Επίσημη πρώτη σήμερα για τις διοικήσεις των νέων εταιρειών αστικών συγκοινωνιών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, που συνεδριάζουν για πρώτη φορά ανοίγοντας την ατζέντα σειράς καυτών θεμάτων που πρέπει να ρυθμίσουν άμεσα.
Οι διοικήσεις των δύο εταιρειών, στις οποίες έχουν συγχωνευθεί οι, μέχρι πρότινος, πέντε εταιρείες που παρέχουν συγκοινωνιακό έργο στην πρωτεύουσα, έχουν μπροστά στους ένα έργο εξαιρετικά δύσκολο αφού θα πρέπει:
-Να προχωρήσουν σε διάστημα ενός μήνα στην κατάρτιση νέων οργανογραμμάτων για τις δύο εταιρείες. Μάλιστα θεωρείται κάτι περισσότερο από πιθανό το ενδεχόμενο τα νέα οργανογράμματα να έχουν τελικώς λιγότερες θέσεις σε σχέση με το προσωπικό που καλούνται να απορροφήσουν η ΣΤΑ.ΣΥ. από την ΑΜΕΛ, το ΤΡΑΜ και ΗΣΑΠ και η Ο.ΣΥ. από την ΕΘΕΛ και τα ΗΛΠΑΠ.
-Να καταρτίσουν νέους κανονισμούς προσωπικού. Ιδέα για την κατεύθυνση στην οποία θα κινούνται οι αναμορφωμένοι κανονισμοί προσωπικού αποτελούν οι νέοι κανονισμοί προσωπικού του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που προβλέπουν απολύσεις για τεχνικοοικονομικούς λόγους, αξιολόγηση του προσωπικού σε ετήσια βάση και δόκιμη περίοδο για τους νεοπροσλαμβανόμενους.
-Να διεξάγουν την επίπονη διαπραγμάτευση με το προσωπικό για τις νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Ενδεικτικό των δυσκολιών που υπάρχουν προκειμένου να συναφθούν νέες συμβάσεις είναι ότι στον ΟΣΕ, που θεωρείται «πιλότος» για τις αλλαγές αυτές, η διαπραγμάτευση χρειάστηκε κάτι περισσότερο από τρεις μήνες πριν μπουν οι υπογραφές στην νέα συλλογική σύμβαση με την οποία οι αποδοχές των εργαζομένων μειώνονται σαφώς. Πάντως ακόμη και στην περίπτωση που διοικήσεις και εργαζόμενοι δεν συμφωνήσουν προβλέπεται η λύση της νομοθετικής ρύθμισης με την οποία η πρόταση των διοικήσεων θα νομοθετηθεί από την κυβέρνηση. Με την εφαρμογή νέων συλλογικών συμβάσεων οι απώλειες θα είναι μεγαλύτερες για κάποιους εργαζομένους που έως τώρα απολαμβάνουν υψηλότερα μισθολόγια (π.χ.ΗΣΑΠ) και μικρότερες ή μηδενικές για υπαλλήλους που έως τώρα δεν είχαν υψηλά μισθολόγια π.χ. ΤΡΑΜ.
- Να προχωρήσουν σε δραστική περικοπή του κόστους των εφαρμόζοντας κατά γράμμα τα όσα προβλέπει το αυστηρό και ανελαστικό σχέδιο εξυγίανσης. Προκειμένου να μην αποκλίνουν από τους στόχους που έχουν τεθεί κάθε τρεις μήνες οι νέες εταιρείες θα ελέγχονται οικονομικά από ορκωτούς ελεγκτές, ενώ εσωτερικά ο έλεγχος θα είναι ακόμη πιο συχνός.
- Να προχωρήσουν στο σχεδιασμό νέου προγράμματος δρομολογίων το οποίο θα κινείται στην φιλοσοφία ότι κορμός του νέου συστήματος μεταφορών είναι τα μέσα σταθερής τροχιάς και τα οδικά μέσα αναπτύσσονται σε τροφοδοτικό και ενισχυτικό ρόλο.
Στόχος η εξοικονόμηση 150 εκατομμυρίων το χρόνο
Ο στόχος των αλλαγών που θα προωθηθούν είναι να εξοικονομηθούν περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. Η εξοικονόμηση θα προκύψει τόσο από τις μισθολογικές περικοπές αλλά την ευρύτερη ανασυγκρότηση του Ομίλου ΟΑΣΑ.
Μετατάξεις και στο βάθος( ; ) απολύσεις
Οι μετατάξεις 1440 υπαλλήλων αποτελούν μέρος του σχεδίου για την μείωση του κόστους ωστόσο, έως σήμερα, μόλις 200 έχουν γίνει ενώ οι υπόλοιπες έπεσαν «θύματα» του πρόσφατου ανασχηματισμού και θα χρειαστεί να γίνει εκ νέου η διαδικασία. Περίπου 750 άτομα βρίσκονται σε αναμονή για την αλλαγή φορέα εργασίας ενώ ένας σημαντικός αριθμός περίπου 490 ατόμων, που είχαν κριθεί ως πλεονάζον προσωπικό, αποχώρησαν τελικώς με σύνταξη και δεν χρειαστεί να μετακινηθούν σε άλλο φορέα του Δημοσίου.
Πρέπει, πάντως, να σημειώσουμε ότι δεν αποκλείεται η κατάρτιση των νέων οργανογραμμάτων να «αποκαλύψει» επιπλέον πλεονάζον προσωπικό έναντι του αυτού που προέβλεπε το σχέδιο εξυγίανσης και να χρειαστεί να γίνουν συμπληρωματικές μετατάξεις ή, ακόμη, και απολύσεις σε περίπτωση που τελικώς κριθεί ότι η ανακύκλωση εργαζομένων από τον έναν φορέα στον άλλο δεν δημιουργεί τη προσδοκώμενη μείωση κόστους για τους κρατικούς φορείς.
