25-08-2011, 10:49 AM
της Μάρως Τσαντήλα
Χαραμάδα αισιοδοξίας ότι ο ΟΑΣΑ θα καταφέρει να «πιάσει» το στόχο της τρόικας για μηδενισμό του ελλείμματος στα τέλη του 2011, ανοίγει ο απολογισμός του πρώτου εξαμήνου του έτους.
Μοναδική ανάσχεση στη σταθερή πορεία του οργανισμού φαίνεται ότι αποτελεί το κοινωνικό έργο που εκτελεί ο ΟΑΣΑ και οι εταιρείες του ομίλου, καθώς το αντίτιμο για τα μειωμένα εισιτήρια και τα ελευθέρας σε ειδικές κατηγορίες επιβατών δεν καταβάλλεται από τα αρμόδια υπουργεία, με αποτέλεσμα το λειτουργικό έλλειμμα να ανέρχεται στα 42 εκατ. ευρώ.
Από αυτό τα 40 εκατ. ευρώ είναι συσσωρευμένες οφειλές προς τον ΟΑΣΑ, αλλά και το κόστος της μετακίνησης στο πλαίσιο της διοργάνωσης των Special Olympics.
Στο πλαίσιο της εξυγίανσης που επιδιώκει η Διοίκηση του οργανισμού, έχει ξεκινήσει και η επανεξέταση όλων των συμβάσεων κοινωνικού χαρακτήρα που έχουν υπογράψει οι θυγατρικές του ΟΑΣΑ.
Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία στο πρώτο εξάμηνο ο ΟΑΣΑ καταγράφει σημαντική αύξηση των εσόδων στο επίπεδο του 8% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2010 και με δεδομένο ότι οι δύο πρώτοι μήνες του 2011 αποτέλεσαν μια χρονική περίοδο συνεχών απεργιακών κινητοποιήσεων, που είχαν σημαντική επίπτωση στα οικονομικά των φορέων συγκοινωνιακού έργου.
Μετά το δύσκολο πρώτο δίμηνο του έτους σημειώθηκε σημαντική βελτίωση, οπότε καταγράφεται αύξηση των εσόδων που κινείται μεσοσταθμικά σε επίπεδα άνω του 20% (+21% τον Ιούνιο και +27% τον Ιούλιο, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2010).
Ακόμα πιο ενθαρρυντικά είναι τα αποτελέσματα αναφορικά με τα έξοδα και τις δαπάνες λειτουργίας των εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου, όπου καταγράφεται μεσοσταθμική μείωση του κόστους λειτουργίας κατά 22% το πρώτο εξάμηνο του 2011 (σε σχέση με το 2010).
Συγκεκριμένα, το σύνολο από πωλήσεις υπηρεσιών ανήλθε στα 146,7 εκατ. ευρώ, έναντι 135,7 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2010, ενώ τα υπόλοιπα έσοδα λειτουργίας ανήλθαν στα 7,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση κατά 11,8% εξαιτίας της μείωσης της διαφήμισης.
Η κρατική επιδότηση μειώθηκε κατά 31%, με αποτέλεσμα το σύνολο εσόδων λειτουργίας να απομειωθεί κατά 9,9%. Ταυτόχρονα, οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού έπεσαν κατά 25,7% (199,8 εκατ. ευρώ), οι δαπάνες για καύσιμα κατά 2,7%, γεγονός που -μολονότι αυξήθηκε n τιμή του πετρελαίου- οφείλεται στη συρρίκνωση των κυκλοφορούντων λεωφορείων και στην αναπροσαρμογή των δρομολογίων.
Σε ποσοστό 27,8% έπεσαν και τα έξοδα για ανταλλακτικά (6,4 εκατ. ευρώ), σε 19,7% οι παροχές προς τρίτους και 2,65% τα λοιπά έξοδα λειτουργίας. Συνολικά, τα έξοδα λειτουργίας το πρώτο εξάμηνο κινήθηκαν καθοδικά σε ποσοστό 22%, το δε έλλειμμα λειτουργίας χωρίς την κρατική επιδότηση ανέρχεται σε 121,2 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας πτώση 42%. Επίσης, αν συνυπολογιστεί στο έλλειμμα λειτουργίας του πρώτου εξαμήνου n κρατική επιδότηση, τότε n μείωσή του ανέρχεται στο 55,26%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου 2011, ο ΟΑΣΑ (μητρική εταιρεία για την ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) παρουσιάζει για πρώτη φορά στην ιστορία της θετικά αποτελέσματα λειτουργίας (πλεόνασμα 1,7 εκατ. ευρώ).
Η τάση αύξησης των εσόδων σε συνδυασμό με τη μείωση του λειτουργικού κόστους των εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου, καθώς και τα ιστορικά δεδομένα της ζήτησης για μετακίνηση και n εφαρμογή μέτρων ελέγχου της λαθρεπιβίβασης, εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση τα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΑΣΑ και των εταιρειών συγκοινωνιακού έργου μέχρι το τέλος του έτους.
Σημειώνεται ότι στον σχεδιασμό για την αναδιοργάνωση των αστικών συγκοινωνιών περιλαμβάνεται μείωση της συνολικής κρατικής ενίσχυσης σε ποσοστό πάνω από 30% (σε σχέση με το 2010), ενώ μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου προβλέπεται n ολοκλήρωση του προγράμματος μετατάξεων και n πλήρης λειτουργία της γραμμής του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (ΗΣΑΠ).
Επισημαίνεται ότι εάν κατά το 2011 υπήρχε n αντίστοιχη κρατική ενίσχυση με αυτή του 2010, οι εταιρείες του Συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών δεν θα παρουσίαζαν λειτουργικό έλλειμμα.
