05-07-2012, 11:52 AM
Πίεση για επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, των λιμανιών και των περιφερειακών αεροδρομίων άσκησε την Τετάρτη το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας στο υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να σταλεί ένα σαφές μήνυμα αποφασιστικότητας της κυβέρνησης στις διεθνείς αγορές, που θα βοηθήσει στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην Ελλάδα.
Σε πολύωρη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σε θετικό κλίμα στο υπουργείο Υποδομών, υπό την παρουσία, μάλιστα, του επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΔΝΤ στην Ελλάδα, κ. Μπομπ Τράα, οι εκπρόσωποι των δανειστών έθεσαν επί τάπητος το ζήτημα των αποκρατικοποιήσεων, καλώντας την ελληνική πλευρά να τις «τρέξει» όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», οι δανειστές δεν έθεσαν κανένα θέμα για τις αστικές συγκοινωνίες και τα ταξί, δήλωσαν ικανοποιημένοι από τα θετικά βήματα που έχουν γίνει στους σιδηροδρόμους, τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όμως κάλεσαν την κυβέρνηση να προωθήσει την ιδιωτικοποίηση της τελευταίας το συντομότερο δυνατόν, για να στείλει ένα δυνατό μήνυμα στην αγορά.
Σχέδιο για λιμάνια και αεροδρόμια
Επίσης, ζήτησαν να μάθουν τι συμβαίνει με την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων, τα οποία έχουν εκχωρηθεί για αυτό τον σκοπό στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), όμως εκκρεμεί εδώ και κάμποσους μήνες η υποβολή από τις Ελληνικές αρχές στους δανειστές του σχετικού σχεδίου δράσης. Έτσι, η τρόικα ζήτησε την επίσπευση της κατάθεσής του, προκειμένου να ετοιμαστούν οι διαγωνισμοί και να προχωρήσει η εξεύρεση επενδυτών.
Σύμφωνα με τον «Νόμο Ρέππα», χρειάζεται να προηγηθεί της παραχώρησης των λιμανιών μία τεχνική μελέτη, με την οποία θα ομαδοποιηθούν τα περιφερειακά αεροδρόμια, πρόνοια που έχει περάσει και στο Μνημόνιο. Η αρμόδια διυπουργική επιτροπή μεταβίβασε στο ΤΑΙΠΕΔ μαζί με τα δικαιώματα του δημοσίου επί των αεροδρομίων και τους συμβούλους αποκρατικοποιήσεων που είχαν επιλεγεί. Τεχνικοί σύμβουλοι του εγχειρήματος είναι το Γραφείο Δοξιάδη, η Alanna Consulting Group και η Lufthansa Consulting, η οποία έχει κάνει την ίδια δουλειά μόνο δύο φορές στο παρελθόν˙ την πρώτη στο Μεξικό το 2002 και την δεύτερη στο Κονγκό το 2008.
Ακόμη, σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα ζήτησε να μάθει τι γίνεται με το ζήτημα της παραχώρησης των ΟΛΠ, ΟΛΘ και των περιφερειακών λιμένων, περιουσιακά στοιχεία τα οποία, επίσης, έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ. Το σχέδιο της μεθόδου παραχώρησης των λιμένων δεν έχει ακόμη εκπονηθεί και οι δανειστές ζήτησαν από την Ελληνική πλευρά να προχωρήσει άμεσα η ομαδοποίηση των λιμανιών, προκειμένου να επιταχυνθεί ο διαγωνισμός για τις συμβάσεις παραχώρησης. Οι τεχνικοί σύμβουλοι που έχουν αναλάβει για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ το εν λόγω σχέδιο είναι οι ημεδαπή Marnet και, κυρίως, η Hamburg Port Consulting, με μικρή σχετική εμπειρία.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα ζήτησε στοιχεία προόδου για τους πέντε αυτοκινητοδρόμους που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, αφού τα έσοδα του δημοσίου από τα διόδια (υπολογίζονται σε άνω 20 δισ. ευρώ έως τη λήξη των παραχωρήσεων) αποτελούν τη «βάση» του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων, ύψους 50 δισ. ευρώ. Όμως, τα περισσότερα έργα σε τέσσερις εξ αυτών έχουν σταματήσει, λόγω αναστολής της δανειοδότησης από τις τράπεζες και εξετάζονται διάφορες λύσεις.
Κατά πληροφορίες, η Ελληνική πλευρά απάντησε στην τρόικα ότι ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός - Κλειδί) βρίσκεται σε καλύτερη μοίρα, εκτιμώντας ότι η επανεκκίνησή του είναι ζήτημα μηνών. Οι δανειστές ζήτησαν την συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών (υπουργείο Υποδομών, ΤΑΙΠΕΔ, παραχωρησιούχοι, τράπεζες και σύμβουλοι), προκειμένου να δοθεί οριστική λύση εντός των επομένων μηνών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ίδιο «πακέτο» αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνονται η Εγνατία Οδός και τα δικαιώματα του δημοσίου στην Αττικό Οδό και την γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, τα οποία έχουν, επίσης, μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ.
