11-10-2011, 10:23 AM
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Το πλούσιο έργο της τελευταίας διετίας, μεταξύ άλλων, στον καίριο τομέα των υποδομών δημοσιοποίησε χθες η κυβέρνηση στο πλαίσιο του απολογισμού 2009-2011. Και μπορεί να πρόκειται για μία διετία κατά την οποία οι κατασκευές και η οικοδομή κατάρρευσαν, ωστόσο στο σχετικό απολογισμό επισημαίνεται ότι «οι υποδομές και τα δημόσια έργα αποτελούν βασική προϋπόθεση για τη βιώσιμη πράσινη ανάπτυξη και ιδιαίτερα την ανάπτυξη της περιφέρειας».
Τί πραγματοποιήθηκε στον νευραλγικό αυτό τομέα της ελληνικής οικονομίας από τις 4 Οκτωβρίου, οπότε την σκυτάλη της διακυβέρνησης ανέλαβε το ΠΑΣΟΚ;
Νέα γενιά έργων
Παρά τις δεσμεύσεις του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την άμεση προώθηση της κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ και των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, για τα δύο μεγάλα έργα εκδηλώνεται απλώς επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο διαγωνισμός υποβολής προσφορών για το νέο διεθνές αεροδρόμιο έχει ήδη παραταθεί πέντε φορές.
Όσον αφορά τους νέους αυτοκινητοδρόμους Αττικής, ουδέν νεώτερον υπάρχει με το μέγεθος του έργου να συρρικνώθηκε σημαντικά (έως και 60% βάσει του τελευταίου ρυθμιστικού σχεδίου), σε σχέση με αυτό που είχε αρχικά σχεδιαστεί και για την ώρα το project να παραμένει μακέτα.
Παρόλ’ αυτά, στον απολογισμό 2009-2011 επισημαίνεται ότι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι επανασχεδιάζονται, ενώ όλα τα προβλήματα που κρατούσαν προσγειωμένο το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου έχουν επιλυθεί.
Και βέβαια καμία αναφορά δεν γίνεται στο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, έργο προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, του οποίου ο διαγωνισμός - ύστερα από διαδοχικές παρατάσεις - υπήρξε άγονος.
Οδικοί άξονες
Και οι τελευταίες μπουλντόζες αποχώρησαν από τα τέσσερα (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Ε65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) εκ των πέντε συνολικά υπό κατασκευή οδικών έργων (εξαίρεση αποτελεί ο Μορέας που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο) κατά τη τελευταία διετία. Αυτό σημαίνει ότι 170.000 άτομα (όσο ο πληθυσμός μίας πόλης όπως τα Γιάννενα) έχασαν την εργασία τους κυρίως στην περιφέρεια, ενώ η αναστολή των εργασιών στις νέες εθνικές οδούς ενίσχυσε την ύφεση κατά 0,66%.
Ωστόσο, ο συντάκτης του απολογισμού της διετίας, αρκείται να αναφέρει ότι τα πέντε οδικά έργα «πάγωσαν» λόγω της άρνησης των τραπεζών να συμμετάσχουν στην χρηματοδότησή τους. Αλλά και ότι σήμερα δεν υπάρχουν ουσιαστικά προβλήματα ανάπτυξης των έργων. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία των παραχωρησιούχων, οι απαλλοτριώσεις εξακολουθούν να αποτελούν βασικό πρόβλημα των κατασκευαστικών εργασιών.
Στον σχετικό απολογισμό δεν γίνεται καμία αναφορά στην προεκλογική εξαγγελία του ΠΑΣΟΚ περί μείωσης των «ακριβών διοδίων». Έτσι και κατά την χρονιά που εκπνέει σε τρεις μήνες δεν αναμένονται εξελίξεις, παρότι η ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου από τις αρχές του 2011 διερρύγνυε τα ιμάτιά της ότι η μείωση του τέλους διέλευσης βρίσκεται προ των πυλών.
Μετρό
Στον απολογισμό της διετίας επισημαίνεται ότι ο σχεδιασμός της γραμμής 4 ολοκληρώθηκε (από Περισσό – Γαλάτσι έως Λυκόβρυση και Εθνική Οδό, διερχόμενη από το κέντρο της Αθήνας και με κλάδο προς Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη), ενώ στα θετικά συγκαταλέγεται η επιλογή αναδόχου για την επέκταση του Μετρό προς Πειραιά.
