20-04-2012, 12:09 PM
Λύση για τις άγονες γραμμές της ακτοπλοΐας θα αναζητήσουν στις αρχές της επόμενης εβδομάδας ο υπουργός Οικονομιών, Φίλιππος Σαχινίδης, ο αναπληρωτής υπουργός Παντελής Οικονόμου και η υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Αννα Διαμαντοπούλου.
Οι τρεις υπουργοί θα εξετάσουν τρόπους που θα μειώσουν σημαντικά το διάστημα καταβολής των μισθωμάτων στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, με κύριο στόχο να καλύπτονται οι αμοιβές του προσωπικού τους.
Επισημαίνεται ότι ένα από τα θέματα που ανέδειξε η πρόσφατη απεργιακή κινητοποίηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας ΠΝΟ ήταν και οι οφειλές του Δημοσίου προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες ξεπερνούν τα 15 εκατ. ευρώ.
Το «έλλειμμα» αυτό επικαλούνται, και δικαίως έως ένα βαθμό (η έλλειψη ρευστότητας συνδέεται και με τη μείωση της επιβατικής κίνησης, αλλά και με την αύξηση του κόστους καυσίμων), οι ακτοπλοϊκές εταιρείες για τη μη καταβολή των μισθών στα πληρώματα και τους υπαλλήλους γραφείων.
Η υπουργός Ανάπτυξης αναγνώρισε το πρόβλημα και δεσμεύτηκε ότι θα «πίεζε» για επιτάχυνση των διαδικασιών αποπληρωμής των οφειλών από πλευράς Δημοσίου.
Πηγές από το κτήριο της Ακτής Βασιλειάδη, αναφέρουν ότι για το μεγαλύτερο μέρος του ποσού των 15 εκατ. ευρώ έχουν λυθεί τα όποια γραφειοκρατικά προβλήματα και σύντομα τα χρήματα θα καταβληθούν στις εταιρείες.
Ωστόσο, το θέμα της καθυστέρησης καταβολής των μισθωμάτων παραμένει και όπως εκτιμά η κ. Διαμαντοπούλου, απαιτούνται μία σειρά ρυθμιστικών παρεμβάσεων προκειμένου να δοθεί οριστική λύση.
Αναφέρεται για παράδειγμα ότι, με βάση το ισχύον πλαίσιο, το Δημόσιο δεν μπορεί να καταβάλει το μίσθωμα στην εταιρεία που εκτελεί άγονες γραμμές εάν αυτή πριν δεν καταβάλει από την πλευρά της το ΦΠΑ
Ωστόσο, λόγω της κρίσης, οι εταιρείες δεν είναι σε θέση μόνο από τα εισιτήρια να καταβάλλουν τον ΦΠΑ στην «ώρα» τους, αφού παράλληλα θα πρέπει να εφοδιάζουν το πλοίο με καύσιμα και να πληρώνουν τους ναυτικούς. Εμπλέκονται έτσι σε ένα φαύλο κύκλο, ο οποίος γίνεται ακόμη πιο ασφυκτικός για το μέλλον της επιχείρησης από ενδεχόμενη απεργία ή επίσχεση εργασίας του προσωπικού της.
Κύκλοι προσκείμενοι στην κα Διαμαντοπούλου σχολίαζαν χθες ότι ο κίνδυνος να «σκάσει» το αμέσως επόμενο διάστημα κάποια ακτοπλοϊκή εταιρεία προέρχεται κυρίως από τυχόν επισχέσεις εργασίας των πληρωμάτων των πλοίων. Ως εκ τούτου, η σύσκεψη της επόμενης Τρίτης μεταξύ των τριών υπουργών κρίνεται ως καθοριστική για τον κλάδο.
Οι ίδιοι κύκλοι διευκρίνιζαν στη «Ν» ότι τα χρήματα για τις άγονες γραμμές υπάρχουν και είναι κρίμα να μη φθάνουν στον προορισμό τους από γραφειοκρατικά εμπόδια. Πολύ περισσότερο, να διακινδυνεύεται η επιβίωση κάποιας ακτοπλοϊκής εταιρείας.
Τα προβλήματα καθυστερήσεων στις καταβολές των μισθωμάτων εμφανίσθηκαν μετά την απόφαση του πρώην υπουργού Οικονομιών, Γιώργου Αλογοσκούφη, να καταργήσει τον ειδικό λογαριασμό ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Η απόφαση που ελήφθη τότε σε συνδυασμό και με το κλείσιμο της στρόφιγγας χρηματοδότησης από τις τράπεζες λόγω της οικονομικής και πιστωτικής κρίσης ενδέχεται να βάλει «ταφόπλακα» κυρίως σε μικρές ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες στο παρελθόν κατέθεταν στις τράπεζες της συμβάσεις αγόνων γραμμών και εξασφάλιζαν κεφάλαια κίνησης.
Η κα Διαμαντοπούλου ζητά ουσιαστικά από τους συναρμόδιους υπουργούς με υπουργικές αποφάσεις να επιτρέπουν την άμεση καταβολή ενός μέρους των μισθωμάτων και σίγουρα μέχρι το ύψος του μισθολογίου της εταιρείας, εφόσον επιβεβαιώνεται ότι η υπηρεσία έχει παρασχεθεί.
