10-12-2013, 06:44 PM
«Μυστικά» οικονομίας ενός λεωφορείου
Οδηγοί και ιδιοκτήτες λεωφορείων λαμβάνουν όλο και περισσότερο μέτρα για να ελέγξουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου και να μειώσουν τις φθορές του οχήματος.
Είναι πολλές οι λεπτομέρειες που διαχωρίζουν έναν καλό οδηγό λεωφορείου από τον «συνήθη» μέσο οδηγό. Και καλός οδηγός είναι ο καταρτισμένος οδηγός που γνωρίζει τις επιπτώσεις (θετικές και αρνητικές) της κάθε του κίνησης, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το πέρας κάθε δρομολογίου. Στόχος πολλών εκπαιδευτικών σεμιναρίων που γίνονται στο εξωτερικό είναι αυτός ακριβώς. Οι οδηγοί να γνωρίσουν από κοντά τις νέες τεχνολογικές καινοτομίες των σύγχρονων λεωφορείων καθώς και όλα τα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας που αυτά περιλαμβάνουν στον εξοπλισμό τους.
Στο πλαίσιο ανάλογων σεμιναρίων και εκτιμώντας τη σπουδαιότητα της οικονομικής και οικολογικής οδήγησης οι οδηγοί έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις μεθόδους οδήγησης που συμβάλλουν στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου αλλά και στην καλύτερη χρήση του λεωφορείου, περιορίζοντας κατά συνέπεια τα λειτουργικά κόστη και προστατεύοντας ταυτόχρονα το περιβάλλον. Θετικό είναι επίσης πως όλα αυτά δεν μένουν μόνο σε θεωρητικό επίπεδο αλλά προβάλλονται και σχολιάζονται σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας, οδηγώντας λεωφορεία υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση εκπαιδευτών.
Στον παράγοντα «οικονομία» συνήθως κανείς επικεντρώνεται σε μέτρα εξοικονόμησης καυσίμου. Ωστόσο θα πρέπει να εξετάζονται πολλές άλλες πτυχές που βελτιώνουν την γενικότερη οικονομία, την ασφάλεια της κυκλοφορίας, ακόμα και την ποιότητα ζωής του οδηγού. Η μείωση του μεταβλητού κόστους (επισκευές, συντήρηση, ελαστικά κ.α.), η αύξηση του αριθμού των επιβατών (λόγω της σωστής κατανομής του χρόνου επισκευών και ατυχημάτων), η βελτίωση του στυλ οδήγησης και των επιδόσεων του λεωφορείου είναι μερικές από αυτές τις πτυχές.
Όταν μιλάμε για οδήγηση με οικονομικά και οικολογικά οφέλη πολλοί πιστεύουν πως την αποκλειστική ευθύνη την έχει ο οδηγός. Όμως αυτό δεν είναι αλήθεια καθώς υπάρχουν πολλές επιρροές από εξωτερικούς παράγοντες μεταξύ των οποίων είναι οι φυσικές δυνάμεις, οι κυκλοφοριακές συνθήκες (κατάσταση δρόμων, έργα οδοποιίας κ.α.), η επιλογή του οχήματος και του εξοπλισμού του.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ
Έχουν μεγάλη επιρροή στο στυλ οδήγησης και στις επιδόσεις του λεωφορείου. Δεν μπορούμε να τους αποφύγουμε και δεν μπορούμε να τους αλλάξουμε. Μπορούμε όμως να τους γνωρίζουμε και να προσαρμόζουμε τον τρόπο οδήγησης σύμφωνα με αυτούς.
Αν για παράδειγμα θέλει κανείς να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου θα πρέπει να κατανοήσει:
Α. Τις δυνάμεις που ασκεί το περιβάλλον στο όχημα και την επιρροή τους στην κατανάλωση καυσίμου.
Είναι σαφές πως είναι πιο εύκολο να οδηγείς σε άσφαλτο από το να οδηγείς σε άμμο. Ακόμα και στις ιδανικότερες συνθήκες οδοστρώματος, υπάρχει αντίσταση κύλισης που προέρχεται από την επαφή των ελαστικών στο οδόστρωμα και την πίεση που ασκείται σε αυτά από το βάρος του οχήματος. Αντίσταση μπορεί να προέλθει επίσης από κλίση του οδοστρώματος, από την πίεση που ασκεί ο αέρας στις επιφάνειες του οχήματος και από την αδράνεια όταν το όχημα χρειαστεί να αυξήσει την ταχύτητά του.
