25-11-2011, 11:11 AM
Δύο γερμανικά «ποντίκια» που σκάβουν ακατάπαυστα στα έγκατα της Θεσσαλονίκης δύο σήραγγες μήκους 9,6 χιλιομέτρων, περισσότεροι από 1.100 εργαζόμενοι στην επιφάνεια και στα υπόγεια εργοτάξια, εκατοντάδες αρχαιολογικά ευρήματα κι ένα μεταφορικό μέσο που όταν ολοκληρωθεί - εκτιμάται το 2015 - θα εξυπηρετεί ημερησίως περίπου 350.000 επιβάτες: αυτή είναι η σημερινή εικόνα του Μετρό της Θεσσαλονίκης, η κατασκευή του οποίου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Από τον Ιανουάριο του 2009, οπότε οι δύο μετροπόντικες, ο Κωστίκας και ο Γιωρίκας, άρχισαν το υπόγειο ταξίδι τους, η εξέλιξη του έργου είχε πολλές διακυμάνσεις. Ο σταθμός «Βούλγαρη» είχε σχεδιαστεί επάνω σε σεισμικό ρήγμα, η στάση «Αγίας Σοφίας» στον κεντρικό αγωγό απορροής υδάτων της Θεσσαλονίκης, ενώ στο «Σιντριβάνι» οι μετροπόντικες παρέκαμψαν τη βυζαντινή εκκλησία που αποκαλύφθηκε και είχε αποφασιστεί αρχικά να μετακινηθεί επάνω σε ρόδες.
«Στην αρχική μελέτη υποτιμήθηκε το πλήθος των αρχαιοτήτων. Προβλέπονταν 15 εκατ. ευρώ για αρχαιολογικές ανασκαφές, ωστόσο μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί 48 εκατομμύρια κι εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 90 εκατ. ευρώ», εξηγεί ο Γιώργος Κωνσταντινίδης, διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, όση ώρα ξεναγεί «ΤΑ ΝΕΑ» στον σταθμό «Ευκλείδης», στα 25 μέτρα κάτω από την επιφάνεια.
Στο εργοτάξιο μυρίζει χώμα και υγρασία και οι μηχανικοί περιμένουν να στεγνώσουν τα τελευταία «καλουπώματα». Οπως εξηγούν, πρώτα κατασκευάζονται οι σταθμοί, σαν μεγάλοι τσιμεντένιοι κύβοι, κι ύστερα ανοίγονται οι σήραγγες. Ο «Ευκλείδης» είναι η όγδοη στάση που υποδέχεται τους μετροπόντικες - η ένατη, η «Φλέμινγκ» κατασκευάζεται αυτήν την περίοδο. Λόγω σαθρότητας του υπεδάφους, ανοίγονται από τον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης προς τα ανατολικά δύο παράλληλες σήραγγες και όχι μία, όπως στο Μετρό της Αθήνας.
Το μεγαλύτερο βάθος στο οποίο θα φτάσει το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι 30 μέτρα και βρίσκεται στο ύψος του Πανεπιστημίου. Οι συρμοί θα φτάσουν τόσο βαθιά εξαιτίας υπόγειων ρεμάτων που περνούν από το σημείο για να καταλήξουν στη θάλασσα.
«Σε αντίθεση με την Αθήνα, στο Μετρό Θεσσαλονίκης οι συρμοί θα είναι αυτόματοι χωρίς οδηγό. Είναι ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό στην Ευρώπη, αντίστοιχης τεχνολογίας με τη γραμμή 14 του Λονδίνου», εξηγεί ο μηχανικός Κώστας Λαΐνας.
Στα εργοτάξια του Μετρό Θεσσαλονίκης απασχολούνται 1.100 άνθρωποι και αν υπολογιστούν οι προμηθευτές και άλλοι εξωτερικοί συνεργάτες, τότε ο αριθμός φτάνει τους 2.000. Ο Γιωρίκας και ο Κωστίκας σκάβουν καθημερινά 15 μέτρα σήραγγας. Το χώμα και οι πέτρες - έως και 700 κυβικά ημερησίως - μεταφέρονται με βαγονέτα πίσω στο μεγάλο εργοτάξιο στον σιδηροδρομικό σταθμό, ενώ ταυτόχρονα με το σκάψιμο τοποθετούνται τσιμεντένια δαχτυλίδια ώστε να σχηματιστούν οι δύο σήραγγες, διαμέτρου 6 μέτρων η καθεμία.
