Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Το αλαλούμ με τα δρομολόγια του ΗΣΑΠ λόγω των μετατάξεων 144 εργαζομένων που οδήγησε στην καρατόμηση του διευθύνοντος συμβούλου της ΣΤΑΣΥ Α.Ε. Ι. Σπυράκου έχει πολλές πιθανότητες να επαναληφθεί και σε άλλες εταιρείες συγκοινωνιών. Η αιτία; Αυτή τη φορά όχι οι μετατάξεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ή πρόκειται να πραγματοποιηθούν στις ΔΕΚΟ Μεταφορών αλλά το πρόγραμμα εργασιακής εφεδρείας που λόγω του δημοσιονομικού αδιεξόδου θα αρχίσει να εφαρμόζεται από 1η Οκτωβρίου.
«Ξεμένουν» από προσωπικό
Μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου, οι διοικήσεις των ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ (Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος, Μετρό, ΤΡΑΜ) και ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ) θα πρέπει να έχουν μειώσει το προσωπικό τους κατά 10%.
Ωστόσο, ήδη έχουν υποχρεωτικά μεταταχθεί ή πρόκειται να μεταφερθούν σε άλλους φορείς του Δημοσίου:
- περισσότερα από 1.500 άτομα στον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
- 1.500 άτομα από τις ΔΕΚΟ Συγκοινωνιών που αποτελούν πλεονάζον προσωπικό, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών.
Με άλλα λόγια, λόγω του ευρύτατου προγράμματος των μετατάξεων, το προσωπικό στις ΔΕΚΟ Συγκοινωνιών και στο σιδηρόδρομο έχει ήδη μειωθεί δραματικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα αστικά λεωφορεία (ΕΘΕΛ) οι μετατάξεις έχουν οδηγήσει σε αραιότερα δρομολόγια, καθώς οι βάρδιες που εκτελούνται είναι τουλάχιστον 600 λιγότερες από αυτές που προβλέπει το οργανόγραμμα.
Παράλληλα, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ λόγω της απομάκρυνσης του υπεράριθμου προσωπικού πλέον ένας μόνο υπάλληλος φροντίζει για την ασφάλεια της διαδρομής και για τον έλεγχο των εισιτηρίων. Τι μέλλει γενέσθαι εάν το προσωπικό της θυγατρικής του ΟΣΕ συρρικνωθεί κατά 10% από τον Οκτώβριο;
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα –πλην των μέσων μεταφοράς- της προχειρότητας του προγράμματος εργασιακής εφεδρείας είναι το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας. Στην εν λόγω εταιρεία, την περασμένη άνοιξη ολοκληρώθηκαν οι 320 μετατάξεις που είχαν αποφασιστεί το 2007 από το τότε υπουργείο Εσωτερικών. Ωστόσο, τέλη Αυγούστου αποφασίστηκε η έγκριση 18 θέσεων εποχικού προσωπικού σε δίμηνες συμβάσεις εργασίας, την στιγμή που βάσει του προγράμματος μισθωτής εφεδρείας, θεωρείται πλέον ότι το 10% του προσωπικού του ΤΕΟ είναι υπεράριθμο...
Το ερώτημα επίσης, που θέτουν παράγοντες της αγοράς είναι κατά πόσο η υλοποίηση του business plan των ΔΕΚΟ Μεταφορών θα μπορούσε να στεφθεί με επιτυχία, δεδομένου ότι η λειτουργία τους στηρίζεται στο προσωπικό που έχει απομείνει μετά την ολοκλήρωση των μετατάξεων.
Όπως σημειώνουν στο Capital.gr κύκλοι της δημόσιας διοίκησης, το πρόγραμμα της μισθωτής εφεδρείας εφαρμόζεται χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί μελέτη, ώστε να αποδειχθεί πόσοι πραγματικά εργαζόμενοι απαιτούνται στις ΔΕΚΟ Μεταφορών προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία τους.
