19-10-2011, 10:39 AM
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για τη δημοπράτηση της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά. Η πρώτη επέκταση του υπόγειου μέσου σε σταθερή τροχιά της Θεσσαλονίκης, μέσω της οποίας υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετούνται ημερησίως περί τους 90.000 επιβάτες, αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στις επόμενες μέρες.
Η νέα αυτή γραμμή, που θα ξεκινά από το σταθμό Πατρικίου, τον ενδέκατο, κατά σειρά, της βασικής γραμμής του μετρό (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Νέα Ελβετία), θα εκτείνεται σε μήκος 4,8 χιλιομέτρων και θα διαθέτει πέντε σταθμούς. Από το σταθμό Πατρικίου, διά της οδού Κρήτης, το μετρό θα κατευθύνεται προς την οδό Μητροπολίτου Κυδωνιών (νομαρχία) και από εκεί θα μπαίνει, υπογείως, στην οδό Πόντου, για να καταλήγει τελικά στη Μίκρα.
Οι σταθμοί
Ο πρώτος σταθμός, που προσωρινά ονομάζεται «Νομαρχία», θα βρίσκεται απέναντι από τη Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος, υπογείως των οδών Β. Ολγας και Μητροπολίτου Κυδωνιών. Πρόκειται για κομβικό σταθμό, μέσω του οποίου θα εξυπηρετούνται αυτοί που μένουν στο Ντεπό, το Βυζάντιο, το Βότση, τον Αγιο Ελευθέριο, ακόμη και το Καραμπουρνάκι. Λόγω της στρατηγικής του θέσης -θα βρίσκεται στο βασικό άξονα που ακολουθούν πολλές λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ- προσφέρεται για μεγάλη ανάπτυξη. Μάλιστα, η διεύθυνση μετρό Θεσσαλονίκης της «Αττικό Μετρό ΑΕ» διερευνά το ενδεχόμενο δημιουργίας πάρκινγκ στην περιοχή, ενδεχομένως στο πρώην στρατόπεδο «Φαρμάκη». Στο τραπέζι υπάρχουν προτάσεις ακόμα και για τη δημιουργία τερματικού σταθμού λεωφορείων του ΟΑΣΘ στην περιοχή.
Ο δεύτερος σταθμός, που ονομάζεται «Καλαμαριά», θα βρίσκεται στην εμπορική καρδιά του δεύτερου μεγαλύτερου δήμου της Θεσσαλονίκης, στη συμβολή των οδών Αιγαίου, Μεταμορφώσεως και Πόντου.
Ακολουθεί ο σταθμός «Αρετσού», ο οποίος θα βρίσκεται δίπλα στο γήπεδο του «Αριστοτέλη», στο τέλος της οδού Πόντου και στην Αγίου Νικολάου, ο οποίος θα εξυπηρετεί την περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα.
Ο επόμενος σταθμός «Νέα Κρήνη», θα βρίσκεται στη συμβολή της επέκτασης της οδού Πόντου με τη Βρυούλων, ο οποίος θα εξυπηρετεί και μεγάλο τμήμα της περιοχής του Αγίου Ιωάννη.
Ο τελευταίος σταθμός της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά, που θα ονομάζεται «Μίκρα», θα βρίσκεται στη γωνία της επέκτασης της οδού Πόντου με την οδό Ανδρέα Παπανδρέου, πριν από το γήπεδο του Ηρακλή. Από το σταθμό αυτό, από όπου μελλοντικά θα φεύγει νέα επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», θα μπορούν να εξυπηρετούνται, εκτός από τους κατοίκους της Νέας Κρήνης, του Αγίου Ιωάννη, της Μίκρας και του Φοίνικα, κάτοικοι περιοχών που βρίσκονται ανατολικότερα της Καλαμαριάς (π.χ. Πλαγιάρι, Τρίλοφος, Περαία, Αγία Τριάδα κ.ά.).
Τα χρονοδιαγράμματα
Η διαδικασία της προεπιλογής του αναδόχου έχει ολοκληρωθεί και τις επόμενες μέρες θα γίνει η δεύτερη και τελική δημοπράτηση. Στο μεταξύ, αναμένεται άμεσα να γίνει και η οικονομική ένταξη του έργου, αφού εγκαίρως κατατέθηκε στην Αρμόδια Διαχειριστική Αρχή ο φάκελος ένταξης και χρηματοδότησης, ύψους 425 εκατ. ευρώ.
