09-03-2010, 05:30 PM
Σημαντική προσθήκη στο αστικό τμήμα του προαστιακού σιδηροδρόμου θα αποτελέσει η ένταξη στο δίκτυο τριών νέων σταθμών που αναμένεται ως το τέλος του μήνα.
Συγκεκριμένα, έως το τέλος Μαρτίου υπολογίζεται ότι θα δοθούν προς χρήση από το επιβατικό κοινό ο διπλός σταθμός Κάτω ΣΚΑ, ο σταθμός των Αγίων Αναργύρων και ο σταθμός στην περιοχή του Ταύρου. Οι τυπικές διαδικασίες ολοκληρώνονται αυτές τις ημέρες με την παραλαβή των σταθμών, η οποία ξεκίνησε χθες, και αναμένεται ότι σύντομα θα προχωρήσει η επάνδρωσή τους από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ , προκειμένου να τεθούν σε λειτουργία.
Από τους τρεις νέους σταθμούς ιδιαίτερα σημαντική αξιολογείται η απόδοση στην κυκλοφορία του σταθμού Κάτω ΣΚΑ που θα αποτελέσει και κόμβο μετεπιβιβάσεων συνολικά για το δίκτυο του προαστιακού σιδηρόδρομου, αφού σε αυτόν διασταυρώνονται η γραμμή Πειραιάς -Αθήνα - Χαλκίδα με τη γραμμή Αεροδρόμιο - Λιόσια - Κιάτο. Οι επιβάτες του προαστιακού που θα θέλουν να κάνουν χρήση και των δύο γραμμών δεν θα χρειάζεται πλέον να έρχονται στον σταθμό Λαρίσης για να αλλάξουν συρμό και αυτό θα μειώσει σημαντικά όχι μόνο την ταλαιπωρία αλλά και τον χρόνο του ταξιδιού.
Έργα 100 εκατομμυρίων ευρώ
Πάντως, πρέπει να σημειώσουμε ότι οι νέοι σταθμοί έχουν ακόμη ελλείψεις σε επίπεδο υποδομών και για την πλήρη ετοιμότητά τους εκτιμάται ότι θα χρειαστούν μερικοί μήνες ακόμη.
Παράλληλα, βέβαια, τα έργα στο δίκτυο θα συνεχίζονται προκειμένου ο προαστιακός σιδηρόδρομος να λειτουργήσει στο μέλλον πλήρως, αφού η λειτουργία του σε πολλά σημεία συνεχίζει ακόμη να είναι προβληματική.
Παρότι πολλά υπολείπονται να γίνουν, αισιοδοξία δημιουργεί το γεγονός ότι έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ έργα προϋπολογισμού περίπου 100 εκατομμυρίων ευρώ για την αποπεράτωση του προαστιακού. Πρόκειται για την κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου, στο τμήμα μεταξύ Σιδηροδρομικού Κέντρου Αθηνών (ΣΚΑ) και Τριών Γεφυρών, έργα σχετικά με την ολοκλήρωση του ΣΚΑ και για άλλα απαιτούμενα έργα υποδομής, σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης, ηλεκτροκίνησης και σιδηροδρομικών σταθμών για την πλήρη λειτουργία των γραμμών στο τμήμα Τρεις Γέφυρες - ΣΚΑ - Νέο Αεροδρόμιο Αθηνών στα Σπάτα.
Τα έργα αυτά βέβαια στην καλύτερη περίπτωση δεν αναμένεται ότι θα είναι έτοιμα πριν από το 2012, ωστόσο η εξασφάλιση της χρηματοδότησης θεωρείται εξαιρετικά σημαντική στην παρούσα φάση.
Ιδιώτες στις ράγες
Η ολοκλήρωση του δικτύου, πέραν της δυνατότητας που θα δώσει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για καλύτερο σχεδιασμό του προγράμματος δρομολογίων και αποδοτικότερη εκμετάλλευσή του, υπολογίζεται ότι θα προσφέρει στον ΟΣΕ, ως διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, τη δυνατότητα να προχωρήσει σε ενοικίαση του δικτύου του σε ιδιώτες για εμπορευματικές μεταφορές, αρχικά, και για επιβατικές στη συνέχεια.
Μάλιστα, αυτήν την εποχή καταρτίζεται και το θεσμικό πλαίσιο για χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής από ιδιώτες.
Στο παρελθόν είχε εκδηλωθεί περιορισμένο ενδιαφέρον από ιδιωτικούς φορείς για την εκτέλεση σιδηροδρομικού έργου, ωστόσο δεν υπήρξε συνέχεια καθώς η διαδικασία απελευθέρωσης των σιδηροδρομικών μεταφορών δεν είχε προχωρήσει, ενώ και το δίκτυο δεν είχε την απαιτούμενη ετοιμότητα.
Η ανάγκη όμως του ΟΣΕ να βελτιώσει τις οικονομικές του επιδόσεις καθιστά την εμπορική εκμετάλλευση του δικτύου τουλάχιστον απαραίτητη για να ενισχυθούν τα ιδιαίτερα ελλειμματικά ταμεία του οργανισμού, του οποίου τα έσοδα είναι υποπολλαπλάσια των εξόδων του.
Τέλος, η σύμπραξη με ιδιώτες αναμένεται ότι θα υπάρξει και σε επίπεδο υποδομών. Οι περιορισμένες δυνατότητες του κράτους να χρηματοδοτήσει έργα σιδηροδρομικής υποδομής υπολογίζεται ότι θα ανοίξουν την πόρτα για την είσοδο των ιδιωτών στον τομέα της υλοποίησης έργων σιδηροδρομικού δικτύου. Η σχετική πρόθεση έχει ήδη εκφραστεί από την πλευρά του κράτους και αναμένεται ότι τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου που παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον θα αποτελέσουν το πρώτο πεδίο σύμπραξης ΟΣΕ και ιδιωτών.
