Αξιολόγηση Θέματος:
  • 1 Ψήφοι - 5 Μέσος Όρος
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ολυμπία το μπλέ λεωφορειάκι
#1
Το 1990 κρίθηκε αναγκαία η προμήθεια μίνι λεωφορείων για τις γραμμές του ιστορικού κέντρου της Αθήνας. Η Ε.Α.Σ. (Σήμερα Ο.ΣΥ.) ανακοίνωσε διαγωνισμό για προμήθεια αυτών των λεωφορείων, στον οποίο και συμμετείχαν αρκετές εταιρίες. Το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου διαγωνισμού το γνωρίζουμε όλοι: το γνωστό VanHool A507. Την 31η Δεκεμβρίου του 2013 και λόγω του νέου πράσινου δακτυλίου, τα Βανχούλ Α507 έκλεισαν τον κύκλο λειτουργίας τους στην Αθήνα, ύστερα από 21 χρόνια λειτουργίας.

[Εικόνα: thumb_3_akadimias_060.jpg]

Το «βανχουλάκι» όπως αποκαλείται από τον κύκλο των φίλων των μεταφορών είναι το τελευταίο μη χαμηλοδάπεδο όχημα που κυκλοφόρησε στους δρόμους της Αθήνας. Το Α507 είναι το μικρό αδελφάκι του Vanhool A500 1ης γενιάς, την τελευταία σειρά της εταιρίας με στρογγυλά φανάρια, όπως και το μικρότερο λεωφορείο που κατασκεύασε ποτέ η Βελγική εταιρία.

[Εικόνα: thumb_eksofylo.jpg]
(το εξώφυλλο του προσπέκτους των Vanhool A507 και Α508)

Οι μικρές του διαστάσεις προσέφεραν άνετη πρόσβαση στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, όπου και πέρασαν το μεγαλύτερο κομμάτι της ζωής τους. Τα Α507 έχουν συνολικό μήκος 7.680 χιλιοστά, πλάτος 2.245 χιλιοστά, ύψος 2.800 χιλιοστά και μεταξόνιο 4000 χιλιοστά. Φοράνε κινητήρα της Cummins (6ΒΤ5.9) ισχύος 162 ίππων και 4τάχυτο σασμάν Alisson AT-545. Όπως και σε πολλά αστικά λεωφορεία της Vanhool, o κινητήρας βρίσκεται στο μέσο του οχήματος και όχι πίσω, και η πρόσβαση σε αυτόν γίνεται με πτυσσόμενη πόρτα στο πλάι.
Οι θέσεις είναι σε διάταξη 2+1 και συνολικά είναι 15, έχει μια δίφυλλη πόρτα στο κέντρο του οχήματος και 1 μονόφυλλη μπροστά. Επίσης έχουν δυνατότητα επιγονάτισης, ώστε η πρόσβαση από άτομα με περιορισμένη κινητικότητα να είναι ευκολότερη. Οι προμετωπίδες αρχικά ήταν με πάνινα καρούλια και αργότερα αντικαταστάθηκαν με LED πινακίδες. Στο εσωτερικό του λεωφορείου τοποθετήθηκε και οθόνη για την εμφάνιση των στάσεων η οποία δεν λειτούργησε ποτέ, ενώ όπως και σε όλες τις παραλαβές των ΣΕΠ τοποθετήθηκε και κλιματισμός.

[Εικόνα: thumb_Save0013.jpg]

Ο χρωματισμός των A507 παρέμεινε ο κλασικός της ΕΑΣ (άσπρο – μπλε) και δεν βάφτηκαν ποτέ στον «τσεκλένικο» χρωματισμό του υπόλοιπου Diesel στόλου. Οι μόνες διαφοροποιήσεις ήταν οπού κατά την έλευση τους, το YBP-6824 ήταν βαμμένο με 2 τεράστια μάτια στους προβολείς ως «η Ολυμπία το μικρό λεωφορειάκι –εξού και ο τίτλος- , και το ΥΒΡ-6832 (432) που είχε διαφορετικό χρωματισμό (Άσπρο μπλε γκρι) και μια κίτρινη ρίγα κατά μήκος του οχήματος.