Εξάλλου, η «Αττικό Μετρό ΑΕ» ολοκληρώνει τα τεύχη δημοπράτησης και τις επόμενες μέρες θα δοθούν στους διαγωνιζόμενους μαζί με τις μελέτες. Αν δεν υπάρξουν ενστάσεις και προσφυγές, το έργο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το πρώτο εξάμηνο του 2012. Σε αντίθετη περίπτωση, η έναρξη των εργασιών θα μετατεθεί για το δεύτερο εξάμηνο του 2012. Η επέκταση υπολογίζεται να λειτουργεί μέσα στο 2016, καθώς δεν αναμένονται καθυστερήσεις από αρχαιολογικά ευρήματα και ανασκαφές, σύμφωνα με γνωματεύσεις από τις εφορίες αρχαιοτήτων.
«Παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, προχωράμε κανονικά στο σχεδιασμό μας. Η ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το μετρό. Οπως είχαμε δεσμευτεί, παρότι πολλοί αμφέβαλλαν, ολοκληρώθηκαν πριν από τον προγραμματισμένο χρόνο οι μελέτες επέκτασης προς την Καλαμάρια», σημειώνει ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι η «Αττικό Μετρό ΑΕ», μέσα από διαβούλευση με την τοπική αυτοδιοίκηση, ολοκληρώνει τη χάραξη μιας ακόμη γραμμής δυτικά, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς την Ξηροκρήνη, τη Μενεμένη, τους Αμπελόκηπους, το Ελευθέριο - Κορδελιό και τον Εύοσμο. Επίσης, προγραμματίζει τη γραμμή από το Πανεπιστήμιο προς την Τούμπα, τη Χαριλάου και τη Νέα Ελβετία, καθώς και την επέκταση από την Μίκρα μέχρι το αεροδρόμιο «Μακεδονία», ενώ η επόμενη γραμμή που θα κατασκευαστεί θα είναι η επέκταση του μετρό προς τη Σταυρούπολη.
«Αν συνεχίσουμε όλοι με αυτούς τους ρυθμούς και με πνεύμα συνεργασίας, μπορούμε στα όρια του 2020 να έχουμε ολοκληρωμένο το δίκτυο γραμμών μετρό Θεσσαλονίκης, μήκους 33 χιλιομέτρων, που θα διαθέτει 33 σταθμούς», καταλήγει ο κ. Μαγκριώτης.
Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για τη δημοπράτηση της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά. Η πρώτη επέκταση του υπόγειου μέσου σε σταθερή τροχιά της Θεσσαλονίκης, μέσω της οποίας υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετούνται ημερησίως περί τους 90.000 επιβάτες, αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στις επόμενες μέρες.
Η νέα αυτή γραμμή, που θα ξεκινά από το σταθμό Πατρικίου, τον ενδέκατο, κατά σειρά, της βασικής γραμμής του μετρό (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Νέα Ελβετία), θα εκτείνεται σε μήκος 4,8 χιλιομέτρων και θα διαθέτει πέντε σταθμούς. Από το σταθμό Πατρικίου, διά της οδού Κρήτης, το μετρό θα κατευθύνεται προς την οδό Μητροπολίτου Κυδωνιών (νομαρχία) και από εκεί θα μπαίνει, υπογείως, στην οδό Πόντου, για να καταλήγει τελικά στη Μίκρα.
Οι σταθμοί
Ο πρώτος σταθμός, που προσωρινά ονομάζεται «Νομαρχία», θα βρίσκεται απέναντι από τη Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος, υπογείως των οδών Β. Ολγας και Μητροπολίτου Κυδωνιών. Πρόκειται για κομβικό σταθμό, μέσω του οποίου θα εξυπηρετούνται αυτοί που μένουν στο Ντεπό, το Βυζάντιο, το Βότση, τον Αγιο Ελευθέριο, ακόμη και το Καραμπουρνάκι. Λόγω της στρατηγικής του θέσης -θα βρίσκεται στο βασικό άξονα που ακολουθούν πολλές λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ- προσφέρεται για μεγάλη ανάπτυξη. Μάλιστα, η διεύθυνση μετρό Θεσσαλονίκης της «Αττικό Μετρό ΑΕ» διερευνά το ενδεχόμενο δημιουργίας πάρκινγκ στην περιοχή, ενδεχομένως στο πρώην στρατόπεδο «Φαρμάκη». Στο τραπέζι υπάρχουν προτάσεις ακόμα και για τη δημιουργία τερματικού σταθμού λεωφορείων του ΟΑΣΘ στην περιοχή.
