ΟΑΣΑ έχει επιχορηγηθεί εκτάκτως με το ποσό των 140 εκατ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα αναμένει την έκδοση γνωμάτευσης του Νομικού Συμβουλίου (με την οποία παρακάμπτεται η κρατική εγγύηση) για να λάβει δάνειο 145 εκατ. ευρώ.
Μέχρι το τέλος του 2010, η ΔΕΚΟ έχει ανάγκη από περίπου 70 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών, ενώ εμφανίζει ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 80 εκατ. ευρώ.
Κι ενώ ο οργανισμός σε πολλές περιπτώσεις ελλείψει ρευστότητας, αποπληρώνει τις υποχρεώσεις του προς τους προμηθευτές του με μεγάλη καθυστέρηση, τα υπουργεία Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Παιδείας έχουν φορέσει στον ΟΑΣΑ «φέσι» περίπου μισού δισ. ευρώ.
Απώλεια εσόδων ύψους άνω του ενός εκατ. ευρώ τον μήνα έχει ο οργανισμός και από το κύκλωμα πλαστών εισιτηρίων που είχε πρόσφατα αποκαλύψει το Capital.gr, όπως και από την λαθρεπιβίβαση.
Για τον ΟΑΣΑ προετοιμάζεται σχέδιο «εξυγίανσης» αντίστοιχο του ΟΣΕ και γι΄ αυτό ο ειδικός γραμματέας ΔΕΚΟ, Γ. Κυριακός και σύμβουλος που έχει οριστεί από το υπουργείο Υποδομών εξετάζουν τα χρηματοοικονομικά του οργανισμού.
Οριστικό τέλος μπαίνει (επίσημα) από το 2011 στο δανεισμό που ελάμβανε μέχρι πρόσφατα με εγγύηση ελληνικού δημοσίου ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (μέσω του οποίου ενοποιούνται ΕΘΕΛ, Τρόλεϊ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ) για να εξασφαλίσει την απαραίτητη για τη λειτουργία του ρευστότητα.
Την απόφαση αυτή για μη δανειοδότηση των ΔΕΚΟ συγκοινωνιών με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου είχε γνωστοποιήσει από τον περασμένο Ιούλιο ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου. Αυτό όμως που σήμερα έχει σημασία είναι ότι εφεξής η λειτουργία του ΟΑΣΑ θα στηρίζεται στη λήψη έκτακτης κρατικής επιχορήγησης.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο απολύτως τίποτα δεν αλλάζει, καθώς ο οργανισμός είτε μέσω επιχορήγησης είτε μέσω δανεισμού με εγγύηση δημοσίου εξακολουθεί να εξαρτά τη λειτουργία από τον κρατικό κορβανά. Αυτό, όπως σχολιάζουν παράγοντες των μεταφορών, δεν είναι μεμπτό, αφού σε όλο τον κόσμο τα μέσα μεταφοράς αποτελούν κοινωνικό αγαθό και επιδοτούνται. Σε θεσμικό ωστόσο, επίπεδο, η επιστροφή στην «παλιά καλή» επιχορήγηση καταδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο την ασυνέχεια του κράτους.
Η χορήγηση επιδότησης αποτελούσε το μοντέλο χρηματοδότησης του οργανισμού, που εφαρμοζόταν από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 μέχρι και πριν από περίπου μερικά χρόνια και στηρίζεται στο νόμο 2669/1998 περί οργάνωσης και λειτουργίας των Αστικών Συγκοινωνιών.
Για δημοσιονομικούς λόγους, δηλαδή λόγω αδυναμίας του δημοσίου να παράσχει στον ΟΑΣΑ τα προβλεπόμενα ποσά επιχορήγησης, ο οργανισμός είχε «υποχρεωθεί» τα τελευταία χρόνια να βγει στον τραπεζικό δανεισμό με εγγύηση δημοσίου. Με άλλα λόγια, ο νόμος 2669/1998 μπήκε στο συρτάρι, με «παράπλευρή απώλεια» οι τελευταίοι ισολογισμοί του ΟΑΣΑ να είναι «φουσκωμένοι» με τόκους και χρεολύσια.
Πλέον, μετά την απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, εφαρμόζεται εκ νέου ο νόμος 2669/1998, παύεται η παροχή εγγυήσεων του δημοσίου και ο ΟΑΣΑ εξασφαλίζει την αναγκαία ρευστότητα από έκτακτες κρατικές χρηματοδοτήσεις.
Ο ΟΑΣΑ έχει επιχορηγηθεί εκτάκτως με το ποσό των 140 εκατ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα αναμένει την έκδοση γνωμάτευσης του Νομικού Συμβουλίου (με την οποία παρακάμπτεται η κρατική εγγύηση) για να λάβει δάνειο 145 εκατ. ευρώ.
Μέχρι το τέλος του 2010, η ΔΕΚΟ έχει ανάγκη από περίπου 70 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών, ενώ εμφανίζει ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 80 εκατ. ευρώ.
Κι ενώ ο οργανισμός σε πολλές περιπτώσεις ελλείψει ρευστότητας, αποπληρώνει τις υποχρεώσεις του προς τους προμηθευτές του με μεγάλη καθυστέρηση, τα υπουργεία Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Παιδείας έχουν φορέσει στον ΟΑΣΑ «φέσι» περίπου μισού δισ. ευρώ.
Απώλεια εσόδων ύψους άνω του ενός εκατ. ευρώ τον μήνα έχει ο οργανισμός και από το κύκλωμα πλαστών εισιτηρίων που είχε πρόσφατα αποκαλύψει το Capital.gr, όπως και από την λαθρεπιβίβαση.
Για τον ΟΑΣΑ προετοιμάζεται σχέδιο «εξυγίανσης» αντίστοιχο του ΟΣΕ και γι΄ αυτό ο ειδικός γραμματέας ΔΕΚΟ, Γ. Κυριακός και σύμβουλος που έχει οριστεί από το υπουργείο Υποδομών εξετάζουν τα χρηματοοικονομικά του οργανισμού.