08-05-2011, 12:53 PM
Του Φώτη Φωτεινού
Τη σήραγγα του Καλλιδρόμου, η οποία κατασκευάζεται από το… 1997, φιλοδοξεί να ξεπεράσει η ανακαίνιση της γραμμής του ΗΣΑΠ Κηφισιά - Φάληρο. Το έργο, το οποίο θα έπρεπε να είχε παραδοθεί τον Αύγουστο του 2009, κινδυνεύει να ολοκληρωθεί στα μέσα του 2012! Μεγάλα θύματα ο ΗΣΑΠ, ο οποίος γνώρισε πέρυσι μείωση εσόδων κατά 14 εκατ. ευρώ, και το επιβατικό κοινό, το οποίο ταλαιπωρείται εδώ και δυόμισι χρόνια.
Η σύμβαση ανακατασκευής της γραμμής του ΗΣΑΠ και της ενίσχυσης της σήραγγας από την Ομόνοια έως το Μοναστηράκι, αρχικού προϋπολογισμού 109 εκατ. ευρώ, υπογράφτηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2008. Τελικός ανάδοχος ανακηρύχτηκε ο Άκτωρ (νυν Ελλάκτωρ), αν και ήταν τρίτος στον πίνακα μειοδοσίας. Για διαφορετικούς λόγους, είτε αποκλείστηκαν είτε αποχώρησαν από τη συνέχεια του διαγωνισμού η κοινοπραξία Θεμέλη - Strabag και ο Μοχλός.
O Άκτωρ (με ποσοστό έκπτωσης 27,2%) ανέλαβε το έργο, με προθεσμία ολοκλήρωσης 75 εβδομάδες (περίπου 1,5 χρόνο). Το έργο πήρε ως σήμερα πέντε παρατάσεις, έχει δε ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90%. Από το σύνολο σχεδόν της εγχώριας κατασκευαστικής κοινότητας θεωρείται «εξαιρετικά δύσκολο σιδηροδρομικό έργο, καθώς απαιτεί την ταυτόχρονη διέλευση συρμών και την εκτέλεση εργασιών, πλησίον της ηλεκτροφόρου ράγας».
Είναι χαρακτηριστικό ότι η γραμμή του ΗΣΑΠ λειτουργεί από το 1869. Πρόκειται για τον τρίτο σε παλαιότητα ηλεκτρικό σιδηρόδρομο πόλης παγκοσμίως, μετά από εκείνους του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης.
Μάλιστα, όλο αυτό το διάστημα, δεν έχει υποστεί ριζική ανακαίνιση, παρά μόνο τμηματικές επεμβάσεις. Ωστόσο, οι προδιαγραφές του έργου, αλλά και οι δυσκολίες ήταν γνωστές εκ των προτέρων. Το επιβατικό κοινό, ήτοι 600.000 άτομα ημερησίως, δεν ενδιαφέρεται τόσο για τις ιδιαιτερότητες του τεχνικού αντικειμένου της σύμβασης, όσο για την ανατροπή της καθημερινότητάς του. Η ταλαιπωρία θα συνεχιστεί, καθώς το τμήμα Μοναστηράκι - Θησείο, έπειτα από προσφυγές Δωδεκαθεϊστών, δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν από τις αρχές του 2012. Που σημαίνει ότι οι επιβάτες από Κηφισιά θα εξυπηρετούνται μέχρι την Αττική, ενώ θα συνεχιστεί ο ιδιότυπος «αποκλεισμός» του Πειραιά.
Η αιτιολογία των πέντε παρατάσεων
Ποικίλες είναι οι αιτίες των πέντε παρατάσεων που έχουν δοθεί ως σήμερα στην Άκτωρ. Οι καθυστερήσεις στην εκτέλεση των παραγγελιών υλικών, που ενσωματώνονται στο έργο από άλλες χώρες, λόγω απεργιών τραπεζικών υπαλλήλων και ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ, ήταν το αιτιολογικό της πρώτης παράτασης.
Η δεύτερη δόθηκε κατόπιν απαίτησης του ΗΣΑΠ, προκειμένου να οργανώσει καμπάνια ενημέρωσης του επιβατικού κοινού.