Ο δεύτερος σταθμός, που ονομάζεται «Καλαμαριά», θα βρίσκεται στην εμπορική καρδιά του δεύτερου μεγαλύτερου δήμου της Θεσσαλονίκης, στη συμβολή των οδών Αιγαίου, Μεταμορφώσεως και Πόντου.
Ακολουθεί ο σταθμός «Αρετσού», ο οποίος θα βρίσκεται δίπλα στο γήπεδο του «Αριστοτέλη», στο τέλος της οδού Πόντου και στην Αγίου Νικολάου, ο οποίος θα εξυπηρετεί την περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα.
Ο επόμενος σταθμός «Νέα Κρήνη», θα βρίσκεται στη συμβολή της επέκτασης της οδού Πόντου με τη Βρυούλων, ο οποίος θα εξυπηρετεί και μεγάλο τμήμα της περιοχής του Αγίου Ιωάννη.
Ο τελευταίος σταθμός της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά, που θα ονομάζεται «Μίκρα», θα βρίσκεται στη γωνία της επέκτασης της οδού Πόντου με την οδό Ανδρέα Παπανδρέου, πριν από το γήπεδο του Ηρακλή. Από το σταθμό αυτό, από όπου μελλοντικά θα φεύγει νέα επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», θα μπορούν να εξυπηρετούνται, εκτός από τους κατοίκους της Νέας Κρήνης, του Αγίου Ιωάννη, της Μίκρας και του Φοίνικα, κάτοικοι περιοχών που βρίσκονται ανατολικότερα της Καλαμαριάς (π.χ. Πλαγιάρι, Τρίλοφος, Περαία, Αγία Τριάδα κ.ά.).
Τα χρονοδιαγράμματα
Η διαδικασία της προεπιλογής του αναδόχου έχει ολοκληρωθεί και τις επόμενες μέρες θα γίνει η δεύτερη και τελική δημοπράτηση. Στο μεταξύ, αναμένεται άμεσα να γίνει και η οικονομική ένταξη του έργου, αφού εγκαίρως κατατέθηκε στην Αρμόδια Διαχειριστική Αρχή ο φάκελος ένταξης και χρηματοδότησης, ύψους 425 εκατ. ευρώ.
Εξάλλου, η «Αττικό Μετρό ΑΕ» ολοκληρώνει τα τεύχη δημοπράτησης και τις επόμενες μέρες θα δοθούν στους διαγωνιζόμενους μαζί με τις μελέτες. Αν δεν υπάρξουν ενστάσεις και προσφυγές, το έργο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το πρώτο εξάμηνο του 2012. Σε αντίθετη περίπτωση, η έναρξη των εργασιών θα μετατεθεί για το δεύτερο εξάμηνο του 2012. Η επέκταση υπολογίζεται να λειτουργεί μέσα στο 2016, καθώς δεν αναμένονται καθυστερήσεις από αρχαιολογικά ευρήματα και ανασκαφές, σύμφωνα με γνωματεύσεις από τις εφορίες αρχαιοτήτων.
«Παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, προχωράμε κανονικά στο σχεδιασμό μας. Η ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το μετρό. Οπως είχαμε δεσμευτεί, παρότι πολλοί αμφέβαλλαν, ολοκληρώθηκαν πριν από τον προγραμματισμένο χρόνο οι μελέτες επέκτασης προς την Καλαμάρια», σημειώνει ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι η «Αττικό Μετρό ΑΕ», μέσα από διαβούλευση με την τοπική αυτοδιοίκηση, ολοκληρώνει τη χάραξη μιας ακόμη γραμμής δυτικά, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς την Ξηροκρήνη, τη Μενεμένη, τους Αμπελόκηπους, το Ελευθέριο - Κορδελιό και τον Εύοσμο. Επίσης, προγραμματίζει τη γραμμή από το Πανεπιστήμιο προς την Τούμπα, τη Χαριλάου και τη Νέα Ελβετία, καθώς και την επέκταση από την Μίκρα μέχρι το αεροδρόμιο «Μακεδονία», ενώ η επόμενη γραμμή που θα κατασκευαστεί θα είναι η επέκταση του μετρό προς τη Σταυρούπολη.
«Αν συνεχίσουμε όλοι με αυτούς τους ρυθμούς και με πνεύμα συνεργασίας, μπορούμε στα όρια του 2020 να έχουμε ολοκληρωμένο το δίκτυο γραμμών μετρό Θεσσαλονίκης, μήκους 33 χιλιομέτρων, που θα διαθέτει 33 σταθμούς», καταλήγει ο κ. Μαγκριώτης.