Β. Τη ροπή, τον αριθμό στροφών του κινητήρα και την απόδοση ισχύος.
Εδώ ο επαγγελματικός χειρισμός του λεωφορείου, κυρίως σε ότι έχει να κάνει με τον κινητήρα είναι «το Α και το Ω» για να πετύχει κανείς χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και να περιορίσει τις φθορές. Κατά την εκκίνηση του λεωφορείου μην πατάτε τον συμπλέκτη και φυσικά όχι αμέσως το πεντάλ του γκαζιού, καθώς η πίεση του λαδιού δεν είναι η σωστή με αποτέλεσμα να φθείρονται πιο εύκολα τα έδρανα. Η περιστροφή του κινητήρα σε υψηλά επίπεδα, ειδικά όταν είναι «κρύος» αυξάνει τις φθορές σε όλα τα μέρη του ενώ σε συνδυασμό με χαμηλές θερμοκρασίες στο περιβάλλον η κατανάλωση καυσίμου θα αυξηθεί. Προτιμήστε σε αυτό το διάστημα έως ότου η θερμοκρασία του κινητήρα να φτάσει στο σωστό σημείο το όχημα να κινείται και όχι να βρίσκεται ακίνητο και στο ρελαντί. Να θέτετε τον κινητήρα εκτός λειτουργίας όταν το όχημα μένει ακίνητο για αρκετό χρόνο και να δίνετε την ευκαιρία στον κινητήρα να «ξεκουραστεί» μετά από κάθε επίπονη χρήση ώστε να επανέλθει η θερμοκρασία σε φυσιολογικά επίπεδα. Επίσης, ποτέ μην γκαζώνετε για να θέσετε αμέσως μετά τον κινητήρα εκτός λειτουργίας. Αυτή η πρακτική δεν παρέχει πλεονεκτήματα, μόνο άσκοπη κατανάλωση καυσίμου.
Γ. Τη φιλοσοφία οδήγησης που θέλει τον χρήστη να γνωρίζει το πότε και με ποιο τρόπο μπορεί να «κερδίσει» σε καύσιμο.
Η εμπλοκή της πρώτης ταχύτητας πρέπει να γίνεται χωρίς γκάζι ενώ σε λεωφορεία με 6τάχυτο κιβώτιο και γρήγορο άξονα αυτή η σχέση θα πρέπει να παραλείπεται ξεκινώντας με τη 2η σχέση του κιβωτίου. Μετά από μια σύντομη στάση, μην ξεκινάτε με πλήρες γκάζι καθώς ο κινητήρας κρυώνει από έξω προς τα μέσα με κίνδυνο αυτή η διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ του κυλίνδρου και του εμβόλου να οδηγήσει σε βλάβη των δεύτερων. Γενικά, να αλλάζετε ταχύτητες νωρίς –έως τις 1.400 σ.α.λ. είναι αρκετό- και να λειτουργείτε τον κινητήρα στο οικονομικό φάσμα στροφών του.
Να θυμάστε επίσης πως το πιο οικονομικό στυλ οδήγησης δεν μπορεί να επιτευχθεί με την ακοή αλλά είναι απαραίτητο να παρακολουθείτε τον αριθμό των στροφών του κινητήρα σας. Αποφύγετε τις άσκοπες αλλαγές ταχυτήτων που επιβαρύνουν σε καύσιμο ενώ φθείρουν τον συμπλέκτη και γενικότερα το σύστημα μετάδοσης.
ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ
Η ψυχική και η σωματική κούραση για έναν οδηγό λεωφορείου είναι μεγάλη αφού η υπηρεσία που προσφέρει έχει υψηλά κοστολόγια και έχει να κάνει με ανθρώπινες ζωές, επομένως το επίπεδο ευθύνης είναι υψηλό. Η προσήλωση σε ορισμένους βασικούς κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς καθιστά το έργο του οδηγού πιο αποτελεσματικό, αυξάνοντας έμμεσα την κερδοφορία της επιχείρησης μέσω της μείωσης των λειτουργικών δαπανών. Το «μυστικό» είναι να ξεκινάτε κάθε φορά το δρομολόγιο λέγοντας στον εαυτό σας πως «είμαι ένας αρχάριος οδηγός» και προσπαθώντας να εφαρμόσετε όλες αυτές τις παραπάνω συμβουλές οικονομικής οδήγησης.