Η τρίτη δόθηκε εξαιτίας της μη παραχώρησης τμημάτων της γραμμής λόγω εορτών, ποδοσφαιρικών αγώνων και λοιπών εκδηλώσεων, όπου το δίκτυο έπρεπε να λειτουργεί για την εξυπηρέτηση του κοινού.
Η τέταρτη αναφερόταν σε καθυστερήσεις πουπροέκυψαν από τις αρχαιολογικές ανασκαφές στα Μακρά Τείχη στο τμήμα Φάληρο - Καλλιθέα, αλλά και στο χρόνο που απαιτήθηκε για την προμήθεια υλικών από το εξωτερικό.
Η πέμπτη και τελευταία προέκυψε από τις αρχαιολογικές ανασκαφές στο τμήμα Θησείο - Ομόνοια και τις προσφυγές των Δωδεκαθεϊστών στο τμήμα Θησείο - Μοναστηράκι. Η ανωτέρω παράταση δόθηκε στις 6/4/2011, με ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου την 20/1/2012.
Στο τμήμα Μοναστηράκι - Ομόνοια οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί, ενώ για το τμήμα Θησείο - Μοναστηράκι αναμένεται η έκβαση των δικαστικών διαδικασιών που σχετίζονται με τις προσφυγές που έχουν ασκηθεί για το τμήμα του περιβόλου του «Βωμού των 12 Θεών». Οι εργασίες έχουν διακοπεί με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων και έχει οριστεί δικάσιμος στις 2/8/2011. Ο ΗΣΑΠ αναμένεται να ζητήσει να επισπευσθεί η διαδικασία, γιατί απαιτούνται 3-6 ακόμη μήνες για να τελειώσουν τα έργα και να γίνουν οι απαραίτητες δοκιμές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πρώτα εργοτάξια άρχισαν να λειτουργούν στις 17 Ιανουαρίου 2009. Σύμφωνα με στελέχη της Άκτωρ, η καθυστέρηση οφείλεται στις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις τροποποιήσεις των μελετών που απαιτήθηκαν στα τμήματα Φάληρο - Καλλιθέα και Θησείο - Ομόνοια, αλλά και σε καθυστερήσεις που ζητήθηκαν από τον ΗΣΑΠ, λόγω παρεμβάσεων τρίτων (εμπορικοί σύλλογοι). Μάλιστα, στις σχέσεις των δύο εμπλεκομένων δημιουργήθηκε εμπλοκή, καθώς ο ΗΣΑΠ επέβαλε πρόστιμο 1,2 εκατ. ευρώ στην κατασκευαστική εταιρεία. Το πρόστιμο, το οποίο επιβλήθηκε στις 31/3/2010, ανακλήθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου.
Ο προϋπολογισμός του έργου δεν έχει αναθεωρηθεί ακόμα, αλλά δεν αποκλείεται να απαιτηθεί συμπληρωματική σύμβαση για την κάλυψη αυξημένων δαπανών για την αρχαιολογική έρευνα.
Μεγάλη πτώση των εσόδων
Μεγάλος χαμένος από την καθυστέρηση των έργων είναι ο ΗΣΑΠ. Η εταιρεία απώλεσε 13,7 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2009. Σοβαρό πλήγμα υπέστη η «υστεροφημία» του μέσου, ιδίως την πρώτη περίοδο των εργασιών ανακατασκευής. Όταν ολοκληρωθούν τα έργα, ο ΗΣΑΠ θα ανταγωνίζεται σε ταχύτητα και ακρίβεια δρομολογίων το Μετρό. Η νέα γραμμή θα επιτρέψει στους συρμούς να αναπτύσσουν ταχύτητες έως 80 χλμ. την ώρα, μειώνοντας τη μεταξύ τους χρονοαπόσταση κάτω από τα 3 λεπτά. Ακόμη, θα εγκατασταθούν συστήματα τηλεματικής στους σταθμούς, οπότε ο επιβάτης θα γνωρίζει την ακριβή άφιξη του επόμενου συρμού.