Χαραμάδα αισιοδοξίας ότι ο ΟΑΣΑ θα καταφέρει να «πιάσει» το στόχο της τρόικας για μηδενισμό του ελλείμματος στα τέλη του 2011, ανοίγει ο απολογισμός του πρώτου εξαμήνου του έτους.
Μοναδική ανάσχεση στη σταθερή πορεία του οργανισμού φαίνεται ότι αποτελεί το κοινωνικό έργο που εκτελεί ο ΟΑΣΑ και οι εταιρείες του ομίλου, καθώς το αντίτιμο για τα μειωμένα εισιτήρια και τα ελευθέρας σε ειδικές κατηγορίες επιβατών δεν καταβάλλεται από τα αρμόδια υπουργεία, με αποτέλεσμα το λειτουργικό έλλειμμα να ανέρχεται στα 42 εκατ. ευρώ.
Από αυτό τα 40 εκατ. ευρώ είναι συσσωρευμένες οφειλές προς τον ΟΑΣΑ, αλλά και το κόστος της μετακίνησης στο πλαίσιο της διοργάνωσης των Special Olympics.
Στο πλαίσιο της εξυγίανσης που επιδιώκει η Διοίκηση του οργανισμού, έχει ξεκινήσει και η επανεξέταση όλων των συμβάσεων κοινωνικού χαρακτήρα που έχουν υπογράψει οι θυγατρικές του ΟΑΣΑ.
Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία στο πρώτο εξάμηνο ο ΟΑΣΑ καταγράφει σημαντική αύξηση των εσόδων στο επίπεδο του 8% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2010 και με δεδομένο ότι οι δύο πρώτοι μήνες του 2011 αποτέλεσαν μια χρονική περίοδο συνεχών απεργιακών κινητοποιήσεων, που είχαν σημαντική επίπτωση στα οικονομικά των φορέων συγκοινωνιακού έργου.
Μετά το δύσκολο πρώτο δίμηνο του έτους σημειώθηκε σημαντική βελτίωση, οπότε καταγράφεται αύξηση των εσόδων που κινείται μεσοσταθμικά σε επίπεδα άνω του 20% (+21% τον Ιούνιο και +27% τον Ιούλιο, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2010).
Ακόμα πιο ενθαρρυντικά είναι τα αποτελέσματα αναφορικά με τα έξοδα και τις δαπάνες λειτουργίας των εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου, όπου καταγράφεται μεσοσταθμική μείωση του κόστους λειτουργίας κατά 22% το πρώτο εξάμηνο του 2011 (σε σχέση με το 2010).
Συγκεκριμένα, το σύνολο από πωλήσεις υπηρεσιών ανήλθε στα 146,7 εκατ. ευρώ, έναντι 135,7 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2010, ενώ τα υπόλοιπα έσοδα λειτουργίας ανήλθαν στα 7,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση κατά 11,8% εξαιτίας της μείωσης της διαφήμισης.
Η κρατική επιδότηση μειώθηκε κατά 31%, με αποτέλεσμα το σύνολο εσόδων λειτουργίας να απομειωθεί κατά 9,9%. Ταυτόχρονα, οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού έπεσαν κατά 25,7% (199,8 εκατ. ευρώ), οι δαπάνες για καύσιμα κατά 2,7%, γεγονός που -μολονότι αυξήθηκε n τιμή του πετρελαίου- οφείλεται στη συρρίκνωση των κυκλοφορούντων λεωφορείων και στην αναπροσαρμογή των δρομολογίων.
Σε ποσοστό 27,8% έπεσαν και τα έξοδα για ανταλλακτικά (6,4 εκατ. ευρώ), σε 19,7% οι παροχές προς τρίτους και 2,65% τα λοιπά έξοδα λειτουργίας. Συνολικά, τα έξοδα λειτουργίας το πρώτο εξάμηνο κινήθηκαν καθοδικά σε ποσοστό 22%, το δε έλλειμμα λειτουργίας χωρίς την κρατική επιδότηση ανέρχεται σε 121,2 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας πτώση 42%. Επίσης, αν συνυπολογιστεί στο έλλειμμα λειτουργίας του πρώτου εξαμήνου n κρατική επιδότηση, τότε n μείωσή του ανέρχεται στο 55,26%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου 2011, ο ΟΑΣΑ (μητρική εταιρεία για την ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) παρουσιάζει για πρώτη φορά στην ιστορία της θετικά αποτελέσματα λειτουργίας (πλεόνασμα 1,7 εκατ. ευρώ).
Η τάση αύξησης των εσόδων σε συνδυασμό με τη μείωση του λειτουργικού κόστους των εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου, καθώς και τα ιστορικά δεδομένα της ζήτησης για μετακίνηση και n εφαρμογή μέτρων ελέγχου της λαθρεπιβίβασης, εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση τα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΑΣΑ και των εταιρειών συγκοινωνιακού έργου μέχρι το τέλος του έτους.
Σημειώνεται ότι στον σχεδιασμό για την αναδιοργάνωση των αστικών συγκοινωνιών περιλαμβάνεται μείωση της συνολικής κρατικής ενίσχυσης σε ποσοστό πάνω από 30% (σε σχέση με το 2010), ενώ μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου προβλέπεται n ολοκλήρωση του προγράμματος μετατάξεων και n πλήρης λειτουργία της γραμμής του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (ΗΣΑΠ).
Επισημαίνεται ότι εάν κατά το 2011 υπήρχε n αντίστοιχη κρατική ενίσχυση με αυτή του 2010, οι εταιρείες του Συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών δεν θα παρουσίαζαν λειτουργικό έλλειμμα.