Συγκεκριμένα, έως το τέλος Μαρτίου υπολογίζεται ότι θα δοθούν προς χρήση από το επιβατικό κοινό ο διπλός σταθμός Κάτω ΣΚΑ, ο σταθμός των Αγίων Αναργύρων και ο σταθμός στην περιοχή του Ταύρου. Οι τυπικές διαδικασίες ολοκληρώνονται αυτές τις ημέρες με την παραλαβή των σταθμών, η οποία ξεκίνησε χθες, και αναμένεται ότι σύντομα θα προχωρήσει η επάνδρωσή τους από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ , προκειμένου να τεθούν σε λειτουργία.
Από τους τρεις νέους σταθμούς ιδιαίτερα σημαντική αξιολογείται η απόδοση στην κυκλοφορία του σταθμού Κάτω ΣΚΑ που θα αποτελέσει και κόμβο μετεπιβιβάσεων συνολικά για το δίκτυο του προαστιακού σιδηρόδρομου, αφού σε αυτόν διασταυρώνονται η γραμμή Πειραιάς -Αθήνα - Χαλκίδα με τη γραμμή Αεροδρόμιο - Λιόσια - Κιάτο. Οι επιβάτες του προαστιακού που θα θέλουν να κάνουν χρήση και των δύο γραμμών δεν θα χρειάζεται πλέον να έρχονται στον σταθμό Λαρίσης για να αλλάξουν συρμό και αυτό θα μειώσει σημαντικά όχι μόνο την ταλαιπωρία αλλά και τον χρόνο του ταξιδιού.
Έργα 100 εκατομμυρίων ευρώ
Πάντως, πρέπει να σημειώσουμε ότι οι νέοι σταθμοί έχουν ακόμη ελλείψεις σε επίπεδο υποδομών και για την πλήρη ετοιμότητά τους εκτιμάται ότι θα χρειαστούν μερικοί μήνες ακόμη.
Παράλληλα, βέβαια, τα έργα στο δίκτυο θα συνεχίζονται προκειμένου ο προαστιακός σιδηρόδρομος να λειτουργήσει στο μέλλον πλήρως, αφού η λειτουργία του σε πολλά σημεία συνεχίζει ακόμη να είναι προβληματική.
Παρότι πολλά υπολείπονται να γίνουν, αισιοδοξία δημιουργεί το γεγονός ότι έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ έργα προϋπολογισμού περίπου 100 εκατομμυρίων ευρώ για την αποπεράτωση του προαστιακού. Πρόκειται για την κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου, στο τμήμα μεταξύ Σιδηροδρομικού Κέντρου Αθηνών (ΣΚΑ) και Τριών Γεφυρών, έργα σχετικά με την ολοκλήρωση του ΣΚΑ και για άλλα απαιτούμενα έργα υποδομής, σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης, ηλεκτροκίνησης και σιδηροδρομικών σταθμών για την πλήρη λειτουργία των γραμμών στο τμήμα Τρεις Γέφυρες - ΣΚΑ - Νέο Αεροδρόμιο Αθηνών στα Σπάτα.
Τα έργα αυτά βέβαια στην καλύτερη περίπτωση δεν αναμένεται ότι θα είναι έτοιμα πριν από το 2012, ωστόσο η εξασφάλιση της χρηματοδότησης θεωρείται εξαιρετικά σημαντική στην παρούσα φάση.
Ιδιώτες στις ράγες
Η ολοκλήρωση του δικτύου, πέραν της δυνατότητας που θα δώσει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για καλύτερο σχεδιασμό του προγράμματος δρομολογίων και αποδοτικότερη εκμετάλλευσή του, υπολογίζεται ότι θα προσφέρει στον ΟΣΕ, ως διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, τη δυνατότητα να προχωρήσει σε ενοικίαση του δικτύου του σε ιδιώτες για εμπορευματικές μεταφορές, αρχικά, και για επιβατικές στη συνέχεια.
Μάλιστα, αυτήν την εποχή καταρτίζεται και το θεσμικό πλαίσιο για χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής από ιδιώτες.
Στο παρελθόν είχε εκδηλωθεί περιορισμένο ενδιαφέρον από ιδιωτικούς φορείς για την εκτέλεση σιδηροδρομικού έργου, ωστόσο δεν υπήρξε συνέχεια καθώς η διαδικασία απελευθέρωσης των σιδηροδρομικών μεταφορών δεν είχε προχωρήσει, ενώ και το δίκτυο δεν είχε την απαιτούμενη ετοιμότητα.
Η ανάγκη όμως του ΟΣΕ να βελτιώσει τις οικονομικές του επιδόσεις καθιστά την εμπορική εκμετάλλευση του δικτύου τουλάχιστον απαραίτητη για να ενισχυθούν τα ιδιαίτερα ελλειμματικά ταμεία του οργανισμού, του οποίου τα έσοδα είναι υποπολλαπλάσια των εξόδων του.
Τέλος, η σύμπραξη με ιδιώτες αναμένεται ότι θα υπάρξει και σε επίπεδο υποδομών. Οι περιορισμένες δυνατότητες του κράτους να χρηματοδοτήσει έργα σιδηροδρομικής υποδομής υπολογίζεται ότι θα ανοίξουν την πόρτα για την είσοδο των ιδιωτών στον τομέα της υλοποίησης έργων σιδηροδρομικού δικτύου. Η σχετική πρόθεση έχει ήδη εκφραστεί από την πλευρά του κράτους και αναμένεται ότι τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου που παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον θα αποτελέσουν το πρώτο πεδίο σύμπραξης ΟΣΕ και ιδιωτών.