03-02-2012, 01:34 PM
Εικόνες χώρας του τρίτου κόσμου, όπου οργιάζει η παρανομία και το λαθρεμπόριο, παρουσιάζει κατά τη διάρκεια της νύχτας το τελωνείο της Κακαβιάς, με τους υπαλλήλους της κυριότερης πύλης επικοινωνίας της χώρας με την Αλβανία να σηκώνουν πλέον τα χέρια ψηλά, ζητώντας απεγνωσμένα βοήθεια από την πολιτεία.
Σύμφωνα με αναφορά του τελωνείου προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, οι λιγοστοί υπάλληλοι που έχουν απομείνει στην Κακαβιά αδυνατούν πλέον να ελέγξουν τα δεκάδες αλβανικά λεωφορεία που επιλέγουν να περνάνε τα σύνορα συστηματικά και καθημερινά «κατά τις νυχτερινές ώρες, σε βαθμό που οι συνθήκες να ευνοούν και να ενθαρρύνουν τους επιτηδείους για τη διάπραξη λαθρεμπορικών πράξεων και άλλων ποινικών αδικημάτων και να πλήττουν την αποτελεσματικότητα των ελέγχων της μειωμένης -λόγω έλλειψης προσωπικού- νυχτερινής βάρδιας του Τελωνείου».
Στην ίδια αναφορά ο προϊστάμενος του τελωνείου της Κακαβιάς επισημαίνει στη Γενική Γραμματεία Φορολογικών Θεμάτων «ότι η άφιξη κατά τις νυχτερινές ώρες ορισμένων δρομολογίων δεν είναι τυχαία» και ζητά «να αναληφθεί πρωτοβουλία για την αλλαγή των δρομολογίων των λεωφορείων των τακτικών γραμμών και την άφιξή τους στην είσοδο και την έξοδο κατά τις ώρες 07.00-22.00, ώστε οι έλεγχοι να διενεργούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας με ασφάλεια και πληρότητα», ενώ γίνεται αναφορά σε πλήθος ποινικών αδικημάτων, «όπως απόπειρες λαθραίας εισαγωγής αλκοολούχων ποτών, αναβολικών και άλλων φαρμάκων, τσιγάρων, απόπειρες εξαγωγής κλεμμένων δικύκλων, εμπορευμάτων χωρίς τελωνειακές διατυπώσεις κ.λ.π.».
Ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα υπάρχουν νύχτες, όπου από τις 2 μετά τα μεσάνυχτα μέχρι τις 7 το πρωί επιχειρούν να περάσουν τα σύνορα 30-40 λεωφορεία, προκαλώντας «ασφυξία» στο τελωνείο και αδυναμία συστηματικού ελέγχου από πλευράς των υπαλλήλων, που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, κάνοντας λόγο ακόμη και για συστηματική μεταφορά ναρκωτικών ουσιών, που συχνά βρίσκονται κρυμμένα μέσα σε λεωφορεία.
Πρόσφατο παράδειγμα η σύλληψη δύο οδηγών λεωφορείου που εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο από τους Αγίους Σαράντα προς την Αθήνα και, εκτός από τους 18 επιβάτες, μετέφεραν και πέντε κιλά ηρωίνης, που ήταν κρυμμένη σε ειδικά διαμορφωμένη κρύπτη εντός του αεραγωγού του κλιματιστικού του οχήματος.
Τα αλβανικά λεωφορεία που κάθε βράδυ συνωστίζονται στον συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς εκτός από το στόχαστρο των τελωνειακών αρχών γίνονται συχνά αντικείμενο ελέγχου και από ειδικά κλιμάκια του υπουργείου Μεταφορών καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που παραβιάζοντας τους Νόμους Επιβατικών Μεταφορών διακινούν παρανόμως επιβάτες σε περιοχές και πόλεις πέραν της δικαιοδοσίας τους.
Τα αλβανικά λεωφορεία χωρίς κανένα έλεγχο αφήνουν επιβάτες σε κάθε χωριό και πόλη που συναντούν στη διαδρομή τους με διπλό «κακό» για το τα κατά τόπους ΚΤΕΛ υπεραστικών λεωφορείων της χώρας. Από την άλλη, όπως είναι γνωστό, πολλά από αυτά τα λεωφορεία δεν πληρούν καν προϋποθέσεις για να κινούνται στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας μας, με αποτέλεσμα πολλές φορές να εμπλέκονται σε τροχαία δυστυχήματα.
Ο εντοπισμός και τα πρόστιμα στους Αλβανούς παραβάτες «είναι σταγόνα στον ωκεανό της παρανομίας που οργιάζει εδώ και χρόνια στην Ήπειρο, αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα» λέει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων, κρατώντας στα χέρια του μια κλήση 1.202 ευρώ, που το υπουργείο Μεταφορών επέβαλε σε αλβανική εταιρεία για παράνομη μεταφορά επιβατών.