Πηγή: transportevo.gr
Οδηγοί και ιδιοκτήτες λεωφορείων λαμβάνουν όλο και περισσότερο μέτρα για να ελέγξουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου και να μειώσουν τις φθορές του οχήματος.
Είναι πολλές οι λεπτομέρειες που διαχωρίζουν έναν καλό οδηγό λεωφορείου από τον «συνήθη» μέσο οδηγό. Και καλός οδηγός είναι ο καταρτισμένος οδηγός που γνωρίζει τις επιπτώσεις (θετικές και αρνητικές) της κάθε του κίνησης, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το πέρας κάθε δρομολογίου. Στόχος πολλών εκπαιδευτικών σεμιναρίων που γίνονται στο εξωτερικό είναι αυτός ακριβώς. Οι οδηγοί να γνωρίσουν από κοντά τις νέες τεχνολογικές καινοτομίες των σύγχρονων λεωφορείων καθώς και όλα τα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας που αυτά περιλαμβάνουν στον εξοπλισμό τους.
Στο πλαίσιο ανάλογων σεμιναρίων και εκτιμώντας τη σπουδαιότητα της οικονομικής και οικολογικής οδήγησης οι οδηγοί έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις μεθόδους οδήγησης που συμβάλλουν στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου αλλά και στην καλύτερη χρήση του λεωφορείου, περιορίζοντας κατά συνέπεια τα λειτουργικά κόστη και προστατεύοντας ταυτόχρονα το περιβάλλον. Θετικό είναι επίσης πως όλα αυτά δεν μένουν μόνο σε θεωρητικό επίπεδο αλλά προβάλλονται και σχολιάζονται σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας, οδηγώντας λεωφορεία υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση εκπαιδευτών.
Στον παράγοντα «οικονομία» συνήθως κανείς επικεντρώνεται σε μέτρα εξοικονόμησης καυσίμου. Ωστόσο θα πρέπει να εξετάζονται πολλές άλλες πτυχές που βελτιώνουν την γενικότερη οικονομία, την ασφάλεια της κυκλοφορίας, ακόμα και την ποιότητα ζωής του οδηγού. Η μείωση του μεταβλητού κόστους (επισκευές, συντήρηση, ελαστικά κ.α.), η αύξηση του αριθμού των επιβατών (λόγω της σωστής κατανομής του χρόνου επισκευών και ατυχημάτων), η βελτίωση του στυλ οδήγησης και των επιδόσεων του λεωφορείου είναι μερικές από αυτές τις πτυχές.
Όταν μιλάμε για οδήγηση με οικονομικά και οικολογικά οφέλη πολλοί πιστεύουν πως την αποκλειστική ευθύνη την έχει ο οδηγός. Όμως αυτό δεν είναι αλήθεια καθώς υπάρχουν πολλές επιρροές από εξωτερικούς παράγοντες μεταξύ των οποίων είναι οι φυσικές δυνάμεις, οι κυκλοφοριακές συνθήκες (κατάσταση δρόμων, έργα οδοποιίας κ.α.), η επιλογή του οχήματος και του εξοπλισμού του.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ
Έχουν μεγάλη επιρροή στο στυλ οδήγησης και στις επιδόσεις του λεωφορείου. Δεν μπορούμε να τους αποφύγουμε και δεν μπορούμε να τους αλλάξουμε. Μπορούμε όμως να τους γνωρίζουμε και να προσαρμόζουμε τον τρόπο οδήγησης σύμφωνα με αυτούς.
Αν για παράδειγμα θέλει κανείς να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου θα πρέπει να κατανοήσει:
Α. Τις δυνάμεις που ασκεί το περιβάλλον στο όχημα και την επιρροή τους στην κατανάλωση καυσίμου.
Είναι σαφές πως είναι πιο εύκολο να οδηγείς σε άσφαλτο από το να οδηγείς σε άμμο. Ακόμα και στις ιδανικότερες συνθήκες οδοστρώματος, υπάρχει αντίσταση κύλισης που προέρχεται από την επαφή των ελαστικών στο οδόστρωμα και την πίεση που ασκείται σε αυτά από το βάρος του οχήματος. Αντίσταση μπορεί να προέλθει επίσης από κλίση του οδοστρώματος, από την πίεση που ασκεί ο αέρας στις επιφάνειες του οχήματος και από την αδράνεια όταν το όχημα χρειαστεί να αυξήσει την ταχύτητά του.
Β. Τη ροπή, τον αριθμό στροφών του κινητήρα και την απόδοση ισχύος.