Τη σήραγγα του Καλλιδρόμου, η οποία κατασκευάζεται από το… 1997, φιλοδοξεί να ξεπεράσει η ανακαίνιση της γραμμής του ΗΣΑΠ Κηφισιά - Φάληρο. Το έργο, το οποίο θα έπρεπε να είχε παραδοθεί τον Αύγουστο του 2009, κινδυνεύει να ολοκληρωθεί στα μέσα του 2012! Μεγάλα θύματα ο ΗΣΑΠ, ο οποίος γνώρισε πέρυσι μείωση εσόδων κατά 14 εκατ. ευρώ, και το επιβατικό κοινό, το οποίο ταλαιπωρείται εδώ και δυόμισι χρόνια.
Η σύμβαση ανακατασκευής της γραμμής του ΗΣΑΠ και της ενίσχυσης της σήραγγας από την Ομόνοια έως το Μοναστηράκι, αρχικού προϋπολογισμού 109 εκατ. ευρώ, υπογράφτηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2008. Τελικός ανάδοχος ανακηρύχτηκε ο Άκτωρ (νυν Ελλάκτωρ), αν και ήταν τρίτος στον πίνακα μειοδοσίας. Για διαφορετικούς λόγους, είτε αποκλείστηκαν είτε αποχώρησαν από τη συνέχεια του διαγωνισμού η κοινοπραξία Θεμέλη - Strabag και ο Μοχλός.
O Άκτωρ (με ποσοστό έκπτωσης 27,2%) ανέλαβε το έργο, με προθεσμία ολοκλήρωσης 75 εβδομάδες (περίπου 1,5 χρόνο). Το έργο πήρε ως σήμερα πέντε παρατάσεις, έχει δε ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90%. Από το σύνολο σχεδόν της εγχώριας κατασκευαστικής κοινότητας θεωρείται «εξαιρετικά δύσκολο σιδηροδρομικό έργο, καθώς απαιτεί την ταυτόχρονη διέλευση συρμών και την εκτέλεση εργασιών, πλησίον της ηλεκτροφόρου ράγας».
Είναι χαρακτηριστικό ότι η γραμμή του ΗΣΑΠ λειτουργεί από το 1869. Πρόκειται για τον τρίτο σε παλαιότητα ηλεκτρικό σιδηρόδρομο πόλης παγκοσμίως, μετά από εκείνους του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης.
Μάλιστα, όλο αυτό το διάστημα, δεν έχει υποστεί ριζική ανακαίνιση, παρά μόνο τμηματικές επεμβάσεις. Ωστόσο, οι προδιαγραφές του έργου, αλλά και οι δυσκολίες ήταν γνωστές εκ των προτέρων. Το επιβατικό κοινό, ήτοι 600.000 άτομα ημερησίως, δεν ενδιαφέρεται τόσο για τις ιδιαιτερότητες του τεχνικού αντικειμένου της σύμβασης, όσο για την ανατροπή της καθημερινότητάς του. Η ταλαιπωρία θα συνεχιστεί, καθώς το τμήμα Μοναστηράκι - Θησείο, έπειτα από προσφυγές Δωδεκαθεϊστών, δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν από τις αρχές του 2012. Που σημαίνει ότι οι επιβάτες από Κηφισιά θα εξυπηρετούνται μέχρι την Αττική, ενώ θα συνεχιστεί ο ιδιότυπος «αποκλεισμός» του Πειραιά.
Η αιτιολογία των πέντε παρατάσεων
Ποικίλες είναι οι αιτίες των πέντε παρατάσεων που έχουν δοθεί ως σήμερα στην Άκτωρ. Οι καθυστερήσεις στην εκτέλεση των παραγγελιών υλικών, που ενσωματώνονται στο έργο από άλλες χώρες, λόγω απεργιών τραπεζικών υπαλλήλων και ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ, ήταν το αιτιολογικό της πρώτης παράτασης.
Η δεύτερη δόθηκε κατόπιν απαίτησης του ΗΣΑΠ, προκειμένου να οργανώσει καμπάνια ενημέρωσης του επιβατικού κοινού.