«Αυτά τα χρήματα είναι ψίχουλα μπροστά στο όργιο της φοροδιαφυγής στο οποίο επιδίδονται τα αλβανικά λεωφορεία εδώ και μια οκταετία στη χώρα μας» συμπληρώνει ο Γρηγόρης Γκίκας, που ζητά την άμεση παρέμβαση τόσο του ΣΔΟΕ όσο και του υπουργείου Οικονομικών, κάνοντας λόγο για απώλεια εσόδων του κράτους της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο.
Είναι χαρακτηριστικό πως τα τελευταία χρόνια οι αλβανικές εταιρείες μεταφορών που συνδέουν τα Τίρανα με την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια φτάνοντας τις 40 την ώρα που από ελληνικής πλευράς τα μόνα λεωφορεία που περνούν τα αλβανικά σύνορα είναι αυτά του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων μετά την αποχώρηση του ΟΣΕ από την συγκεκριμένη αγορά. Αλβανικά δημοσιεύματα μάλιστα δεν ήταν λίγες οι φορές που «φωτογράφησαν» ως ιδιοκτήτη πολλών τέτοιων εταιρειών την σύζυγο πρώην πρωθυπουργού της γειτονικής χώρας.
Έτσι τώρα μετά από πλήθος καταγγελιών το ΣΔΟΕ Ηπείρου καλείται να ελέγξει «εάν οι αλβανικές εταιρείες που εκτελούν τα δρομολόγια των τακτικών γραμμών αποδίδουν ως οφείλουν, το νόμιμο ΦΠΑ με βάση τη διακρατική συμφωνία του 1998 ή εάν η συμφωνία αυτή έχει καταστρατηγηθεί στην πράξη, αφού το αντικείμενο της εκμετάλλευσης είναι πλέον διαφορετικό από το αρχικώς συμφωνηθέν».
Τι προέβλεπε η συμφωνία
Η αρχική συμφωνία του 1998 προέβλεπε ότι το έργο των τακτικών γραμμών αναλαμβάνουν από κοινού με ποσοστό 50-50 η Ελλάδα και η Αλβανία.
Από το 2006 όμως με υπουργική απόφαση του υπ. Μεταφορών δόθηκε η δυνατότητα στις αλβανικές εταιρείες να αιτούνται και την εκτέλεση δρομολογίου και σε άλλες γραμμές, στην ενδοχώρα της Ελλάδας. Η απόφαση μάλιστα προέβλεπε ότι εφόσον σε εύλογο χρονικό διάστημα δεν υπάρξει απάντηση του υπ. Μεταφορών, τότε η εταιρεία είχε το δικαίωμα να καταθέτει το ίδιο αίτημα στην αλβανική πλευρά, που φυσικά, υπέγραφε με σχετική ευκολία, ανοίγοντας το δρόμο σε δεκάδες αλβανικά λεωφορεία να κατακλύσουν τα εθνικά δίκτυα της χώρας, εκτελώντας δρομολόγια από τότε μέχρι σήμερα προς δεκάδες άλλους προορισμούς πλην Αθήνας - Θεσσαλονίκης.
Η ζημία για το ελληνικό δημόσιο συνίσταται πως κατά παράβαση της διακρατικής συμφωνίας, ενώ άλλαξαν οι γραμμές, αυξήθηκαν τα δρομολόγια, η επιβατική κίνηση άρα και τα έσοδα, δεν άλλαξε το παραμικρό ως προς την υποχρέωση των εταιρειών να αποδίδουν τον αναλογούντα φόρο! Έτσι, χαμένοι της υπόθεσης είναι και το ελληνικό δημόσιο που δεν εισπράττει τον αναλογούντα φόρο και τα ελληνικά Υπεραστικά ΚΤΕΛ που απέκτησαν ξαφνικά ανταγωνιστές για τις εσωτερικές γραμμές.
«Είναι παράλογο να κινδυνεύουν τα παιδιά των απομακρυσμένων χωριών του νομού μας να μείνουν χωρίς λεωφορεία λόγω έλλειψης πόρων από τα αρμόδια υπουργεία και την ίδια ώρα το κράτος να χαρίζει εκατομμύρια ευρώ στις αλβανικές εταιρείες» λέει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων που ζητά από το υπουργείο Μεταφορών να βάλει ένα τέλος στον αθέμιτο ανταγωνισμό και την καταστρατήγηση των συμφωνιών από πλευράς Αλβανίας. Αν μάλιστα δεν ληφθούν μέτρα και τα τελευταία ελληνικά λεωφορεία που δραστηριοποιούνται στις συγκεκριμένες γραμμές θα αποχωρήσουν και αυτά από την αγορά αφήνοντας και το 100% της μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων στην αλβανική πλευρά.
