Αξιολόγηση Θέματος:
  • 0 Ψήφοι - 0 Μέσος Όρος
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Καθημερινή] Κρίσιμο θα είναι το καλοκαίρι για το μέλλον της ακτοπλοΐας
#1
Σκληρή «μάχη» για το μέλλον τους αναμένεται να δώσουν το ερχόμενο καλοκαίρι οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες καθώς από τα αποτελέσματά τους θα διαφανεί ποιες θα επιβιώσουν και ποιες θα αναγκασθούν να «δέσουν κάβους», αδυνατώντας να καλύψουν τις λειτουργικές τους ανάγκες. Εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών θεωρούν ότι εάν το καλοκαίρι δεν αυξηθεί η διακίνηση επιβατών και οχημάτων ελλοχεύει ο κίνδυνος από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο να μείνουμε από πλοία! Και τούτο διότι οι εταιρείες, προκειμένου να καλύψουν τις οικονομικές υποχρεώσεις τους προς τράπεζες, προμηθευτές και κράτος, θα αναγκασθούν είτε να πουλήσουν πλοία για να αποκτήσουν ρευστό είτε να τα «δέσουν» για να εξοικονομήσουν χρήματα. «Και στη μία και στην άλλη περίπτωση ο χαμένος, εκτός των εταιρειών μας, θα είναι και ο νησιώτης, ο οποίος δεν θα έχει συχνή συγκοινωνία στο θετικότερο σενάριο ή θα μείνει χωρίς πλοίο στο χειρότερο», ανέφεραν κύκλοι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ). Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την τριετία 2009-2011 μόνο οι εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν ζημίες που άγγιξαν τα 800 εκατ. ευρώ, ενώ μαζί και με τις υπόλοιπες, μεταξύ αυτών και την Hellenic Sea Way (HSW), εκτιμάται ότι οι ζημίες φθάνουν το ένα δισ. ευρώ. Το 2009 μόνο οι εισηγμένες εταιρείες ΑΝΕΚ, Μινωικές Γραμμές, ΝΕΛ και Ομιλος Attica είχαν ζημίες 215 εκατ. ευρώ, το 2010 οι ζημίες διευρύνθηκαν στα 345 εκατ. ευρώ και το 2011 άγγιξαν τα 210 εκατ. ευρώ.

Στα άσχημα αυτά αποτελέσματα, κατά τους ακτοπλόους, συνετέλεσαν δύο βασικές αιτίες: πρώτο, η αύξηση τις τιμής των καυσίμων κατά 32% το 2011, σε σχέση με το 2010, με αποτέλεσμα η συμμετοχή των καυσίμων να φθάσει στο 60% του ημερήσιου λειτουργικού κόστους ενός συμβατικού πλοίου και στο 75% για τα ταχύπλοα. Το πρώτο τρίμηνο του 2012 η τιμή των καυσίμων αυξήθηκε κατά 29,7% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011. Και δεύτερο, η σημαντική μείωση στο μεταφορικό έργο, η οποία πέρυσι κυμάνθηκε από 5% έως 32% ανά γραμμή. Κύκλοι της ακτοπλοΐας ανέφεραν στην «Κ» ότι η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί είναι δύσκολη, αλλά «μπορεί να αλλάξει εφόσον, βεβαίως, το κράτος θελήσει να στηρίξει την ακτοπλοΐα με πράξεις και όχι με λόγια».

Προτάσεις

Σε μελέτη του το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΝΕΕ), μεταξύ άλλων,προτείνει: 1) Να καταργηθεί η δεκάμηνη υποχρεωτική δρομολόγηση των πλοίων. Με αυτόν τον τρόπο ένα ταχύπλοο θα μπορούσε να μειώσει το εργασιακό κόστος του κατά 52,5%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στα συμβατικά θα μειωνόταν κατά 34,5%. 2) Να καθιερωθεί η ελαστικοποίηση στις οργανικές συνθέσεις στη βάση της αρχής «την υψηλή περίοδο περισσότερους ναυτικούς και τη χαμηλή λιγότερους με βάση τα διεθνή δεδομένα ασφάλειας πλοίου και επιβατών». 3) Να μειωθεί ο ΦΠΑ επιβατών και οχημάτων καθώς και τα μη ανταποδοτικά τέλη υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τον ναύλο έως 20%.

Επίσης, από την πλευρά τους οι ακτοπλόοι ζητούν οι δρομολογιακές γραμμές να μην ορίζονται ανά πλοίο αλλά ανά εταιρεία. Ακόμη ζητούν οι επιδοτήσεις για τις γραμμές δημόσιου συμφέροντος να καταβάλλονται από το κράτος γρηγορότερα και όχι σε διάστημα 6-8 μηνών που ισχύει σήμερα.
Απάντηση


Μετάβαση στη συζήτηση:


Χρήστης (ες) διαβάζουν αυτό το θέμα: 1 Επισκέπτης (ες)