Από το Γενικό Λογιστήριο του κράτους διατυπώνεται η άποψη ότι η ρύθμιση αυτή μπορεί να γίνει με νόμο, ωστόσο από το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμάται ότι αρκεί υπουργική απόφαση.
Οι τρεις υπουργοί θα εξετάσουν τρόπους που θα μειώσουν σημαντικά το διάστημα καταβολής των μισθωμάτων στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, με κύριο στόχο να καλύπτονται οι αμοιβές του προσωπικού τους.
Επισημαίνεται ότι ένα από τα θέματα που ανέδειξε η πρόσφατη απεργιακή κινητοποίηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας ΠΝΟ ήταν και οι οφειλές του Δημοσίου προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες ξεπερνούν τα 15 εκατ. ευρώ.
Το «έλλειμμα» αυτό επικαλούνται, και δικαίως έως ένα βαθμό (η έλλειψη ρευστότητας συνδέεται και με τη μείωση της επιβατικής κίνησης, αλλά και με την αύξηση του κόστους καυσίμων), οι ακτοπλοϊκές εταιρείες για τη μη καταβολή των μισθών στα πληρώματα και τους υπαλλήλους γραφείων.
Η υπουργός Ανάπτυξης αναγνώρισε το πρόβλημα και δεσμεύτηκε ότι θα «πίεζε» για επιτάχυνση των διαδικασιών αποπληρωμής των οφειλών από πλευράς Δημοσίου.
Πηγές από το κτήριο της Ακτής Βασιλειάδη, αναφέρουν ότι για το μεγαλύτερο μέρος του ποσού των 15 εκατ. ευρώ έχουν λυθεί τα όποια γραφειοκρατικά προβλήματα και σύντομα τα χρήματα θα καταβληθούν στις εταιρείες.
Ωστόσο, το θέμα της καθυστέρησης καταβολής των μισθωμάτων παραμένει και όπως εκτιμά η κ. Διαμαντοπούλου, απαιτούνται μία σειρά ρυθμιστικών παρεμβάσεων προκειμένου να δοθεί οριστική λύση.
Αναφέρεται για παράδειγμα ότι, με βάση το ισχύον πλαίσιο, το Δημόσιο δεν μπορεί να καταβάλει το μίσθωμα στην εταιρεία που εκτελεί άγονες γραμμές εάν αυτή πριν δεν καταβάλει από την πλευρά της το ΦΠΑ
Ωστόσο, λόγω της κρίσης, οι εταιρείες δεν είναι σε θέση μόνο από τα εισιτήρια να καταβάλλουν τον ΦΠΑ στην «ώρα» τους, αφού παράλληλα θα πρέπει να εφοδιάζουν το πλοίο με καύσιμα και να πληρώνουν τους ναυτικούς. Εμπλέκονται έτσι σε ένα φαύλο κύκλο, ο οποίος γίνεται ακόμη πιο ασφυκτικός για το μέλλον της επιχείρησης από ενδεχόμενη απεργία ή επίσχεση εργασίας του προσωπικού της.
Κύκλοι προσκείμενοι στην κα Διαμαντοπούλου σχολίαζαν χθες ότι ο κίνδυνος να «σκάσει» το αμέσως επόμενο διάστημα κάποια ακτοπλοϊκή εταιρεία προέρχεται κυρίως από τυχόν επισχέσεις εργασίας των πληρωμάτων των πλοίων. Ως εκ τούτου, η σύσκεψη της επόμενης Τρίτης μεταξύ των τριών υπουργών κρίνεται ως καθοριστική για τον κλάδο.
Οι ίδιοι κύκλοι διευκρίνιζαν στη «Ν» ότι τα χρήματα για τις άγονες γραμμές υπάρχουν και είναι κρίμα να μη φθάνουν στον προορισμό τους από γραφειοκρατικά εμπόδια. Πολύ περισσότερο, να διακινδυνεύεται η επιβίωση κάποιας ακτοπλοϊκής εταιρείας.
Τα προβλήματα καθυστερήσεων στις καταβολές των μισθωμάτων εμφανίσθηκαν μετά την απόφαση του πρώην υπουργού Οικονομιών, Γιώργου Αλογοσκούφη, να καταργήσει τον ειδικό λογαριασμό ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Η απόφαση που ελήφθη τότε σε συνδυασμό και με το κλείσιμο της στρόφιγγας χρηματοδότησης από τις τράπεζες λόγω της οικονομικής και πιστωτικής κρίσης ενδέχεται να βάλει «ταφόπλακα» κυρίως σε μικρές ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες στο παρελθόν κατέθεταν στις τράπεζες της συμβάσεις αγόνων γραμμών και εξασφάλιζαν κεφάλαια κίνησης.
Η κα Διαμαντοπούλου ζητά ουσιαστικά από τους συναρμόδιους υπουργούς με υπουργικές αποφάσεις να επιτρέπουν την άμεση καταβολή ενός μέρους των μισθωμάτων και σίγουρα μέχρι το ύψος του μισθολογίου της εταιρείας, εφόσον επιβεβαιώνεται ότι η υπηρεσία έχει παρασχεθεί.
Από το Γενικό Λογιστήριο του κράτους διατυπώνεται η άποψη ότι η ρύθμιση αυτή μπορεί να γίνει με νόμο, ωστόσο από το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμάται ότι αρκεί υπουργική απόφαση.