Σύμφωνα με αναφορά του τελωνείου προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, οι λιγοστοί υπάλληλοι που έχουν απομείνει στην Κακαβιά αδυνατούν πλέον να ελέγξουν τα δεκάδες αλβανικά λεωφορεία που επιλέγουν να περνάνε τα σύνορα συστηματικά και καθημερινά «κατά τις νυχτερινές ώρες, σε βαθμό που οι συνθήκες να ευνοούν και να ενθαρρύνουν τους επιτηδείους για τη διάπραξη λαθρεμπορικών πράξεων και άλλων ποινικών αδικημάτων και να πλήττουν την αποτελεσματικότητα των ελέγχων της μειωμένης -λόγω έλλειψης προσωπικού- νυχτερινής βάρδιας του Τελωνείου».
Στην ίδια αναφορά ο προϊστάμενος του τελωνείου της Κακαβιάς επισημαίνει στη Γενική Γραμματεία Φορολογικών Θεμάτων «ότι η άφιξη κατά τις νυχτερινές ώρες ορισμένων δρομολογίων δεν είναι τυχαία» και ζητά «να αναληφθεί πρωτοβουλία για την αλλαγή των δρομολογίων των λεωφορείων των τακτικών γραμμών και την άφιξή τους στην είσοδο και την έξοδο κατά τις ώρες 07.00-22.00, ώστε οι έλεγχοι να διενεργούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας με ασφάλεια και πληρότητα», ενώ γίνεται αναφορά σε πλήθος ποινικών αδικημάτων, «όπως απόπειρες λαθραίας εισαγωγής αλκοολούχων ποτών, αναβολικών και άλλων φαρμάκων, τσιγάρων, απόπειρες εξαγωγής κλεμμένων δικύκλων, εμπορευμάτων χωρίς τελωνειακές διατυπώσεις κ.λ.π.».
Ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα υπάρχουν νύχτες, όπου από τις 2 μετά τα μεσάνυχτα μέχρι τις 7 το πρωί επιχειρούν να περάσουν τα σύνορα 30-40 λεωφορεία, προκαλώντας «ασφυξία» στο τελωνείο και αδυναμία συστηματικού ελέγχου από πλευράς των υπαλλήλων, που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, κάνοντας λόγο ακόμη και για συστηματική μεταφορά ναρκωτικών ουσιών, που συχνά βρίσκονται κρυμμένα μέσα σε λεωφορεία.
Πρόσφατο παράδειγμα η σύλληψη δύο οδηγών λεωφορείου που εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο από τους Αγίους Σαράντα προς την Αθήνα και, εκτός από τους 18 επιβάτες, μετέφεραν και πέντε κιλά ηρωίνης, που ήταν κρυμμένη σε ειδικά διαμορφωμένη κρύπτη εντός του αεραγωγού του κλιματιστικού του οχήματος.
Τα αλβανικά λεωφορεία που κάθε βράδυ συνωστίζονται στον συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς εκτός από το στόχαστρο των τελωνειακών αρχών γίνονται συχνά αντικείμενο ελέγχου και από ειδικά κλιμάκια του υπουργείου Μεταφορών καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που παραβιάζοντας τους Νόμους Επιβατικών Μεταφορών διακινούν παρανόμως επιβάτες σε περιοχές και πόλεις πέραν της δικαιοδοσίας τους.
Τα αλβανικά λεωφορεία χωρίς κανένα έλεγχο αφήνουν επιβάτες σε κάθε χωριό και πόλη που συναντούν στη διαδρομή τους με διπλό «κακό» για το τα κατά τόπους ΚΤΕΛ υπεραστικών λεωφορείων της χώρας. Από την άλλη, όπως είναι γνωστό, πολλά από αυτά τα λεωφορεία δεν πληρούν καν προϋποθέσεις για να κινούνται στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας μας, με αποτέλεσμα πολλές φορές να εμπλέκονται σε τροχαία δυστυχήματα.
Ο εντοπισμός και τα πρόστιμα στους Αλβανούς παραβάτες «είναι σταγόνα στον ωκεανό της παρανομίας που οργιάζει εδώ και χρόνια στην Ήπειρο, αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα» λέει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων, κρατώντας στα χέρια του μια κλήση 1.202 ευρώ, που το υπουργείο Μεταφορών επέβαλε σε αλβανική εταιρεία για παράνομη μεταφορά επιβατών.