Τα mini όλα τα χρόνια λειτουργίας τους παρέμειναν στο αμαξοστάσιο του Βοτανικού. Κυκλοφόρησαν αρχικά στις γραμμές 100, 200 και 300, ενώ συνέχισαν την πορεία τους στις 025, 026, 027, 060 και 100, αλλά πολλές φορές έχουν χρησιμοποιηθεί και σε άλλες γραμμές όπως την 720, κυρίως σε περιπτώσεις που τα λοιπά λεωφορεία δεν επαρκούσαν.

Στον κόσμο συνολικά κατασκευάστηκαν 35 Α507, 2 για την Γερμανία και τα υπόλοιπα 33 στην Αθήνα, με το 415 να καταστραφεί από πυρκαγιά το 1993. Αυτή την στιγμή μόνο τα Αθηναϊκά υπάρχουν καθώς τα 2 Γερμανικά έχουν ήδη σκραπαριστεί . Την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, 14 βρίσκονται σε περιφραγμένο χώρο πλησίον του αμαξοστασίου Πειραιά, ενώ τα υπόλοιπα στον περιφραγμένο χώρο της Ο.ΣΥ στο Θριάσιο.

Το Vanhool A507 ήταν τόσο επαναστατικό για την εποχή του, οπού εκδόθηκε το βασισμένο σε αυτό Βιβλίο «Ολυμπία, το μπλε λεωφορειάκι». Στο παιδικό αυτό βιβλίο, η Ολυμπία μόλις έχει ξεκινήσει τα δρομολόγια της στο κέντρο της Αθήνας, και ο Κυρ Νίκος με το ταξί του, κάνοντας επικίνδυνους ελιγμούς, προσπαθεί να κλέψει τους επιβάτες της Ολυμπίας. Την Ολυμπία βοηθούν ένα Β10Μ και ένα ZIU, τα οποία επιτίθονται στον κακό ταξιτζή και του καταστρέφουν το ταξί!

[Εικόνα: thumb_olympia1.jpg]

Το βιβλίο κλείνει με μια αστεία καρικατούρα, όπου το Β10Μ παίζει μουσική με την φυσαρμόνικα του τραγουδώντας Ολυμπία σε λατρεύω, Ολυμπία σ’ αγαπώ! Νομίζω ότι η συγκεκριμένη καρικατούρα είναι καλή ώστε να κλείσουμε και εμείς το δικό μας κείμενο...

[Εικόνα: thumb_olympia_33.jpg]

Ευχαριστίες:
Απόστολο Κουρμπέλη και Σπύρο Κωνσταντόπουλο για τις φωτογραφίες.
Νίκο Κόλλια, Φώτη Ikarus260 και Nikos1991 για τις πολύτιμες πληροφορίες τους.

Οι δύο τελευταίες εικόνες προέρχονται απο το βιβλίο "Ολυμπία το μπλέ λεωφορειάκι, εκδοσεων "ΚΕΔΡΟΣ", ISBN: 9789600407525
Συγγραφέας: John Carr
Απάντηση
#2
Δύο ενστάσεις στο - κατά τα άλλα εξαιρετικό - κείμενο:

Το θύμα πυρκαγιάς ήταν το ΥΒΡ-6812

Από τα 35 λεωφορεία το πρώτο ήταν το demo, τα επόμενα 33 ήταν της ΕΑΣ και το τελευταίο το μοναδικό που κυκλοφόρησε στην Γερμανία. Το πρώτο παραμένει στην κατοχή της Van Hool.
Απάντηση
#3
Στις γραμμές που έχει χρησιμοποιηθεί μπορείς να προσθέσεις το 021 την εποχή που τα Ν4007 είχαν μπει για φρεσκάρισμα πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες, καθώς και το 538/539 για κάποιο διάστημα τα Σαββατοκύριακα επί ΣΕΠ για να συμπληρώνουν χιλιόμετρα.
Απάντηση
#4
Παιδια ευχαριστω πολυ για τις παρατηρησεις σας, θα διορθωθουν ολα μολις βρω λιγο χρονο (δεν ειναι οτι ειναι δυσκολο, απλα ειμαι ελαφρως κομματια απο την δουλεια). Smile
Απάντηση


Μετάβαση στη συζήτηση:


Χρήστης (ες) διαβάζουν αυτό το θέμα: 1 Επισκέπτης (ες)