Η τρίτη δόθηκε εξαιτίας της μη παραχώρησης τμημάτων της γραμμής λόγω εορτών, ποδοσφαιρικών αγώνων και λοιπών εκδηλώσεων, όπου το δίκτυο έπρεπε να λειτουργεί για την εξυπηρέτηση του κοινού.
Η τέταρτη αναφερόταν σε καθυστερήσεις πουπροέκυψαν από τις αρχαιολογικές ανασκαφές στα Μακρά Τείχη στο τμήμα Φάληρο - Καλλιθέα, αλλά και στο χρόνο που απαιτήθηκε για την προμήθεια υλικών από το εξωτερικό.
Η πέμπτη και τελευταία προέκυψε από τις αρχαιολογικές ανασκαφές στο τμήμα Θησείο - Ομόνοια και τις προσφυγές των Δωδεκαθεϊστών στο τμήμα Θησείο - Μοναστηράκι. Η ανωτέρω παράταση δόθηκε στις 6/4/2011, με ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου την 20/1/2012.
Στο τμήμα Μοναστηράκι - Ομόνοια οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί, ενώ για το τμήμα Θησείο - Μοναστηράκι αναμένεται η έκβαση των δικαστικών διαδικασιών που σχετίζονται με τις προσφυγές που έχουν ασκηθεί για το τμήμα του περιβόλου του «Βωμού των 12 Θεών». Οι εργασίες έχουν διακοπεί με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων και έχει οριστεί δικάσιμος στις 2/8/2011. Ο ΗΣΑΠ αναμένεται να ζητήσει να επισπευσθεί η διαδικασία, γιατί απαιτούνται 3-6 ακόμη μήνες για να τελειώσουν τα έργα και να γίνουν οι απαραίτητες δοκιμές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πρώτα εργοτάξια άρχισαν να λειτουργούν στις 17 Ιανουαρίου 2009. Σύμφωνα με στελέχη της Άκτωρ, η καθυστέρηση οφείλεται στις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις τροποποιήσεις των μελετών που απαιτήθηκαν στα τμήματα Φάληρο - Καλλιθέα και Θησείο - Ομόνοια, αλλά και σε καθυστερήσεις που ζητήθηκαν από τον ΗΣΑΠ, λόγω παρεμβάσεων τρίτων (εμπορικοί σύλλογοι). Μάλιστα, στις σχέσεις των δύο εμπλεκομένων δημιουργήθηκε εμπλοκή, καθώς ο ΗΣΑΠ επέβαλε πρόστιμο 1,2 εκατ. ευρώ στην κατασκευαστική εταιρεία. Το πρόστιμο, το οποίο επιβλήθηκε στις 31/3/2010, ανακλήθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου.
Ο προϋπολογισμός του έργου δεν έχει αναθεωρηθεί ακόμα, αλλά δεν αποκλείεται να απαιτηθεί συμπληρωματική σύμβαση για την κάλυψη αυξημένων δαπανών για την αρχαιολογική έρευνα.
Μεγάλη πτώση των εσόδων
Μεγάλος χαμένος από την καθυστέρηση των έργων είναι ο ΗΣΑΠ. Η εταιρεία απώλεσε 13,7 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2009. Σοβαρό πλήγμα υπέστη η «υστεροφημία» του μέσου, ιδίως την πρώτη περίοδο των εργασιών ανακατασκευής. Όταν ολοκληρωθούν τα έργα, ο ΗΣΑΠ θα ανταγωνίζεται σε ταχύτητα και ακρίβεια δρομολογίων το Μετρό. Η νέα γραμμή θα επιτρέψει στους συρμούς να αναπτύσσουν ταχύτητες έως 80 χλμ. την ώρα, μειώνοντας τη μεταξύ τους χρονοαπόσταση κάτω από τα 3 λεπτά. Ακόμη, θα εγκατασταθούν συστήματα τηλεματικής στους σταθμούς, οπότε ο επιβάτης θα γνωρίζει την ακριβή άφιξη του επόμενου συρμού.