«Αυτά τα χρήματα είναι ψίχουλα μπροστά στο όργιο της φοροδιαφυγής στο οποίο επιδίδονται τα αλβανικά λεωφορεία εδώ και μια οκταετία στη χώρα μας» συμπληρώνει ο Γρηγόρης Γκίκας, που ζητά την άμεση παρέμβαση τόσο του ΣΔΟΕ όσο και του υπουργείου Οικονομικών, κάνοντας λόγο για απώλεια εσόδων του κράτους της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο.
Είναι χαρακτηριστικό πως τα τελευταία χρόνια οι αλβανικές εταιρείες μεταφορών που συνδέουν τα Τίρανα με την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια φτάνοντας τις 40 την ώρα που από ελληνικής πλευράς τα μόνα λεωφορεία που περνούν τα αλβανικά σύνορα είναι αυτά του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων μετά την αποχώρηση του ΟΣΕ από την συγκεκριμένη αγορά. Αλβανικά δημοσιεύματα μάλιστα δεν ήταν λίγες οι φορές που «φωτογράφησαν» ως ιδιοκτήτη πολλών τέτοιων εταιρειών την σύζυγο πρώην πρωθυπουργού της γειτονικής χώρας.
Έτσι τώρα μετά από πλήθος καταγγελιών το ΣΔΟΕ Ηπείρου καλείται να ελέγξει «εάν οι αλβανικές εταιρείες που εκτελούν τα δρομολόγια των τακτικών γραμμών αποδίδουν ως οφείλουν, το νόμιμο ΦΠΑ με βάση τη διακρατική συμφωνία του 1998 ή εάν η συμφωνία αυτή έχει καταστρατηγηθεί στην πράξη, αφού το αντικείμενο της εκμετάλλευσης είναι πλέον διαφορετικό από το αρχικώς συμφωνηθέν».
Τι προέβλεπε η συμφωνία
Η αρχική συμφωνία του 1998 προέβλεπε ότι το έργο των τακτικών γραμμών αναλαμβάνουν από κοινού με ποσοστό 50-50 η Ελλάδα και η Αλβανία.
Από το 2006 όμως με υπουργική απόφαση του υπ. Μεταφορών δόθηκε η δυνατότητα στις αλβανικές εταιρείες να αιτούνται και την εκτέλεση δρομολογίου και σε άλλες γραμμές, στην ενδοχώρα της Ελλάδας. Η απόφαση μάλιστα προέβλεπε ότι εφόσον σε εύλογο χρονικό διάστημα δεν υπάρξει απάντηση του υπ. Μεταφορών, τότε η εταιρεία είχε το δικαίωμα να καταθέτει το ίδιο αίτημα στην αλβανική πλευρά, που φυσικά, υπέγραφε με σχετική ευκολία, ανοίγοντας το δρόμο σε δεκάδες αλβανικά λεωφορεία να κατακλύσουν τα εθνικά δίκτυα της χώρας, εκτελώντας δρομολόγια από τότε μέχρι σήμερα προς δεκάδες άλλους προορισμούς πλην Αθήνας - Θεσσαλονίκης.
Η ζημία για το ελληνικό δημόσιο συνίσταται πως κατά παράβαση της διακρατικής συμφωνίας, ενώ άλλαξαν οι γραμμές, αυξήθηκαν τα δρομολόγια, η επιβατική κίνηση άρα και τα έσοδα, δεν άλλαξε το παραμικρό ως προς την υποχρέωση των εταιρειών να αποδίδουν τον αναλογούντα φόρο! Έτσι, χαμένοι της υπόθεσης είναι και το ελληνικό δημόσιο που δεν εισπράττει τον αναλογούντα φόρο και τα ελληνικά Υπεραστικά ΚΤΕΛ που απέκτησαν ξαφνικά ανταγωνιστές για τις εσωτερικές γραμμές.
«Είναι παράλογο να κινδυνεύουν τα παιδιά των απομακρυσμένων χωριών του νομού μας να μείνουν χωρίς λεωφορεία λόγω έλλειψης πόρων από τα αρμόδια υπουργεία και την ίδια ώρα το κράτος να χαρίζει εκατομμύρια ευρώ στις αλβανικές εταιρείες» λέει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων που ζητά από το υπουργείο Μεταφορών να βάλει ένα τέλος στον αθέμιτο ανταγωνισμό και την καταστρατήγηση των συμφωνιών από πλευράς Αλβανίας. Αν μάλιστα δεν ληφθούν μέτρα και τα τελευταία ελληνικά λεωφορεία που δραστηριοποιούνται στις συγκεκριμένες γραμμές θα αποχωρήσουν και αυτά από την αγορά αφήνοντας και το 100% της μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων στην αλβανική πλευρά.