Αναφέρεται επίσης, ότι το πρόβλημα της Siemens βρίσκεται στην τελική φάση επίλυσης, ώστε να τεθούν σε λειτουργία οι - ολοκληρωμένοι κατά 95% - επτά σταθμοί Μετρό (Περιστέρι, Ανθούπολη, Χαϊδάρι, Ηλιούπολη, Άλιμο, Αργυρούπολη και Ελληνικό). Ωστόσο, αποτελεί κοινό μυστικό στην αγορά ότι από την στιγμή που θα υπογραφούν οι συμβάσεις ηλεκτροδότησης με τη Siemens απαιτούνται τουλάχιστον οκτώ μήνες έως ότου οι σταθμοί να τεθούν σε λειτουργία.
Και βέβαια στον απολογισμό της διετίας δεν εξηγείται γιατί ενώ είναι μονόδρομος η τοποθέτηση συστημάτων Siemens στους επτά νέους σταθμούς, η κυβέρνηση κωλυσιεργεί να λάβει τη σχετική απόφαση. Εξάλλου, οι συγκεκριμένοι σταθμοί θα εξυπηρετούσαν καθημερινά 180 χιλιάδες επιβάτες.
Αδιαφάνεια
Παρότι τα μεγάλα έργα είναι ανύπαρκτα, το «Διαύγεια» (σύστημα επιτελικής παρακολούθησης) των έργων μελετών και υπηρεσιών τέθηκε σε εφαρμογή. Τι συμβαίνει όμως με το σχέδιο νόμου για την εξυγίαση στα δημόσια έργα που υπήρξε η μεταρρυθμιστική σημαία του διδύμου Ρέππα -Μαγκριώτη από τις πρώτες ημέρες στο Υποδομών;
Συζητήθηκε και αναγνώστηκε δύο φορές στο Υπουργικό Συμβούλιο και παρότι αυτό θα έπρεπε να αποτελεί σήμερα νόμο του κράτους, προγραμματίζεται να περάσει από τη Βουλή έως το τέλος του έτους. Με άλλα λόγια, κατά την διετία 2009-2011 διατηρήθηκαν κραταιά τα περίφημα «45άρια», όπως αποκαλούνται από τους κατασκευαστές, τα έργα προϋπολογισμού έως 45 χιλιάδες ευρώ, των οποίων η υλοποίηση χαρακτηρίζεται «επείγουσα» από την Αυτοδιοίκηση, η οποία συνηθίζει να προχωράει στην απευθείας ανάθεσή τους.
Το πλούσιο έργο της τελευταίας διετίας, μεταξύ άλλων, στον καίριο τομέα των υποδομών δημοσιοποίησε χθες η κυβέρνηση στο πλαίσιο του απολογισμού 2009-2011. Και μπορεί να πρόκειται για μία διετία κατά την οποία οι κατασκευές και η οικοδομή κατάρρευσαν, ωστόσο στο σχετικό απολογισμό επισημαίνεται ότι «οι υποδομές και τα δημόσια έργα αποτελούν βασική προϋπόθεση για τη βιώσιμη πράσινη ανάπτυξη και ιδιαίτερα την ανάπτυξη της περιφέρειας».
Τί πραγματοποιήθηκε στον νευραλγικό αυτό τομέα της ελληνικής οικονομίας από τις 4 Οκτωβρίου, οπότε την σκυτάλη της διακυβέρνησης ανέλαβε το ΠΑΣΟΚ;
Νέα γενιά έργων
Παρά τις δεσμεύσεις του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την άμεση προώθηση της κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ και των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, για τα δύο μεγάλα έργα εκδηλώνεται απλώς επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο διαγωνισμός υποβολής προσφορών για το νέο διεθνές αεροδρόμιο έχει ήδη παραταθεί πέντε φορές.
Όσον αφορά τους νέους αυτοκινητοδρόμους Αττικής, ουδέν νεώτερον υπάρχει με το μέγεθος του έργου να συρρικνώθηκε σημαντικά (έως και 60% βάσει του τελευταίου ρυθμιστικού σχεδίου), σε σχέση με αυτό που είχε αρχικά σχεδιαστεί και για την ώρα το project να παραμένει μακέτα.
Παρόλ’ αυτά, στον απολογισμό 2009-2011 επισημαίνεται ότι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι επανασχεδιάζονται, ενώ όλα τα προβλήματα που κρατούσαν προσγειωμένο το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου έχουν επιλυθεί.
Και βέβαια καμία αναφορά δεν γίνεται στο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, έργο προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, του οποίου ο διαγωνισμός - ύστερα από διαδοχικές παρατάσεις - υπήρξε άγονος.