Προσωπικό ΔΕΚΟ Συγκοινωνιών
<table border="1" cellpadding="5">
<tr>
<td>Εταιρεία</td>
<td>Αριθμός εργαζομένων</td>
</tr>
<tr>
<td>ΟΑΣΑ (υπάγονται οι ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ)</td>
<td>9.091</td>
</tr>
<tr>
<td>ΤΡΑΙΝΟΣΕ</td>
<td>1.532</td>
</tr>
</table>
Πηγή: Οικονομικά στοιχεία οργανισμών
Το αλαλούμ με τα δρομολόγια του ΗΣΑΠ λόγω των μετατάξεων 144 εργαζομένων που οδήγησε στην καρατόμηση του διευθύνοντος συμβούλου της ΣΤΑΣΥ Α.Ε. Ι. Σπυράκου έχει πολλές πιθανότητες να επαναληφθεί και σε άλλες εταιρείες συγκοινωνιών. Η αιτία; Αυτή τη φορά όχι οι μετατάξεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ή πρόκειται να πραγματοποιηθούν στις ΔΕΚΟ Μεταφορών αλλά το πρόγραμμα εργασιακής εφεδρείας που λόγω του δημοσιονομικού αδιεξόδου θα αρχίσει να εφαρμόζεται από 1η Οκτωβρίου.
«Ξεμένουν» από προσωπικό
Μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου, οι διοικήσεις των ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ (Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος, Μετρό, ΤΡΑΜ) και ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ) θα πρέπει να έχουν μειώσει το προσωπικό τους κατά 10%.
Ωστόσο, ήδη έχουν υποχρεωτικά μεταταχθεί ή πρόκειται να μεταφερθούν σε άλλους φορείς του Δημοσίου:
- περισσότερα από 1.500 άτομα στον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
- 1.500 άτομα από τις ΔΕΚΟ Συγκοινωνιών που αποτελούν πλεονάζον προσωπικό, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών.
Με άλλα λόγια, λόγω του ευρύτατου προγράμματος των μετατάξεων, το προσωπικό στις ΔΕΚΟ Συγκοινωνιών και στο σιδηρόδρομο έχει ήδη μειωθεί δραματικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα αστικά λεωφορεία (ΕΘΕΛ) οι μετατάξεις έχουν οδηγήσει σε αραιότερα δρομολόγια, καθώς οι βάρδιες που εκτελούνται είναι τουλάχιστον 600 λιγότερες από αυτές που προβλέπει το οργανόγραμμα.
Παράλληλα, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ λόγω της απομάκρυνσης του υπεράριθμου προσωπικού πλέον ένας μόνο υπάλληλος φροντίζει για την ασφάλεια της διαδρομής και για τον έλεγχο των εισιτηρίων. Τι μέλλει γενέσθαι εάν το προσωπικό της θυγατρικής του ΟΣΕ συρρικνωθεί κατά 10% από τον Οκτώβριο;
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα –πλην των μέσων μεταφοράς- της προχειρότητας του προγράμματος εργασιακής εφεδρείας είναι το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας. Στην εν λόγω εταιρεία, την περασμένη άνοιξη ολοκληρώθηκαν οι 320 μετατάξεις που είχαν αποφασιστεί το 2007 από το τότε υπουργείο Εσωτερικών. Ωστόσο, τέλη Αυγούστου αποφασίστηκε η έγκριση 18 θέσεων εποχικού προσωπικού σε δίμηνες συμβάσεις εργασίας, την στιγμή που βάσει του προγράμματος μισθωτής εφεδρείας, θεωρείται πλέον ότι το 10% του προσωπικού του ΤΕΟ είναι υπεράριθμο...
Το ερώτημα επίσης, που θέτουν παράγοντες της αγοράς είναι κατά πόσο η υλοποίηση του business plan των ΔΕΚΟ Μεταφορών θα μπορούσε να στεφθεί με επιτυχία, δεδομένου ότι η λειτουργία τους στηρίζεται στο προσωπικό που έχει απομείνει μετά την ολοκλήρωση των μετατάξεων.
Όπως σημειώνουν στο Capital.gr κύκλοι της δημόσιας διοίκησης, το πρόγραμμα της μισθωτής εφεδρείας εφαρμόζεται χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί μελέτη, ώστε να αποδειχθεί πόσοι πραγματικά εργαζόμενοι απαιτούνται στις ΔΕΚΟ Μεταφορών προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία τους.
Προσωπικό ΔΕΚΟ Συγκοινωνιών
<table border="1" cellpadding="5">
<tr>
<td>Εταιρεία</td>
<td>Αριθμός εργαζομένων</td>
</tr>
<tr>
<td>ΟΑΣΑ (υπάγονται οι ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ)</td>
<td>9.091</td>
</tr>
<tr>
<td>ΤΡΑΙΝΟΣΕ</td>
<td>1.532</td>
</tr>
</table>
Πηγή: Οικονομικά στοιχεία οργανισμών