Οι μετροπόντικες έχουν σκάψει μέχρι σήμερα 5,4 από τα 9,6 χιλιόμετρα της βασικής διαδρομής. Οι υπεύθυνοι του έργου εκτιμούν ότι είναι εφικτό να παραδοθεί έως το 2015 και σύμφωνα με τις μελέτες θα εξυπηρετεί καθημερινά 250.000 επιβάτες. Αλλοι 90.000 επιβάτες υπολογίζεται ότι θα χρησιμοποιούν την επέκταση προς Καλαμαριά, τμήμα για το οποίο επίκειται δημοπράτηση, ανεβάζοντας στους περίπου στις 350.000 τους πολίτες που θα εξυπηρετούνται.
Από τον Ιανουάριο του 2009, οπότε οι δύο μετροπόντικες, ο Κωστίκας και ο Γιωρίκας, άρχισαν το υπόγειο ταξίδι τους, η εξέλιξη του έργου είχε πολλές διακυμάνσεις. Ο σταθμός «Βούλγαρη» είχε σχεδιαστεί επάνω σε σεισμικό ρήγμα, η στάση «Αγίας Σοφίας» στον κεντρικό αγωγό απορροής υδάτων της Θεσσαλονίκης, ενώ στο «Σιντριβάνι» οι μετροπόντικες παρέκαμψαν τη βυζαντινή εκκλησία που αποκαλύφθηκε και είχε αποφασιστεί αρχικά να μετακινηθεί επάνω σε ρόδες.
«Στην αρχική μελέτη υποτιμήθηκε το πλήθος των αρχαιοτήτων. Προβλέπονταν 15 εκατ. ευρώ για αρχαιολογικές ανασκαφές, ωστόσο μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί 48 εκατομμύρια κι εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 90 εκατ. ευρώ», εξηγεί ο Γιώργος Κωνσταντινίδης, διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, όση ώρα ξεναγεί «ΤΑ ΝΕΑ» στον σταθμό «Ευκλείδης», στα 25 μέτρα κάτω από την επιφάνεια.
Στο εργοτάξιο μυρίζει χώμα και υγρασία και οι μηχανικοί περιμένουν να στεγνώσουν τα τελευταία «καλουπώματα». Οπως εξηγούν, πρώτα κατασκευάζονται οι σταθμοί, σαν μεγάλοι τσιμεντένιοι κύβοι, κι ύστερα ανοίγονται οι σήραγγες. Ο «Ευκλείδης» είναι η όγδοη στάση που υποδέχεται τους μετροπόντικες - η ένατη, η «Φλέμινγκ» κατασκευάζεται αυτήν την περίοδο. Λόγω σαθρότητας του υπεδάφους, ανοίγονται από τον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης προς τα ανατολικά δύο παράλληλες σήραγγες και όχι μία, όπως στο Μετρό της Αθήνας.
Το μεγαλύτερο βάθος στο οποίο θα φτάσει το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι 30 μέτρα και βρίσκεται στο ύψος του Πανεπιστημίου. Οι συρμοί θα φτάσουν τόσο βαθιά εξαιτίας υπόγειων ρεμάτων που περνούν από το σημείο για να καταλήξουν στη θάλασσα.
«Σε αντίθεση με την Αθήνα, στο Μετρό Θεσσαλονίκης οι συρμοί θα είναι αυτόματοι χωρίς οδηγό. Είναι ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό στην Ευρώπη, αντίστοιχης τεχνολογίας με τη γραμμή 14 του Λονδίνου», εξηγεί ο μηχανικός Κώστας Λαΐνας.
Στα εργοτάξια του Μετρό Θεσσαλονίκης απασχολούνται 1.100 άνθρωποι και αν υπολογιστούν οι προμηθευτές και άλλοι εξωτερικοί συνεργάτες, τότε ο αριθμός φτάνει τους 2.000. Ο Γιωρίκας και ο Κωστίκας σκάβουν καθημερινά 15 μέτρα σήραγγας. Το χώμα και οι πέτρες - έως και 700 κυβικά ημερησίως - μεταφέρονται με βαγονέτα πίσω στο μεγάλο εργοτάξιο στον σιδηροδρομικό σταθμό, ενώ ταυτόχρονα με το σκάψιμο τοποθετούνται τσιμεντένια δαχτυλίδια ώστε να σχηματιστούν οι δύο σήραγγες, διαμέτρου 6 μέτρων η καθεμία.
Οι μετροπόντικες έχουν σκάψει μέχρι σήμερα 5,4 από τα 9,6 χιλιόμετρα της βασικής διαδρομής. Οι υπεύθυνοι του έργου εκτιμούν ότι είναι εφικτό να παραδοθεί έως το 2015 και σύμφωνα με τις μελέτες θα εξυπηρετεί καθημερινά 250.000 επιβάτες. Αλλοι 90.000 επιβάτες υπολογίζεται ότι θα χρησιμοποιούν την επέκταση προς Καλαμαριά, τμήμα για το οποίο επίκειται δημοπράτηση, ανεβάζοντας στους περίπου στις 350.000 τους πολίτες που θα εξυπηρετούνται.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
Stephen Hawking.