Σχέδιο για απελευθέρωση των ΚΤΕΛ
Ακόμη, σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα ζήτησε να υποβληθεί από την Ελλάδα σχέδιο δράσης για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ, σε συνέχεια σχετικής μελέτης που είχε συντάξει το υπουργείο Υποδομών, το περιεχόμενο της οποίας αποκάλυψε το «Βήμα» στις 14 Απριλίου 2012.
Η μελέτη πρότεινε τρία σενάρια:
- Την πλήρη απελευθέρωση του συγκοινωνιακού έργου των αστικών και των υπεραστικών συγκοινωνιών στην Ελλάδα, µε την παροχή του δικαιώματος σε όποιον θέλει να βγάζει λεωφορεία στους δρόμους.
- Την μερική απελευθέρωση της αγοράς, με την ελεύθερη άσκηση του τακτικού συγκοινωνιακού έργου σε περιορισμένο αριθμό δρομολογίων, εκεί όπου υπάρχει κερδοφορία, με παράλληλους διαγωνισμούς «μπουκέτων» κερδοφόρων και «άγονων» γραμμών.
- Την δημοπράτηση ομάδων κερδοφόρων και ζημιογόνων γραμμών, μέσα από διαγωνιστική διαδικασία, χωρίς «άνοιγμα» οποιουδήποτε δρομολογίου.
Έτσι, το υπουργείο Υποδομών καλείται να χαράξει στρατηγική για το άνοιγμα των ΚΤΕΛ, καθώς πρόκειται για μία αγορά, ο κύκλος εργασιών της οποίας ξεπερνά ετησίως τα 550 εκατ. ευρώ, αριθμός που δεν άφησε «ασυγκίνητη» την τρόικα.
Ακόμη, όπως πληροφορείται «Το Βήμα», οι δανειστές δεν έθεσαν κανένα ζήτημα αναφορικά με:
- Την απελευθέρωση των ταξί, καθώς αποδέχονται τον «νόμο Βορίδη»
- Τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, την αποκρατικοποίηση των οποίων είχαν ζητήσει τον Ιανουάριο του 2010, αλλά λόγω της βελτίωσης των οικονομικών του ΟΑΣΑ, δεν την θεωρούν πια ανάγκη
- Τον ΟΣΕ για τον οποίο πιστεύουν ότι πλέον δεν αποτελεί πρόβλημα.
Σε πολύωρη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σε θετικό κλίμα στο υπουργείο Υποδομών, υπό την παρουσία, μάλιστα, του επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΔΝΤ στην Ελλάδα, κ. Μπομπ Τράα, οι εκπρόσωποι των δανειστών έθεσαν επί τάπητος το ζήτημα των αποκρατικοποιήσεων, καλώντας την ελληνική πλευρά να τις «τρέξει» όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», οι δανειστές δεν έθεσαν κανένα θέμα για τις αστικές συγκοινωνίες και τα ταξί, δήλωσαν ικανοποιημένοι από τα θετικά βήματα που έχουν γίνει στους σιδηροδρόμους, τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όμως κάλεσαν την κυβέρνηση να προωθήσει την ιδιωτικοποίηση της τελευταίας το συντομότερο δυνατόν, για να στείλει ένα δυνατό μήνυμα στην αγορά.
Σχέδιο για λιμάνια και αεροδρόμια
Επίσης, ζήτησαν να μάθουν τι συμβαίνει με την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων, τα οποία έχουν εκχωρηθεί για αυτό τον σκοπό στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), όμως εκκρεμεί εδώ και κάμποσους μήνες η υποβολή από τις Ελληνικές αρχές στους δανειστές του σχετικού σχεδίου δράσης. Έτσι, η τρόικα ζήτησε την επίσπευση της κατάθεσής του, προκειμένου να ετοιμαστούν οι διαγωνισμοί και να προχωρήσει η εξεύρεση επενδυτών.
Σύμφωνα με τον «Νόμο Ρέππα», χρειάζεται να προηγηθεί της παραχώρησης των λιμανιών μία τεχνική μελέτη, με την οποία θα ομαδοποιηθούν τα περιφερειακά αεροδρόμια, πρόνοια που έχει περάσει και στο Μνημόνιο. Η αρμόδια διυπουργική επιτροπή μεταβίβασε στο ΤΑΙΠΕΔ μαζί με τα δικαιώματα του δημοσίου επί των αεροδρομίων και τους συμβούλους αποκρατικοποιήσεων που είχαν επιλεγεί. Τεχνικοί σύμβουλοι του εγχειρήματος είναι το Γραφείο Δοξιάδη, η Alanna Consulting Group και η Lufthansa Consulting, η οποία έχει κάνει την ίδια δουλειά μόνο δύο φορές στο παρελθόν˙ την πρώτη στο Μεξικό το 2002 και την δεύτερη στο Κονγκό το 2008.