Οδικοί άξονες
Και οι τελευταίες μπουλντόζες αποχώρησαν από τα τέσσερα (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Ε65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) εκ των πέντε συνολικά υπό κατασκευή οδικών έργων (εξαίρεση αποτελεί ο Μορέας που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο) κατά τη τελευταία διετία. Αυτό σημαίνει ότι 170.000 άτομα (όσο ο πληθυσμός μίας πόλης όπως τα Γιάννενα) έχασαν την εργασία τους κυρίως στην περιφέρεια, ενώ η αναστολή των εργασιών στις νέες εθνικές οδούς ενίσχυσε την ύφεση κατά 0,66%.
Ωστόσο, ο συντάκτης του απολογισμού της διετίας, αρκείται να αναφέρει ότι τα πέντε οδικά έργα «πάγωσαν» λόγω της άρνησης των τραπεζών να συμμετάσχουν στην χρηματοδότησή τους. Αλλά και ότι σήμερα δεν υπάρχουν ουσιαστικά προβλήματα ανάπτυξης των έργων. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία των παραχωρησιούχων, οι απαλλοτριώσεις εξακολουθούν να αποτελούν βασικό πρόβλημα των κατασκευαστικών εργασιών.
Στον σχετικό απολογισμό δεν γίνεται καμία αναφορά στην προεκλογική εξαγγελία του ΠΑΣΟΚ περί μείωσης των «ακριβών διοδίων». Έτσι και κατά την χρονιά που εκπνέει σε τρεις μήνες δεν αναμένονται εξελίξεις, παρότι η ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου από τις αρχές του 2011 διερρύγνυε τα ιμάτιά της ότι η μείωση του τέλους διέλευσης βρίσκεται προ των πυλών.
Μετρό
Στον απολογισμό της διετίας επισημαίνεται ότι ο σχεδιασμός της γραμμής 4 ολοκληρώθηκε (από Περισσό – Γαλάτσι έως Λυκόβρυση και Εθνική Οδό, διερχόμενη από το κέντρο της Αθήνας και με κλάδο προς Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη), ενώ στα θετικά συγκαταλέγεται η επιλογή αναδόχου για την επέκταση του Μετρό προς Πειραιά.
Αναφέρεται επίσης, ότι το πρόβλημα της Siemens βρίσκεται στην τελική φάση επίλυσης, ώστε να τεθούν σε λειτουργία οι - ολοκληρωμένοι κατά 95% - επτά σταθμοί Μετρό (Περιστέρι, Ανθούπολη, Χαϊδάρι, Ηλιούπολη, Άλιμο, Αργυρούπολη και Ελληνικό). Ωστόσο, αποτελεί κοινό μυστικό στην αγορά ότι από την στιγμή που θα υπογραφούν οι συμβάσεις ηλεκτροδότησης με τη Siemens απαιτούνται τουλάχιστον οκτώ μήνες έως ότου οι σταθμοί να τεθούν σε λειτουργία.
Και βέβαια στον απολογισμό της διετίας δεν εξηγείται γιατί ενώ είναι μονόδρομος η τοποθέτηση συστημάτων Siemens στους επτά νέους σταθμούς, η κυβέρνηση κωλυσιεργεί να λάβει τη σχετική απόφαση. Εξάλλου, οι συγκεκριμένοι σταθμοί θα εξυπηρετούσαν καθημερινά 180 χιλιάδες επιβάτες.
Αδιαφάνεια
Παρότι τα μεγάλα έργα είναι ανύπαρκτα, το «Διαύγεια» (σύστημα επιτελικής παρακολούθησης) των έργων μελετών και υπηρεσιών τέθηκε σε εφαρμογή. Τι συμβαίνει όμως με το σχέδιο νόμου για την εξυγίαση στα δημόσια έργα που υπήρξε η μεταρρυθμιστική σημαία του διδύμου Ρέππα -Μαγκριώτη από τις πρώτες ημέρες στο Υποδομών;
Συζητήθηκε και αναγνώστηκε δύο φορές στο Υπουργικό Συμβούλιο και παρότι αυτό θα έπρεπε να αποτελεί σήμερα νόμο του κράτους, προγραμματίζεται να περάσει από τη Βουλή έως το τέλος του έτους. Με άλλα λόγια, κατά την διετία 2009-2011 διατηρήθηκαν κραταιά τα περίφημα «45άρια», όπως αποκαλούνται από τους κατασκευαστές, τα έργα προϋπολογισμού έως 45 χιλιάδες ευρώ, των οποίων η υλοποίηση χαρακτηρίζεται «επείγουσα» από την Αυτοδιοίκηση, η οποία συνηθίζει να προχωράει στην απευθείας ανάθεσή τους.