Οι διοικήσεις των δύο εταιρειών, στις οποίες έχουν συγχωνευθεί οι, μέχρι πρότινος, πέντε εταιρείες που παρέχουν συγκοινωνιακό έργο στην πρωτεύουσα, έχουν μπροστά στους ένα έργο εξαιρετικά δύσκολο αφού θα πρέπει:
-Να προχωρήσουν σε διάστημα ενός μήνα στην κατάρτιση νέων οργανογραμμάτων για τις δύο εταιρείες. Μάλιστα θεωρείται κάτι περισσότερο από πιθανό το ενδεχόμενο τα νέα οργανογράμματα να έχουν τελικώς λιγότερες θέσεις σε σχέση με το προσωπικό που καλούνται να απορροφήσουν η ΣΤΑ.ΣΥ. από την ΑΜΕΛ, το ΤΡΑΜ και ΗΣΑΠ και η Ο.ΣΥ. από την ΕΘΕΛ και τα ΗΛΠΑΠ.
-Να καταρτίσουν νέους κανονισμούς προσωπικού. Ιδέα για την κατεύθυνση στην οποία θα κινούνται οι αναμορφωμένοι κανονισμοί προσωπικού αποτελούν οι νέοι κανονισμοί προσωπικού του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που προβλέπουν απολύσεις για τεχνικοοικονομικούς λόγους, αξιολόγηση του προσωπικού σε ετήσια βάση και δόκιμη περίοδο για τους νεοπροσλαμβανόμενους.
-Να διεξάγουν την επίπονη διαπραγμάτευση με το προσωπικό για τις νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Ενδεικτικό των δυσκολιών που υπάρχουν προκειμένου να συναφθούν νέες συμβάσεις είναι ότι στον ΟΣΕ, που θεωρείται «πιλότος» για τις αλλαγές αυτές, η διαπραγμάτευση χρειάστηκε κάτι περισσότερο από τρεις μήνες πριν μπουν οι υπογραφές στην νέα συλλογική σύμβαση με την οποία οι αποδοχές των εργαζομένων μειώνονται σαφώς. Πάντως ακόμη και στην περίπτωση που διοικήσεις και εργαζόμενοι δεν συμφωνήσουν προβλέπεται η λύση της νομοθετικής ρύθμισης με την οποία η πρόταση των διοικήσεων θα νομοθετηθεί από την κυβέρνηση. Με την εφαρμογή νέων συλλογικών συμβάσεων οι απώλειες θα είναι μεγαλύτερες για κάποιους εργαζομένους που έως τώρα απολαμβάνουν υψηλότερα μισθολόγια (π.χ.ΗΣΑΠ) και μικρότερες ή μηδενικές για υπαλλήλους που έως τώρα δεν είχαν υψηλά μισθολόγια π.χ. ΤΡΑΜ.
- Να προχωρήσουν σε δραστική περικοπή του κόστους των εφαρμόζοντας κατά γράμμα τα όσα προβλέπει το αυστηρό και ανελαστικό σχέδιο εξυγίανσης. Προκειμένου να μην αποκλίνουν από τους στόχους που έχουν τεθεί κάθε τρεις μήνες οι νέες εταιρείες θα ελέγχονται οικονομικά από ορκωτούς ελεγκτές, ενώ εσωτερικά ο έλεγχος θα είναι ακόμη πιο συχνός.
- Να προχωρήσουν στο σχεδιασμό νέου προγράμματος δρομολογίων το οποίο θα κινείται στην φιλοσοφία ότι κορμός του νέου συστήματος μεταφορών είναι τα μέσα σταθερής τροχιάς και τα οδικά μέσα αναπτύσσονται σε τροφοδοτικό και ενισχυτικό ρόλο.
Στόχος η εξοικονόμηση 150 εκατομμυρίων το χρόνο
Ο στόχος των αλλαγών που θα προωθηθούν είναι να εξοικονομηθούν περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. Η εξοικονόμηση θα προκύψει τόσο από τις μισθολογικές περικοπές αλλά την ευρύτερη ανασυγκρότηση του Ομίλου ΟΑΣΑ.
Μετατάξεις και στο βάθος( ; ) απολύσεις
Οι μετατάξεις 1440 υπαλλήλων αποτελούν μέρος του σχεδίου για την μείωση του κόστους ωστόσο, έως σήμερα, μόλις 200 έχουν γίνει ενώ οι υπόλοιπες έπεσαν «θύματα» του πρόσφατου ανασχηματισμού και θα χρειαστεί να γίνει εκ νέου η διαδικασία. Περίπου 750 άτομα βρίσκονται σε αναμονή για την αλλαγή φορέα εργασίας ενώ ένας σημαντικός αριθμός περίπου 490 ατόμων, που είχαν κριθεί ως πλεονάζον προσωπικό, αποχώρησαν τελικώς με σύνταξη και δεν χρειαστεί να μετακινηθούν σε άλλο φορέα του Δημοσίου.
Πρέπει, πάντως, να σημειώσουμε ότι δεν αποκλείεται η κατάρτιση των νέων οργανογραμμάτων να «αποκαλύψει» επιπλέον πλεονάζον προσωπικό έναντι του αυτού που προέβλεπε το σχέδιο εξυγίανσης και να χρειαστεί να γίνουν συμπληρωματικές μετατάξεις ή, ακόμη, και απολύσεις σε περίπτωση που τελικώς κριθεί ότι η ανακύκλωση εργαζομένων από τον έναν φορέα στον άλλο δεν δημιουργεί τη προσδοκώμενη μείωση κόστους για τους κρατικούς φορείς.