Ακόμη, σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα ζήτησε να μάθει τι γίνεται με το ζήτημα της παραχώρησης των ΟΛΠ, ΟΛΘ και των περιφερειακών λιμένων, περιουσιακά στοιχεία τα οποία, επίσης, έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ. Το σχέδιο της μεθόδου παραχώρησης των λιμένων δεν έχει ακόμη εκπονηθεί και οι δανειστές ζήτησαν από την Ελληνική πλευρά να προχωρήσει άμεσα η ομαδοποίηση των λιμανιών, προκειμένου να επιταχυνθεί ο διαγωνισμός για τις συμβάσεις παραχώρησης. Οι τεχνικοί σύμβουλοι που έχουν αναλάβει για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ το εν λόγω σχέδιο είναι οι ημεδαπή Marnet και, κυρίως, η Hamburg Port Consulting, με μικρή σχετική εμπειρία.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα ζήτησε στοιχεία προόδου για τους πέντε αυτοκινητοδρόμους που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, αφού τα έσοδα του δημοσίου από τα διόδια (υπολογίζονται σε άνω 20 δισ. ευρώ έως τη λήξη των παραχωρήσεων) αποτελούν τη «βάση» του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων, ύψους 50 δισ. ευρώ. Όμως, τα περισσότερα έργα σε τέσσερις εξ αυτών έχουν σταματήσει, λόγω αναστολής της δανειοδότησης από τις τράπεζες και εξετάζονται διάφορες λύσεις.
Κατά πληροφορίες, η Ελληνική πλευρά απάντησε στην τρόικα ότι ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός - Κλειδί) βρίσκεται σε καλύτερη μοίρα, εκτιμώντας ότι η επανεκκίνησή του είναι ζήτημα μηνών. Οι δανειστές ζήτησαν την συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών (υπουργείο Υποδομών, ΤΑΙΠΕΔ, παραχωρησιούχοι, τράπεζες και σύμβουλοι), προκειμένου να δοθεί οριστική λύση εντός των επομένων μηνών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ίδιο «πακέτο» αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνονται η Εγνατία Οδός και τα δικαιώματα του δημοσίου στην Αττικό Οδό και την γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, τα οποία έχουν, επίσης, μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ.
Σχέδιο για απελευθέρωση των ΚΤΕΛ
Ακόμη, σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα ζήτησε να υποβληθεί από την Ελλάδα σχέδιο δράσης για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ, σε συνέχεια σχετικής μελέτης που είχε συντάξει το υπουργείο Υποδομών, το περιεχόμενο της οποίας αποκάλυψε το «Βήμα» στις 14 Απριλίου 2012.
Η μελέτη πρότεινε τρία σενάρια:
- Την πλήρη απελευθέρωση του συγκοινωνιακού έργου των αστικών και των υπεραστικών συγκοινωνιών στην Ελλάδα, µε την παροχή του δικαιώματος σε όποιον θέλει να βγάζει λεωφορεία στους δρόμους.
- Την μερική απελευθέρωση της αγοράς, με την ελεύθερη άσκηση του τακτικού συγκοινωνιακού έργου σε περιορισμένο αριθμό δρομολογίων, εκεί όπου υπάρχει κερδοφορία, με παράλληλους διαγωνισμούς «μπουκέτων» κερδοφόρων και «άγονων» γραμμών.
- Την δημοπράτηση ομάδων κερδοφόρων και ζημιογόνων γραμμών, μέσα από διαγωνιστική διαδικασία, χωρίς «άνοιγμα» οποιουδήποτε δρομολογίου.
Έτσι, το υπουργείο Υποδομών καλείται να χαράξει στρατηγική για το άνοιγμα των ΚΤΕΛ, καθώς πρόκειται για μία αγορά, ο κύκλος εργασιών της οποίας ξεπερνά ετησίως τα 550 εκατ. ευρώ, αριθμός που δεν άφησε «ασυγκίνητη» την τρόικα.
Ακόμη, όπως πληροφορείται «Το Βήμα», οι δανειστές δεν έθεσαν κανένα ζήτημα αναφορικά με:
- Την απελευθέρωση των ταξί, καθώς αποδέχονται τον «νόμο Βορίδη»
- Τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, την αποκρατικοποίηση των οποίων είχαν ζητήσει τον Ιανουάριο του 2010, αλλά λόγω της βελτίωσης των οικονομικών του ΟΑΣΑ, δεν την θεωρούν πια ανάγκη
- Τον ΟΣΕ για τον οποίο πιστεύουν ότι πλέον δεν αποτελεί πρόβλημα.