Εδώ ο επαγγελματικός χειρισμός του λεωφορείου, κυρίως σε ότι έχει να κάνει με τον κινητήρα είναι «το Α και το Ω» για να πετύχει κανείς χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και να περιορίσει τις φθορές. Κατά την εκκίνηση του λεωφορείου μην πατάτε τον συμπλέκτη και φυσικά όχι αμέσως το πεντάλ του γκαζιού, καθώς η πίεση του λαδιού δεν είναι η σωστή με αποτέλεσμα να φθείρονται πιο εύκολα τα έδρανα. Η περιστροφή του κινητήρα σε υψηλά επίπεδα, ειδικά όταν είναι «κρύος» αυξάνει τις φθορές σε όλα τα μέρη του ενώ σε συνδυασμό με χαμηλές θερμοκρασίες στο περιβάλλον η κατανάλωση καυσίμου θα αυξηθεί. Προτιμήστε σε αυτό το διάστημα έως ότου η θερμοκρασία του κινητήρα να φτάσει στο σωστό σημείο το όχημα να κινείται και όχι να βρίσκεται ακίνητο και στο ρελαντί. Να θέτετε τον κινητήρα εκτός λειτουργίας όταν το όχημα μένει ακίνητο για αρκετό χρόνο και να δίνετε την ευκαιρία στον κινητήρα να «ξεκουραστεί» μετά από κάθε επίπονη χρήση ώστε να επανέλθει η θερμοκρασία σε φυσιολογικά επίπεδα. Επίσης, ποτέ μην γκαζώνετε για να θέσετε αμέσως μετά τον κινητήρα εκτός λειτουργίας. Αυτή η πρακτική δεν παρέχει πλεονεκτήματα, μόνο άσκοπη κατανάλωση καυσίμου.
Γ. Τη φιλοσοφία οδήγησης που θέλει τον χρήστη να γνωρίζει το πότε και με ποιο τρόπο μπορεί να «κερδίσει» σε καύσιμο.
Η εμπλοκή της πρώτης ταχύτητας πρέπει να γίνεται χωρίς γκάζι ενώ σε λεωφορεία με 6τάχυτο κιβώτιο και γρήγορο άξονα αυτή η σχέση θα πρέπει να παραλείπεται ξεκινώντας με τη 2η σχέση του κιβωτίου. Μετά από μια σύντομη στάση, μην ξεκινάτε με πλήρες γκάζι καθώς ο κινητήρας κρυώνει από έξω προς τα μέσα με κίνδυνο αυτή η διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ του κυλίνδρου και του εμβόλου να οδηγήσει σε βλάβη των δεύτερων. Γενικά, να αλλάζετε ταχύτητες νωρίς –έως τις 1.400 σ.α.λ. είναι αρκετό- και να λειτουργείτε τον κινητήρα στο οικονομικό φάσμα στροφών του.
Να θυμάστε επίσης πως το πιο οικονομικό στυλ οδήγησης δεν μπορεί να επιτευχθεί με την ακοή αλλά είναι απαραίτητο να παρακολουθείτε τον αριθμό των στροφών του κινητήρα σας. Αποφύγετε τις άσκοπες αλλαγές ταχυτήτων που επιβαρύνουν σε καύσιμο ενώ φθείρουν τον συμπλέκτη και γενικότερα το σύστημα μετάδοσης.
ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ
Η ψυχική και η σωματική κούραση για έναν οδηγό λεωφορείου είναι μεγάλη αφού η υπηρεσία που προσφέρει έχει υψηλά κοστολόγια και έχει να κάνει με ανθρώπινες ζωές, επομένως το επίπεδο ευθύνης είναι υψηλό. Η προσήλωση σε ορισμένους βασικούς κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς καθιστά το έργο του οδηγού πιο αποτελεσματικό, αυξάνοντας έμμεσα την κερδοφορία της επιχείρησης μέσω της μείωσης των λειτουργικών δαπανών. Το «μυστικό» είναι να ξεκινάτε κάθε φορά το δρομολόγιο λέγοντας στον εαυτό σας πως «είμαι ένας αρχάριος οδηγός» και προσπαθώντας να εφαρμόσετε όλες αυτές τις παραπάνω συμβουλές οικονομικής οδήγησης.
Πηγή: transportevo.gr
Μπορείτε να δείτε τα βίντεο μου
Υou can see my videos : στο/at TMantzas
Υou can see my videos : στο/at TMantzas